Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin mennä lavatansseihin, mutta en uskalla

Vierailija
19.06.2026 |

En osaa tanssia, ei ole ketään seuraksi ja muutenkin jännittää. Olen kyllä lukenut kaikki ne artikkelit, että tunnelma on ihana ja ei tarvitse jännittää ja sinne vaan sekaan. Mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Enkä ikinä pystyisi menemään tyrkylle luontevasti johonkin lattian reunalle, että hakeeko joku. Miten siinä pitää edes olla? Hymyillä ja röyhistää rintaa vai mitenkä? Yyh, kiusallisinta ikinä.

Kommentit (62)

61/62 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vasta nyt nykyisen systeemin aikana aloittanut lavatansseissa käymisen, osallistunut erinäisiin tansikursseihin jne. niin ei tosiaankaan voi tietää ennenaikaisia systeemejä ja ns. tavallisen tanssijan näkökantaa nykyiseen. Jo sanonta "fusku" kertoo, että on ihan omissa piireissään. Myös näillä ko. tanssikursseilla tutustuu ja usein samat ihmiset kiertävät tassilavalta toiselle, joten tuttuja tanssittajia löytyy. Jos on täysin tanssitaidoton, kuten aloittaja ilmeisesti on, niin miten häntä auttaa jos hakija esittää, että tanssitko mieluummin fuskua vai foxia? Kumpaakaan ei osaa ja ei kertakaikkiaan voi mennä toikkaroimaan toisten, vauhdikkaiden jalkoihin. 

Esimerkiksi itse, vaikka entisajan lavatansseissa käyheenä osaan hyvin valssia, humppaa, tangoa, hitaita perinteisillä askelilla jne. on joku fusku ja foxi nykymuodilla tanssittuna osaamaton juttu. 

Kyllä niin on, että jos tanssitaidottomana ja muille tanssijoille tuntemattomana kerran, pari kesässä menee lavatansseihin niin on kyllä aika orpo olo. Ja vaikka menisi taitavana perinteisenkin tanssijana. 

Lajia "fusku" ei voi Etelä-Suomen lavoilla välttää kun suurin osa väestä tanssii nopeat foksit fuskuna. Ja foksin askeleethan on käytännössä samat kuin tangon askeleet. Jos seuraaja osaa tangoa niin osaa myös foksia ihan riittävän hyvin. Taitava "perinteisten" tanssija pärjää lavalla edelleen hyvin. Buggin, fuskun, salsan ja bachatan voi tanssia foksina/tangona.

Mitä tanssitaidottomuuteen tulee niin lähes sellaistenkin kanssa on tullut Ruusulinnassa tanssittua foksia. Vaatii viejältä enemmän keskittymistä ja huumorintajua mutta kyllä sekin onnistuu.

M60+

Vierailija
62/62 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee alasti. Ei ole mitään hävettävää jos on iso muna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla