20-vuotias isosisko pahoinpiteli pikkusiskonsa koulukiusaajan, vankeutta ja korvauksia
Nuori nainen pahoinpiteli pikkusiskonsa kiusaajan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e174b251-8d97-4e98-a784-4ce2ddf3885a
Kommentit (136)
Kaikkia kiusaajia pitäisi vetää turpaan.
Minut hakkasi aikoinaan eräs poika, joka hyökkäsi kimppuuni kotimatkalla aivan yllättäen , löi ja potki.Olin itse heiveröinen, monta vuotta nuorempi tyttölapsi.
itkien juoksin kotiin , äiti paikkaili naarmut ja kolhut ja olivat pahoillaan puolestani mutta vanhempieni mukaan poika tuli nk surkeista oloista niinkuin varmaan olikin ,ja häntä ilmeisesti ärsytti että itse olin aika normaalista perheistä. Sekä äitini että isäni sanoivat ,että täytyy antaa anteeksi kun toisella oli jostain syystä paha mieli.
No minä en antanut, kerroin isoveljelleni , joka oli huomattavasti vankempaa sorttia, ja sitten sopivassa tilaisuudessa napattin poika takapihalle,ja veljeni antoi tulla, kyseli miulta välillä, että joko riittää, ja sanoin kerran vielä. Siitä sitten räkänokka luikki kotiinsa pissat housuissa vaan eipä enää käynyt kimppuuni , vaan kiersi kaukaa jos vastaan sattui.
Niin ja oltiin alaikäisiä kaikki että rikos lie vanhentunut. Vanhemmille ei kerrottu, tietenkään. Ikuisesti olen kiitollinen tästä veljelleni.
Vierailija kirjoitti:
Naiset, lopettakaa poikalasten hakkaaminen!!!!!
selkään vaan kun ei kerta kotona ole kuria pidetty ja opetettu normaaleille hyville tavoille. kuri vaan takaisin kouluun ja lasten oikeudet pois! niin tehdään kun vanhemmat sanoo!. voisin lähettää tuolle naiselle vaikka lahjakortin hyvästä työstä
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaa ei ratkaista väkivallalla. Olisi mieluummin vienyt pikkusiskon itsepuolustuskurssille.
Mistä näitä lässyjä aina tulee.Turpaan vaan että tukka lähtee jos kerran heikompiaan kiusaa raukkis niin kuin tämä lässykin.
Toivottavasti poika oli oikeasti kiusaaja. Tiedän omakohtaisesti, että joskus sen leiman saa niskaansa täysin syyttä.
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaa ei ratkaista väkivallalla. Olisi mieluummin vienyt pikkusiskon itsepuolustuskurssille.
No onhan sekin sitten väkivaltaa jos puolustautuu kun toinen kohdistaa väkivaltaa :D
Vaikka olikin laitonta, niin propsit isosiskolle.
Btw. Saisi kyllä laskea tuota rajaa rikosoikeudellisesta vastuusta 14-vuotiaaseen. Ihan liikaa noita teinien tekemiä pahoinpitelyjä.
Ei riitä, että vetää kiusaajaa vetää turpaan. Hänet tulee tuhota myös henkisesti ja aiheuttaa mielenterveydellinen romahdus sekä siitä seuraava passivoituminen. Tässä menetelmässä toistuu sekä rangaistus että varoitus muille joka on kaikkein tehokkainta.
Vierailija kirjoitti:
Minut hakkasi aikoinaan eräs poika, joka hyökkäsi kimppuuni kotimatkalla aivan yllättäen , löi ja potki.Olin itse heiveröinen, monta vuotta nuorempi tyttölapsi.
itkien juoksin kotiin , äiti paikkaili naarmut ja kolhut ja olivat pahoillaan puolestani mutta vanhempieni mukaan poika tuli nk surkeista oloista niinkuin varmaan olikin ,ja häntä ilmeisesti ärsytti että itse olin aika normaalista perheistä. Sekä äitini että isäni sanoivat ,että täytyy antaa anteeksi kun toisella oli jostain syystä paha mieli.
No minä en antanut, kerroin isoveljelleni , joka oli huomattavasti vankempaa sorttia, ja sitten sopivassa tilaisuudessa napattin poika takapihalle,ja veljeni antoi tulla, kyseli miulta välillä, että joko riittää, ja sanoin kerran vielä. Siitä sitten räkänokka luikki kotiinsa pissat housuissa vaan eipä enää käynyt kimppuuni , vaan kiersi kaukaa jos vastaan sattui.
Niin ja oltiin alaikäisiä kaikki että rikos lie vanhentunut. Vanhemmille ei kerrottu, tietenkään. Ikuisesti olen kiitollinen tästä veljelleni.
Meidän kylällä myös eräs poika hakkasi tosi pahasti koulun pahimman kiusaajan. Ikävä kyllä psykopaatti ei ymmärtänyt yhtään että mistä syystä hänen hakattiin, vaan jatkoi sitä muiden lasten tuhoamista. Onneksi koulu puuttui lopulta peliin kun oli menossa kasille ja olisi erotettu, mutta äitinsä päätti siirtää hänet isänsä luo toiselle puolelle Suomea. En tiedä jatkoiko kiusaamista siellä.
En ole ikinä tavannut sellaista ihmistä. Läpeensä paha. Silmistäkin näki että aivan tyhjää täynnä.
Kuulemma hälläkin vaimo ja tytär nykyään. Kuvottaa ihan. Eniten tämä kiusasi muita tyttöjä.
Aikoinaan nuorempi siskoni oli jossain teinibileissä jossa hänen kaveripiirinsä kovis oli yrittänyt päästä väkisin pöksyihin. Seuraavana viikonlopulla tulin intistä lomile ja kun kuulin tapauksesta, lähdin välittömästi kylille etsimään limanaamaa, näin kyseisen raggarin ja sitten vähän "painittiin".
Seuraus: sisko sai olla rauhassa kaikenlaiselta lääppimiseltä, jopa niin että alkoi valitella ettei kukaan uskalla seurustella "kun sen raivohullu isoveli tulee ja hakkaa jauhelihaksi jos vähänkin kosket"
Siihen olisi loppunut RUK-taival kuin seinään jos nilkki olisi tehnyt rikosilmoituksen. Mutta ehkä sisimmässään ymmärsi että itse oli viittä vaille väkisinmakuun yrittäjä, eikä uskaltanut viedä asiaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan sekin sitten väkivaltaa jos puolustautuu kun toinen kohdistaa väkivaltaa :D
Vaikka olikin laitonta, niin propsit isosiskolle.
Btw. Saisi kyllä laskea tuota rajaa rikosoikeudellisesta vastuusta 14-vuotiaaseen. Ihan liikaa noita teinien tekemiä pahoinpitelyjä.
Eli toinen väkivalta on oikeutettua ja toinen ei? Siinä eikosoikeudellisessa vaatuussako sun moraalin raja menee?
Kiusaaminen on nyt sitten ihan virallisesti oikeuden suojelemaa toimintaa. Ihan turha selittää kiusaajan iällä ettei joudu vastuuseen eikä ettei aikuiset puutu.
Tämä on suomi.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan nuorempi siskoni oli jossain teinibileissä jossa hänen kaveripiirinsä kovis oli yrittänyt päästä väkisin pöksyihin. Seuraavana viikonlopulla tulin intistä lomile ja kun kuulin tapauksesta, lähdin välittömästi kylille etsimään limanaamaa, näin kyseisen raggarin ja sitten vähän "painittiin".
Seuraus: sisko sai olla rauhassa kaikenlaiselta lääppimiseltä, jopa niin että alkoi valitella ettei kukaan uskalla seurustella "kun sen raivohullu isoveli tulee ja hakkaa jauhelihaksi jos vähänkin kosket"
Siihen olisi loppunut RUK-taival kuin seinään jos nilkki olisi tehnyt rikosilmoituksen. Mutta ehkä sisimmässään ymmärsi että itse oli viittä vaille väkisinmakuun yrittäjä, eikä uskaltanut viedä asiaa eteenpäin.
Aika moni kokee aikuisena kiusaamista ja monasti tekisi mieli antaa kiusaajille edes avokämmentä. Kiusaajan vastustaminen on ikävä kyllä suomessa kielletty fyysisesti ja sitä kiusaaja toivookin saadakseen tehtyä uhrista rikosilmoituksen.
Mä luin kerran luokalle oli tullut uusi, joka oli heti haastanut riitaa. Sielläpä oli ollut fiksu tyttörintama ja olivat sanoneet kiusaajalle lopeta tai me tytöt joukossa hyökätään sun kimppuun.
Kiusaaja kävi aina yhden pojan kimppuun ja tyttöjä oli iso joukko.
Tämän oli opettaja opettanut. Olkaa yhdessä, on aina kaveri ja kun hyökkäävät jotain vastaan, ovat voimakkaita yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä väkivalta useimmiten ratkeaa väkivallalla - tai väkivallan uhalla, mitä esimerkiksi Puolustusvoimat edustaa. Kun on kalustoa ja miehiä niin väkivaltainen kiusaajamaa itänaapurista miettii kuitenkin hetken ennen kuin uskaltaa tulla. Koska kiusaajat ovat pelkureita ja käyvät heikommaksi oletetun uhrin kimppuun. "Erikoisoperaationkin" piti kestää vain muutaman päivän.
Isosiskolle iso plussa! Sai kiusaaja rangaistuksen, toisin kuin muuten. Kun ei yhteiskunta suojele eikä rankaise, niin tarvitaan oman käden oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei isoveli koskaan suojellut, ja se kiusaaminen alkoi jo kotoa alistamisella. Kiusaaminen ei koskaan lopput perheen piirissä. Veli oli kerran jopa mukana koulukiusaamisessa. En ole enää missään väleissä. Ikääntyneisiin vanhempiini pidän jotain yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on nyt sitten ihan virallisesti oikeuden suojelemaa toimintaa. Ihan turha selittää kiusaajan iällä ettei joudu vastuuseen eikä ettei aikuiset puutu.
Tämä on suomi.
Tottakai joutuu vastuuseen vaikkei rikosoikeudelliseen vastuuseen joudukaan. Tuossa tapauksessa haisee siltä, ettei tuosta väitetystä siskon pahoinpitelystä ole edes juttua nostettu. Tuotu esiin vain isosiskon sanat ja todettu ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kiusaaminen loppui 🤷🏻
Ei välttämättä.
Serkkuni hakkasi kiusaajani. Siitä tuli myös tuomio, ja tämä kiusaaja värväsi jengiinsä lisää porukkaa ja jatkoi.
Kiusaaja ei ikinä muutu.
Siinä vaiheessa kovennetaan otteita myös kiusaajaa kohtaan. En tässä sano miten, ettei viesti poistu.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö olla huolissaan, kun lainkuuliaisena kansalaisena kannatan oman käden oikeutta tietyissä tapauksissa? Rapautuuko yhteiskuntajärjestys?
Pitää olla. Huolestuttavaa tämä yläpeukkujen määrä lapsen pahoinpitelemisestä.
Kuka sen rajan sitten asettaa milloin kukakin saa selitettyä ja oikeutettua minkä tahansa pahoinpitelyn tällaisiin kostomotiivein. Useat muutkin ovat vihaisia ja "selvittelevät välejään" ja kokevat 100 ja jopa 500% oikeutetuksi asiat, jotka nyt vaan on väärin ja tuomittavia.
Kohta on sitten viidakon lait ja jengit pakottavat jonkun ulkopuolisen tai oman jäsenensä kertomaan oikeudelle kuinka häntä on "kiusattu" ja siksi saatiin selvitellä oikeasti kulissien takana ihan muut velat jotka ei kestä päivänvaloa.
Sisko toimi oikein. Oikeus väärin.
Sai saman tuomion kuin ruskeat saa suomalaisten naisten väkisinmakaamisesta. Sellainen oikeuslaitos meillä.
Netflixissä pyörii uusi, hyvä korealainen koulukiusaamista koskeva sarja Teach you a lesson.
Entisenä koulukiusattuna oli aika vaikea katsoa. Ei moni tajua, miten vakavasta asiasta on kyse.