Minkä takia jotkut haluaa pihan, vaikka pihanhoito ei yhtään kiinnosta?
Otsikon kysymys tuli mieleen kun katselin rivitalopihoja. Melkoinen kontrasti pihojen välillä, kun joku on tiptop ja seuraavassa nurmi rehottaa ja pensasaita on rikkaruohojen vallassa.
Eikö pihan ja istutusten hoito kuulu asukkaalle, jos piha on psakashallinnassa? Jos huono hoito tappaa nurmen ja istutukset, kuka maksaa pihan kunnostuksen? Piharemontti ei ole ihan ilmainen homma...
Kommentit (61)
Minua vituttaa naapurien hoitamattomat pihat. Ihan aina olen omat pihani laittanut kuntoon. Jopa Hollannissa kitkin pihan ja istutin nättejä juttuja, vaikka oli vuokrapiha.
Silloin naapurin hollantilainen vanha daami soitti ovikelloani ja toi minulle kukkia. En ymmärtänyt puhetta, mutta se viittoi meidän siivottuun pihaan ja hymyili.
Selvitin kukkien olleen malvia. Monta vuotta ne kasvoi siemenistä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän omakotitaloalueella yhden talon piha oli aina viimeisen päälle nätisti hoidettu, ihana. Vanhempi pariskunta asui siinä ja todella paneutuivat pihan laittamiseen. Talo myytiin ja uusi asukas ei tee pihassa mitään, ei siis yhtään mitään. Piha on kuin Hessu Hopon takapiha. Pensasaita niin ylikasvanut, että se kaatuu jo ojaan, nurmikko ei ole enää nurmikko vaan heinikko, kiveykset ja sora-alueet täynnä rikkaruohoja, ihan kuin jonkun autiotalon piha.
Miksi ostaa talo, jota ei yhtään vaivaudu ylläpitämään?
Voin kertoa, että vihaan pihatöitä mutta silti haluaisin talon, jotta ei olisi seinänaapureita ja jotta olisi enemmän tilaa harrastuksille ja lemmikkieläimille.
Ostaa sitten jostain korvesta talon metsätontilla. Mutta jos ostaa talon omakotitaloalueelta niin kyllä pitää sen verran viitsiä pihaa hoitaa, että leikkaa edes nurmikon parin viikon välein. Tai maksaa jollekulle sen leikkuusta. Muuten piha houkuttaa haittaeläimiä kuten kyitä ja jyrsijöitä.
Syitä voi olla monenlaisia. Tilanteet voivat myös muuttua pihallisen kodin hankinnan jälkeen. Itse olen reumaatikko ja piha siksi hoitamatta. Tilanne pahentunut vuosien varrella. Lisäksi pieni kitkeminen ei riitä, kun vuohenputki on vallannut pihan.
Vierailija kirjoitti:
Minua vituttaa naapurien hoitamattomat pihat. Ihan aina olen omat pihani laittanut kuntoon. Jopa Hollannissa kitkin pihan ja istutin nättejä juttuja, vaikka oli vuokrapiha.
Silloin naapurin hollantilainen vanha daami soitti ovikelloani ja toi minulle kukkia. En ymmärtänyt puhetta, mutta se viittoi meidän siivottuun pihaan ja hymyili.
Selvitin kukkien olleen malvia. Monta vuotta ne kasvoi siemenistä Suomessa.
Se kuinka rouva kertoi siemenistä meni läpi. Emme puhuneet samaa kieltä, mutta ymmärsin asian tärkeyden , kun mamma osoitti ja puhua pulputti. Selvitin myöhemmin netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän omakotitaloalueella yhden talon piha oli aina viimeisen päälle nätisti hoidettu, ihana. Vanhempi pariskunta asui siinä ja todella paneutuivat pihan laittamiseen. Talo myytiin ja uusi asukas ei tee pihassa mitään, ei siis yhtään mitään. Piha on kuin Hessu Hopon takapiha. Pensasaita niin ylikasvanut, että se kaatuu jo ojaan, nurmikko ei ole enää nurmikko vaan heinikko, kiveykset ja sora-alueet täynnä rikkaruohoja, ihan kuin jonkun autiotalon piha.
