Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin mennä lavatansseihin, mutta en uskalla

Vierailija
19.06.2026 |

En osaa tanssia, ei ole ketään seuraksi ja muutenkin jännittää. Olen kyllä lukenut kaikki ne artikkelit, että tunnelma on ihana ja ei tarvitse jännittää ja sinne vaan sekaan. Mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Enkä ikinä pystyisi menemään tyrkylle luontevasti johonkin lattian reunalle, että hakeeko joku. Miten siinä pitää edes olla? Hymyillä ja röyhistää rintaa vai mitenkä? Yyh, kiusallisinta ikinä.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sivummalla olla rauhassa? Eli tanssiin haetaan vain hakuseinällä olevia? Minäkin voisin joskus mennä hengailemaan ja artistia kuuntelemaan, mutta en välitä tanssimisesta.

Olen viime kesänä seisonut Pavilla kahvilan puolella lavan kaiteen takana. Sieltäkin (kerran) pyydettiin lavan puolelta tanssimaan eikä edes ollut tuttu kyseessä. Yleensä tuota ei tapahdu eli halutessaan saa ainakin nainen olla rauhassa, kun naisia on muutenkin paikalla enemmistönä.

Saahan sitä tanssiin kutsusta myös kieltäytyä, ei tanssimaan ole mitkään pakko mennä.

42/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on normaali rytmitaju, niin voit hyvin mennä tanssimaan foksia, valssia ja perushumppaa, varsinkin hyvän viejän kanssa. Suorastaan liitelet!

Cha-cha, salsa, rumba, bugg, fusku, kuviohumppa ja hidas valssi vaativat kurssin, niitä on tuskaa yrittää kylmiltään. Perusaskel haltuun ja hurmaannut!

Samaa mieltä. Salsaa, rumbaboleroa ja cha chaa voi tietenkin tanssia myös foksina. Voi kertoa tanssiin hakevalle ettei osaa juuri tätä lajia mutta foksina eli vaihtoaskeleella onnistuisi. Suomisalsa menee hyvin myös fuskuna jos sitä osaa.

M60+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, miehille tiedoksi, lavoilla on naisenemmistö. Sinne vaan mantamyrskyä eli naistenhakua odottelemaan.

Älä ryntää hakemaan sitä paikan tanssikunkkua, hän on monasti nyrpeä, hemmoteltu ja tottunut tanssimaan parhaiden naisten kanssa.

Vierailija
44/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille tiedoksi myös, että taitavasti seuraava nainen on tajunnan räjäyttävä kokemus. 

45/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, miehille tiedoksi, lavoilla on naisenemmistö. Sinne vaan mantamyrskyä eli naistenhakua odottelemaan.

Älä ryntää hakemaan sitä paikan tanssikunkkua, hän on monasti nyrpeä, hemmoteltu ja tottunut tanssimaan parhaiden naisten kanssa.

Ämyrillä on naistentanssit kesätorstaisin.

https://amyri.fi/kalenteri

"Torstaisin viejien haku n. klo 22.00 - 22.45, muun ajan seuraajien haku."

M60+

46/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehille tiedoksi myös, että taitavasti seuraava nainen on tajunnan räjäyttävä kokemus. 

... ja jos taitava seuraaja osaa koristella tanssiaan esimerkiksi fuskussa ja viejä ymmärtää antaa sille koristelulle tilaa niin viejä kokee myös ansiotonta arvonnousua. "Hei, kuinka tuo mies osaa viedä tuollaisia kuvioita??"

T. Nimim. Kokemusta tilanteesta

M60+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen saattoi mennä lavatansseihin vaikkei osannut niin hyvin askelia. Nykyään kyllä oletetaan, että haettava osaa tanssia jos joku häntä hakee. Ennen myös oli miltei pelkästään paritanssia, nykyään miltei pelkästään kädenalitansseja. Miehiä on paljon vähemmän kuin naisia. Tutut hakevat tuttujaan, uusi ihminen saattaa jäädä ettei kukaan hae. Riiippuu tietysti onko nuorempi henkilö ja sopivan sutjakka.  Pyöreät ja vanhemmat ihmiset (naiset) eivät ole suosittuja, ellei ole tuttua tanssittajaa. Myös ns. parinhaku ja flirttailu on pois muodista. Tanssilavat tuntuvat nykyään olevan paikkoja innokkaille kädenalitanssin harrastajille, pariskunnille ja tanssiminen muistuttaa jopa kuntoilua. Miltei kaikki ovat käyneet moniakin erinäisiä tanssikursseja. He pitävät itseään jotenkin parempina kuin tavalliset tanssijat. Päämääränä on tanssia illan mittaan mahdollisimman paljon, ei juttelu eikä tutustuminen. Juttelu jopa katsotaan haitaksi. 

Minun mielestäni ikävä kyllä tanssilavojen tunnelma on muuttunut täysin. Tämä nyt minun, vanhemman ja pyöreän eroneen naisen näkökulma. Osaan tanssia oikein hyvin perinteisiä paritansseja, mutta sillä ei tunnu olevan paljonkaan arvoa. Saatikka minun persoonallani. 

Nuoremmilla on ehkä toisenlaisia kokemuksia. 

Vierailija
48/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyään sitä nurkantakana viinaryypyt ottavaa porukkaa, voi niitä muistoja?pullo kiersi rinkissä ja irvisteltiin vaan, sitten lavalle takaisin vähän horjuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
49/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nykyään sitä nurkantakana viinaryypyt ottavaa porukkaa, voi niitä muistoja?pullo kiersi rinkissä ja irvisteltiin vaan, sitten lavalle takaisin vähän horjuen.

Ei ainakaan niillä lavoilla joilla itse olen käynyt. Ei humalaiset heiluneet edes silloin, kun lavalla on ollut mahdollisuus luvan kanssa ostaa alkoholijuomia (Mäntsälä, Ruusulinna, Tulisuudelma)

M60+

Vierailija
50/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen saattoi mennä lavatansseihin vaikkei osannut niin hyvin askelia. Nykyään kyllä oletetaan, että haettava osaa tanssia jos joku häntä hakee. Ennen myös oli miltei pelkästään paritanssia, nykyään miltei pelkästään kädenalitansseja. Miehiä on paljon vähemmän kuin naisia. Tutut hakevat tuttujaan, uusi ihminen saattaa jäädä ettei kukaan hae. Riiippuu tietysti onko nuorempi henkilö ja sopivan sutjakka.  Pyöreät ja vanhemmat ihmiset (naiset) eivät ole suosittuja, ellei ole tuttua tanssittajaa. Myös ns. parinhaku ja flirttailu on pois muodista. Tanssilavat tuntuvat nykyään olevan paikkoja innokkaille kädenalitanssin harrastajille, pariskunnille ja tanssiminen muistuttaa jopa kuntoilua. Miltei kaikki ovat käyneet moniakin erinäisiä tanssikursseja. He pitävät itseään jotenkin parempina kuin tavalliset tanssijat. Päämääränä on tanssia illan mittaan mahdollisimman paljon, ei juttelu eikä tutustuminen. Juttelu jopa katsotaan haitaksi. 

Minun mielestäni ikävä kyllä tanssilavojen tunnelma on muuttunut täysin. Tämä nyt minun, vanhemman ja pyöreän eroneen naisen näkökulma. Osaan tanssia oikein hyvin perinteisiä paritansseja, mutta sillä ei tunnu olevan paljonkaan arvoa. Saatikka minun persoonallani. 

Nuoremmilla on ehkä toisenlaisia kokemuksia. 

Tässä toinen näkökulma, viisikymppiseltä naiselta, joka käy lavoilla paljon: 

 

Ei nykyäänkään oleteta, että kaikki osaa. Tanssin aloittelijoidenkin kanssa, ja sitten mennään sen mukaan. Jos ei muuten niin yritetään vaikka kävellä musiikin tahtiin. Kädenalitansseja tanssitaan lavoilla joo, mutta ei todellakaan koko iltaa. Joku niistä tykkää, joku ei. Tutut hakevat tuttuja, totta: jos olen tuntenut jonkun tyypin 5 vuotta ja meistä on tullut ystäviä, niin enkö minä nyt hakisikaan häntä? Flirttailu ja parinhaku eivät ole poissa muodista, kaikenlaisia suhteita syntyy.  Ja en usko että kovin moni "pitää itseään parempana kuin tavalliset tanssijat". Miten sä olet päässyt toisen pään sisään kurkistamaan? No, minun pääni sisässä on tanssiessa vaikka tämmöinen kela: "... ai että mikä biisi, kiva tanssia tuon tyypin kanssa, oho ei kai törmätä, huh ei, kehtaisikohan pyytää että tanssitaan vielä seuraavatkin biisit, ou jee tämä kyllä sujuu mukavasti... "

 

Tanssi-illat on erilaisia sen mukaan, mikä lava on kyseessä ja mikä bändi. Vanhemmalle perinteisien lajien ystävälle suosittelisin niitä lavoja, joissa käy samahenkisiä ihmisiä. Pienemmät lavat ja ei-huippusuositut bändit voisi olla voittava valinta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta parin vaihdosta tanssikurssilla. Ilmoitetaanko tästä jo etukäteen, että tällä kurssilla paria täytyy vaihtaa? Ettei käy niin että paljastuu vasta paikan päällä.

Kiinnostaisi kurssi, mutta vain oman puolison kanssa tanssien.

Vierailija
52/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta parin vaihdosta tanssikurssilla. Ilmoitetaanko tästä jo etukäteen, että tällä kurssilla paria täytyy vaihtaa? Ettei käy niin että paljastuu vasta paikan päällä.

Kiinnostaisi kurssi, mutta vain oman puolison kanssa tanssien.

Pakollinen parinvaihto tanssikurssilla on todella harvinaista, käytännössä siihen ei törmää missään. Jos asia kuitenkin huolestuttaa, voit varmistaa tilanteen ottamalla yhteyttä kurssin järjestäjään tai opettajaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikait 2026 käy missään tansseissa kuin mummot? Eikö se ole aika ohimennyt juttu ajat sitten että mennään tanssimaan? Mies

Vierailija
54/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikait 2026 käy missään tansseissa kuin mummot? Eikö se ole aika ohimennyt juttu ajat sitten että mennään tanssimaan? Mies

Niin no minä olen 49, toki tämän ikäisellä jo voi olla lapsenlapsia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikait 2026 käy missään tansseissa kuin mummot? Eikö se ole aika ohimennyt juttu ajat sitten että mennään tanssimaan? Mies

Ei nuo naiset mummoilta näytä 🤔

 

https://yle.fi/a/74-20227028

Vierailija
56/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kauan sitten nuorena miehenä olin tanssikapakassa täysin puujalkana.

Minua haki jo mummuiässä oleva hyvin taitava tanssija.

Se taito, millä hän sai minut tuntemaan itseni parkettien partaveitseksi oli tosiaan mieltä avartavaa. Siitä jäi todella hyvä fiilis, jonka muistan vieläkin.

Vierailija
57/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta parin vaihdosta tanssikurssilla. Ilmoitetaanko tästä jo etukäteen, että tällä kurssilla paria täytyy vaihtaa? Ettei käy niin että paljastuu vasta paikan päällä.

Kiinnostaisi kurssi, mutta vain oman puolison kanssa tanssien.

Pakollinen parinvaihto tanssikurssilla on todella harvinaista, käytännössä siihen ei törmää missään. Jos asia kuitenkin huolestuttaa, voit varmistaa tilanteen ottamalla yhteyttä kurssin järjestäjään tai opettajaan. 

Ok, ymmärsin varmaan väärin joistain aiemmista viesteistä. Kiitos kommentista!

Vierailija
58/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

59/62 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen saattoi mennä lavatansseihin vaikkei osannut niin hyvin askelia. Nykyään kyllä oletetaan, että haettava osaa tanssia jos joku häntä hakee. Ennen myös oli miltei pelkästään paritanssia, nykyään miltei pelkästään kädenalitansseja. Miehiä on paljon vähemmän kuin naisia. Tutut hakevat tuttujaan, uusi ihminen saattaa jäädä ettei kukaan hae. Riiippuu tietysti onko nuorempi henkilö ja sopivan sutjakka.  Pyöreät ja vanhemmat ihmiset (naiset) eivät ole suosittuja, ellei ole tuttua tanssittajaa. Myös ns. parinhaku ja flirttailu on pois muodista. Tanssilavat tuntuvat nykyään olevan paikkoja innokkaille kädenalitanssin harrastajille, pariskunnille ja tanssiminen muistuttaa jopa kuntoilua. Miltei kaikki ovat käyneet moniakin erinäisiä tanssikursseja. He pitävät itseään jotenkin parempina kuin tavalliset tanssijat. Päämääränä on tanssia illan mittaan mahdollisimman paljon, ei juttelu eikä tutustuminen. Juttelu jopa katsotaan haitaksi. 

Minun mielestäni ikävä kyllä tanssilavojen tunnelma on muuttunut täysin. Tämä nyt minun, vanhemman ja pyöreän eroneen naisen näkökulma. Osaan tanssia oikein hyvin perinteisiä paritansseja, mutta sillä ei tunnu olevan paljonkaan arvoa. Saatikka minun persoonallani. 

Nuoremmilla on ehkä toisenlaisia kokemuksia. 

Itselläni (nyt 60v) ei ole juurikaan kokemuksia "vanhan ajan" lavakulttuurista kun aloitin tanssimisen varsinaisesti vasta syksyllä 2024. Mutta kyllä nykyään lavoilla edelleen pärjää vallan hyvin myös perinteisillä tanssilajeilla. Itse yleensä kysyn seuraajalta haluaako tämä tanssia foksia vai fuskua. Ja jos hän jättää valinnan minulle niin aika usein valitsen itse foksin. Tämä siitä huolimatta että olen osallistunut aika monelle fuskun kurssille. Pohjoisemmassa Suomessa foksi on ilmeisesti edelleen fuskua suositumpaa. 

Hyvä tai edes kohtuullisen hyvä viejä huomioi seuraajan osaamistason ja tanssii sen mukaisesti. Ja huomioi myös hänen halunsa keskustella tai olla keskustelematta. 

Joskus tulee juteltua niitä näitä ajokeleistä tautihistorioihin asti ja joskus taas tanssitaan puhumatta yhtään mitään. Seuraaja tekee valinnan ainakin minun kanssani tanssiessaan.

M60+

Vierailija
60/62 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vasta nyt nykyisen systeemin aikana aloittanut lavatansseissa käymisen, osallistunut erinäisiin tansikursseihin jne. niin ei tosiaankaan voi tietää ennenaikaisia systeemejä ja ns. tavallisen tanssijan näkökantaa nykyiseen. Jo sanonta "fusku" kertoo, että on ihan omissa piireissään. Myös näillä ko. tanssikursseilla tutustuu ja usein samat ihmiset kiertävät tassilavalta toiselle, joten tuttuja tanssittajia löytyy. Jos on täysin tanssitaidoton, kuten aloittaja ilmeisesti on, niin miten häntä auttaa jos hakija esittää, että tanssitko mieluummin fuskua vai foxia? Kumpaakaan ei osaa ja ei kertakaikkiaan voi mennä toikkaroimaan toisten, vauhdikkaiden jalkoihin. 

Esimerkiksi itse, vaikka entisajan lavatansseissa käyheenä osaan hyvin valssia, humppaa, tangoa, hitaita perinteisillä askelilla jne. on joku fusku ja foxi nykymuodilla tanssittuna osaamaton juttu. 

Kyllä niin on, että jos tanssitaidottomana ja muille tanssijoille tuntemattomana kerran, pari kesässä menee lavatansseihin niin on kyllä aika orpo olo. Ja vaikka menisi taitavana perinteisenkin tanssijana.