Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks terveelliset ruuat kuten lohi ja pähkinät on niin kalliita?

Vierailija
20.06.2026 |

Toki en halua lohen ryöstökalastusta ja pähkinänviljely vie maapallon vesivaroja, mutta ärsyttää kun kaikki ravotsemusssuositukset käskevät puputtamaan joitakin pähkinöitä, mutta ne on vastaavasti kallitakin sit.

 

Ja ärsyttää nähdä instakuvissa joitain terveellisiä bowleja joissa on 3 eri TUORETTA marjaa. Joo, ei suomalaisia mansikoita ja pensasmustikoita joka kuussa edes saa, ja hintakin on ainakin mansikoissa kova.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole kallista. Miksi niin luulet?

Vierailija
2/88 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan ymmärrä mikä maksaa. Kalojakin voi helposti kasvattaa säiliöissä eikä ole läheskään niin työlästä kuin esim. karjan lihakasvatus. Silti kala on aian ollut hemmetin kallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan ymmärrä mikä maksaa. Kalojakin voi helposti kasvattaa säiliöissä eikä ole läheskään niin työlästä kuin esim. karjan lihakasvatus. Silti kala on aian ollut hemmetin kallista.

Just niin. Söisin kalaa vaikka kuinka usein, mutta seitä ja kalapuikkoja lukuunottamatta on tuhottoman kallista.

Vierailija
4/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi ei ole millään mittapuulla kallista ja kaiken lisäksi jatkuvasti tarjouksessa. 

Vierailija
5/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi oli vuosi pari sitten kallista. Ei ole enää.

Vierailija
6/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osta pieni pala lohta muutaman euron. Ja älä osta kalliimpia pähkinöitä. Maapåähkinät on halpoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohi ei ole millään mittapuulla kallista ja kaiken lisäksi jatkuvasti tarjouksessa. 

30€ kilo. Aika kallista.

Vierailija
8/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinöitä suositellaan syömään noin kourallinen päivässä joten kyllä se yksi pussi kestääkin jonkun aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi on taas palannut kauppojen sisäänheittotuotteeksi eli on jatkuvasti tarjouksessa. Ei ole käytännössä jauhelihaa kalliimpaa.

Vierailija
10/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomu maapähkinä voi on jonkun 3. 50e kai, sitä kannattaa ostaa puuron sekaa vaikka jos välttämättä tarvii. Laittaa aina nokaree, kyllä se kestää muutaman annoksen.  Lohi tosiaan on eri juttu, plus et ne tarjouksessa olevat lohet on laadultaa ihan kuraa yleensä. Tosin jos sitä vertaa Naudanlihaan nykypäivänä niin ei se lohen hinta eroa siitä juuri ollenkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai pähkinöitä tarvi syödä kun kourallinen päivässä.

Vierailija
12/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisten ruokien, kuten lohen ja pähkinöiden, korkea hinta johtuu pääasiassa vaativasta tuotannosta, rajallisesta tarjonnasta, hitaasta kasvusta ja pitkistä kuljetusketjuista.

Toisin kuin pitkälle jalostetut teolliset ruoat, nämä raaka-aineet vaativat paljon resursseja ja ovat alttiita luonnonilmiöille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme osta kalaa kaupasta. Tuosta meidän mökin läheltä saa paljon ahvenia ja mies niitä käy kalastamassa. Tuolta kauempaa saanut taimenia ja siikaa. Mieheni kalastaa paljon koska on työtön ja mieheni myy myös kalaa tutuille. Just eilen amulla nosti kalaverkot ja myi naapurmökkiin kokonaisia ahvenia.

Vierailija
14/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole kallista. Miksi niin luulet?

Suurin osa kauppojen lohesta on kasvatettua Norjan lohta, jonka rehukoostumus on muuttunut vuosien varrella kasvispainotteisemmaksi. Tämän vuoksi kasvatettu lohi ei myöskään ole niin terveellistä kuin yleisesti luullaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohi ei ole millään mittapuulla kallista ja kaiken lisäksi jatkuvasti tarjouksessa. 

30€ kilo. Aika kallista.

Täh?

Ostin juuri juhannuksena alla kokonaisen merilohen alle 7€/kg. Ilmainen fileointi ja perkeet olisi tietysti saanut mukaan. Tällä kertaa ei ollut aikaa keitellä kalalientä.

Toisesta isosta fileestä tuli runsas kalakeitto ja toinen paistettiin grillissä.

Vierailija
16/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohen listahinta jossakin pikkukaupassa on yleensä tähtitieteellinen mutta ei sitä sieltä pidä ostaa.

Vierailija
17/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan oi sitä perseen ropatusta hyvän kalapihviaterian jälkeen!

Vierailija
18/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa että lohi on laadultaan kuraa? Eikö lohi ole lohi?

Vierailija
19/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärky lohitarjouksia ja ota 1 tl camelinaöljyä päivässä pähkinöiden sijaan. Osta välillä pakastemustikoita tai poimi itse pakastimeen. Syö kotimaisia juureksia ja hapankaalia. Kananmunat ovat edullisia, ja kaurahiutaleet. Sekavihanneksiakin saa edullisesti pakasteena. Tofua, broileria. Itsekasvatettuja yrttejä. Ei se ole niin vaikeaa

Vierailija
20/88 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan ymmärrä mikä maksaa. Kalojakin voi helposti kasvattaa säiliöissä eikä ole läheskään niin työlästä kuin esim. karjan lihakasvatus. Silti kala on aian ollut hemmetin kallista.

Ei se norjanlohi ole kallista nykyään ja kasseissahan ne kasvavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi