Nyt alkoi laihdutus! Ihan oikeasti!
10 v sitten painoin 45 kg. Alkuvuodesta painoin 83 kg ja tänään 88 kg! Pituus 165 cm. Tavoite että pääsisin edes n. 70 kiloon vaikka silloinkin on vielä ylipainoa. Näin tämä ei voi enää jatkua koska olen kohta jo 100 kilonen. Heitin äsken kaikki karkit roskiin ja sallin itselleni vain palan-kaksi tummaa suklaata/päivä. Nyt se herkuttelu loppu!
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mun ohje painonpudotukseen:
Aamupala puuro, siihen päälle rahkaa ja marjoja, raejuustoa niin paljon kuin menee tai kananmunaa ja ruisleipää. Laita leivän päälle hummuslevitettä tms., ei juustoa.
Lounas kasviksia ja kanaa, hiilareita jos on aktiivinen päivä ja aiot liikkua. Pieni makea jälkkäri ok.
Välipala tarvittaessa hedelmää, rahkaa tai riisikakkua, proteiininäkkäri tms.
Päivällinen sama kuin lounas tai joku kevyempi esim. keitto
Iltapala puuro, ruisleipää tai rahkaa. Päätä että iltapala on päivän viimeinen ateria, ei napostelua sohvalla! Illalla ota iltamagnesium, se tehostaa aineenvaihduntaa.
Pätkäpaasto voi olla toinen vaihtoehto, silloin ei ehdi noin montaa ateriaa, eli aamupala ja lounas pitää olla tuhteja. Esim. iltapala klo 19 ja aamupala klo 10. Ruokavalion lisäksi paljon kävelyä ohjelmaan!
Näillä keinoin pysyn itse alle 60-kiloisena ja litteämahaisena. Alapeukkuja saa laitella ihan vapaasti, mutta tällainen systeemi toimii.
Toimii ehkä sulle, mutta useimmat ei laihdu tuollaisella puuro-leipä-hedelmä kombolla.
Ihan varmaan laihtuu, jos vaalean leivän vaihtaa ruisleipään ilman juustoa, ja muuten aamu-, väli- ja iltapalalla syö rahkaa tai banaanin. Esim. maustamaton maitorahka hunajalla makeutettuna ja marjojen kera, ei sellaisesta kukaan liho. Eiköhän suurimmalle osalle ne herkut ja roskaruuat ole ratkaisevia. Kun syö kunnolla ja pitää esim. vaalea leipää ja viinirypäleitä herkkupäivän palkintona, niin makeista ja rasvaisista herkuista pystyy kieltäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin 8/16 -pätkäpaastolla, mutta sehän kosahti kun en voinut luopua rasvattomasta maidosta kahvissani, enkä zero cokiksesta. Niitä tuli juotua silloinkin kun piti paastota.
Sitten kokeilin puoli vuotta Formolinea, mutta eipä sekään auttanut vaikken harrasta mässäilyä tai herkuttelua.
Ikääntyvän naisen kroppa pitää kiloistaan kiinni.
Toki se kroppa pitää kiloistaan kiinni kun ruokana on rasvaton maito ja zero kokis.
Elimistö kaipaa oikeaa ravintoa eikä feikki ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala puuro, siihen päälle rahkaa ja marjoja, raejuustoa niin paljon kuin menee tai kananmunaa ja ruisleipää. Laita leivän päälle hummuslevitettä tms., ei juustoa.
Lounas kasviksia ja kanaa, hiilareita jos on aktiivinen päivä ja aiot liikkua. Pieni makea jälkkäri ok.
Iltapala puuro, ruisleipää tai rahkaa. Päätä että iltapala on päivän viimeinen ateria, ei napostelua sohvalla! Illalla ota iltamagnesium, se tehostaa aineenvaihduntaa.
Pätkäpaasto voi olla toinen vaihtoehto, silloin ei ehdi noin montaa ateriaa, eli aamupala ja lounas pitää olla tuhteja. Esim. iltapala klo 19 ja aamupala klo 10. Ruokavalion lisäksi paljon kävelyä ohjelmaan!
Näillä keinoin pysyn itse alle 60-kiloisena ja litteämahaisena. Alapeukkuja saa laitella ihan vapaasti, mutta tällainen systeemi toimii.
Toimii ehkä sulle, mutta useimmat ei laihdu tuollaisella puuro-leipä-hedelmä kombolla.
