Minkä aikaa 13-v voi olla yksin kotona. Kysyn koska haluaisin tietää mitä mieltä olette vs. sossujen mielipide.
Kommentit (220)
Toisaalta 13-vuotias on nuori olemaan yötä yksin, toisaalta olin itse sen ikäisenä parin muun samanikäinen kanssa metsäretkellä pari yötä, teltassa nukkuen ja ilman kännykkää. Onko pakko olla yksin, eikö kukaan kaveri voi tulla seuraksi jos pitää yksin yöpyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sossujen mielipiteellä on merkitystä jos tuo heitteillejättö heidän korviinsa kantautuu.
Noin ajattelevien lapset ovat avuttomia vielä 20 vuotiaanakin ja sitten juoksevat 10 vuotta terapiassa.
Ei missään muualla kuin Suomessa olla niin innoissaan lasten mahdollisimman aikaisesta yksin pärjäämisestä ja näyttää nuo ihan normaaleiksi silti kasvavan muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sossujen mielipiteellä on merkitystä jos tuo heitteillejättö heidän korviinsa kantautuu.
Älä taas tätä samaa padkaaa....jokainen omansa tietää piste !!!!!!!!!!!!!
Juuri näin. Vittuako tänne näitä lettelee.😝😝😝😝😝😝😝😝😝
Tuon ikäisenä kävin jo junalla yksin sukulaisten luona toisella puolen Suomea, päivittäin kaupungilla, uimassa ja harrastuksissa. Itse tein ruokani. Ei siinä sossuilta kyselty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään. Kyllähän tuon ikäinen osaa jo ruokansakin laittaa. Sossun toiminta on mielivaltaista, joten heidän osaltaan vastaus voi olla mitä tahansa.
Jep. Samaa mieltä mielivaltaisuudesta, monessakin asiassa. Siksi haluan tietää muiden mielipiteitä, koska mielestäni en ole toiminut mitenkään väärin tai poikkeavasti.
Kuinka moneksi päiväksi jätit lapsesi yksin kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Sossut ovat Suomessa se taho joka määrittelee miten lapsia saa hoitaa ja kasvattaa. Jos vanhempi uhmaa sossuja niin sossut käyttävät pakkokeinoja kuten huostaanottoa saadakseen vanhemmat aisoihin. Siksi sossuja ei kannata lähteä ainakaan suoraan uhmaamaan vaan tehdä (tai ainakin olla tekevinään) niin kuin he käskevät.
Ja aina valehd... väitetään ettei huostaanotto ole rangaistus. Kyllä se monesti on. Joko lapselle itselleen tai vanhemmille. Ja muka lapsen etu edellä mennään. Toinen valh... väite. Raha edellä mennään. Rahaa, rahaa, rahaa huostalaitoksille. Monikohan sossu on itse osallisena jossain huostainstanssissa. Siinä tutkivalle journalistille aihe.
70 -luvulla oltiin siskon kanssa viikko keskenään, kun ei haluttu lähteä sukuloimaan vanhempien kanssa. Minä oli 12 ja sisko 15. Mutta me oltiin jo retkeilty viikonloppuja teltan kanssa lähiseudun metsälammilla, osattiin laittaa ruokaa, siivota, käydä kaupassa ja siivota ym. Eikä meitä oltu siihen pakotettu, vaan annettu osallistua ja itsenäistyä. Niin, oltiin oltu myös kesätöissä kitkemässä puutarhalla ja istuttamassa kasveja, saatu omaa rahaa. Oli tosi mukavaa, kun vanhemmat oli välillä poissa. 16 vuotiaana tuli reissattua kavereiden kanssa Suomessa kesällä, saimme tulla ja mennä vapaasti. Opiskelut hoidettiin kunnialla ja 18 vuotiaana oltiin aikuisempia kuin nykyään kaksvitoset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks se ole minuutti per ikävuosi?
Taitaa olla pineillä lapsilla suositus tuntipee ikävuosi erossa vanhemmista.
Katso tekoälyltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossut ovat Suomessa se taho joka määrittelee miten lapsia saa hoitaa ja kasvattaa. Jos vanhempi uhmaa sossuja niin sossut käyttävät pakkokeinoja kuten huostaanottoa saadakseen vanhemmat aisoihin. Siksi sossuja ei kannata lähteä ainakaan suoraan uhmaamaan vaan tehdä (tai ainakin olla tekevinään) niin kuin he käskevät.
Ja aina valehd... väitetään ettei huostaanotto ole rangaistus. Kyllä se monesti on. Joko lapselle itselleen tai vanhemmille. Ja muka lapsen etu edellä mennään. Toinen valh... väite. Raha edellä mennään. Rahaa, rahaa, rahaa huostalaitoksille. Monikohan sossu on itse osallisena jossain huostainstanssissa. Siinä tutkivalle journalistille aihe.
Tottakai se on rangaistus, jos et noudata stasin kasvatusohjeita, sinua ja lasta rangaistaan. Huostaanottoteollisuus lobbaa omia huolikriteereitä ja "palveluitaan" tehokkaasti sossuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään. Kyllähän tuon ikäinen osaa jo ruokansakin laittaa. Sossun toiminta on mielivaltaista, joten heidän osaltaan vastaus voi olla mitä tahansa.
Jep. Samaa mieltä mielivaltaisuudesta, monessakin asiassa. Siksi haluan tietää muiden mielipiteitä, koska mielestäni en ole toiminut mitenkään väärin tai poikkeavasti.
Kuinka moneksi päiväksi jätit lapsesi yksin kotiin?
Vittuako se muille kuuluu...ja vallakin täällä
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisenä kävin jo junalla yksin sukulaisten luona toisella puolen Suomea, päivittäin kaupungilla, uimassa ja harrastuksissa. Itse tein ruokani. Ei siinä sossuilta kyselty.
Juuri näin. Kun lapsen annetaan kasvaa vastuuseen ja vapautee kehitystason mukaisesti, hänestä kasvaa toimelias, aikaansaava ja itsenäinen ihminen. Nykyään pidetään avuttomana ja sitten ihmetellään, kun 20v ei kykene mihinkään muuhun kuin ravaamaan terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua että tämä ketju tulee kinastelu paikaksi hulluille. 🤢🤢🤢🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin ajattelevien lapset ovat avuttomia vielä 20 vuotiaanakin ja sitten juoksevat 10 vuotta terapiassa.
Ei missään muualla kuin Suomessa olla niin innoissaan lasten mahdollisimman aikaisesta yksin pärjäämisestä ja näyttää nuo ihan normaaleiksi silti kasvavan muuallakin.
Vitsin murjaisit. Monissa maissa lapset ovat paljon itsenäisempiä aiemmin kuin Suomessa. Tämä on holhous yhteiskunta, jossa alamaiset eivät osaa eivätkä saa itse päättää perheen ja kasvatuksen asioista paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa
Nikö? Kiitos tiedosta 🤭😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsin murjaisit. Monissa maissa lapset ovat paljon itsenäisempiä aiemmin kuin Suomessa. Tämä on holhous yhteiskunta, jossa alamaiset eivät osaa eivätkä saa itse päättää perheen ja kasvatuksen asioista paljon mitään.
Sano yksikin kehittynyt maa jossa noin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. DDR:ssä oli sama meininki. Siellä piti kasvataa lapset tietyn ohjeen ja ideologian mukaan, kuten meillä nyt. Tai teeskennellä kasvattavansa ja opettaa lapset pitämään kielen keskellä suuta kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin jos pärjää niin on ihme.
-ysärillä vkonluput omine nokkinemme ja mitä meistä tuli
Oitko Taperella ysärillä ja liftailit ja pelasit matopelä. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kun lapsen annetaan kasvaa vastuuseen ja vapautee kehitystason mukaisesti, hänestä kasvaa toimelias, aikaansaava ja itsenäinen ihminen. Nykyään pidetään avuttomana ja sitten ihmetellään, kun 20v ei kykene mihinkään muuhun kuin ravaamaan terapiassa.
Joo, mutta kun nykyaikana on tää netti ja some. Siellähän lapset ovat päivät pitkät, jos aikuinen ei valvo. Some on tuonut arkeen ja lomaan jotain ihan muuta kuin mitä ennen oli.
Taitaa olla pineillä lapsilla suositus tuntipee ikävuosi erossa vanhemmista.