Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?
Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.
- n70v -
Kommentit (201)
Tykkäsin jokseenkin kaikesta. Myös niistä monien inhokeista, kuten kanaviillokista.
Kaalilaatikko oli yksi suosikkini.
Olen 54v.
Kaalilaatikosta mäkin tykkäsin. 51 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko ja hernekeitto.
Siinä kaksi ruokaa mitä koulun sieluttomat kokitkaan ei saanu pilattua vaikka kuinka yrittäisivät.Kyllä pystyy nuokin pilaamaan. Sanoin jo aiemmin, että meidän koulun hernarin ns liha oli valkeita läskinoppia. Ne piti nielaista nopeasti alas, auta armias jos sitä noppaa puraisi vahingossa.
Kuulostaa silti paremmalta mitä valtaosa höttöä oli syötävänä
Oli se myös laihahkoa, herne etsi kaveriaan. Meillä oli säästeliäs keittäjä.
Poronkäristys ja perunoista tehty muusi. Oli tarjolla koko peruskoulun ja lukion 1981-1993.
Sitten maailma lie mennyt kouluruokien suhteen rikki. Kasvisruokia ei ollut kuin kesäkeittoa joskus. Ja puuroa.
- rovaniemi
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Hernekeitto lieni syötävin. Kaikki ruoka oli lusikalla syötävää . Kerran viikossa sulatejuusto kolmio, makkaraviipale tai grahamsämpylä muuten näkkäri ilman mitään voin tapaista . Olikohan sitäkään joka päivä.
N70
Teillähän on ollut rikas koulu tai muistat päin peetä. Sinun ikäinen sisko kuljetti kouluun maidot ja leivät, itse vähän nuorempana kuljetin vain leivät, kunnes saatiin näkkäriä. Se olisi jo ollut ylellisyyttä, jos minkäänlaisia sämpylöitä olisi ollut tarjolla koulun puolesta.
70-luvun alussa saatiin Oslo-aamiaista. Sitä aamiaispäivää odotettiin oikein innolla.
Kanaviillokki, uunimakkara ja kalapihvit kirpeällä kastikkeella. Olen 48v.
Suosikkeja mantelikala ja pinaattiletut, inhokkeja monen hyväksi mainitsemat kanaviillokki ja tilliliha.
N49
Lihaperunasoselaatikko. Jauhelihapihvit. Mustamakkara silloin kun se tehtiin sonnin- naudan verestä ja kalapullat. Kalapullat kastikkeessa. Maitoon tehty kalakeitto. Veri ja pinaattilätyt. Makkarakeitto.
Ahvenkeitto ja tumma leipä. Meillä oli vain näkkileipää .
Jauhelihakastike ja perunat, jauhelihakeitto ja perunavelli tuoreen sämpylän kera taisivat olla suosikkejani. Pinaattiletut myös. Aloitin koulutieni 1984, oli pieni kyläkoulu ja oma keittäjä. Ruoka oli pääsääntöisesti hyvää ja maistui lapsille.
Kaikki ruuat kansakoulussa, olen 66 vuotias
Ikää 62 vuotta ja kaikki muut kouluruuat olivat hyviä, paitsi yläasteella tarjottava lihamureke. Siinä oli kummallinen maku ja koostumus. Ystäväni sanoi sitä kissan purkkiruuaksi. Heidän kissalleen antoivat saman näköistä purkkimössöä.
Johtuneeko siitä, että makkara harvoja ruokia joita rissat ei pysty pilaamaan...
Tykkäsin kaikista ruuista. Meidän koulun keittäjä osasi laittaa maittavaa ruokaa. Olen 65-v.
Olen 50-vuotias. Ainakin ala-asteella oli vielä kanaviilokkia. Se oli ihan älyttömän hyvää ja söisin tänäkin päivänä mielelläni. Suomeksi se on riisiä(tai ohraa) ja curryistä kanakastiketta, lisukkeena tarjolla mustaherukkahilloa. Aivan loistavaa. Jostain syystä ihmeen monet inhosi.
Toisena on pakko mainita maksakastike. Ei nyt varsinaisesti se paras kouluruoka ja se vasta olikin monen inhokki, mutta itse tykkäsin. Harvoin syötynä kohtuullinen annos kerrallaan oli suorastaa herkkua. Kai siinä maksassa sitten on jotain, mitä kaipasin ja maku on jännän hyvä.
Maksalaatikko,verilätyt ja nakkikastike. 36 v.
Pinaattiletut oli suosikki, on hyviä. Pinaattikeitto ei.