Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?
Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.
- n70v -
Kommentit (56)
Kasarilla ala-asteella oli myös oma keittäjä. Parasta oli pinaattikeitto, siinä keitetty kananmuna ja keittäjän itse tekemä sämpylä. Ja eniten vitutti se, että jostain syystä hammaslääkärikäynnit osui aina sille keittopäivälle, ja tietysti mulla usein just kun oli pinaattikeittoa. Ja sit joutui syömään sitä kun hampaisiin oli laitettu sitä pahaa kellertävää töhnää.
Meillä tuli 90-luvulla ruuat keskuskeittiöltä, mut oli silti hyviä.
Lihapullia, jauhelihapihvejä, jauhemaksapihvejä, broilerpyöryköitä, kalapuikkoja, rapeita kalanpaloja, pinaattilettuja, uuniohrapuuroa & mehukeittoa, uunimakkaraa. Tykkäsin myös maksalaatikosta, lasagnesta ja oikeastaan lähes kaikesta. Kesäkeittokin upposi, vaikka ei suosikki ollutkaan. Yläasteella oli tortillojakin.
Meillä ei ollut niin pahoja ruokia, etten olisi syönyt. Syötiin luokissa alakoulussa ja kaikki söi eikä valittanut. Paitsi salaatit oli usein jotain etikkamössöjä eikä tuoretta. Niistä miinus. Yläkoulussa alkoi tulla enemmän raikkaampia perussalaatteja ruuan kylkeen.
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha ja kanaviillokki. N60.
Joo tilliliha! Olen ostanut sitä kaupasta, mutta nyt ei enää ole saatavilla.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQaJh8YVWGds7XcYoF…Häh? Tokmannillakin tuota on jatkuvasti myynnissä.
Kiitos! Tätä haen välittömästi.
- ap
Kanaviillokki ja tilliliha täälläkin. Keskuskeittiöstä tuli ruoka. Tykkäsin myös makaronilaatikosta ja kaikkien inhoamasta kalamurekkeesta. Kalapuikkojen kanssa oli pinaattimuusia.
N57
Asuimme lapsuudessani kyläkoululla, äitini oli keittäjä, teki hyvää ruokaa. En muista mikä olisi ollut parasta, olen kaikki ruokainen.
Makatonilaatikko ja lihapullat.
N. 55v
Pinaattilätyt ja tonnikalasalaatti, pyttipannu, ohrapuuro ja marjakeitto varmaan suosikit. Meillä oli ylipäätään aika hyvää ja laadukasta ruokaa ala- ja yläasteellakin. Olen 90-luvun lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha ja kanaviillokki. N60.
Joo tilliliha! Olen ostanut sitä kaupasta, mutta nyt ei enää ole saatavilla.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQaJh8YVWGds7XcYoF…Häh? Tokmannillakin tuota on jatkuvasti myynnissä.
Kiitos! Tätä haen välittömästi.
- ap
Tuo on muuten helppo tehdä itsekin. Lihana voi käyttää myös possua ja sitä käyttää myös Jalostaja. Reseptejä löytyy Kotikokistakin.
Tykkäsin kaikesta muusta paitsi maksalaatikkoa en pystynyt syömään, kun jo pelkkä haju sai voimaan pahoin, ja koulun pinaattikeittokin oli huonoa äidin tekemään verrattuna. Herkkuja olivat veripalttu, perunavelli, tilliliha, hernekeitto, kesäkeitto, jauheliha-perunasoselaatikko ja porsaankyljykset, joita oli meillä koulussa aika usein 70-luvulla. Kaikki lihakastikkeet olivat myös tosi hyviä. Olen 66-v.
Olen tosiaan jo niin vanha, että muistan ruokaliinatkin pulpeteilla. Nekin tehtiin itse vohvelikankaasta käsityötunnilla. Oli se kuitenkin aika ihanaa aikaa. Semmosta viatonta aikaa. Saanko vuodattaa pari kyyneltä lapsuuden muistojen takia? 😢Ja kiitos vastanneille.
- ap
Ohrapuuro, pinaattiletut, marjapuuro ja hernekeitto. Oli vielä ona keittäjä minun kouluaikoina. 61.
Perunamuussi ja poronkäristys.
M49
Meille opettaja toi koulun keittiöstä sangossa ruokaa ja annosteli siitä lapsille jokaisen lautaselle. 60-luvulla oli myös kotona tehdyt voileivät ja juomaa. Maitoa tai mehua.
- ap
Jauhelihapihvit ja kanaviillokki.
N53
Sellaiset päivät kun sai puuroa marjasopalla olivat suosikkejani. M49