Haluaisin mennä lavatansseihin, mutta en uskalla
En osaa tanssia, ei ole ketään seuraksi ja muutenkin jännittää. Olen kyllä lukenut kaikki ne artikkelit, että tunnelma on ihana ja ei tarvitse jännittää ja sinne vaan sekaan. Mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Enkä ikinä pystyisi menemään tyrkylle luontevasti johonkin lattian reunalle, että hakeeko joku. Miten siinä pitää edes olla? Hymyillä ja röyhistää rintaa vai mitenkä? Yyh, kiusallisinta ikinä.
Kommentit (62)
(19.06.2026 uutinen)
Vesa Heinonen, 35, yllättyi lavatansseissa – ”Stereotypiat menivät täysin uusiksi”
M60+
Tanssiminen olisi mukavaa, mutta en minäkään uskaltaudu. Jäänyt jo nuoruudesta ravintoloista trauma, kun kavereita haettiin vierestä ja itse jäi aina yksin pöytään istumaan. Eli en usko, että näin kuusikymppisenä tanssittajia olisi yhtään se enempää.
Vierailija kirjoitti:
Missä paheksutaan niitä vanhoja, jotka hakevat nuoria? Yleensä vanhat ovat hyviä tanssimaan, joten useimmat lähtevät tanssimaan mielellään.
Ei ne vanhat niin hyviä tanssimaan ole, joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Nuorten on mukavampi tanssia keskenään. Tiettyjä jos nuori itse haluaa tanssia jonkun vanhemman ihmisen kanssa, niin mikäs siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mene ensi aistimaan tunnelmaa ja seuraamaan, miten porukka siellä toimii. Voit istua sivussa tai kahvilassa ( jos siitä näköyhteys tanssisaliin) ei tarvi mennä eturiviin.
Esiintyjiä voi kuunnella ikäänkuin olisi konsertissa.
Minkä ikäinen olet?
Samoin ajattelin myös toimia, kun lavatansseista on jo aikaa. Jotain hyvää artistia kuuntelemaan, varmuuden vuoksi kyllä kesämekossa ja avokkaissa. Jos vaikka sattuisi tanssittajakin.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tanssiin käytännössä aina suostua? Vai onko se jo merkki jostain "kiinnostuksesta"? Anteeksi, kysyn tyhmiä. Tietysti tanssi olisi pääasia mutta ettei tule toimineeksi jotenkin hölmösti. Mitä etikettisääntöjä on?
Kieltäytyä voi, jos hakija on fyllassa, ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tanssiin käytännössä aina suostua? Vai onko se jo merkki jostain "kiinnostuksesta"? Anteeksi, kysyn tyhmiä. Tietysti tanssi olisi pääasia mutta ettei tule toimineeksi jotenkin hölmösti. Mitä etikettisääntöjä on?
Kieltäytyä voi, jos hakija on fyllassa, ei muuten.
Aina voi kieltäytyä. Pakko ei ole tanssia.
Mä olen käynyt tanssikurssillakin mutta silti en meinaa uskaltaa mennä tansseihin! En ole vielä ollenkaan hyvä joten jännittää että pariksi sattuu hyvä tanssija joka turhautuu kun en osaa. Pari kertaa olen saanut jonkun kaverin mukaan, se on helpompaa kun menee yhdessä.
Jos et osaa tanssia vielä, kannattaa tosiaan seurailla sivummasta eikä mennä heti hakuriviin. Mäkin suosittelen käymään jonkun alkeiskurssin niin saa vähän itsevarmuutta kun osaa tanssia edes jotain lajia. Hakijalle voi sanoa että on aloittelija, kokemukseni mukaan siihen suhtaudutaan yleensä hyvin.
Tanssikurssilla, missä itse olin, sai valita vaihtaako paria vai tanssiiko oman parin kanssa koko ajan, jakauma oli noin puolet eli kaikki pääsi kyllä tanssimaan. Yleensä kurssin ilmoittautumisessa sanotaan onko oman parin kanssa mentävä vai voiko tulla ilman paria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tanssiin käytännössä aina suostua? Vai onko se jo merkki jostain "kiinnostuksesta"? Anteeksi, kysyn tyhmiä. Tietysti tanssi olisi pääasia mutta ettei tule toimineeksi jotenkin hölmösti. Mitä etikettisääntöjä on?
Kieltäytyä voi, jos hakija on fyllassa, ei muuten.
Kieltäytyä voi mistä tahansa syystä johtuen eikä syytä tarvitse kertoa jos ei halua. Kieltäytyminen on aika harvinaista. Itsellä kohdalle osunut luokkaa kerran ehkä joka kymmenennen lavatanssi-illan aikana.
Minulle kerrottuja syitä kieltäytymiseen ollut: Tanssii vain oman parinsa kanssa, odottelemassa kaveria ja lähdössä pois, ei tanssi juuri tätä lajia.
M60+
Meille opetettiin tanssikurssilla että tanssista voi kieltäytyä hyvästä syystä, esimerkiksi jos toinen on humalassa tai muuten törkeä. Tanssiin suostuminen ei ole merkki kiinnostuksesta. Jossain piireissä on sellainen sääntö, että kaksi tanssia mennään, ja jos tanssii useamman niin se on merkki jostain muusta kiinnostuksesta, niin olen pitänyt siitä kahdesta tanssista kiinni (paitsi jos on muuten kiinnostava mies). Onkohan tämä sääntö nykyään tansseissa käytössä vai olenko törkeä kun olen kieltäytynyt kolmannesta etten anna mitään väärää mielikuvaa?
M-1965 kirjoitti:
Jos olet nainen: Aloita tanssikurssien kautta. Saat tuttuja jotka sitten hakevat lavalla tanssimaan. Saat itseluottamusta kun osaat tanssia. Kurssilla pääset tanssimaan useammin kuin lavalla.
Juuri tämä. Kannattaa mennä kursseille, joissa on jatkuva parinvaihto. Siinä saat opetusta ja kokemusta. Huomaat, mitä paritanssi on parhaimmillaan/pahimmillaan.
Kaikki miehet eivät osaa, vaikka luulevat.
Suloista huomata, miten kursseilla parit löytävät toisensa, esim. kaksi kovaäänistä, kaksi puujalkaa, naimanaamat, tupakoitsijat, jne jne.
Saako sivummalla olla rauhassa? Eli tanssiin haetaan vain hakuseinällä olevia? Minäkin voisin joskus mennä hengailemaan ja artistia kuuntelemaan, mutta en välitä tanssimisesta.
Mäkin olen käynyt Laviksessa monta vuotta, ja Lavisope kehottaa aina menemään tanssimaan lavoille kesällä, mutta en ole vieläkään kehdannut, vaikka on mieli tehnyt. Se on kuitenkin niin erilaista, kun Laviksessa ope ohjaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Saako sivummalla olla rauhassa? Eli tanssiin haetaan vain hakuseinällä olevia? Minäkin voisin joskus mennä hengailemaan ja artistia kuuntelemaan, mutta en välitä tanssimisesta.
Kyllä saa olla rauhassa. Jos joku erehtyy sivummalta hakemaan, voi aina sanoa ei nyt kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Saako sivummalla olla rauhassa? Eli tanssiin haetaan vain hakuseinällä olevia? Minäkin voisin joskus mennä hengailemaan ja artistia kuuntelemaan, mutta en välitä tanssimisesta.
Sivummalla saa olla rauhassa. Jos nyt joku kuitenkin hakisi, voit sanoa olevasi vain kuuntelemassa musiikkia. Se kyllä ymmärretään, lavoilla on aina niitä jotka eivät ole siellä tanssimisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen käynyt Laviksessa monta vuotta, ja Lavisope kehottaa aina menemään tanssimaan lavoille kesällä, mutta en ole vieläkään kehdannut, vaikka on mieli tehnyt. Se on kuitenkin niin erilaista, kun Laviksessa ope ohjaa koko ajan.
Lavis antaa jotain oppia lavatanssiin, tietyt rytmit ja musiikki tulee tutuiksi. Mutta _pari_tanssin koko idea on viemisessä ja seuraamisessa, siitä Lavis ei opeta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Saako sivummalla olla rauhassa? Eli tanssiin haetaan vain hakuseinällä olevia? Minäkin voisin joskus mennä hengailemaan ja artistia kuuntelemaan, mutta en välitä tanssimisesta.
Olen viime kesänä seisonut Pavilla kahvilan puolella lavan kaiteen takana. Sieltäkin (kerran) pyydettiin lavan puolelta tanssimaan eikä edes ollut tuttu kyseessä. Yleensä tuota ei tapahdu eli halutessaan saa ainakin nainen olla rauhassa, kun naisia on muutenkin paikalla enemmistönä.
M60+
Ei tarvi olla "tyrkyllä" nimenomaan tanssilattian reunalla, voi olla ihan rauhassa muuallakin.
Ei ole yhtään mikään pakko tanssiakaan, käyt vaan kattoon, että millaista on ja kuuntelemassa musiikkia.
Jos sinulla on normaali rytmitaju, niin voit hyvin mennä tanssimaan foksia, valssia ja perushumppaa, varsinkin hyvän viejän kanssa. Suorastaan liitelet!
Cha-cha, salsa, rumba, bugg, fusku, kuviohumppa ja hidas valssi vaativat kurssin, niitä on tuskaa yrittää kylmiltään. Perusaskel haltuun ja hurmaannut!
Lavoilla on usein kyltti missä lukee tai kuulutetaan kumpi hakee tanssiin joko naiset tai miehet vuorotellen. Elikkä käyt tanssiaskel kurssin ja alat harjoitella . Sitten voit hakea jonkun kaveriksi . Tanssi on liikuntaharrastus . Pysyt terveenä. Toisille koira on liikuntaharrastus tai pyöräily . Uinti . Jumppa . Toisille tanssi . YouTube kävely humppa