Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?

Vierailija
21.06.2026 |

Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.

- n70v -

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiletut oli suosikki, on hyviä. Pinaattikeitto ei.

Vierailija
82/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin jokseenkin kaikesta. Myös niistä monien inhokeista, kuten kanaviillokista.

 

Kaalilaatikko oli yksi suosikkini. 

 

Olen 54v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikosta mäkin tykkäsin. 51 v

Vierailija
84/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikko ja hernekeitto.
Siinä kaksi ruokaa mitä koulun sieluttomat kokitkaan ei saanu pilattua vaikka kuinka yrittäisivät.

Kyllä pystyy nuokin pilaamaan. Sanoin jo aiemmin, että meidän koulun hernarin ns liha oli valkeita läskinoppia. Ne piti nielaista nopeasti alas, auta armias jos sitä noppaa puraisi vahingossa. 

Kuulostaa silti paremmalta mitä valtaosa höttöä oli syötävänä

Oli se myös laihahkoa, herne etsi kaveriaan. Meillä oli säästeliäs keittäjä.

Vierailija
85/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poronkäristys ja perunoista tehty muusi. Oli tarjolla koko peruskoulun ja lukion 1981-1993.

Sitten maailma lie mennyt kouluruokien suhteen rikki. Kasvisruokia ei ollut kuin kesäkeittoa joskus. Ja puuroa.

- rovaniemi

Vierailija
86/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Hernekeitto lieni syötävin. Kaikki ruoka oli lusikalla syötävää . Kerran viikossa sulatejuusto kolmio, makkaraviipale tai grahamsämpylä muuten näkkäri ilman mitään voin tapaista . Olikohan sitäkään joka päivä.

N70

Teillähän on ollut rikas koulu tai muistat päin peetä. Sinun ikäinen sisko kuljetti kouluun maidot ja leivät, itse vähän nuorempana kuljetin vain leivät, kunnes saatiin näkkäriä. Se olisi jo ollut ylellisyyttä, jos minkäänlaisia sämpylöitä olisi ollut tarjolla koulun puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun alussa saatiin Oslo-aamiaista. Sitä aamiaispäivää odotettiin oikein innolla.

Vierailija
88/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki, uunimakkara ja kalapihvit kirpeällä kastikkeella. Olen 48v. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkeja mantelikala ja pinaattiletut, inhokkeja monen hyväksi mainitsemat kanaviillokki ja tilliliha.

N49

Vierailija
90/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaperunasoselaatikko.  Jauhelihapihvit. Mustamakkara silloin kun se tehtiin sonnin- naudan verestä ja kalapullat.  Kalapullat kastikkeessa.  Maitoon tehty kalakeitto.  Veri ja pinaattilätyt.  Makkarakeitto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahvenkeitto ja tumma leipä.  Meillä oli vain näkkileipää . 

Vierailija
92/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikko. Olen 43v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastike ja perunat, jauhelihakeitto ja perunavelli tuoreen sämpylän kera taisivat olla suosikkejani. Pinaattiletut myös. Aloitin koulutieni 1984, oli pieni kyläkoulu ja oma keittäjä. Ruoka oli pääsääntöisesti hyvää ja maistui lapsille.

Vierailija
94/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki. N46

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruuat kansakoulussa, olen 66 vuotias

Vierailija
96/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 62 vuotta ja kaikki muut kouluruuat olivat hyviä, paitsi yläasteella tarjottava lihamureke. Siinä oli kummallinen maku ja koostumus. Ystäväni sanoi sitä kissan purkkiruuaksi. Heidän kissalleen antoivat saman näköistä purkkimössöä.

Vierailija
97/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuneeko siitä, että makkara harvoja ruokia joita rissat ei pysty pilaamaan...

Vierailija
98/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin kaikista ruuista. Meidän koulun keittäjä osasi laittaa maittavaa ruokaa. Olen 65-v.

Vierailija
99/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias. Ainakin ala-asteella oli vielä kanaviilokkia. Se oli ihan älyttömän hyvää ja söisin tänäkin päivänä mielelläni. Suomeksi se on riisiä(tai ohraa) ja curryistä kanakastiketta, lisukkeena tarjolla mustaherukkahilloa. Aivan loistavaa. Jostain syystä ihmeen monet inhosi.

Toisena on pakko mainita maksakastike. Ei nyt varsinaisesti se paras kouluruoka ja se vasta olikin monen inhokki, mutta itse tykkäsin. Harvoin syötynä kohtuullinen annos kerrallaan oli suorastaa herkkua. Kai siinä maksassa sitten on jotain, mitä kaipasin ja maku on jännän hyvä.

Vierailija
100/201 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko,verilätyt ja nakkikastike. 36 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi