Suomalainen syö vuodessa 27 kg juustoa
Rupesin oikein miettimään tuota määrää. Leivän päälle menee osa, osa menee salaattijuustoihin, sitten tietysti juustotarjottimet ja kaikki ruokalajit, joihin tulee juustoa.
Meidän kolmihenkinen perhe syö 350g juuston viikossa pelkästään leivänpäällisinä. Pelkästään puolisen kiloa kuukaudessa juustoa per nenä.
Kommentit (52)
Entäs jälkiruokajuistot, kuten Lapin leipäjuusto lakkahillolla tai koskenlaskija kasvissosekeitoissa..
Meillä vain yksi perheenjäsen syö juustoa leivällä. Sekin tapahtuu vain viikonloppuaamuisin.
Meillä juustoa kuluu korkeintaan kilo vuodessa. Itse olen vegaani.
Pitsaperjantai, lasagne, tortillapellit, juustomunakkaat jne.
Itsellä menee alle kymmenen kiloa.
En ainakaan minä. 300 grammainen juustopala riittää lähes kuukaudeksi. Sen mukaan minulla menee noin 4,5 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä menee alle kymmenen kiloa.
Laskeppas nyt mukaan lounasbuffat ja kaikki kylässä syömäsi raikkaat voikkuleivät. Sitten pitää laskea kaikki juustoraasteet leipomiisi suolaisiin piirakoihin.
Onko se hyvä vai huono asia? Jostain pitää saada proteiinia ja kaikille ei vegaanius sovi terveydellisistä syistä.
Moni unohtaa kreikkalaisen juuston kreikkalaisessa salaatissa tai parmesaanilastut moniin ruokiin.
Juustoa menee myös kermassa haudutettujen liharullien sisään.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä tätä suomalaisten intoa kuorruttaa kaikki juustolla ja toki loraus kermaa sekaan. Kukaan ei enää tee edes normaaleja kakkuja, vaan kaikki on juustokakkuja tai tuorejuustotäytteellä.
Niin, olen itsekin suomalainen, mutta en kuulu tuohon joukkoon.
Joo kyllä se itselläkin vähän sellainen pahe on. Rakastan juustoa. Juustoa leivälle, juustoa salaattiin, juustoa pastan päälle, juustoa risottoon, juustoa pizzaan tai lasagneen, juustokakkua. Joskus mietin, että kun sekin on huonoa tyydyttynyttä rasvaa, ja suvussa on sydäntautiperimää, olisi hyvä vähentää juuston syömistä. Mutta ei tule vähennettyä.
Vierailija kirjoitti:
Onko se hyvä vai huono asia? Jostain pitää saada proteiinia ja kaikille ei vegaanius sovi terveydellisistä syistä.
Monelle se ei hyväkään ole, kovin runsaasti käytettynä. Kaloritiheää, eli jos ei kuluta liikunnalla paljon, se voi lihottaa. Sitten Suomessa on myös paljon geeniperimää, joka tekee kovat rasvat erityisen haitalliseksi sydämelle ja verisuonille, ja juusto on puhdasta kovaa tyydyttynyttä rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä tätä suomalaisten intoa kuorruttaa kaikki juustolla ja toki loraus kermaa sekaan. Kukaan ei enää tee edes normaaleja kakkuja, vaan kaikki on juustokakkuja tai tuorejuustotäytteellä.
Niin, olen itsekin suomalainen, mutta en kuulu tuohon joukkoon.
Voileipäkakutkin sisältää juustoa. Melkein kaikessa kahviloiden höttösissä on juustoa.
Mä diggaa juustosta tosi paljon. Parhaimmillaan mulla on mennyt lähes kilo juustoa päivässä, mutta kuten sanoin pidän erittäin paljon juustosta. Vuoden aikana on siis saattanut mennä mulla n. 350 kiloa juustoa.
En syö. Ehkä 2,7 kiloa ja sekin pizzajuustona tai paistosten kuorrutteena.
https://www.instagram.com/viral.vegans/reel/DZcyyzyAhvC/?hl=fi
Mainoksissa nauta näkyy usein laitumella ulkoilemassa. Todellisuudessa suurin osa syömästämme naudanlihasta on peräisin maitorotuisista sonneista, jotka elävät koko elämänsä sisätiloissa. Ne eivät tyypillisesti pääse laitumelle tai edes ulos jaloittelemaan. 💔
Moni ei tiedä, että nämä sonnit ovat käytännössä maidontuotannon "sivutuote". Koska lehmä tuottaa maitoa vasta kun poikii vasikan ja sonnivasikat eivät tuota maitoa, ne kasvatetaan lihaksi. Noin 80% kotimaisesta naudanlihantuotannosta onkin kytköksissä maitotiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä diggaa juustosta tosi paljon. Parhaimmillaan mulla on mennyt lähes kilo juustoa päivässä, mutta kuten sanoin pidän erittäin paljon juustosta. Vuoden aikana on siis saattanut mennä mulla n. 350 kiloa juustoa.
Sulla on jotain mielenterveysongelmia, koska tuollaiset määrät ei ole normaalia. Normaalit ihmiset osaavat pitää edes jonkun tolkun syömisissään.
https://animalia.fi/elainten-oikeudet/elaintuotanto/lypsylehmat/
Runsas maidontuotanto rasittaa lehmän elimistöä ja altistaa lehmät terveys- ja hedelmällisyysongelmille. Metabolinen stressi saattaa vaikuttaa myös lehmien käyttäytymiseen ja heikentää niiden hyvinvointia. Virheellinen ruokinta, lypsyrobottien käyttö ja huono hygienia lisäävät utaretulehdusten riskiä. Huonot lattiamateriaalit sekä heikko hygienia lisäävät kivuliaita sorkkasairauksia.
Lypsylehmät eivät yleensä saa hoitaa omia jälkeläisiään, vaan emo ja vasikka erotetaan heti tai viimeistään pari vuorokautta synnytyksen jälkeen. Sekä emä että vasikka kärsivät erottamisesta: emällä on synnytyksen jälkeen voimakas tarve hoitaa vasikkaansa ja vasikalla puolestaan tarve imeä emäänsä ja olla sen seurassa. Vasikan nuoleminen nopeuttaa sekä lehmän että vasikan aineenvaihduntaa ja palautumista synnytyksestä.
Siltä tosiaan näyttää.