Miksi lukion käymisestä rankaistaan?
Tuore ylioppilas joutuu selviytymään ilman yleistukea viisi kuukautta. Amis sen sijaan saa sitä suoraan. Minkä ihmeen takia lukiolaisia rankaistaan tällä tavalla?
Korkeakoulutettujen määrä halutaan nostaa Suomessa 60 prosenttiin. Silti niitä, jotka pyrkivät korkeakouluttautumaan, rangaistaan? Sen sijaan amislaisia, jotka tilastollisesti epätodennäköisemmin hakeutuvat korkeakouluihin, palkitaan siitä että valitsivat amiksen.
Vaikka nuori toimisi juuri niin kuin hallitus haluaa: tekee kesät kesätöitä ja lukio-opiskelujen ohessa muitakin töitä, kirjoittaa hyvin ylioppilaskirjoituksissa ja pääsee korkeakouluun pitämättä mitään välivuosia, häntä rankaistaan tästä jättämällä hänet ilman rahaa kolmeksi kuukaudeksi.
Amis, joka ei ole tehnyt päivääkään elämässään palkallisia töitä, ja valmistuu alalle joka ei tule häntä ikinä työllistämään, voi heti valmistumisensa jälkeen saada yleistukea ja toimeentulotukea.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoitit lukiosta keväällä ja aloitat yliopistossa syksyllä niin et kovin pitkään ehtisi mitään yleistukea saamaankaan.
En toki ehtisi saamaan tukea pitkään, mutta miksi tulevan opiskelijan talous pitää romahduttaa juuri ennen yliopiston alkua?
Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se pyrkinyt kouluttautumaan.
Sekoitatte nyt minut johonkin toiseen henkilöön. Olen itse tuore ylioppilas, olen hakenut opiskelemaan ja saanut opiskelupaikan. Koulu alkaa elokuussa. Edelleen, miksi lukion käymisestä rankaistaan tällä tavalla?
Ap
Et saa yleistukea, koska et ole työtön vaan opiskelija. Useimmiten tuoreet ylioppilaat asuvat vielä kotona, joten se mitä menetät on noin 500 €.
Mistä nyt puhut? Yliopisto-opiskelu alkaa vasta elokuussa, ja vasta syyskuusta lähtien voin olla kirjoilla opiskelijana. En siis ole opiskelija, vaan työtön työnhakija. En silti voi saada yleistukea. Minä en asu enää kotona, enkä ole asunut moneen vuoteen. Menettämäni summa on siis noin 1900 €. Jos en olisi saanut opiskelupaikkaa, menettämäni summa olisi noin 3200 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoitit lukiosta keväällä ja aloitat yliopistossa syksyllä niin et kovin pitkään ehtisi mitään yleistukea saamaankaan.
En toki ehtisi saamaan tukea pitkään, mutta miksi tulevan opiskelijan talous pitää romahduttaa juuri ennen yliopiston alkua?
Mene töihin.
Parhaani mukaan todellakin yritin, mutta kaikille, varsinkaan ylioppilaille, ei nyt vain riitä työpaikkoja. Edelleen haen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun amis lapseni on ollut palkkatyössä 17-vuotiaasta. Laskehan millainen taloudellinen etumatka näihin lukiolaisiin välinputoajiin.
Mun lapsi aloitti työuransa 16-vuotiaana ja on nykyään maisteri. Lukion kävi. Palkka on jo nyt alle kolmikymppisenä sellainen, ettei sitä amiskoulutuksella koskaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae toimeentulotukea tai kesätöitä
Olen hakenut kesätöitä, ja en saanut. Toimeentulotukea en saa, koska on säästöjä vielä lukion aikaisista töistä.
Miten se nyt niin voi olla, että lukion aikana saa töitä, mutta enää lukion jälkeen ei kelpaa niihin samoihin töihin? Outoa.
eihän rangaista. Ei elämän tarkoitus ole "päästä tuille" mahdollisimman nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitatte nyt minut johonkin toiseen henkilöön. Olen itse tuore ylioppilas, olen hakenut opiskelemaan ja saanut opiskelupaikan. Koulu alkaa elokuussa. Edelleen, miksi lukion käymisestä rankaistaan tällä tavalla?
Ap
Et saa yleistukea, koska et ole työtön vaan opiskelija. Useimmiten tuoreet ylioppilaat asuvat vielä kotona, joten se mitä menetät on noin 500 €.
Mistä nyt puhut? Yliopisto-opiskelu alkaa vasta elokuussa, ja vasta syyskuusta lähtien voin olla kirjoilla opiskelijana. En siis ole opiskelija, vaan työtön työnhakija. En silti voi saada yleistukea. Minä en asu enää kotona, enkä ole asunut moneen vuoteen. Menettämäni summa on siis noin 1900 €. Jos en olisi saanut opiskelupaikkaa, menettämäni summa olisi noin 3200 €.
Onnea ylioppilaspapereista ja tervetuloa keskiluokkaan. Opit jo nuorena, että on niitä, jotka saa tukia ja sitten on niitä, jotka maksaa veroja. Keskiluokka maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Mun amis lapseni on ollut palkkatyössä 17-vuotiaasta. Laskehan millainen taloudellinen etumatka näihin lukiolaisiin välinputoajiin.
Amis jää kyllä ansaitussa rahamäärässä hetkessä taakse, kun lukiolainen valmistuu yliopistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae toimeentulotukea tai kesätöitä
Olen hakenut kesätöitä, ja en saanut. Toimeentulotukea en saa, koska on säästöjä vielä lukion aikaisista töistä.
Miten se nyt niin voi olla, että lukion aikana saa töitä, mutta enää lukion jälkeen ei kelpaa niihin samoihin töihin? Outoa.
Lukion aikana oli joitain määräaikaisia osa-aikaduuneja. Oletko seurannut maailman menoa ollenkaan? Tänä kesänä juuri kukaan ei saanut kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kannata muuttaa liian aikaisin pois kotoa. Jos ei ole vielä ammattia.
Itse lasken lukion samaan kastiin kuin 10 luokan käymisen. Olen itse käynyt amiksen ja yliopiston.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin takaisin vanhemmille.
Ei kai kannata kuitenkaan reiluksi kahdeksi kuukaudeksi muuttaa vanhemmille, kun asun jo tulevan korkeakoulun läheisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onnea ylioppilaspapereista ja tervetuloa keskiluokkaan. Opit jo nuorena, että on niitä, jotka saa tukia ja sitten on niitä, jotka maksaa veroja. Keskiluokka maksaa veroja.
Kiitos! Toivottavasti pääsen muutaman vuoden päästä niitä veroja tosissaan maksamaan.
Sillä amislaisella on ammatti, ylioppilaalla ei, se johtuu siitä. Ei tässä ole mun mielestä yhtään mitään ihmeellistä tai epäloogista koska toisella on ammatti ja toisella ei. Mun lapsi kävi amiksen ja kirjoitti myös ylioppilaaksi samaan alkaan. Armeijan jälkeen oli hetken työtön ja tulot oli 200€/kk koska asui kotona. Sitten haki ammattikorkeaan ja on opiskellut siellä puoli vuotta.
Eihän tuossa olekaan järkeä. Pitäisi olla niin, että joko kaikki toisen asteen suorittaneet saisivat tukea, tai sitten ei kummatkaan. Lukio on kuitenkin parempi valinta työuran ja valtion verotulojen kannalta, joten lukion suorittamiseen pitäisi kannustaa.
Kävin amiksen ja tienaan nyt 4000e/kk. Kaveri opiskeli yliopistossa ja on nyt työtön ja hänellä yli 30 000€ velkaa. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa olekaan järkeä. Pitäisi olla niin, että joko kaikki toisen asteen suorittaneet saisivat tukea, tai sitten ei kummatkaan. Lukio on kuitenkin parempi valinta työuran ja valtion verotulojen kannalta, joten lukion suorittamiseen pitäisi kannustaa.
Onhan siinä järkeä. Uskomatonta että tämmöisestäkin täytyy ratakiskoa vääntää: ylioppilaalla ei ole ammattia, amislaisella on ammatti jonka pohjalta hän hakee töitä. Täysin loogista!
Vierailija kirjoitti:
eihän rangaista. Ei elämän tarkoitus ole "päästä tuille" mahdollisimman nopeasti.
Ei se tietenkään ole elämän tarkoitus. Mutta onhan se selkeästi rankaisemista, että kahdesta muuten samassa tilanteessa olevasta nuoresta vain toiselle annetaan oikeus tukeen pelkästään sen perusteella, minkä koulutuspolun on valinnut.
Jos tilanne olisi toisin päin ja ylioppilaat saisivat tukea mutta amislaiset eivät, olisi tulkinta varmasti se, että ammattikoululaisia rankaistaan siitä, etteivät menneet lukioon.