Voin kertoa, että vihaan pihatöitä mutta silti haluaisin talon, jotta ei olisi seinänaapureita ja jotta olisi enemmän tilaa harrastuksille ja lemmikkieläimille.
Ostaa sitten jostain korvesta talon metsätontilla. Mutta jos ostaa talon omakotitaloalueelta niin kyllä pitää sen verran viitsiä pihaa hoitaa, että leikkaa edes nurmikon parin viikon välein. Tai maksaa jollekulle sen leikkuusta. Muuten piha houkuttaa haittaeläimiä kuten kyitä ja jyrsijöitä.
Mielellään muuten, mutta kun työelämässä pitää olla vielä parikymmentä vuotta, niin Helsinkiin on paha kulkea päivittäin jostain korvesta.
Vähän sama kuin haluta vauva muttei halua olla vanhempi. Lyhytnäköinen ajattelu.
Yhteenvetona voinee nyt siis mainita, että keskustelun perusteella hoitamattoman rivitalopihan syitä ovat ainakin seuraavat:
- liikkumisen ongelmat
- mielenterveyden ja elämänhallinnan ongelmat
- halu pitää yllä biodiversiteettiä
- halu päästä ulko-ovesta suoraan pihalle (ei rappukäytävään), mutta pihanhoito ei kiinnosta ja pihalle ei sinällään tarvetta.
- vuokra-asunnon piha on ollut hoitamaton jo muutettaessa ja sitä ei haluta kunnostaa omaan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Syitä voi olla monenlaisia. Tilanteet voivat myös muuttua pihallisen kodin hankinnan jälkeen. Itse olen reumaatikko ja piha siksi hoitamatta. Tilanne pahentunut vuosien varrella. Lisäksi pieni kitkeminen ei riitä, kun vuohenputki on vallannut pihan.
Minä saan kovaa treeniä, kun isken iskulapion maahan ja revin maasta saniaisjuurakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Piha saa olla oman näköisensä. Pitkä ruohikko ja rehottavat rikkakasvit ovat luonnon diversiteetin kannalta parempi vaihtoehto.
Punkit tykkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt, kun oman talon asunnoissa vuokratkin on korkeat ja näillä ei ole edes lemmikkejä, joiden takia piha olisi kätevä.
Minkä ihmeen takia he ovat halunneet pihan?
Mulla on vuokra-asunnossa pieni piha juuri koiran takia. Ajan kyllä nurmikon ja on mulla jotain yrttejäkin laatikossa kasvamassa. Piha näyttää silti rumalta, koska aikaisemmat asukit ei ole huolehtineet. Kuivia ruohottomia läikkiä ja voikukkia yms rikkaruohoja siellä täällä. En rupea vuokraloordille kunnostusta, multia ja siemeniä makselemaan.
Tämänkin jotenkin ymmärrän, jos on koira ja sitä varten haluaa/tarvitsee pihan. Koiran jäljiltä piha on valitettavasti monesti kurjassa kunnossa, kun pissa polttaa nurmen ja talvella nurmea suojaava lumi tallautuu tassujen alla.
Mulla on pieni 6 kg sylikoira, se ei saa kummostakaan tallaamista aikaan. Mutta monilla on kyllä iso koira tai parikin näillä samankokoisilla pihoilla. Ne varmaan kuseekin ihan jäätäviä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt, kun oman talon asunnoissa vuokratkin on korkeat ja näillä ei ole edes lemmikkejä, joiden takia piha olisi kätevä.
Mulla on vuokra-asunnossa pieni piha juuri koiran takia. Ajan kyllä nurmikon ja on mulla jotain yrttejäkin laatikossa kasvamassa. Piha näyttää silti rumalta, koska aikaisemmat asukit ei ole huolehtineet. Kuivia ruohottomia läikkiä ja voikukkia yms rikkaruohoja siellä täällä. En rupea vuokraloordille kunnostusta, multia ja siemeniä makselemaan.
Tämänkin jotenkin ymmärrän, jos on koira ja sitä varten haluaa/tarvitsee pihan. Koiran jäljiltä piha on valitettavasti monesti kurjassa kunnossa, kun pissa polttaa nurmen ja talvella nurmea suojaava lumi tallautuu tassujen alla.
Mulla on pieni 6 kg sylikoira, se ei saa kummostakaan tallaamista aikaan. Mutta monilla on kyllä iso koira tai parikin näillä samankokoisilla pihoilla. Ne varmaan kuseekin ihan jäätäviä määriä.
Kyllä se saa, kun tepastelee pienellä lumisella pihalla ja maa sen takia jäätyy syvälle. Tallattu lumi aiheuttaa myös jääkannen muodostumisen pihalle keväällä ja sen alla nurmi tuhoutuu.
Puhun kokemuksesta.
Ehkä naapurini voisi tehdä tällaisen avauksen. Meillä on aika vapaasti rehottava luonnonmukainen piha, nurmikostakin yritän saada enemmän niityn tapaisen aikaan. Käytän kyllä oikeasti sen hoitoon aika paljon aikaa, jotta rehotus pysyy hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talon entiset omistajat olivat myös eläkeläispariskunta. Heillä oli aikaa, rahaa, ja mielenkiintoa laittaa pihaa. Esimerkiksi yksi hieno kukkapenkki meni koko pihan läpi, siis ihan päästä päähän, päissä muutaman metrin kulkuaukot mutta läpi ei päässyt tallomatta. Lisäksi oli paljon pensaita, tuijia, omenapuita, kymmeniä marjapensaita. Siisti pensasaita naapuriin, joka oli tyhjillään oleva tontti.
Ei aivan toiminut lapsiperheessä 😂 Tuijat kaivettiin ensimmäisenä pois, ei mielestämme sopineet 1890 luvun torpan pihaan. Kaadettiin useita keskellä pihaa olevia pensaita, hävitettiin 20 marjapensasta (jäi 9), ja pari omenapuuta joiden omenat eivät olleet hyviä (jäi silti 4 puuta), orapihlaja-aita hävitettiin kokonaan.
Ja se kukkapenkki, siitä poistettiin ainakin puolet ja laitettiin nurmikkoa (kukkapenkkiä jäi silti n.10 metriä).
Meillä tarvittiin tilaa leikeille, peleille, vaikka pyöräilyyn, ylipäätään pihalla olemiseen. Nurmikko ajetaan kun siltä tuntuu ja se riittää.
Täysin luonnollista että jokainen tekee sellaisen pihan, joka omiin tarpeisiin sopii.
Taloyhtiö voi halutessaan puuttua hoitamattomiin pihoihin. Rivaripihat omistaa lähes poikkeuksetta taloyhtiö toisin kuin osakkeet.
Jos en itse jaksaisi, voisi, ehtisi tai haluaisi hoitaa pihaa, palkkaisin vaikka 4h yhdistyksen kautta jnkn nuoren sitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talon entiset omistajat olivat myös eläkeläispariskunta. Heillä oli aikaa, rahaa, ja mielenkiintoa laittaa pihaa. Esimerkiksi yksi hieno kukkapenkki meni koko pihan läpi, siis ihan päästä päähän, päissä muutaman metrin kulkuaukot mutta läpi ei päässyt tallomatta. Lisäksi oli paljon pensaita, tuijia, omenapuita, kymmeniä marjapensaita. Siisti pensasaita naapuriin, joka oli tyhjillään oleva tontti.
Ei aivan toiminut lapsiperheessä 😂 Tuijat kaivettiin ensimmäisenä pois, ei mielestämme sopineet 1890 luvun torpan pihaan. Kaadettiin useita keskellä pihaa olevia pensaita, hävitettiin 20 marjapensasta (jäi 9), ja pari omenapuuta joiden omenat eivät olleet hyviä (jäi silti 4 puuta), orapihlaja-aita hävitettiin kokonaan.
Ja se kukkapenkki, siitä poistettiin ainakin puolet ja laitettiin nurmikkoa (kukkapenkkiä jäi silti n.10 metriä).
Meillä tarvittiin tilaa leikeille, peleille, vaikka pyöräilyyn, ylipäätään pihalla olemiseen. Nurmikko ajetaan kun siltä tuntuu ja se riittää.
Täysin luonnollista että jokainen tekee sellaisen pihan, joka omiin tarpeisiin sopii.
Ennen kuin kukaan ehtii rääkyä niin kyllä, kaikki kasvit mitä voitiin antaa eteenpäin, annettiin. Jopa ne tuijat kuskattiin kottikärryillä toiseen pihaan jatkamaan elämää 😂 sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sun sanasi ei ole laki 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ei niitä lemmikkejä siell' pihalla saa irrallaan pitää höh!
Meillä on ötököille ja siilille oma alue tien vierellä, näkyy tielle leikkaamattomana ja laittamatyomana, saadaan paheksunta naapuristosta.
Ihmisten alue alkaa vasta talon läheisyydestä siellä istutuskukst ja leikattu ruoho, grillipaikka ja kasvihuone. Eli ihan postimerkin kokoisesta alueesta ei meillä ole kyse. Ihan parin neliön pihasta en osaa kommentoida mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aattelin kuntalle laittaa
Tämä olisikin hyvä vaihtoehto. Vaatii tosin ainakin alussa paljon hoitoa, että juurtuu ja alkaa pärjäämään ilman kastelua.
Meillä on puoli hehtaaria pihaa. Se on muilta osin alkuperäistä kunttaa, vain kulkutiet ja oleskelualue on soralla ja laatoitettu. Helpompaa pihaa ei olekaan. Tämä on myös niin iso alue, ettei jokaisen "väärässä paikassa" kasvavan heinän riipiminen ole mahdollista. Luonto kiittää, kun saa kasvaa. Omalta pihalta kerään villivadelmat, mustikat ja puolukat.
Meillä on suurin osa tontista luonnontilassa olevaa varvikkoa/metsänpohjaa. Noin joka toinen vuosi se pitää käydä raivurin ja pensassaksien kanssa läpi ja katkoa pois uskomattoman nopeasti pitkäksi kasvavat pihlajan-, koivun-, pajunalut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aattelin kuntalle laittaa
Tämä olisikin hyvä vaihtoehto. Vaatii tosin ainakin alussa paljon hoitoa, että juurtuu ja alkaa pärjäämään ilman kastelua.
Meillä on puoli hehtaaria pihaa. Se on muilta osin alkuperäistä kunttaa, vain kulkutiet ja oleskelualue on soralla ja laatoitettu. Helpompaa pihaa ei olekaan. Tämä on myös niin iso alue, ettei jokaisen "väärässä paikassa" kasvavan heinän riipiminen ole mahdollista. Luonto kiittää, kun saa kasvaa. Omalta pihalta kerään villivadelmat, mustikat ja puolukat.
Meillä on suurin osa tontista luonnontilassa olevaa varvikkoa/metsänpohjaa. Noin joka toinen vuosi se pitää käydä raivurin ja pensassaksien kanssa läpi ja katkoa pois uskomattoman nopeasti pitkäksi kasvavat pihlajan-, koivun-, pajunalut.
Miten tämä nyt liittyy keskustelun aiheeseen? Selkeästi nyt kuitenkin hoidatte pihaanne ja haluatte pitää sen siistinä, vaikkakin "luonnontilaisena"
Eipä sitä kai saa toisten pihoille edes mennä ilman lupaa.
Jokaisen pitäisi nämä hommat ihan itse tehdäkin oman pihansa osalta.