Ihan varmaan laihtuu, jos vaalean leivän vaihtaa ruisleipään ilman juustoa, ja muuten aamu-, väli- ja iltapalalla syö rahkaa tai banaanin. Esim. maustamaton maitorahka hunajalla makeutettuna ja marjojen kera, ei sellaisesta kukaan liho. Eiköhän suurimmalle osalle ne herkut ja roskaruuat ole ratkaisevia. Kun syö kunnolla ja pitää esim. vaalea leipää ja viinirypäleitä herkkupäivän palkintona, niin makeista ja rasvaisista herkuista pystyy kieltäytymään.
Ei sokeria syömällä laihdu, rasvaa siihen tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin 8/16 -pätkäpaastolla, mutta sehän kosahti kun en voinut luopua rasvattomasta maidosta kahvissani, enkä zero cokiksesta. Niitä tuli juotua silloinkin kun piti paastota.
Sitten kokeilin puoli vuotta Formolinea, mutta eipä sekään auttanut vaikken harrasta mässäilyä tai herkuttelua.
Niin se on, tosi vaikeaa. Minulla on nyt auttanut ihan itse kehittämini dieetti, jossa on keskimäärin 1300 kcal päivässä. Olen laskenut dieettiin mukaan kaikki ne ruoat, joita muutenkin syön mielelläni, ja lisäksi joka viikolle pari herkkua, niin ei tarvitse luopua tavallaan liikaa mistään tai yrittää syödä jotain pahoja dieettiruokia. Tällä olen laihtunut 0,5 kg viikossa, yhteensä 6 kg, mutta en tiedä auttaako tämä muille, kun tuntuu että yhdelle toimii yksi ja toiselle toinen, joillekin ei vielä ole löytynyt toimivaa ollenkaan. Tuo sopiva kalorimääräkin on eri ihmisillä erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Moi! Olen uusi tässä ketjussa. Tänä aamuna kävin vaa'alla ja voi hitto, painoin 64,9kg eli kesäkiloja on tullut n. 4kg ja noin kuukauden päästä pitäisi mahtua juhlamekkooni. Ei kai tässä auta muu kuin yrittää tiputtaa painoa edes vähän etten entisestään pursu ja pullistu. Tänään skippasin aamupalan kahvilla ja lounaaksi söin 2 lautasellista riisipuuroa. Ei ideaalia ei, mutta ehkä jatkossa täytyy kokata eri ruoat perheelle ja eri itselleni?
Mitenkäs teillä muilla menee? Anita
Onko tämä vitsi? Nopea lihominen kesällä johtuu yleensä nesteen kertymisestä, joka puolestaan johtuu lisääntyneestä suolan ja hiilareiden syönnistä. Riisi on pelkkää nopeaa hiilaria.
Jos pitää nopeasti ottaa vähän takaisin ja mahtua mekkoon, paras tapa on jättää hiilarit minimiin. Hiilareiden poisjättäminen voi viedä viikossa parissa monta kiloa.
Kun pidempään oikeasti laihduttaa hiilarit pitää ottaa terveellisistä, kuitupitoisista jutuista kuten täysjyvä ja palkokasvit.
Vähärasvainen proteiini on ykkönen, sitten kuitu. Ne pitävät nälkääkin ihan eri tavalla.
Träkkään itse syömisiäni ja jos malttaa koostaa ruokavalion oikein, ei tarvitse olla nälissään, vaikka söisi vain 1000 kaloria. Mutta viikossa kannattaa pitää yksi päivä, jona syö vähintään sen verran kuin kuluttaa tai vähän enemmänkin. Se auttaa psyykettä ja kehokin saa viestin, että nälkäkuolema ei kuitenkaan uhkaa eikä tarvitse yrittää säästöliekkiä. Tuona päivänä voi jotain herkkuakin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka jaksaa jatkuvasti syödä kolmesti päivässä maustamatonta maitorahkaa? Dieetti voi kaatua siihenkin, ettei se dieettiruoka maistu. Se voi johtaa juuri herkutteluun ja roskaruoan syöntiin. Ei sillä kuitenkaan loppujen lopuksi ole laihtumisen kannalta juuri väliä, mitä ne "palkinnot" on, voihan ne olla vaikka täytekakkua ja lasi viiniä, kunhan määrät ovat kohtuullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi! Olen uusi tässä ketjussa. Tänä aamuna kävin vaa'alla ja voi hitto, painoin 64,9kg eli kesäkiloja on tullut n. 4kg ja noin kuukauden päästä pitäisi mahtua juhlamekkooni. Ei kai tässä auta muu kuin yrittää tiputtaa painoa edes vähän etten entisestään pursu ja pullistu. Tänään skippasin aamupalan kahvilla ja lounaaksi söin 2 lautasellista riisipuuroa. Ei ideaalia ei, mutta ehkä jatkossa täytyy kokata eri ruoat perheelle ja eri itselleni?
