Haluaisin mennä lavatansseihin, mutta en uskalla
En osaa tanssia, ei ole ketään seuraksi ja muutenkin jännittää. Olen kyllä lukenut kaikki ne artikkelit, että tunnelma on ihana ja ei tarvitse jännittää ja sinne vaan sekaan. Mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Enkä ikinä pystyisi menemään tyrkylle luontevasti johonkin lattian reunalle, että hakeeko joku. Miten siinä pitää edes olla? Hymyillä ja röyhistää rintaa vai mitenkä? Yyh, kiusallisinta ikinä.
Kommentit (62)
Mene sellaisiin tansseihin, joissa on ilmainen tanssitunti ennen tansseja. Siellä oppii vähän tanssimista ja tutustuu ihmisiin jo tunnin aikana.
Ja jos on aloittelija, se kannattaa sanoa sille kenen kanssa tanssii. Yleensä aloittelijoihin suhtaudutaan ymmärtäväisesti.
Lavoilla voi tanssimisen lisäksi viettää muuten vaan iltaa ja kuunnella musiikkia. Ei ole pakko tanssia koko ajan.
Pitääkö tanssiin käytännössä aina suostua? Vai onko se jo merkki jostain "kiinnostuksesta"? Anteeksi, kysyn tyhmiä. Tietysti tanssi olisi pääasia mutta ettei tule toimineeksi jotenkin hölmösti. Mitä etikettisääntöjä on?
Mene ensi aistimaan tunnelmaa ja seuraamaan, miten porukka siellä toimii. Voit istua sivussa tai kahvilassa ( jos siitä näköyhteys tanssisaliin) ei tarvi mennä eturiviin.
Esiintyjiä voi kuunnella ikäänkuin olisi konsertissa.
Minkä ikäinen olet?
Mene ihmeessä siellä on paljon muitakain noviiseja, usko pois! Voi kieltäytyä jos on humalainen, mutta muuten kannattaa lähteä tanssimaan, siinä oppii lisää tanssitaitoa eri ihmisten kanssa.
Kyllä minusta pitäisi osata tanssia, jos paritanssiin lähtee. Miehen on aika kurjan tuntuista yrittää viedä naista, joka ei yhtään osaa seurata. Eli tanssikurssille, hopi hopi.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tanssiin käytännössä aina suostua? Vai onko se jo merkki jostain "kiinnostuksesta"? Anteeksi, kysyn tyhmiä. Tietysti tanssi olisi pääasia mutta ettei tule toimineeksi jotenkin hölmösti. Mitä etikettisääntöjä on?
Vanhat (eläke-ikäiset) ihmiset saattaa ajatella, että aina pitää läheteä tanssimaan, ellei hakija ole humalassa. Nuoremmat ajattelee yleensä, että saa lähteä mutta saa olla lähtemättäkin.
Perinteinen etiketti on suurin piirtein näin: jossain on hakuvalo, jossa lukee, onko miesten vai naisten vuoro hakea. Kun on haettu, sen saman ihmisen kanssa tanssitaan 2 biisiä. Ne 2 biisiä on aina samaa tanssilajia. Lähenteleminen ja törkeä ehdottelu on paheksuttavaa, mutta flirttailla voi ja jos vaikka ihastuu, voi pyytää toista esimerkiksi treffeille. Vanhoja ihmisiä, jotka hakevat innokkaasti nuoria, paheksutaan. Nuoret saa hakea vanhoja halutessaan.
Isossa joukossa on aina muutama idiootti, mutta niistä kannattaa hankkiutua eroon mahdollisimman nopeasti. Mitään törkeää käytöstä ei tarvitse sietää.
Onko tanssilavoilla sama sukupuolijakauma kuin yleensäkin kaikkialla, missä tapahtuu parinhakua, eli miehiä enemmistö? Siinä tapauksessa saisin varmaan vaan katsella menoa rauhassa syrjästä, ilman pelkoa siitä, että joku nainen tulisi hakemaan? En osaa tanssia, mutta herrasmiehenä minun olisi hyvin vaikea torjua aloitteellista naista.
Jos olet nainen: Aloita tanssikurssien kautta. Saat tuttuja jotka sitten hakevat lavalla tanssimaan. Saat itseluottamusta kun osaat tanssia. Kurssilla pääset tanssimaan useammin kuin lavalla.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tanssiin käytännössä aina suostua? Vai onko se jo merkki jostain "kiinnostuksesta"? Anteeksi, kysyn tyhmiä. Tietysti tanssi olisi pääasia mutta ettei tule toimineeksi jotenkin hölmösti. Mitä etikettisääntöjä on?
Ei tietenkään ole merkki kiinnostuksesta, jos suostuu! Nehän on vain tanssit. Vasta se on merkki kiinnostuksesta, jos lähtee mukaan tarjoilupuolelle - tanssilavoillakin voi olla sellaisia. Sekään ei tarvitse johtaa sen pitemmälle, vaikka eräät ovat löytäneet lavatansseista puolison.
Aina voi kieltäytyä, varsinkin jos hakija on selvästi humalassa. Jos kieltäytyy siksi, että ei halua tanssia , ei kannata työntyä tyrkkyriviin vaan istua sen takana piilossa.
Missä paheksutaan niitä vanhoja, jotka hakevat nuoria? Yleensä vanhat ovat hyviä tanssimaan, joten useimmat lähtevät tanssimaan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Onko tanssilavoilla sama sukupuolijakauma kuin yleensäkin kaikkialla, missä tapahtuu parinhakua, eli miehiä enemmistö? Siinä tapauksessa saisin varmaan vaan katsella menoa rauhassa syrjästä, ilman pelkoa siitä, että joku nainen tulisi hakemaan? En osaa tanssia, mutta herrasmiehenä minun olisi hyvin vaikea torjua aloitteellista naista.
Tanssilavoilla ja tanssikursseilla miehistä on lähes aina pulaa niin tuttujen kertoman kuin myös omien havaintojen perusteella. Eli vallitsee päinvastainen tilanne kuin monessa muussa sosiaalisessa harrasteessa.
Viime viikon tiistaina Pavilla oli illalla tangon opetusta 3h. Kun kurssi alkoi ja ekan kerran järjestäydyttiin pareiksi niin vähintään 15 naista jäi ilman paria. Tämä oli yli kolmasosa kurssille osallistuneista naisista.
M60+
Mä osaan tanssia kun harrastin sitä 15v. Nyt ollut taukoa. Ja kukaan ei varmaan edes tulisi hakemaan joten siltä osin saisi olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta pitäisi osata tanssia, jos paritanssiin lähtee. Miehen on aika kurjan tuntuista yrittää viedä naista, joka ei yhtään osaa seurata. Eli tanssikurssille, hopi hopi.
Tanssikurssit usein huonoja yksinäisille. Olen käynyt kolmella eri tanssikurssilla ja vain yhdessä tanssittiin vuorotellen jokaisen naisen kanssa. Kahdella muulla tanssikurssilla pariskunnat tanssivat keskenään ja yksin tulleille ei ollut paria. Siellä sitten yksin harjoittelin askelia ja teinitytön kanssa tanssin 30 vuotiaana miehenä.
M39
Vierailija kirjoitti:
Missä paheksutaan niitä vanhoja, jotka hakevat nuoria? Yleensä vanhat ovat hyviä tanssimaan, joten useimmat lähtevät tanssimaan mielellään.
Miksi paheksuttaisiin kun muuten ne nuoret eivät pääsisi tanssimaan? Jos joku "vanha" mies hakee vain ja ainoastaan nuoria naisia niin sitten voi olla ihmettelyä. Itse 60v ja haen kaikenikäisiä.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta pitäisi osata tanssia, jos paritanssiin lähtee. Miehen on aika kurjan tuntuista yrittää viedä naista, joka ei yhtään osaa seurata. Eli tanssikurssille, hopi hopi.
Tanssikurssit usein huonoja yksinäisille. Olen käynyt kolmella eri tanssikurssilla ja vain yhdessä tanssittiin vuorotellen jokaisen naisen kanssa. Kahdella muulla tanssikurssilla pariskunnat tanssivat keskenään ja yksin tulleille ei ollut paria. Siellä sitten yksin harjoittelin askelia ja teinitytön kanssa tanssin 30 vuotiaana miehenä.
M39
Kaikilla kursseilla joille itse olen osallistunut on ollut parinvaihto käytössä. Muutama ollut mukana vain oman parinsa kanssa mutta muut tanssivat kaikkien kanssa. Näin siis Etelä-Suomessa. Myös pareina paikalle tulevat tanssivat yleensä kaikkien kanssa.
Näin siis Taitokolmio, Hyvinkään Hymyhuulet, Maija ja kaikki Pavilla järjestetyt kurssit, Ulpu, Comets, Step-koulutus,...
M60+
Itse tykkäisin mennä miehen kanssa lavatansseihin tai tanssikurssille, mutta kun ei tanssita muiden kanssa niin kiusallista sekin. Ei olla menty.
Ei tarvitse lähteä jonkun itseään vanhemman epämiellyttävästi flirttailevan matkaan jos et halua.
Muutoin tässä ketjussa on hyviä neuvoja. Pääsääntöisesti vastataan kaikille kyllä: kyseessähän ei ole deittailu, vaan tanssi. Pääsääntöisesti (ellei tule törkeitä ehdotuksia miehiltä joista et ole kiinnostunut) tanssitaan yhdessä ne kaksi biisiä. Valssi, valssi. Tango, tango. Jne.
Rohkeasti vaan, mene! Itse en 56-vuotiaana enää mene, koska pelko siitä, että isäni ikäinen 75-v papparainen hakisi, on hirveä. Enkä usko, että nuoremmatkaan tanssilavoilla viihtyvät.
Menet tanssikurssille . Opit askeleet ensin. Ja voit harjoitella sitten niitä . YouTube humpan askeleet .
Istu takarivissä katso, miten muut tanssivat. Siitä se alkaa. Yksin siellä istuu moni muukin, joka on tullut kaverin kanssa, mutta kaveri katoaa johonkin.
Jos olet nainen ja joku tulee hakemaan, kuuntele vain musiikkia ja yritä pysyä jokseenkin samassa askellajissa ja tahdissa kun tanssittaja. Mitä parempi tanssija mies on, sitä helpompaa se on.