Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?
Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.
- n70v -
Kommentit (492)
Aloittaja kyseli hyviä kouluruokia, mutta minulle maistui etenkin yläasteella lähes kaikki ruoat. Mutta ala-asteella oli aina kamala kokemus syödä veripalttua ja valkokastiketta, melkein itkin nieleskellessäni puoliväkisin. Yleensä söin suhteellisen ripeästi, mutta noina veripalttu-päivinä ruokailu kesti ja kesti..
Vierailija kirjoitti:
70 luvulla ei salaatteja ollut kouluissa. Oli vaan sitä puolukkasurvosta ja oppilaat keräsi ne puolukat.
Olipas. Omassa koulussani alkutalvella se oli yleensä punakaalisalaattia niin usein, että kykenin syömään punakaalia vasta tällä vuosituhannella ja harvakseltaan.
Kansakoulusta 60-luvun loppupuolelta muistan lähinnä vain huonoja ruokia. Oppikoulussa kuljin enimmäkseen omilla eväillä (kaikki, myös kouluruoka oli maksullista).
Olen iältäni "ikuinen valloittaja" ja parasta oli ja on "syötävä kulta" :)
Isossa padassa puilla lämmitetty ohrapuuro kuusikymmentä luvulla
Kaikki muu paitsi pinaattisoppa ja kesäkeitto. Onneksi ei vielä ollu kukaan keksinyt pinaattilettuja. M 60v
Mulla yksi, ehkä suurin suosikki oli pinaattikeitto jonka kanssa sai grahamsämpylän. Olen köyhästä yksinhuoltaja äidin perheestä , ja meillä syötiin lähinnä ruislimppua. Ehkä tämä oli suosikki ihan vaan tuon sämpyn takia.... Olen 58 - vuotias nainen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muu paitsi pinaattisoppa ja kesäkeitto. Onneksi ei vielä ollu kukaan keksinyt pinaattilettuja. M 60v
Meillä kyllä oli aika ajoin pinaattilettujakin, eli lie ollut koululohtaista.
T N65
Jauheliharisotto.
Synt. 60-luvulla
Makaronilaatikko, uunimakkara, jauhelihakeitto, lasagne, tortillat, pizza, kalapuikot, pinaattilätyt ja lohi nyt ainakin tulee mieleen yleisesti pidettyinä ruokina. Salaatti lähti linjastosta kuin kuppa Töölöstä, jos kylkeen sai oliiveja tai raejuustoa.
Olen 31.
Musta makkara ja toinen herkku lindströmin pihvit.
39v
Ohrasuurimopuuro ja mehukeitto ja palermonpasta
-92 syntynyt
En tykännyt mistään. Kyllä sillä nälkä lähti, mutta ei ollut nautinto. Seura oli parempaa viihdettä.
Koulussa vuodet 1999-2013
Vierailija kirjoitti:
Pettuleipä nam!
Ikä 96 v
Olet noin parisenkymmentä vuotta liian nuori siihen, että olet moista herkkua saanut. Kylläpä nyt muistisi sakkaa aika pahasti.
Pinaattikeitto, näkkäri ja viola-sulatejuusto.
N 62v
Mielestäni ikäni on n. 45v.
t. M70v
Oli 60-luvun jälkeenkin. Aloitin peruskoulun ykkösluokan vuonna-74 ja kyllä tillilihaa oli säännöllisesti tarjolla ala- ja yläasteella että myös lukiossa 80-luvulla.