Onko tämä vitsi? Nopea lihominen kesällä johtuu yleensä nesteen kertymisestä, joka puolestaan johtuu lisääntyneestä suolan ja hiilareiden syönnistä. Riisi on pelkkää nopeaa hiilaria.
Jos pitää nopeasti ottaa vähän takaisin ja mahtua mekkoon, paras tapa on jättää hiilarit minimiin. Hiilareiden poisjättäminen voi viedä viikossa parissa monta kiloa.
Kun pidempään oikeasti laihduttaa hiilarit pitää ottaa terveellisistä, kuitupitoisista jutuista kuten täysjyvä ja palkokasvit.
Vähärasvainen proteiini on ykkönen, sitten kuitu. Ne pitävät nälkääkin ihan eri tavalla.
Träkkään itse syömisiäni ja jos malttaa koostaa ruokavalion oikein, ei tarvitse olla nälissään, vaikka söisi vain 1000 kaloria. Mutta viikossa kannattaa pitää yksi päivä, jona syö vähintään sen verran kuin kuluttaa tai vähän enemmänkin. Se auttaa psyykettä ja kehokin saa viestin, että nälkäkuolema ei kuitenkaan uhkaa eikä tarvitse yrittää säästöliekkiä. Tuona päivänä voi jotain herkkuakin syödä.
Ethän sä ihan tosissas ole?
1000kcal ravinnotonta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1000 kcal on kyllä jo tosi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puurolla ne possutkin lihotetaan.
Itse asiassa puurot ovat laihduttajille suositeltavia, jopa riisipuuro, kunhan niitä ei tehdä täysimaitoon, eikä lisätä voisilmää, sokeria tai makeita hilloja. Proteiinilisä kuten esim. raejuusto olisi hyvä jotta kylläisyyden tunne kestäisi pidempään. Mitä possuihin tulee, niitä ei todellakaan lihoteta puurolla, eikä puuroa edes anneta kuin korkeintaan satunnaisesti. Puuro ei ole ravitsemuksellisesti hyvää sianruokaa.
Vielä parempi tietysti, jos tekee sen puuron täysjyväriisiin, niin saa kuitujakin. Mutta onhan siinä proteiinia, jos se on maitoon tehty, ja proteiinimäärää voi vielä boostatakin niin, että käyttää Valion rasvatonta Plus-maitoa, jossa on 5 g proteiinia/100 g. Riisipuuron päälle sopii myös yllättävän hyvin raejuusto, väri ja rakenne kun ovat aika samankaltaisia. Sitten vielä reilu kourallinen mansikoita siihen päälle, niin ei tarvitse hilloja tai sokeria. Tai voi laittaa kaneliakin, joka tasaa verensokerin vaihteluita ja vähentää nälän huippuja. Tsemiä vaan Anitalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se kroppa pitää kiloistaan kiinni kun ruokana on rasvaton maito ja zero kokis.
Yritäppä uudelleen! Et tainnut tajuta!
Vierailija kirjoitti:
Sokerit pois. Sokeri kehossa saa sen tuottamaan insuliinia. Insuliini käskee kehoa varastoimaan energiat rasvana. Se myös lisää nälän tunnetta ja tekee mieli ahmia vaikka olisi juuri syönyt.
Olen enimmillään ollut viisi päivää kokonaan syömättä, kun halusin mielenkiinnosta tietää miltä paasto tuntuu. Suurin yllätys oli se että enimmäkseen sinä aikana ei ollut yhtään nälkä. Luulin että nälkä lisääntyy sitä mukaa kun on syömättä. Se ei pidä paikkaansa. Toisekseen, huomasin että elämä oli ihan normaalia vaikken ollut syönyt mitään. Se tuntui normaalilta koska kroppa sai edelleen energiaa. Se vain otti sen läskeistäni eikä syödystä ravinnosta. Sitä vartenhan ne läskit kertyy kroppaan että niitä syödään kun ei ole muuta.
Minä olen kokeillut viikon paastoa. Eniten oli nälkä toisena päivänä. Sitten kolmantena ja siitä eteenpäin ei enää ollut oikeastaan ollenkaan nälkä, vaan sellainen kevyt olo. Kyllähän siinä läskiäkin lähtee, mutta lähtee siinä myös lihaksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että en tajua elimistön tarvitsevan oikeaa ruokaa feikin sijaan? Asia on ok.
Olin tänään uimahallissa ja kyllä on tuhteja nuoria naisia vähän jo käy sääliksi🥲
Mulla tuli kans raja nyt vastaan. Lähdin lomamatkalle ja menin puntarille koska aioin punnita matkalaukkuni. 77 kiloa, tasan. Meinasin pudota pershhiilleni. Mulla on vieläpä pahin vartalotyyppi eli omena, epäterveellinen rasva kertyy vatsaan... nyt sen on loputtava.
Olen pari vuotta jo liikkunut 10-15 tuhatta askelta joka ikinen päivä, viikonloppuisin 15-25 t (ja ennen tätä ehkä 2000-3000 eli lisäys on huomattava), mutta koska en ole kiinnittänyt oikeasti huomiota ruokavalioon, tulos on tämä.
Normaalipainon yläraja olisi mulle 65 kg eli 12 kiloa on pudotettavaa. Jouluna vaa'an on tuohon numeroon pysäytettävä. Ikinä en ole aiemmin laihduttanut eli jojoilija en ole, jännittää mutta olen samalla hyvin motivoitunut ja innostunut :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että en tajua elimistön tarvitsevan oikeaa ruokaa feikin sijaan? Asia on ok.
Voi ettien että sun kanssasi. Pitääkö ihan rautalangasta vääntää? Missä lauseessa kerroin mitä syön ja olen syönyt? Kerroin vain, että kun piti paastota, käytin rasvatonta maitoa ja cokis zeroa = en siis paastonnutkaan. Joko nyt meni perille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ravinnotonta? Kuten sanoin, träkkään kuituja, makroja ja kaloreita. Jos valitsee viisaasti, saa tuhanteen kaloriin suuren määrän ravintoaineita. Syön paljon kaaleja, marjoja, rahkaa, tonnikalaa, broilerinfileetä, jugurttia, naudanfilettä, raejuustoa, kananmunan valkuaista. Kaikki ovat ravintotiheitä ja pitävät hyvin nälkää. Lisää volyymia tulee kevyistä vihanneksista kuten kurkku, paprika, tomaatti, munakoiso joissa ei ole juuri ollenkaan kaloreita. Vesimelonia syön paljon myös. Jos näistä koostaa päivän ateriat, niin ei jää nälkä. Lisäksi syön jonkin verran ruisleipää, avokadoa ja oliiviöljyä ja joskus muutaman pähkinän, mutta näiden kanssa pitää varoa määriä tarkasti.
Ja kuten sanottu, toki kannattaa pitää välipäiviä, jolloin syö enemmän. Se on ihan totta, että ei kannata pitkiä aikoja ja jatkuvasti syödä näin vähän. Mutta jos tavoitteena on kuten Anitalla eli mahtua vanhaan mekkoon parin viikon päästä, niin ei se onnistu niin, että miinuskaloreita on vain hiukan.
Olen täysin eri mieltä näiden "älä nyt ole noin armoton" ihmisten kanssa. He ovat läskejä. Ap on herännyt siihen että on läski ja koko elämä menee hukkaan, koska sallii liikaa itselleen epäterveellisiä tapoja.
Ap. Hyvä alku, mutta heitä ne päivän pari palaa tummaa suklaata myös roskiin. Ne on myrkkyä. Sellaista joka tappaa hitaasti. Et tarvitse mitään sellaisia että elämä olisi kivaa. Sehän tässä on ongelma juurisyy. Että elämä ei maistu ja sitten mussutellaan korvikkeena herkkuja että elämä maistuisi paremmalta.
Hoikkana elämä tuntuu hyvältä joten ei tarvitse hakea hyvää olo laittamalla suuhun paskaa.
Läskistyminen tapahtuu niin että insuliini antaa keholle signaalin varastoida lisää läskiä. Insuliinia erittyy kun syö sokeria/hiilihydraattia. Se myös tekee sen että alkaa tehdä mieli syödä paljon enemmän.
Jätä hiilihydraatit pois. Ei sataprosenttisesti mutta kaikki jotka on puhdasta sokeria kuten ne suklaat. Tuoremehut myös hiilaripommeja vaikka muka terveellisiä. Eikä mitään muroja. Vesi on hyvä juoma ja alkaa maistua hyvältä kylmänä kun siihen tottuu. On niin raikas. Pois limsat ja muut sokeripaskat.
Muista että makusi on tottunut paskaan ja siksi terveellinen ei maistu hyvältä. Menee hetki että makusolut uusiutuu.
Kyllä dieetillä voi syödä karkkiakin, ja silti voi laihtua. Määrä vain täytyy pitää kohtuullisena. Ei tarvitse olla armoton. Mutta toki, jos jättää ne vähäisetkin karkit syömättä, niin voi laihtua vähän nopeammin.