Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?

Vierailija
16.06.2026 |

1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.

2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.

Kommentit (1103)

Vierailija
1081/1103 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lentänyt elämäni aikana satoja kertoja enkä ole törmännyt esim. juoppoihin koneessa kuin ehkä kerran pari. Liittyykö ne lomalentoihin vai missä niitä tapaa?

Joo, lomalennoilla joskus, mutta se ei niin haittaa. Mutta myös Bangkokin reitillä on sattunut, eikä ole kiva kuulla kun humalainen miesporukka suunnittelee mitä tekevät Pattayan "oppaiden" kanssa. Tai jos on lentänyt joskus vaihdolla Keski-Euroopan kautta, niin se Amsterdamin pätkä on ollut joskus meluisa. Yleensä ovat pohjoiseurooppalaisia miehiä, suomalaisten lisäksi britit, norjalaiset ja alankomaalaiset olleet edustettuina. Jos on ollut yölento, eivätkä ole vaikuttaneet agressiivisilta, niin olen joskus sievästi sanonut, että kello on kohteessa jo paljon ja pitäisi nukkua, kun aamulla töihin meno. Ovat sitten "käntäneet volyyminappia pienemmälle" sen verran, että olen saanut nukahdetuksi. 

Jos ei tykkää humalaisista, niin kannattaa välttää niitä lentoyhtiöitä, jotka tarjoavat ilmaiseksi olutta. Nuo humalajuojat valitsevat yleensä sellaisen yhtiön, jossa lentoemot kantavat heille olutta nenän eteen koko matkan ajan. Lufthansa ja KLM ovat pahimpia. 

Myös Air France ja Austrian Airlines tarjoavat juomat, mutta niissä porukka ei ole kuitenkaan ollut humalassa, samoin Singapore Airlines ja Cathay Pacific, ei ole sattunt noissakaan humalaisia. Finnairilla suurin osa reiteistä on melko siistejä, Bangkokin reitti aina ollut pahin, mutta ei ole enää nykyään ollenkaan niin paha kuin vielä 10-15 vuotta sitten.

Itse olen lentänyt Lufthansalla USAan monta kertaa, eikä koskaan ole ollut humalaisia. Vaihto on ollut aina Frankfurtissa eikä silläkään välillä ole ollut. Aika varmasti myös kohde vaikuttaa.

USA:han päin mentäessä juopottelua hillitsee varmaan ihan tieto maahantulotarkastuksesta. Siellä saattaa sössöttävä turisti saada helposti erikoiskäsittelyn, jos ei rajamuodollisuudet suju. 

Vierailija
1082/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.

Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana. 

Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle. 

Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja. 

Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D

Olen matkustanut lapsen kanssa ihan pienestä saakka paljon ja jotenkin ollaan aina selvitty ilman tuollaista showta ja tavaramäärää. Kuulostat siltä, että teet hirveän show’n itsestäsi ja perheestäsi siellä lentokoneessa. 

Ja vaipanvaihto näyttävästi siinä penkillä. 

No älä katso. Siihen menee minuutti.

Ai sun mielestä ookoo vaihtaa vaippa penkillä, varmaan ketään ei häiritse? 

Ei pitäisi häiritä. Ei lapsenhoidosta pidä valittaa.

No ehkä voisin nopean huomaamattoman pissavaipan vaihdon ymmärtää, jos vessaan on kamala jono ja lapsi käymässä unille. Mutta sitä vaippaa ei jätetä haisemaan siihen paikalle, vaan toinen vanhemmista jonottamaan, että saa sen vietyä vessan roskikseen. Kakkavaippojen vaihto taas täysin poikkeuksetta vain vessassa.

-eri

Vaihda diinä vessassa,kun ei ole tilaa paljon mitään. Ei kai pienen lapsen kakan haju paljoa häiritse,kyllä sitä omaa tulee jokaisen vähän väliä haisteltua pakosta.

Jos teidän tuhnuisessa lapsiperheessänne vieno paskanhaju on normisettiä 24/7 niin voin kertoa sinulle, että valtaosalle ihmisistä se ei ole. Ei myöskään lentokoneessa. Eli se vaippa vaihdetaan vessassa tai sitten pidät toukan ilmatiiviissä pussukassa, josta mahd. paskan haju ei pääse leijailemaan matkustamoon lennon aikana. 

Juu, kyllä kakkavaipat pitää vaihtaa vessassa. Olen joskus nähnyt vierestä kun nukkuvalle lapselle on vaihdettu pissavaippa penkillä, eikä se ole häirinnyt. Ei sitä lasta kannata sen takia herättää, se on kaikille mukavampaa. Mutta jos vaippa on aivan "täynnä", kuten 2-3-vuotiaalla joskus voi olla, niin kannattaahan se silti vaihtaa, ettei penkki kastu. 

Miksi sillä 2-3-vuotiaalla olisi täysi vaippa, jos on käytetty vessassa ennen unille menoa? Niin kuin normaalit täysipäiset vanhemmat tekee. Ei tuon ikäisellä normaalilla terveellä lapsella mitään päivävaippaa kuitenkaan ole, ellei ole laiskat vanhemmat.

Voi teidän kanssa. Jospa taapero oli vaikka juonut sitä hyvää mustikkamehua, mitä ei yleensä kotona saa. Pojilla yleensä tarvitsee vaipan vähän pitempään, ihan fysiologisista syistä. Tytöt oppivat nopeammin kuiviksi. 

"fysiologisista syistä" eli laiskat vanhemmat.

samanlainen rakko sillä pennulla on, ja molemmat voivat pissata istualtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen rikinkatkuisia ninjakaniksia ja junailen asian niin että arsytystä aiheuttavaa vierustoveriani epäillään. Nostan siis ensiksi mekkalan omasta hajustani ja osoittelen sormella. Vaadin saada toista paikkaa ynnä muuta.

Vierailija
1084/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, joilla miljoona käsipakaasia. 

Ihmiset, jotka laskevat selkänojansa alas ja pitävät sitä niin myös syömisen ajan.

Ihmiset, jotka ramppaavat kaikenaikaa käsimatkatavarahyllyllä.

Vierailija
1085/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hössöttäjät.

Vierailija
1086/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tapaiset hölmöt.

Vierailija
1087/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tai siis vanhempienhan se pitäisi kieltää. Potkivat takaa penkkiä jatkuvasti tai sitten  edessä istuva rukkaa sitä penkkiään  alas ja ylös, vaikka takana istuva yrittäisi syödä.

Nämä ja myös vammaiset, jotka eivät kykene nousemaan penkiltään ylös ottamatta tukea edellä istuvan penkistä, jonka selkänojaa heiluu edes takaisin näiden läskien takia, jotka eivät edes kykene nousemaan penkiltä ylös ilman apua. Siinä penkissä on käsinojat, käyttäkää niitä!

Vierailija
1088/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukematta: tuolin selkänojan alas laskijat. Ne pitäisi kaikki hitsata pystyasentoon, koska aina eteen tulee joku pallopää, joka katsoo oikeudekseen viedä takana istuvan tilan.

Vierailija
1089/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne penkit on tehty käännettäviksi, että pystyy nukkumaan/lepäämään....pysy himassa jos et osaa olla ihan normaalissa lentokoneessa...

Vierailija
1090/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne penkit on tehty käännettäviksi, että pystyy nukkumaan/lepäämään....pysy himassa jos et osaa olla ihan normaalissa lentokoneessa...

Pysy sinä himassa jos olet niin vammainen ettet pysty nukkumaan tuolissa.

Vierailija
1091/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita lentoyhtiö, jonka koneissa on vähän väljempi istuinjärjestely. Siis: ei halpayhtiö, eikä Finnair.

Vierailija
1092/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että he eivät vedä röökiä. Jos kaikki polttaisivat, saisi koneissa yhä polttaa (Jonnet ei muista).

Vierailija
1093/1103 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää ennen lähtöä turvasössötykset. 

Vierailija
1094/1103 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penkinkallistajat. Yölennot erikseen, mutta kyllä aikuinen jaksaa istua Euroopan lennolla keskellä päivää muutaman tunnin. 

Aivan. Mulla istu edessä äiti noin 7-v lapsensa kanssa. Käski sitä kääntämään penkin taka-asentoon eikä välittämään mun huomautuksista. 

Oli ruokatarjoilu.

"Käännä vaan" sano idiootti nainen ja lapsi istua tökötti koko ajan eteenpäin. Ei uskaltanu mua kattoa.

Kyseessä oli parin tunnin Euroopan matka.

Vierailija
1095/1103 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, joilla miljoona käsipakaasia. 

Ihmiset, jotka laskevat selkänojansa alas ja pitävät sitä niin myös syömisen ajan.

Ihmiset, jotka ramppaavat kaikenaikaa käsimatkatavarahyllyllä.

Useimmitenhan lentoemot käy nostamassa ne selkänojat ruokailun ajaksi. Paitsi, jos ihminen nukkuu. 

Vierailija
1096/1103 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku nyt varmaan suuttuu, mutta pakettimatkojen lennoista huono kokemus. En tiedä oliko vaan sattumaa, mutta näitä suu auki toljottajia, crocksit ja ihme rytkyt päällä sekä kovaan ääneen kailottajia tuntui olevan liian monta samalla lennolla.

Eli joskus kaheksankytluvulla oot matkustanut? Riippuu ehkä kohteestakin mutta ei ne charterlennotkaan tuollaisia ole olleet vuosikymmeniin, ja nykyäänhän pakettimatkalaiset lentää pääosin reittilennoilla. 

Kyllä charter lennot edelleen eroaa reittilennoista. Matkustan yleensä reiteillä, mutta joihinkin kohteisiin pääsee käytönnössä vain charterilla. Näissä on aika toisenlainen meininki, kun Virtasen perhe lähtee rantalomalle tai isommalla äijäporukalla lähdetään ryyppäämään viikoksi ja ollaan jo menomatkalla ympäripäissään. 

Sama kokemus minulla. Näillä lennoilla aina kyllä miettii, että miten voikaan porukka olla niin huonokäytöksisiä. Sellaista ihan tarpeetonta mökäämistä ja sekoilua. Ihan kuin keski-ikäiset miehet olisivat päässeet ensimmäisen kerran yhdessä reissuun ja lähtee lapasesta jo Helsinki-Vantaalla. 

Vierailija
1097/1103 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lentänyt elämäni aikana satoja kertoja enkä ole törmännyt esim. juoppoihin koneessa kuin ehkä kerran pari. Liittyykö ne lomalentoihin vai missä niitä tapaa?

Joo, lomalennoilla joskus, mutta se ei niin haittaa. Mutta myös Bangkokin reitillä on sattunut, eikä ole kiva kuulla kun humalainen miesporukka suunnittelee mitä tekevät Pattayan "oppaiden" kanssa. Tai jos on lentänyt joskus vaihdolla Keski-Euroopan kautta, niin se Amsterdamin pätkä on ollut joskus meluisa. Yleensä ovat pohjoiseurooppalaisia miehiä, suomalaisten lisäksi britit, norjalaiset ja alankomaalaiset olleet edustettuina. Jos on ollut yölento, eivätkä ole vaikuttaneet agressiivisilta, niin olen joskus sievästi sanonut, että kello on kohteessa jo paljon ja pitäisi nukkua, kun aamulla töihin meno. Ovat sitten "käntäneet volyyminappia pienemmälle" sen verran, että olen saanut nukahdetuksi. 

Jos ei tykkää humalaisista, niin kannattaa välttää niitä lentoyhtiöitä, jotka tarjoavat ilmaiseksi olutta. Nuo humalajuojat valitsevat yleensä sellaisen yhtiön, jossa lentoemot kantavat heille olutta nenän eteen koko matkan ajan. Lufthansa ja KLM ovat pahimpia. 

Myös Air France ja Austrian Airlines tarjoavat juomat, mutta niissä porukka ei ole kuitenkaan ollut humalassa, samoin Singapore Airlines ja Cathay Pacific, ei ole sattunt noissakaan humalaisia. Finnairilla suurin osa reiteistä on melko siistejä, Bangkokin reitti aina ollut pahin, mutta ei ole enää nykyään ollenkaan niin paha kuin vielä 10-15 vuotta sitten.

Itse olen lentänyt Lufthansalla USAan monta kertaa, eikä koskaan ole ollut humalaisia. Vaihto on ollut aina Frankfurtissa eikä silläkään välillä ole ollut. Aika varmasti myös kohde vaikuttaa.

USA:han päin mentäessä juopottelua hillitsee varmaan ihan tieto maahantulotarkastuksesta. Siellä saattaa sössöttävä turisti saada helposti erikoiskäsittelyn, jos ei rajamuodollisuudet suju. 

Jos USA:ssa joku pyrkii lentokoneeseen, niin pitää tehdä älykkyystesti niille matkustajille. Jos sellainen käytäntö olisi, niin Trump pysyisi kotimaassaan.

Vierailija
1098/1103 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin ärsyttävää kun ovat menossa samaan paikkaan, menisivät johonkin toisaalle.

Vierailija
1099/1103 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö matkustamisestakin etsiä ärsyttävät puolet? Löysää nutturaa ja nauti enemmän elämästä.

Vierailija
1100/1103 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työmatkalta lähdet takaisin kotimaahan päivän viimeisellä lennolla, joka kestää yli neljä tuntia. Ja sitten kun juuri olet päässyt koneeseen ja paikallesi istumaan, parinkymmenen italialaisen lauma miehittää lähimmät istuimet. Tämä sakki sitten puhua (lue: huutaa) kälättää toistensa päälle yhtäjaksoisesti sen koko neljä tuntia, jolloin olisit toivonut saavasi nukkua edes hetken…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan