Minkä aikaa 13-v voi olla yksin kotona. Kysyn koska haluaisin tietää mitä mieltä olette vs. sossujen mielipide.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään. Kyllähän tuon ikäinen osaa jo ruokansakin laittaa. Sossun toiminta on mielivaltaista, joten heidän osaltaan vastaus voi olla mitä tahansa.
Jep. Samaa mieltä mielivaltaisuudesta, monessakin asiassa. Siksi haluan tietää muiden mielipiteitä, koska mielestäni en ole toiminut mitenkään väärin tai poikkeavasti.
Kuinka moneksi päiväksi jätit lapsesi yksin kotiin?
Vittuako se muille kuuluu...ja vallakin täällä
Tämä en ollut minä eli ap. En kerro asiasta sen tarkemmin, haluan vaan tietää mikä on muiden mielipide ajasta jonka voi olla yksin. Ap
Meillä 8-vuotias on yksin vanhempien työpäivän ajan koko kesän. Jos se ei jollekin taholle käy, saa tulla pitämään seuraa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaksi ääritapausta jotka ovat muuttaneet omilleen ollessaan 13. Ihan normaalit vanhemmat, ihan normaalit, pärjäävät lapset. Yleinen mielipide oli molemmissa tapauksissa että järkevä ratkaisu, ei tainnut sossut saada edes tietoa järjestelyistä, eikä se heille kuulunutkaan kun mitään huolta ei ollut.
Sitten on niitä 33v jotka potkaisevat tyhjää jos isä ja/tai äiti ole hyysäämässä.
Normaalit vanhemmat ja normaali lapsi niin pärjää viikon ihan kevyesti yksin ilman huolta ja ongelmia, jokainen vanhempi on se paras arvioimaan, vaikka välillä meneekin vähän pieleen.
Kyseessä pikkutytöt jotka on muuttaneet jonkun aikuisen miehen luo? Todennäköisesti näin. Tulivat hyväksikäytetyiksi, mutta se oli ennen maan tapa, joten kukaan ei puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään. Kyllähän tuon ikäinen osaa jo ruokansakin laittaa. Sossun toiminta on mielivaltaista, joten heidän osaltaan vastaus voi olla mitä tahansa.
Jep. Samaa mieltä mielivaltaisuudesta, monessakin asiassa. Siksi haluan tietää muiden mielipiteitä, koska mielestäni en ole toiminut mitenkään väärin tai poikkeavasti.
Tämä en ollut minä eli ap. En kerro asiasta sen tarkemmin, haluan vaan tietää mikä on muiden mielipide ajasta jonka voi olla yksin. Ap
NO OIKEESTA OSOITTEESTA LASELLESI OHJEITA KYSELET ... 🤭🤭🤭🤭😅😅😅😅😅😅😅
Olin 2-3 tuntia/arkipäivät yksin kuusvuotiaasta.
Aikasempaa olin ollut sekopää hoitotädillä niin sain vanhempani lupaamaan ettei hoitoon enää ikinä tartte mennä.
Olen syntynyt 70 luvulla.
13 vuotiaan pitäis pärjätä jo vaikka viikonloppu yksin.
Minä olin 13-vuotiaana ensimmäisen kerran viikonlopun yksin kotona kun muu perhe oli mummolassa lapissa. Hieman ennen 14-vuotissynttäreitä olin ensimmäisen kerran patikoimassa ilman kokeneempaa matkaseuraa. Seurana minulla oli luokkakaveri joka oli ensimmäistä kertaa tuntureillaa ja jolle minä olin mentori ja turvaverkko.
Hirveän paljon kiinni lapsen luonteesta kuinka pitkiä aikoja pärjäävät yksin. Vanhempi tuntee lapsensa parhaiten ja osaa siten arvioida asiaa. Nykyään helpottaa kun kännyköillä saa lapsi vanhemmat kiinni niin voi varmistella ja tyynnytellä. Meillä lapset olivat 15- ja 13-vuotiaita kun olivat ensimmäisen kerran yön kahden, kun meillä vanhemmilla sattui yövuoro ja työmatka samaan aikaan. Aiemmin olimme estäneet vastaavat. Nuorempi oli omatoimisempi ja olisi pärjännyt jo aiemmin, mutta esikoinen oli arka eikä halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni voi olla yksin normaalin työpivän ajan, mitä esim. kesälomallaan väkisinkin joutuu olemaan.
Samaa mieltä. Lapselta voi myös kysyä luuleeko pärjäävänsä vai menisikö ennemmin vaikka mummolle. T: sossu
Entäs jos ei ole mummoja eikä muita tukiverkkoja eikä lapsi halua olla yksin. Tuutte huostaamaan?
Päivällä voi olla yksin, mutta yöksi en jättäisi, jos lapsi ei itse ole siihen valmis.
Ei 13-vuotiasta yksin jätetä yöksi, vaikka kertoisi olevan valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaksi ääritapausta jotka ovat muuttaneet omilleen ollessaan 13. Ihan normaalit vanhemmat, ihan normaalit, pärjäävät lapset. Yleinen mielipide oli molemmissa tapauksissa että järkevä ratkaisu, ei tainnut sossut saada edes tietoa järjestelyistä, eikä se heille kuulunutkaan kun mitään huolta ei ollut.
Sitten on niitä 33v jotka potkaisevat tyhjää jos isä ja/tai äiti ole hyysäämässä.
Normaalit vanhemmat ja normaali lapsi niin pärjää viikon ihan kevyesti yksin ilman huolta ja ongelmia, jokainen vanhempi on se paras arvioimaan, vaikka välillä meneekin vähän pieleen.
Kyseessä pikkutytöt jotka on muuttaneet jonkun aikuisen miehen luo? Todennäköisesti näin. Tulivat hyväksikäytetyiksi, mutta se oli ennen maan tapa, joten kukaan ei puuttunut.
No pääsit siiten mielesi päähän revittelemään lapsilla 🐖 👹
Itse olin tuon ikäisenä yksin mökillä noin viikon. Ruokaa sai parin kilsan päässä olevasta kaupasta ja veli asui suht lähellä.
M33
No yötäkin pitäisi pystyä olemaan jos vanhemmat tekevät vuorotyötä eikä tukiverkkoja ole lähellä. Eihän tuon ikäisille mitään hoitopaikkoja ole. Siinä saa sossut olla mitä mieltä tahansa. Itsekin olin viikonloppuja 13-vuotiaana yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni voi olla yksin normaalin työpivän ajan, mitä esim. kesälomallaan väkisinkin joutuu olemaan.
Samaa mieltä. Lapselta voi myös kysyä luuleeko pärjäävänsä vai menisikö ennemmin vaikka mummolle. T: sossu
Entäs jos ei ole mummoja eikä muita tukiverkkoja eikä lapsi halua olla yksin. Tuutte huostaamaan?
Päivällä voi olla yksin, mutta yöksi en jättäisi, jos lapsi ei itse ole siihen valmis.
Ei 13-vuotiasta yksin jätetä yöksi, vaikka kertoisi olevan valmis.
Niiiiinnnköööööö. 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NO OIKEESTA OSOITTEESTA LASELLESI OHJEITA KYSELET ... 🤭🤭🤭🤭😅😅😅😅😅😅😅
En kysele OHJEITA vaan MIELIPITEITÄ asiasta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerrohan miten se meni, jos ei mennyt noin. Olen itse syntynyt -80 ja huonoihin oloihin ja tuo oli se tyypillisin syy, jos joku muutti kotoa tosi nuorena. Joku groomaava mies.
Aamulla tunti jos ei lle koululintsari
Illalla koulun jälkeen harrastuksiin ja sitten sieltä kotiin
Illalla voimilla tunnin yksin kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sossujen mielipiteellä on merkitystä jos tuo heitteillejättö heidän korviinsa kantautuu.
Noin ajattelevien lapset ovat avuttomia vielä 20 vuotiaanakin ja sitten juoksevat 10 vuotta terapiassa.
Ei missään muualla kuin Suomessa olla niin innoissaan lasten mahdollisimman aikaisesta yksin pärjäämisestä ja näyttää nuo ihan normaaleiksi silti kasvavan muuallakin.
Vitsin murjaisit. Monissa maissa lapset ovat paljon itsenäisempiä aiemmin kuin Suomessa. Tämä on holhous yhteiskunta, jossa alamaiset eivät osaa eivätkä saa itse päättää perheen ja kasvatuksen asioista paljon mitään.
Sano yksikin kehittynyt maa jossa noin.
Kerron nyt sinulle ystävällisyyttäni muutaman esimerkin, vaikka nämä kuuluvat yleissivistykseen. Nyt sitten sinäkin tiedät asian, jonka olisit voinut itse selvittää kyselemättä täällä. Mutta, kun on suomikupla tynnyrissä kasvanut,...
Japani: Vaikka japanilainen kulttuuri on yhteisöllinen, lasten arkinen itsenäisyys on suurta.
Jo 6–7-vuotiaat lapset matkustavat täysin yksin metrolla ja junilla suurkaupungeissa. Koululaiset siivoavat itse omat luokkahuoneensa, käytävänsä ja vessansa sekä annostelevat koululounaan toisilleen ilman aikuisten jatkuvaa valvontaa.
Keski-Euroopassa, erityisesti saksankielisissä maissa, lapsille annetaan varhain suuri vastuu omista asioistaan.
Etenkin Saksassa ja Itävallassa opettajat tiedottavat vanhemmille hyvin vähän kotitehtävistä tai kokeista. Lapsen odotetaan kantavan itse vastuun kouluun valmistautumisesta hyvin nuoresta pitäen. Lapsille annetaan usein lupa "juosta villinä" ja ratkoa keskinäiset konfliktinsa ilman, että aikuiset puuttuvat peliin heti.
Hollantilaisessa kasvatuksessa lapsia rohkaistaan kyseenalaistamaan aikuisten auktoriteetti ja ilmaisemaan omat mielipiteensä erittäin varhain. Lapset liikkuvat massiivisilla ja turvallisilla pyörätieverkostoilla itsenäisesti kaikkialle jo ennen kouluikää.
Esimerkiksi tanskalaisissa päiväkodeissa ja ulkoilmakouluissa lasten annetaan käyttää oikeita työkaluja (kuten puukkoja ja sahoja) ja kiipeillä korkealle puihin ilman, että aikuinen varmistaa jokaista liikettä. Tavoitteena on oppia tuntemaan omat rajat kokemuksen kautta.
Missään noissa maissa lapsia ei jätetä yksin kotiin niin nuorena kuin Suomessa.
Hollantilainen 14 vuotiaa Laura Dekker purjehti yksin maailman ympäri. 12 vuotiaana hän purjehti yksin kanaalin yli. Kun hän oli 13 vuotias, sossu sai tietää suunnitelmista purjehtia yksin maailman ympäri, hänet uhattiin ottaa huostaan mutta toisin kuin Suomen diktatuurissa, normaali oikeusistuin kumosi huostaanotto uhan perusteettomana ja tyttö sai luvan lähteä maailman ympäri purjehdukselle. Hän lähti välittömästi, ettei sossu keksi jotain muuta. Hän purjehti yksin kahdessa vuodessa ja hoito siinä ohessa koulunsa kunnialla. Veneen hän oli hankkinut ja kunnostanut kesätyö tienisteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerrohan miten se meni, jos ei mennyt noin. Olen itse syntynyt -80 ja huonoihin oloihin ja tuo oli se tyypillisin syy, jos joku muutti kotoa tosi nuorena. Joku groomaava mies.
Pälä pälä.... et saa minusta väittelykaveria...... vastaile itsellesi.
Minä vietin tuon ikäisenä öitäkin yksin kotona usein. Ja olin kaverilla myös yötä niin ettei hänen äitinsä ollut kotona. Olin tosin kiltti teini eikä 2000-luvun alussa tuossa ollut muutenkaan mitään ihmeellistä.
Voi. Jos on kypsä. Aikuisten pitää olla puhelimensoiton päässä. Ja nuori tietää että hella pitää olla kiinni yms. Ei leiki tulella. Jos on mt-ongelmainen lapsi joka on pyromaani, ei voi jättää yksin. Turvallisuus ulkona ja sisällä. Ovea ei avata noin vain puolitutuille ja tuntemattomille. Ei bileitä. Osalla voi olla kaveri ja suunniteltua kivaa puuhaa.