Kuinka on mahdollista, että pankit tarjosivat ennen lukuisia palveluita koko väestölle? Ilmaiseksi!
Oli konttoreita ympäri kyliä ja kaupunkeja. Rahan nosto, laskujen maksu, yms ilmaista. Nykyään kustannukset siirretty asiakkaille. Pitäisi olla:
-500e koti tietokone
-30e kuussa nettiyhteys
-käyttää omaa sähköä ja aikaa
-tehdä kaikki itse
Eli pankit hyötyvät paljon tästä järjestelystä, mutta ovat silti vielä enemmän alkaneet ahnehtimaan kaikenlaisilla palvelumaksuilla. Nettipankistakin menee joku kuukausimaksu vaikka pitää siellä itse kaikki hoitaa ja tehdä.
Miksi me suostuimme tämmöiseen?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pätevä aloitus. Suomen kansalaiselle kuuluisi yksi maksuton pankkitili palveluineen ja ilman talletusrajoituksia sekä yksi pankki/luottokortti ilman lisämaksuja. Ihan joka pankista.
Se olisi vain näennäisesti maksuton, koska tuon palvelun tarjoaminen jouduttaisiin kuitenkin korvaamaan verovaroista.
Jos se palvelun tarjoaminen on toimiluvan edellytys, niin ei sitä verovaroista makseta vaan asiakkaat maksaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt niin, että siirrän kaikki vähänkin ylimääräiset rahat palvelumaksuja nyhtävästä pankista muualle. Pakko käyttää tuota tiliä palkan saamiseen ja laskujen maksamiseen mutta yhtään varallisuutta en sinne kasaa.
Mutta kun otat käyttöön useampia palveluja, saat ne ilman kuukausimaksua. Eikä niitä kaikkia palveluita tarvitse edes käyttää. Näin ainakin Nordealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan saatanan paljon parempi näin työssä käyvälle ihmiselle, kun asioden hoito ei ole sidottu paikkaan ja virka-aikoihin.
Hyvä esimerkki ylpeästä itsekkyydestä. Siinä ei paljon mummojen ja pappojen pankkiasiat paina, eikä kenenkään muunkaan.
Moni mummo ja pappa on jo työelämässä ollut tietokoneiden kanssa tekemisissä, kuten oma 76v äitini. Joltain ysikymppiseltä nämä ei ehkä suju.
Moni mummo ja pappa haluaisi kokea jonkinlaisia ihmiskontakteja arkielämässään eikä vain saatanan kissanristijäisissä.
Ja muiden pitäisi nyt ottaa esim vapaata töistä, että pääsee jonottamaan jonnekin pankin tiskille kuuntelemaan sen Hilman jorinoita?
Nykyään voi sopia paikallisesti työnantajan kanssa joustavista työajoista. Sinä voisit aivan hyvin pitää oman pankki- ja kahvitauon ja käydä samalla vähän kuuntelemassa Hilman juttuja. Kertoisit samalla vaikka miten sinulla on hommat töissä mennyt.
Osuuspankki sijoittaa satasen osuuskuntamaksun puolestasi ja saat käytännössä "ilmaiset" peruspankkipalvelut. Saat vielä satasen takaisin inflaation nakertaman, jos haluat vaihtaa pankkia.
Eiköhän suurin syy tähän ole että jokaisen toimenpiteen pitää tehdä erikseen voittoa, jolloin mikään ei voi olla maksutonta. Korkomarginaali on edelleenkin, mutta sen lisäksi kaikesta pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin syy tähän ole että jokaisen toimenpiteen pitää tehdä erikseen voittoa, jolloin mikään ei voi olla maksutonta. Korkomarginaali on edelleenkin, mutta sen lisäksi kaikesta pitää maksaa.
Eli suurin syy on se, että me hyväksymme ahneuden.
Haluamme ymmärtää ahneutta, koska olemme itse sellaisia "talousneroja". Meidät on koulutettu siihen.
Tuon jälkeen pankkikonttorit hävisivät.