Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?
Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.
- n70v -
Kommentit (492)
Vierailija kirjoitti:
Kun olin koulussa 1960 luvun lopussa, niin meillä oli aina keittoja tai puuroa ja velliä. Vellien kanssa oli kolmikulmainen sulatejuusto pala. Leipää ei saanut, eväsleivät piti tuoda kotoa. Äidit tekivät eväät ja pakkasivat leivät voipaperiin, siellä ne repussa muhivat aina ruokailuun asti. Ei koskaan laatikko ruokia tai kuorittavia perunoita. Lauantaina oli makkarakeittoa, se oli hyvää. Joka toinen lauantai oli kaakaota ja sämpylä.
Ei siellä mitään hyvää ruokaa ollut koskaan. No eipä ole nykyisinkään.
Peruskoulu-uudistus taisi uudistaa kouluruokailun ruokalistatkin monipuolisemmaksi? Suoritin oppivelvollisuuteni 70-luvulla, ja hyvät oli ruoat ainakin silloin. Neljässä koulussa kahdessa eri kunnassa ehdin niitä maistelemaan. Näkkileipää sai aina, ja voinapin ja maitotetran. Keittoja oli tietenkin, oli hernekeittoa, lihakeittoa, kalakeittoa, makkarakeittoa. Nuo kolmikulmaiset sulatejuustot muistan, olisiko ollut Viola-merkkistä? Velliä oli joskus ja sen kanssa lihapiirakka, olikin suosikkiruokiani. Mutta oli myös kastikkeita perunan tai riisin kanssa, ja laatikkoruokia. Ja aina jotain tuoretta kasvislisäkettä tavalla tai toisella. Kouluruoka oli aika samanlaista mielestäni kuin mitä meillä kotonakin oli.
Kaalikääryleet.
-80 luvun loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kouluruokia olivat perunat ja sianlihakastike, tilliliha, kaalilaatikko, sipatti, maksalaatikko, jauhelihamurukastike ja perunamuusi.
M62
Mikä on sipatti?
Kinkun palasia valkokastikkeessa, mieluiten saunapalvikinkkua. Voi kuulostaa ja näyttää vähän oudolta, mutta on ihan hyvää, kunhan on hyvää kinkkua. Syödään perunoiden kanssa
En ole tuo, joka kysyi, mutta mietin tätä itsekin, ja haluan kiittää, että jaksoit vastata. Ihmiset helposti heittää nykyään pelkän kvg, mikä on toki ihan sallittua ja osaan kyllä käyttää hakukonetta, mutta keskustelupalstojen pointti on minusta juuri tämä keskustelu.
Tässäkin pystyit vain muutamalla lauseella kertomaan kyseisestä ruoasta muutakin mielenkiintoista infoa kuin pelkästään raaka-aineet. Minusta on hyvä saada myös tätä makuarviota tai muuta tietoa ihmisiltä, jotka ovat tuota syöneet. Harvoin asia kiinnostaa niin paljon, että jaksaa googlata pitkään, vaan tyytyy ensimmäiseen selitykseen, jossa kerrotaan pelkät ainekset. Kieltämättä myönnän, että kun en sianlihasta hirveästi välitä, niin tämä ruoka ei pelkästään raaka-aineiden perusteella kuulosta kovin hyvältä, mutta infosi avulla voin kuvitella, että tietyntyyppisestä kinkusta tehtynä ja haarukalla litistettyjen perunoiden (kouluruoasta kun on puhe, niin pakko kuvitella tämäkin, koska söin perunat koulussa aina tilsittyinä 😂) kanssa voisi ollakin ihan ok.
Missä päin tätä muuten syötiin? Itse Savosta enkä ole koskaan kuullutkaan, vaikka nimensä puolesta menisi kyllä savolaisestakin ruoasta.
En minäkään ole se, jolle vastaat, mutta: Olen syntynyt vuonna 1963. Meillä ei ollut Joensuussa koulussa sipattia. Länsisavolaissyntyinen äitini teki sitä joskus kotona, mutta en pitänyt siitä ollenkaan. Olikin niitä harvoja ruokia, joista en pitänyt. Se taisi olla meillä kesäruoka, sillä muistan siihen käytetyn ruohosipulia. Kai siitä voisi talviversionkin tehdä.
Juustoinen uunisei, ysärillä lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Jauhemaksapihvit, perunat ja remoulade Turun Puolalanpuiston yläaste ja lukio, -80 -90 lukujen vaihteessa. Kävin myöhemmin pari kertaa syömässä vaikka en ollut enää oppilas.
Jännä, itsekin tykkäsin jauhemaksapihveistä, vaikka maksaruuat ei muuten maistuneet 😀
Hernekeitto, makaronilaatikko ja lihaperunasoselaatikko. M54
Juusto porsaat,sianlihakääryle joka oli täytetty juustolla
Possukastike,tilliliha,mustamakkara valkokastikkeella ja puolukkahillolla ja suklaamannapuuro.
Muusi ja lihapullakastike 1970-79.
Pinaattiletut ja makaronisalaatti, pasta ja bolognesekastike, kalapuikot ja perunamuusi. N 42v.
Ala-asteella oli ihania kanapitaleipiä. Ne olivat ehdottomasti suosikkini vaikka niitä olikin ehkä kerran vuodessa. Meillä oli kyllä ala-asteella muutenkin aina hyvää ruokaa mutta muut eivät ole jääneet samalla tavalla mieleen.
89-syntynyt.
Kävin eri vuosina eri kouluissa ja niissä oli iso ero. Ala-asteella oli vielä tarjolla inhokkeja eli veri-ja maksaohukaisia ja maksalaatikkoa. Ja oli pakko syödä vaikka oksetti. Monet tavalliset ruoat oli suorastaan pahaa siinä koulussa. Yläasteella oli parempi ruoka ja omat lempparit oli hernekeitto, pinaattikeitto ja porkkananapit. Pinaattilettujen kanssa tarjoiltu makaronisalaatti oli hyvää vaikka itse letut ei kauheasti maistunut miltään.
N43
Nykyään kai salaatteihin saa jotain kastiketta tai maustetta? Ne oli aina niin mauttomia tai muuten vain kummallisia. Kiinankaalia ja tölkkimandariinia, rusinoita tai ananasta raasteen seassa. Eikä mitään suolaa, öljyä tai mitään makua. Muutenkin kouluruoka oli monesti haaleaa tai jopa kylmää. Kylmiä lötköjä kalapuikkoja hyh. Tartarkastike oli hyvää. Yläasteella 90-luvun lopussa tuli kasvisruokavaihtoehdot ja ne oli usein parempaa kuin läskiset lihat tai ulos asti haiseva mantelikala.
Myöhemmin olin töissä koulussa missä valmistettiin itse ruoka ja se oli oikeasti hyvää.
37. Kaikki missä oli kalaa, kelpasi
Lihamureke, kalapuikot, pinaattiletut ja spagetti bolognese. M33.
Harva kouluruoka oli oikeasti pahaa, pl. maksalaatikko ja nakkikeitto.
Kalapuikot oli parasta. T. 57 v
Vierailija kirjoitti:
Pidin koulussa merianturasta, mikä tarjottiin duchesse-perunoiden kera mukana sesongin vihanneksia.
Mulla sama. Varsinkin jos sattui perjantaipäivälle tuo, ja juomana oli Chablis.
On teillä mahtavat herkut ollut kouluissa.
Meillä Kauravelli ja joskus juhlapäivänä sen ohessa Pieni Lenkkimakkaran pala.
Ikää 82
Erittäin hyvä ikä oli ennen koulua.
80luku takaisin....
Liityn kerhoon! Olivat tosi hyviä. Hernekeitosta pidin myös.
Ei kouluruoissa paljon pahoja ollutkaan. Veripaltusta en niin perustanut, mutta sitäkin suostuin syömään. Toinen epämieluisa asia oli kurpitsapikkelsi, jota toisinaan sekoitettiin salaatteja pilaamaan. Mutta onneksi sentään kouluruoassa ei ollut kovin paljon sipulia koskaan.
Olen 63-vuotias.