Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks terveelliset ruuat kuten lohi ja pähkinät on niin kalliita?

Vierailija
20.06.2026 |

Toki en halua lohen ryöstökalastusta ja pähkinänviljely vie maapallon vesivaroja, mutta ärsyttää kun kaikki ravotsemusssuositukset käskevät puputtamaan joitakin pähkinöitä, mutta ne on vastaavasti kallitakin sit.

 

Ja ärsyttää nähdä instakuvissa joitain terveellisiä bowleja joissa on 3 eri TUORETTA marjaa. Joo, ei suomalaisia mansikoita ja pensasmustikoita joka kuussa edes saa, ja hintakin on ainakin mansikoissa kova.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohi ei ole millään mittapuulla kallista ja kaiken lisäksi jatkuvasti tarjouksessa. 

30€ kilo. Aika kallista.

Missä on noin kallista lohta? Norjanlohi jatkuvasti kympin seutuun kilo sekä kotimainen kirjolohi.

Vierailija
22/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valivali ja seliseli. Kyttää tarjouksia, niin muutkin tekee.

Kaljaan ja röökiin kyllä rahat riittää aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en syö kalaa enkä ole niin hölmö, että maksaisin 5€ pikkuisesta pähkinapussista mitä ei tarvittu yhtään mihinkään ennenkuin keksittiin taas uusi suomalainen "ruokasuositus". Ei sillä, tykkäisin kyllä esim. pähkinäkastikkeesta, mutta näillä hinnoilla ei kannata.

Vierailija
24/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme osta kalaa kaupasta. Tuosta meidän mökin läheltä saa paljon ahvenia ja mies niitä käy kalastamassa. Tuolta kauempaa saanut taimenia ja siikaa. Mieheni kalastaa paljon koska on työtön ja mieheni myy myös kalaa tutuille. Just eilen amulla nosti kalaverkot ja myi naapurmökkiin kokonaisia ahvenia.

Voipi kärähtää myynneistään sekä verottajalle että työkkärille. Kannattaa olla asiasta hiljaa kuin kusi sukassa eikä huudella pitkin kyliä. Se kusauttaja voi joskus olla myös se kalanostaja, takokaa tuo pääkoppiinne.

Vierailija
25/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole kallista. Miksi niin luulet?

Suurin osa kauppojen lohesta on kasvatettua Norjan lohta, jonka rehukoostumus on muuttunut vuosien varrella kasvispainotteisemmaksi. Tämän vuoksi kasvatettu lohi ei myöskään ole niin terveellistä kuin yleisesti luullaan. 

Myrkkyjäkin niissä tuntuu olevan nykyisin. Me ollaan siirrytty jo toistakymmentä vuotta sitten ostamaan vain suomalaista kirjolohta, norjanlohi yleensä haiseekin pahalle.

Vierailija
26/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varkaisiin niin kuin muutkin nälkäiset köyhät tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi on halvinta kaupan kaloista et ole vain huomannut sitä. Lohi on yhtä halpaa kuin jauheliha, mutta sitä ihminen syö enemmän.

Vierailija
28/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellisten ruokien, kuten lohen ja pähkinöiden, korkea hinta johtuu pääasiassa vaativasta tuotannosta, rajallisesta tarjonnasta, hitaasta kasvusta ja pitkistä kuljetusketjuista.

Toisin kuin pitkälle jalostetut teolliset ruoat, nämä raaka-aineet vaativat paljon resursseja ja ovat alttiita luonnonilmiöille.

Ja kun ne on brändätty terveellisiksi ja "kalliiksi" niin terveysuskovainen kyllä maksaa reippaankin katteen. 

Luulisitko jonkun halvan terveystuotteen tulevan suosituksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100  grammaa lohta viikossa ja muutama pähkinä päivässä ei maksa paljon. Ei niitä ole tarkoitus kilokaupalla syödä.

Vierailija
30/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinät Lidlistä ja lohi on useinkin tarjouksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisten ruokien, kuten lohen ja pähkinöiden, korkea hinta johtuu pääasiassa vaativasta tuotannosta, rajallisesta tarjonnasta, hitaasta kasvusta ja pitkistä kuljetusketjuista.

Toisin kuin pitkälle jalostetut teolliset ruoat, nämä raaka-aineet vaativat paljon resursseja ja ovat alttiita luonnonilmiöille.

Ja kun ne on brändätty terveellisiksi ja "kalliiksi" niin terveysuskovainen kyllä maksaa reippaankin katteen. 

Luulisitko jonkun halvan terveystuotteen tulevan suosituksi.

Maapähkinöitä lukuun ottamatta pähkinät eivät ole olleet edullisia koskaan. Ei liity nykyiseen terveystrendiin.

 

Ja lohi ei ole kallista.

Vierailija
32/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki-vanmainen on vieläkin kyselyiässä, vaikka on myöhäiskeski-ikäinen. Kysäsepä osastonhoitsulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohi ei ole millään mittapuulla kallista ja kaiken lisäksi jatkuvasti tarjouksessa. 

30€ kilo. Aika kallista.

Lidlissä tällä viikolla 10 e kilo. Älä ole uusavuton.

Vierailija
34/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ihmetellyt et maamme on "tuhansien järvien maa" ja silti kala mielletään luksustuotteeksi, koska se on niin kallista. Ei kai missään Japanissa tai välimeren maissa kala ole niin kallista kuin täällä, kun sitä syödään niissä maissa paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en syö kalaa enkä ole niin hölmö, että maksaisin 5€ pikkuisesta pähkinapussista mitä ei tarvittu yhtään mihinkään ennenkuin keksittiin taas uusi suomalainen "ruokasuositus". Ei sillä, tykkäisin kyllä esim. pähkinäkastikkeesta, mutta näillä hinnoilla ei kannata.

Olen samaa mieltä. Pähkinöitä ei tarvitse syödä ollenkaan.

Vierailija
36/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon aina ihmetellyt et maamme on "tuhansien järvien maa" ja silti kala mielletään luksustuotteeksi, koska se on niin kallista. Ei kai missään Japanissa tai välimeren maissa kala ole niin kallista kuin täällä, kun sitä syödään niissä maissa paljon.

Tuhansien lutakkojen maa sopii paremmin. Pikkusintit ja -kilkit sekä roskakalaa enimmäkseen.

Vierailija
37/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon aina ihmetellyt et maamme on "tuhansien järvien maa" ja silti kala mielletään luksustuotteeksi, koska se on niin kallista. Ei kai missään Japanissa tai välimeren maissa kala ole niin kallista kuin täällä, kun sitä syödään niissä maissa paljon.

Enimmäkseen järvistä saa ahventa. Sitä myydään niinkin kovaan hintaan kaupoissa kuin 30 eukkoo kilo. Se oli arkiruokaa aikoinaan minunkin kodissa.

Vierailija
38/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohi on taas palannut kauppojen sisäänheittotuotteeksi eli on jatkuvasti tarjouksessa. Ei ole käytännössä jauhelihaa kalliimpaa.

Niin ensin kun jauhelihan hintaan tullut sellanen 100 prosenttia lisää koska pitää pelastaa maailma niin joo eihän se kala ole kallista ja saman hintaista on.

Vierailija
39/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän cittarissa sekä kirjolohi että merilohi 9 euroa kilo. Filerointi samaan hintaan. Ei voi sanoa kalliiksi. Koko vuoden ollut sama tarjous. Halvempaa kuin jauheliha. 

Vierailija
40/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki-vanmainen on hyvä, ja syö nyt vaan sitä osastolla tarjottavaa ruokaa. 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän