Miks terveelliset ruuat kuten lohi ja pähkinät on niin kalliita?
Toki en halua lohen ryöstökalastusta ja pähkinänviljely vie maapallon vesivaroja, mutta ärsyttää kun kaikki ravotsemusssuositukset käskevät puputtamaan joitakin pähkinöitä, mutta ne on vastaavasti kallitakin sit.
Ja ärsyttää nähdä instakuvissa joitain terveellisiä bowleja joissa on 3 eri TUORETTA marjaa. Joo, ei suomalaisia mansikoita ja pensasmustikoita joka kuussa edes saa, ja hintakin on ainakin mansikoissa kova.
Kommentit (88)
En tosiaan ymmärrä mikä maksaa. Kalojakin voi helposti kasvattaa säiliöissä eikä ole läheskään niin työlästä kuin esim. karjan lihakasvatus. Silti kala on aian ollut hemmetin kallista.
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ymmärrä mikä maksaa. Kalojakin voi helposti kasvattaa säiliöissä eikä ole läheskään niin työlästä kuin esim. karjan lihakasvatus. Silti kala on aian ollut hemmetin kallista.
Just niin. Söisin kalaa vaikka kuinka usein, mutta seitä ja kalapuikkoja lukuunottamatta on tuhottoman kallista.
Lohi ei ole millään mittapuulla kallista ja kaiken lisäksi jatkuvasti tarjouksessa.
Lohi oli vuosi pari sitten kallista. Ei ole enää.
No osta pieni pala lohta muutaman euron. Ja älä osta kalliimpia pähkinöitä. Maapåähkinät on halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Lohi ei ole millään mittapuulla kallista ja kaiken lisäksi jatkuvasti tarjouksessa.
30€ kilo. Aika kallista.
Pähkinöitä suositellaan syömään noin kourallinen päivässä joten kyllä se yksi pussi kestääkin jonkun aikaa.
Lohi on taas palannut kauppojen sisäänheittotuotteeksi eli on jatkuvasti tarjouksessa. Ei ole käytännössä jauhelihaa kalliimpaa.
Luomu maapähkinä voi on jonkun 3. 50e kai, sitä kannattaa ostaa puuron sekaa vaikka jos välttämättä tarvii. Laittaa aina nokaree, kyllä se kestää muutaman annoksen. Lohi tosiaan on eri juttu, plus et ne tarjouksessa olevat lohet on laadultaa ihan kuraa yleensä. Tosin jos sitä vertaa Naudanlihaan nykypäivänä niin ei se lohen hinta eroa siitä juuri ollenkaa.
Ei kai pähkinöitä tarvi syödä kun kourallinen päivässä.
Terveellisten ruokien, kuten lohen ja pähkinöiden, korkea hinta johtuu pääasiassa vaativasta tuotannosta, rajallisesta tarjonnasta, hitaasta kasvusta ja pitkistä kuljetusketjuista.
Toisin kuin pitkälle jalostetut teolliset ruoat, nämä raaka-aineet vaativat paljon resursseja ja ovat alttiita luonnonilmiöille.
Emme osta kalaa kaupasta. Tuosta meidän mökin läheltä saa paljon ahvenia ja mies niitä käy kalastamassa. Tuolta kauempaa saanut taimenia ja siikaa. Mieheni kalastaa paljon koska on työtön ja mieheni myy myös kalaa tutuille. Just eilen amulla nosti kalaverkot ja myi naapurmökkiin kokonaisia ahvenia.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole kallista. Miksi niin luulet?
Suurin osa kauppojen lohesta on kasvatettua Norjan lohta, jonka rehukoostumus on muuttunut vuosien varrella kasvispainotteisemmaksi. Tämän vuoksi kasvatettu lohi ei myöskään ole niin terveellistä kuin yleisesti luullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohi ei ole millään mittapuulla kallista ja kaiken lisäksi jatkuvasti tarjouksessa.
30€ kilo. Aika kallista.
Täh?
Ostin juuri juhannuksena alla kokonaisen merilohen alle 7€/kg. Ilmainen fileointi ja perkeet olisi tietysti saanut mukaan. Tällä kertaa ei ollut aikaa keitellä kalalientä.
Toisesta isosta fileestä tuli runsas kalakeitto ja toinen paistettiin grillissä.
Lohen listahinta jossakin pikkukaupassa on yleensä tähtitieteellinen mutta ei sitä sieltä pidä ostaa.
Vaan oi sitä perseen ropatusta hyvän kalapihviaterian jälkeen!
Mitä tarkoittaa että lohi on laadultaan kuraa? Eikö lohi ole lohi?
Kärky lohitarjouksia ja ota 1 tl camelinaöljyä päivässä pähkinöiden sijaan. Osta välillä pakastemustikoita tai poimi itse pakastimeen. Syö kotimaisia juureksia ja hapankaalia. Kananmunat ovat edullisia, ja kaurahiutaleet. Sekavihanneksiakin saa edullisesti pakasteena. Tofua, broileria. Itsekasvatettuja yrttejä. Ei se ole niin vaikeaa
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ymmärrä mikä maksaa. Kalojakin voi helposti kasvattaa säiliöissä eikä ole läheskään niin työlästä kuin esim. karjan lihakasvatus. Silti kala on aian ollut hemmetin kallista.
Ei se norjanlohi ole kallista nykyään ja kasseissahan ne kasvavat.
Ei todellakaan ole kallista. Miksi niin luulet?