Kelan toimeentulotuki päätöksessä mennyt jo melkein kuukausi
Haen harvoin toimeentulotukea, vain jos on todella tarve, kerran pari vuodessa vain. Nyt olen lähettänyt hakemuksen jo viime kuussa ja kun pyydettiin lisäselvitystä kela laittoi että kun on saanut lisätiedot niin päätös tulee seitsemän arkipäivän päästä siitä. Eli ensin meni 7 arkipäivää että sain pyynnön lisätiedoista ja siitä meni viikko eli toiset 7 päivää aikaa toimittaa lisätiedot ja siihen lätkäistiin vielä 7 päivää tehdä päätös eli olen ollut ilman rahaa kohta kuukauden ja kyse oli mm. vuokrasopimuksesta jonka olen toimittanut kelaan jo kohta 3-4 kertaa eli miten tällainen voi olla mahdollista? Miten kelalla ei ole vuokrasopimustani vaikka olen sen monta kertaa sinne toimittanut? En syytä kelan työntekijöitä vaan jokin tässä nyt mättää. Että miten samoja papereita pitää toimittaa sinne. Eikö siellä näy esim asumistuki päätöksessä vuokrasopparia. Kiusaajille tiedoksi, että olen tehnyt omat velvollisuuteni eli olen siis suorittanut oppinnot ollut töissä ym ym ei en vain istu kotona tahallaan kelan elättinä vaan olen syntynyt perheeseen jossa sairauksia ja lapsillani on sairauksia tms. siksi hankala tilanne.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Soita sinne huomenna ja pyydä kiirehtimään päätöstä
Tänään on aika turha soitella.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia. Tukikäsittelijät saavat viivyttelystä bonuksena ns. vittuilulisän ja vielä lisäksi hylkybonuksen.
Joo, mutta ei rahana vaan kehuina ja mielihyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Juhannusaattona perjantaina ei yksikään päätös Kelasta lähde. Harmillista mutta totta.
Mitääh. Ovatko niin laiskoja etteivät mene juhannuksena töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia. Tukikäsittelijät saavat viivyttelystä bonuksena ns. vittuilulisän ja vielä lisäksi hylkybonuksen.
Höpö höpö, mutta työntekijöitä on varmasti vähän, niinkuin nykyään millä tahansa alalla...
Toisin, Kelaan valittavalta työntekijältä edellytetään tietynlaista luonnetta ja asennetta. Vastuuntuntoiset tai niin sanotusti täysillä valoilla kulkevat ihmiset ei Kelaan valittavien työntekijöiden joukkoon kuulu.
Lihavia laiskoja töissä siellå. Eivät viitsi mennä töihin juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Juhannusaattona perjantaina ei yksikään päätös Kelasta lähde. Harmillista mutta totta.
Aika laiskoja noi valtion työntekijät.
Ovatko edes kansanedustajat töissä juhannuksena? Laiskoja hekin. Töitä pitää tehdä 7 päivänä viikossa ympäri vuoden. Myös kansanedustajien. Myös persuministerien.
Menis vaan kansanedustatkin töihin. Oikeisiin töihin.Persut menkää töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitääh. Ovatko niin laiskoja etteivät mene juhannuksena töihin.
Taidetaan vain muistuttaa työttömiä ja muita Kelan tukien varassa eläviä, joiden arki ja pyhä on samanlaista, että työtätekevillä on paitsi viikonloppuvapaat myös noita juhlapyhien takia vapaita arkipäiviä. Ihan omasta puolestanikin voin myöntää, ettei kaikkia noita arkivapaita muista millään, ja tulee yllätyksiä, kun muu maailma ei pyörikään samalla tavalla kuin omat viikot.
Vierailija kirjoitti:
heh, noista ruoka-avuista ei paljon iloa ole. niillä ei todellakaan elä mitään kunnon ruokaa niistä ei ole saanut pitkiin aikoihin. ja monet ruoka avut on lopetettu. hyvinvointivaltio suomi.
Voimia, Ap. Juhannus on pian ohi. Ja voimia sairaille perheenjäsenillesi.
Kun tämä ketju on vinkkejä varten, laitan omani. Sun tilanteesi kaipaisi ilmeisesti kokonaisvaltaista selvittämistä, siksi niitä kuitteja joutuu lähettämään uudemman kerran, kun joku raja on ylitetty/ylittämättä ja kiire hirveä ja se yleistuki tuli. Eli näen silmissäni sen a4-arkkien määrän ja kiireen. Virkailijoita on turha haukkua, en pidä siitä, he ovat ihmisiä ja auttamassa. Itse olen saanut parhaan avun kun olen laittanut soittopyynnön Kelaan. Tiedän, että tämä saa alapeukkuja, tiedän, ettei vapaita aikoja ole -ilmoitus tulee monena päivänä. Mutta sitten kun niitä on, otat sen soittopyynnön, ja sieltä ystävällinen ihmisääni soittaa sinulle kotiin. Ja hänelle selität kaiken. KAIKEN. Hänellä voi olla myös joku vinkki mitä kautta tukea jatkossa kannattaa hakea. Minulle ei käynyt ihan selväksi, maksatko tt-tuesta vuokran, vai saatko asumistukea erikseen.
Joka tapauksessa, ei montaa päivää enää. Ensi viikon alkua varten se ruokajono.fi - kannattaa tsekata jos lapsesi on siinä kunnossa että pystyt käymään, tai saat hänelle hetkeksi hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Voimia, Ap. Juhannus on pian ohi. Ja voimia sairaille perheenjäsenillesi.
Kun tämä ketju on vinkkejä varten, laitan omani. Sun tilanteesi kaipaisi ilmeisesti kokonaisvaltaista selvittämistä, siksi niitä kuitteja joutuu lähettämään uudemman kerran, kun joku raja on ylitetty/ylittämättä ja kiire hirveä ja se yleistuki tuli. Eli näen silmissäni sen a4-arkkien määrän ja kiireen. Virkailijoita on turha haukkua, en pidä siitä, he ovat ihmisiä ja auttamassa. Itse olen saanut parhaan avun kun olen laittanut soittopyynnön Kelaan. Tiedän, että tämä saa alapeukkuja, tiedän, ettei vapaita aikoja ole -ilmoitus tulee monena päivänä. Mutta sitten kun niitä on, otat sen soittopyynnön, ja sieltä ystävällinen ihmisääni soittaa sinulle kotiin. Ja hänelle selität kaiken. KAIKEN. Hänellä voi olla myös joku vinkki mitä kautta tukea jatkossa kannattaa hakea. Minulle ei käynyt ihan selväksi, maksatko tt-tuesta vuokran, vai saatko asumistukea erikseen.
Joka tapauksessa, ei montaa päivää enää. Ensi viikon alkua varten se ruokajono.fi - kannattaa tsekata jos lapsesi on siinä kunnossa että pystyt käymään, tai saat hänelle hetkeksi hoitajan.
Olen samaa mieltä, siksi kirjoitinkin aloitukseen, että en syytä kelan työntekijöitä koska suurin osa heistä on ainakin mulle olleet ihan ystävällisiä ja asiallisia ja vikahan ei ole nyt heissä vaan systeemissä kun samoja lappuja täytyy sinne monta kertaa toimittaa eli tulkitsen, että siellä ei eri osasto ole synkassa keskenään jos esim. asumustuki hakemuksen yhteydessä toimitettu vuokrasopimus ei jää sinne jotenkin koko systeemiin. Ihmettelen miksi se on noin vaikeaksi tehty. Onneksi olen noudattanut viranomaisten ohjeita, että pitää aina olla kotivara. Joten on meillä juhannukseksi ruuat vielä ja saan meille pakasteesta asialliset ruuat myös lapselle. Lain mukaan sen päätöksen olisi pitänyt tulla 7 arkipäivän kuluessa, nyt on tosiaan mennyt jo kohta kuukausi kun lasketaan mukaan myös viikonloput eli on jo kohtuuton aika odottaa etenkin kun taloudessa ruokittavia lapsia -ap
Sain asiasta päätöksen ja ensimmäistä kertaa elämässäni moitin kelan työntekijää. Yleensä kelasta on ilmoitettu jos toimittamani hakemus/liite tarvii jonkin erilaisen. Sain hylkäävän päätöksen toimeentulotuki hakemukseeni koska siinä ei ollut tasan oikeaa tositetta opintolainan nostosta. Ei minkäänlaista ohjaamista eikä opastamista mikä sen pitää tarkalleen ottaen olla vaan suoraan hylky vaikka kaikki muu tarvittava oli toimitettu. Otan tuon tahallisena, että halusi antaa hylkäävän päätöksen koska muuten olisi neuvonut ja ohjannut paremmin. En ole toimeentulotuen vakiohakija joten en tiedä kaikkea. Näin Suomi toimii ahkerien ihmisten kohdalla, matto vetäistään jalkojen alta jos ole työsi tehnyt, opiskelet ja olet synnyttänyt. Sinulle nostetaan keskari pystyyn. No nyt kun päätöksestä pitää valittaa on sekin iso prosessi joka vie kauan aikaa eli olemme lapsen kanssa varmaan koko kesän ilman rahaa mutta tää kelan virkailija kyllä saa palkan ja laskunsa maksettua. Joten tämä muistetaan! Että oliko työläisten asiat hyvin ja miten oli virkailijoiden elämä. Ihan kuin tahallaan yritettäisiin saada mahdollisimman paljon ihmisiä ajautumaan ulosottoon. Luojan kiitos minulla ei ole autoa tai muuta kallista tässä. On meidän vuoro vetää matto jalkojen alta, ei synnytetä enää. Loppuu sitten noiltakin juhlat ja jääköön keskenään tänne suomeen nuo virkailijat ja toimeentulon vakio asiakkaat. En ala enää omalla ahkeruudellani kannattamaan systeemiä, jossa niitä rangaistaan ketkä jotakin tekee/on tehneet. -ap
Kokoomuslaiset työläisnaisten kimpussa. Tämä muistetaan mitä teitte.
Vierailija kirjoitti:
Sain asiasta päätöksen ja ensimmäistä kertaa elämässäni moitin kelan työntekijää. Yleensä kelasta on ilmoitettu jos toimittamani hakemus/liite tarvii jonkin erilaisen. Sain hylkäävän päätöksen toimeentulotuki hakemukseeni koska siinä ei ollut tasan oikeaa tositetta opintolainan nostosta. Ei minkäänlaista ohjaamista eikä opastamista mikä sen pitää tarkalleen ottaen olla vaan suoraan hylky vaikka kaikki muu tarvittava oli toimitettu. Otan tuon tahallisena, että halusi antaa hylkäävän päätöksen koska muuten olisi neuvonut ja ohjannut paremmin. En ole toimeentulotuen vakiohakija joten en tiedä kaikkea. Näin Suomi toimii ahkerien ihmisten kohdalla, matto vetäistään jalkojen alta jos ole työsi tehnyt, opiskelet ja olet synnyttänyt. Sinulle nostetaan keskari pystyyn. No nyt kun päätöksestä pitää valittaa on sekin iso prosessi joka vie kauan aikaa eli olemme lapsen kanssa varmaan koko kesän ilman rahaa mutta tää kelan virkailija kyllä saa palkan ja laskunsa maksettua. Joten tämä muistetaan! Että oliko työläisten asiat hyvin ja miten oli virkailijoiden elämä. Ihan kuin tahallaan yritettäisiin saada mahdollisimman paljon ihmisiä ajautumaan ulosottoon. Luojan kiitos minulla ei ole autoa tai muuta kallista tässä. On meidän vuoro vetää matto jalkojen alta, ei synnytetä enää. Loppuu sitten noiltakin juhlat ja jääköön keskenään tänne suomeen nuo virkailijat ja toimeentulon vakio asiakkaat. En ala enää omalla ahkeruudellani kannattamaan systeemiä, jossa niitä rangaistaan ketkä jotakin tekee/on tehneet. -ap
Ikä ja kuppikoko 🙂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lisäselvityspyynnössä pitää yksilöidä, mikä liite puuttuu. Ei voi vain pyytää ympäripyöreästi lisätietoja ilmoittamalla aika, johon mennessä ne tulee toimittaa.
Tuohon voisi ehkä pyytää korjausta, joka voitaisiin tehdä ilman oikaisuvaatimuksen tekemistä.
Toimeentulotuessahan opiskelijan pitää nostaa opintolaina. Mikäli lukuvuoden aikana opintolaina on nostamatta, niin voivat vaatia sen nostamista niin kauan kuin se on mahdollista - myös lukuvuoden päätyttyä, jos opintolainan voi nostaa vielä kesällä.
Noin oli ainakin aiemmin, mutta tilanne voi olla nykyään sellainen, että se perustoimeentulotuki on myönnettävä laskelman mukaan ja lainan nostamatta jättävän perusosaa alennetaan 50 %:a. Tietääkö kukaan nykytilannetta tuon opintolainan nostamatta jättämisen vaikutusta seuraavan kesän toimeentulotukeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lisäselvityspyynnössä pitää yksilöidä, mikä liite puuttuu. Ei voi vain pyytää ympäripyöreästi lisätietoja ilmoittamalla aika, johon mennessä ne tulee toimittaa.
Tuohon voisi ehkä pyytää korjausta, joka voitaisiin tehdä ilman oikaisuvaatimuksen tekemistä.
Toimeentulotuessahan opiskelijan pitää nostaa opintolaina. Mikäli lukuvuoden aikana opintolaina on nostamatta, niin voivat vaatia sen nostamista niin kauan kuin se on mahdollista - myös lukuvuoden päätyttyä, jos opintolainan voi nostaa vielä kesällä.
Noin oli ainakin aiemmin, mutta tilanne voi olla nykyään sellainen, että se perustoimeentulotuki on myönnettävä laskelman mukaan ja lainan nostamatta jättävän perusosaa alennetaan 50 %:a. Tietääkö kukaan nykytilannetta tuon opintolainan nostamatta jättämisen vaikutusta seuraavan kesän toimeentulotukeen
Se tässä onkin outoa, että olen nostanut opintolainan. Eli virkailija on tehnyt virheen kun on evännyt toimeentulotuen kokonaan, koska mulle olisi kuulunut vähintään tuo 50% siitä jokatapauksessa. Eli pidän tahallisena, tuskin hän oli niin tietämätön. Halusi antaa hylkäävän päätöksen ja käytti vain sitä yhtä tositetta siinä tekosyynä. Ei esim, lähettänyt viestiä, että tässä sun toimittamassa tositteessa ei näy lainan nostot. Mun piti siis vielä erikseen toimittaa sellainenkin, mutta en sitä tiennyt että pelkästään se lainasopimus ei ollutkaan riittävä. Niin antoi sen perustaalla kokonaan hylätyn ja ollaan ilman rahaa kohta toista kuukautta. Tuskin tämä on täysin oikein mennyt. Eli aika vahingollisesti toimivat. Voisin joutua vaikka ulosottoon pahimmillaan näiden tyrimisen vuoksi. Ei mitään pieniä asioita.