Oliko sopiva rangaistus 5,5 vuotiaalle?
Leikki taloyhtiön pihalla vuotta vanhemman kaverinsa kanssa. Maassa lojui My Little- poni ja kysyin että onko se hänen (siis tyttöni). Vastasi että ei ole, se on Jessican (siis kaverin). Olen kieltänyt viemästä sisäleluja pihalle, varsinkaan taloyhtiön pihalle niitä ei saa viedä kun unohtuvat sinne ja häviävät aina.
Kun tunnin päästä huusin tyttöä sisälle, juoksi hakemassa ponin. Kysyin että mihin sitä kaverin ponia vie, sanoi että minä vaan otan sen tästä ettei jessica unohda sitä. Arvasin heti että se on tytön poni ja luvatta pihalle viety. Kysyin uudestaan kenen poni se on ja molemmat vastasivat että Jessican. Kun oli tulossa sisälle, näin että Jessica antoi ponin takaisin tytöllemme.
Kysyin sisällä uudestaan kenen poni se oli, oli hiljaa. Kysyin onko tyttö vienyt tänään ponia ulos, sanoi että ei. Näin heti että valehteli ja lopulta painostuksen alla myönsi.
Sanoin että valehtelusta saa aina rangaistuksen ja keksinkin " hyvän" : sanoin tytölle, että rangaistukseksi hänen pitää antaa poni jessicalle. Alkoi tietysti itkemään johon perustelin, että itsehän äsken sanoit että se on Jessican poni. Lisäsin vielä että valehtelusta saa aina rangaistuksen.
ps. meillä on noita poneja pilvin pimein. ja pliis, älkää nyt takertuko siihen, että miksi en anna jotain poneja viedä pihalle, oleellista tässä on se, että A) vei sisäleluja luvatta pihalle B) valehteli monta kertaa
Kommentit (10)
Lelun olis voinut ottaa vaikka viikoksi pannaan, mutta toi oli oikeasti sairasta! Mitä pahaa se naapurin Jessica oli tehnyt? Miksi häntäkin rangaistaan sillä, että joutuu ottamaan lapsesi lelun?
Enkä kyllä ymmärrä sitäkään, että jos niitä poneja kerran on pilvin pimein niin miksei yhtä saa viedä ulos?
Vierailija:
joten mielestäni teet aivan oikein!!!joutuupahan naapurin lapsikin miettimään valehtelua ja seurauksia, toivottavasti joutuu kotona selttelemään uutta ponia!!!
Hienoa, että nykyään löytyy vanhempia, jotka oikeasti välittävät!!!
Totuuttahan pitää aina puhua, eikö?
Nyt asiasta tehtiin totta antamalla lelu Jessicalle, miettiipähän seuraavan kerran valehteleeko!
Minulla 6v. tytär joten jäin todella pohtimaan kysymystäsi. Tyttäreni silmistä näkyy heti kun hän ei pysy totuudessa joten vielä ei ole paljoa yrittänyt.
Olit kirjoittanut ajatuksesi selkeästi - kiitos - kiva keskustella/pohtia asiallisesti.
A kohtaa - vei sisälelun ulos. Keskustelisin tytön kanssa vielä säännöistä. Meillä sama sääntö mutta joissakin tilanteissa olen valmis joustamaan esim. tytöillä kesällä nukkeleikkejä/barbit. Tämä on mielestäni " rikoksesta" pienin.
B kohta - tosi vaikea. Valehtelu. Varmaankin ensiksi olisin käynyt hyvin tarkasti tyttäreni kanssa läpi mikä valehtelussa esim. loukkaa - miten vaikuttaa luottamukseen (tyttäreni on hyvin tempperamenttinen joten olen käyttänyt paljon piirtämistä tunteiden ja tekojen kuvaamiseen). Molemmat piirrämme esim. hymy-ja vihanaamoja ja minä kirjoitan mitä ne kuvaavat. Esim. olisin kertonut että hänen valehtu loukkasi minua ja sai minut surulliseksi. Lisäksi olisin kertonut, että teon tunnustaminen teki minut iloiseksi. Samalla tavalla olisin halunnut tyttäreni kertoa.
Poni olisi meillä varmaankin joutunut " jäähylle" . Olen ottanut joitakin leluja joksikin aikaa pois kun niitä " ei ole osattu" käyttää oikein.
En oikein osaa ottaa kantaa lelun antamiseen kaverille. Toisaalta kaveri oli mukana juonessa joten nyt hän sai siitä hyöty? Yhteinen juttelu hetki molempien tyttöjen kanssa ei varmaankaan olisi huono idea - pelisääntöjen selvittämiseksi.
Minulle on kerran käynyt niin, että lapset " tappelivat" illan aikana aikakin 100 kertaa jostakin lelusta (olin väsynnyt ja kiukkuinen joten muutama tappelu tuntui minusta sadalta kerralta). Heitin lelun roskiin. Lapsien alahuulet väpättivät ja itku tuli. Minua harmitti oma tekoni todella paljon. Kun olin rauhoittunut ja miettinyt juttua, kerroin lapsille että toimin hätäisesti ja otin lelun roskista koska mielestäni minulla ei ole oikeutta heittää lelua pois.
Kysyin lapsilta mikä olisi heistä oikea seuraamus kun he tappelevat leluista. Lasten idea oli kori jääkaapin päälle jonne " riita" lelut joutuvat jäähylle viikoksi.
Mitä tyttäresi vastaisi " mikä on seuraamus/rangaistus valehtelusta?"
Noin oisin toiminut itsekin.... Siis jos lapset ois jo noin isoja.
sinne ehkä myös), mutta en olisi antanut tytön ystävälle. Enemmänkin kyllä siitä syystä olisin toiminut näin, että en periaatteessa anna muille lapsille leluja jos en kysy ensin heidän vanhemmiltaan onko se ok.
tyttäresi myönsi valehtelun (tosin painostuksen alla) ja sai sitten rangaistuksen. Oppiiko hän nyt, että olisi kannattanut pitää kiinni valheesta. Eli olisiko kuitenkin kannattanut positiivisen palautteen taktiikkaa ja kehua lasta siitä ,että lopuksi kertoi totuuden.
Koska oli vienyt sisälelun ulos, voi siitä antaa rangaistuksen eli poni takavarikkoon viikoksi.
joten mielestäni teet aivan oikein!!!
joutuupahan naapurin lapsikin miettimään valehtelua ja seurauksia, toivottavasti joutuu kotona selttelemään uutta ponia!!!
Hienoa, että nykyään löytyy vanhempia, jotka oikeasti välittävät!!!