Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ranskalainen paradoksi: Ranskassa käytetään maailman eniten kovia rasvoja, mutta silti ranskalaiset elävät mm. suomalaisia pidempään

Vierailija
21.06.2026 |

Ranskassa syödään juustoa ja kulutetaan voita maailman eniten per capita. Herää väkisin kysymys, että ovatko kovat rasvat todellakin niin vaarallisia kuin meille kerrotaan? 

Kommentit (244)

Vierailija
241/244 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on geneettinen taipumus korkeaan kolesteroliin.

 Näin nimenomaan. Idässä tätä geeniä on enemmän, lännessä vähemmän. Ranska on Euroopan länsiosaa, tätä geenitaipumusta siellä väestössä vähemmän. Voi syödä vaikka kuinka rasvaista ruokaa, niin kolesteroliarvot eivät silti nouse. 

Eikä oikea rasva vaikuta kolesteroliin haitallisesti suomalaisillakaan. Täällähän aito ruoka on kielletty ja silti? sadat tuhannet syö lääkkeitä.

Tyydyttynyt rasva nostaa ldl:ää ja kokonaiskolesterolia. Uusia tutkimuksia on tehty karnivoreilla, ja heillä tämä pelkkään eläinperäiseen ravintoon pohjautuva ruokavalio nosti johdonmukaisesti ja reilusti kumpaakin arvoa.

Älä viitsi valehdella. Tuollaista tutkimusta ei ole olemassakaan.

 

Tiesitkö muuten, että eläinrasvoissa noin puolet on sitä ihailemaasi "pehmeää rasvaa"?

Tiedän aiheesta vaikka mitä, kun liippaa aika läheltä alaani nämä kolesterolit ja muut. Ja lisäksi olen läheisissä tekemisissä kardiologi(e)n kanssa, tämä tosin lähinnä töiden ulkopuolella.

Vierailija
242/244 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on geneettinen taipumus korkeaan kolesteroliin.

 Näin nimenomaan. Idässä tätä geeniä on enemmän, lännessä vähemmän. Ranska on Euroopan länsiosaa, tätä geenitaipumusta siellä väestössä vähemmän. Voi syödä vaikka kuinka rasvaista ruokaa, niin kolesteroliarvot eivät silti nouse. 

Eikä oikea rasva vaikuta kolesteroliin haitallisesti suomalaisillakaan. Täällähän aito ruoka on kielletty ja silti? sadat tuhannet syö lääkkeitä.

Tyydyttynyt rasva nostaa ldl:ää ja kokonaiskolesterolia. Uusia tutkimuksia on tehty karnivoreilla, ja heillä tämä pelkkään eläinperäiseen ravintoon pohjautuva ruokavalio nosti johdonmukaisesti ja reilusti kumpaakin arvoa.

Älä viitsi valehdella. Tuollaista tutkimusta ei ole olemassakaan.

 

Tiesitkö muuten, että eläinrasvoissa noin puolet on sitä ihailemaasi "pehmeää rasvaa"?

"Carnivore Diet: A Scoping Review of the Current Evidence, Potential Benefits and Risks"

On siitä toistaiseksi vähän heikosti tai heikkolaatuista näyttöä, mutta on jotain. Tuohan on linjassa sen kanssa mitä karnivorit itsekin ovat kertoneet. En epäile yhtään etteikö se nostaisi ldl:ää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/244 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetti on kova rasva? 😁 Toiseksi, eläinperäinen rasva on ERITTÄIN terveellistä ihmisille. Joillain täysin kadonnut kosketus todellisuutteen, kun edes perusjutut eivät ole hallussa.

Missä tämä terveellisyys on osoitettu?

Vierailija
244/244 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaan kumma, että vaikka kuinka ihmiset (oletettavasti) syövät kasvirasvatuotteita, vähärasvaisia vaihtoehtoja ja mitä lie kasviskorvikkeita niin sydän- ja verisuonitaudit on siltikin tappaja numero 1 Suomessa ja niihin liittyviä lääkkeitä kiskoo valtava määrä suomalaisia.

Suomalaiset eivät syö suositusten mukaan, vaan saavat edelleen liikaa tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa sekä liian vähän kuitua. Tätä on tutkittu. Täytyy katsoa kokonaisuutta, sitä ei muutama vähärasvainen tuote pelasta.

Suomalaiset syövät nimenomaan suositusten mukaan: rasvattomia maitotuotteita, margariinia, hillittömän määrän kasviksia, kevyt-tuotteita. Aito ravinto puuttuu.

Tutkimusten mukaan kevytmaitoa ostavat eniten, eivät rasvatonta. Eläinproteiinia yhtä kaikki. Kasviksia ja kuituja tulee liian vähän. 

Ei se kevytmaito ole paljon kummoisempaa kuin rasvaton maito.

Totta, maito ei ole terveellistä oli rasvan määrä mikä tahansa.

Kyllä se maito on hyvää ravintoa, mutta siinä pitää olla rasvat tallella. Rasvattomassa ja kevytmaidossa näin ei ole.

"Less heart-damaging inflammation with a vegan diet?", Harvard Healthin artikkeli yhdestä tutkimuksesta. Tuossa vegaaniruokavalio voitti sekaruokavalion, jossa oli vähärasvaisia eläintuotteita. Luulenpa, ettei noiden tuotteiden vaihtaminen runsasrasvaisiin olisi muuttanut tulosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän