Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lulu Ranne nuoruudestaan Ruotsissa "”Jos joku on kokenut joskus ras is mia, niin minä Ruotsissa"

Vierailija
17.06.2026 |

Ruotsissa Lulu Ranne meni esikouluun osaamatta sanaakaan ruotsia. Aluksi opettajat olivat mukavia, mutta sitten jokin muuttui.

”Tuli opettajia ja luokkakavereita, joiden mielestä suomalaiset olivat alempaa kastia. Kohtelu oli todella karua.”

Yksi opettaja otti hänet silmätikukseen.

”Jos joku on kokenut joskus ra sis mia, niin minä Ruotsissa. Se oli ihan hirveetä.”

Vaikeat nuoruusvuodet ovat hänelle jonkinlainen avainkokemus. 

Nyt Lulu Ranne jaksa kokemuksiaan kovana perussuomalaisena joka haluaisi viedä ulkomaalaiselta kaikki.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän iloa kenellekään tämä narratiivi ruotsalaisten syrjinnästä suomalaisia kohtaan tuottaa? 

Kyllä, 50- ja 60-luvuilla Ruotsiin muuttaneita suomalaisia kohdeltiin usein huonosti. Lapsilta kiellettiin suomen puhuminen koulussa ja sitä rataa. Tämä on kuitenkin menneisyyttä, eikä suomalaisia ole kohdeltu millään tavalla huonosti Ruotsissa pitkiin aikoihin. 

Ei ole menneisyyttä. Toimii vieläkin. 

T. Ruotsissa asunut. 

Kenen narratiiviin kuuluu Ruotsin esittäminen rakkaana naapurina? 

Se on aina ollut oikea riistäjä.

Professori Tove Skuttnab-Kangas, (Vähemmistö, kieli ja rasismi, Gaudeamus 1988):

"Kun kuljeskelin Kuninkaallisen Linnan saleissa Tukholmassa tai muissa suurissa julkisissa rakennuksissa, saatoin toisinaan miettiä, miksi meillä ei ollut sellaisia mahtavia rakennuksia Suomessa (tässä vaiheessa tiesin jo ettei niitä ollut). Suomen luonnonvarathan eivät juuri jää jälkeen Ruotsista, ja ahkeria kai olemme aina olleet, ja kauneuttakin rakastamme. Ja sen tapaisista seikoista kai se riippuu? Ensimmäinen selitykseni oli että suomalainen yhteiskuntamme ei ehkä ollut ollut niin tyypillinen luokkayhteiskunta kuin Ruotsi. Kunnes minulle yht'äkkiä rupesi selviämään jossain vaiheessa, että nämä linnat tietysti oli osittain rakennettu minun kansani hiellä, työllä, rahoilla ja osittain myös minun maani raaka aineista. Välähdys tuli lukiessani jotain kaikesta siitä tervasta jota Suomesta oli viety Ruotsiin."

Ei toimi enää. Kerro yksikin esimerkki, miten suomalaisiin kohdistuu syrjintää Ruotsissa.

T. Ruotsissa yli 20 vuotta asunut.

Vierailija
42/43 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko Lulu ollut lapsena jotenkin "erikoinen" , siksi kai häntä kiusattiin. Liekö vieläkään ihan selvinnyt lapsuudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Lulun vanhemmat eivät opettaneet hänelle ruotsia? Jotenkin kuvaavaa, että tämä henkilö vaatii maahan juuri tullutta puhumaan ja kirjoittamaan sujuvaa suomea ja opettamaan sitä myös lapsilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän