Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?

Vierailija
16.06.2026 |

1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.

2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.

Kommentit (1086)

Vierailija
1061/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lihava pitää ihmisen olla, että vie tilaa vieruskaverilta? Mietin vain, kun itse olen ollut painavimmillaan 125kg ja olen 168cm pitkä nainen. En silti vienyt tilaa vieruskaverilta enkä tarvinnut turvavyöhön jatkopalaa. En myöskään haise pahalta koska osaan käydä suihkussa ja käyttää deodoranttia. 

No, jos otetaan päätä pidempi mies, joka ei ole aivan vinkuheinä rakenteeltaan, niin normaalipainoisenakin penkin leveys on aika nafti. Siihen muutama kymmenen kiloa ylipainoa, niin tila loppuu kesken.

Itse olen aina yritittänyt helpottaa muiden tuskaa varaamalla käytäväpaikan ja röhnöttämällä käytävän puolella niin paljon kuin mahdollista - siinä tulee tosin kerättyä kylkiosumia tarjoiluvaunuista, lentoemoista ja vessassa ramppaajista.

No hohhoijaa. Kun tässä ketjussa on kirjoitettu yleisesti ylipainoisista, että vievät vieruskaverilta tilaa. Lihavia naisia on solvattu tässä ketjussa. Näin lihavana naisena ihmettelen, että miten iso pitää lihavan naisen oikein olla, jos pursuu toisen puolelle.

Minä en solvaa lihavia naisia, mutta tuskainen lento oli, kun vieraani tuli todella lihava nainen. Itse istuin ikkunapaikalla ja se, mikä siinä ahdisti vielä enemmän, että tämä vierustoveri ei tehnyt elettäkään, että olisi edes yrittänyt asetella itseään jotenkin paremmin vaan levittäytyi päälleni niin, että litistyin ikkunaa vasten koko lennon ajaksi. Ei kai hän koolleen mitä voi, mutta asenteensa oli  " koska mä voin", hyvin epäkohtelias tapaus.

Vierailija
1062/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lihava pitää ihmisen olla, että vie tilaa vieruskaverilta? Mietin vain, kun itse olen ollut painavimmillaan 125kg ja olen 168cm pitkä nainen. En silti vienyt tilaa vieruskaverilta enkä tarvinnut turvavyöhön jatkopalaa. En myöskään haise pahalta koska osaan käydä suihkussa ja käyttää deodoranttia. 

No, jos otetaan päätä pidempi mies, joka ei ole aivan vinkuheinä rakenteeltaan, niin normaalipainoisenakin penkin leveys on aika nafti. Siihen muutama kymmenen kiloa ylipainoa, niin tila loppuu kesken.

Itse olen aina yritittänyt helpottaa muiden tuskaa varaamalla käytäväpaikan ja röhnöttämällä käytävän puolella niin paljon kuin mahdollista - siinä tulee tosin kerättyä kylkiosumia tarjoiluvaunuista, lentoemoista ja vessassa ramppaajista.

No hohhoijaa. Kun tässä ketjussa on kirjoitettu yleisesti ylipainoisista, että vievät vieruskaverilta tilaa. Lihavia naisia on solvattu tässä ketjussa. Näin lihavana naisena ihmettelen, että miten iso pitää lihavan naisen oikein olla, jos pursuu toisen puolelle.

Minä en solvaa lihavia naisia, mutta tuskainen lento oli, kun vieraani tuli todella lihava nainen. Itse istuin ikkunapaikalla ja se, mikä siinä ahdisti vielä enemmän, että tämä vierustoveri ei tehnyt elettäkään, että olisi edes yrittänyt asetella itseään jotenkin paremmin vaan levittäytyi päälleni niin, että litistyin ikkunaa vasten koko lennon ajaksi. Ei kai hän koolleen mitä voi, mutta asenteensa oli  " koska mä voin", hyvin epäkohtelias tapaus.

Kai se lihava henkilö itse huomaa milloin hän tursuaa yli oman penkkinsä? Vai viekö rasvakerros tuntoaistin, ettei huomaa kuinka käsinoja pureutuu kylkeen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella lihavat ihmiset, jotka tursuaa oman penkin yli. 

Vierailija
1064/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski virtahepo vieressä. Miksi nuo siat eivät osta kahta paikkaa itselleen. 

Vierailija
1065/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun läskit 

Vierailija
1066/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit voisi laittaa ruumaan muitten elukoitten kanssa.

Vierailija
1067/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieressä istuva läski joka vaan mässäilee. Ei ole ihminen vaan joku elukka.

Vierailija
1068/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit ja lihavat!!!

Vierailija
1069/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon olen elämässäni tehnyt lentomatkoja. Muut ihmiset eivät ärsytä. Jos ärsyttäisi, niin sitten olisin jossain korvessa mielummin. Lapset ovat ihania ja vauvat nyt sattuvat aina joskus itkemään. Ainoastaan kerran on ärsyttänyt vieressä istuja: aasialainen mies, jolla oli ilmeisesti flunssa. Köhi, pyyhki räkää käsiinsä ja veti edestakaisin nenässään, vaikutti kuumeisesta. Pelkäsin koko matkan saavani tartunnan ja nojasin ikkunapaikallani ikkunaan, jotta olisin mahdollisimman kaukana hänestä. Ei onneksi tarttunut.

Vierailija
1070/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lentolaukun paikka on tuolin alla, siksi ne tarkat mitat. Ylähyllylle vaatteet.

Lentolaukku eli käsimatkatavara ylähyllylle, ja pieni laukku edessä olevan penkin alle ja näiden yhteispaino 8 kg (Finnair). Nykyään aika paljon samat säännät eri lentoyhtiöillä, mutta aina kannattaa ennen lähtöä tarkistaa käyttämänsä lentoyhtiön matkatavarasäännöt. Kannattaa tarkistaa myös maksamaansa lipputyyppiin liittyvät matkatavarasäännöt, sillä ne vaihtelevat. 

Pakosta taipuivat junttien eli 95% matkustajien takia. Mutta alunperin kuten viitatussa lukee. 

Vierailija
1071/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkerot, virtahevot ja muut läskiä tursuavat.

Vierailija
1072/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieressä istuva laiheliini, joka ilmiselvästi hajusta päätellen kärsii suolistosairauksista. Nämä pahanhajuiset kukkakepit voisi...

Vierailija
1073/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se lihava henkilö itse huomaa milloin hän tursuaa yli oman penkkinsä? Vai viekö rasvakerros tuntoaistin, ettei huomaa kuinka käsinoja pureutuu kylkeen? 

Epäilemättä huomasi, mutta mitä tuossa vaiheessa on tehtävissä. Ei mulla ole yksinkertaisesti pokkaa alkaa esim. kysymään matkustamohenkilökunnalta, voisivatko sijoittaa henkilön muualle, jos kaksi tyhjää istuinta olisi ollut. En muista, miten täynnä kone oli ja itse asianomainen tuntui olevan tyytyväinen tilanteeseen. Onneksi oli vain parin tunnin lento, mutta jos vielä samanlaiseen tilanteeseen joudun, en pidä suutani kiinni. 

Vierailija
1074/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon olen elämässäni tehnyt lentomatkoja. Muut ihmiset eivät ärsytä. Jos ärsyttäisi, niin sitten olisin jossain korvessa mielummin. Lapset ovat ihania ja vauvat nyt sattuvat aina joskus itkemään. Ainoastaan kerran on ärsyttänyt vieressä istuja: aasialainen mies, jolla oli ilmeisesti flunssa. Köhi, pyyhki räkää käsiinsä ja veti edestakaisin nenässään, vaikutti kuumeisesta. Pelkäsin koko matkan saavani tartunnan ja nojasin ikkunapaikallani ikkunaan, jotta olisin mahdollisimman kaukana hänestä. Ei onneksi tarttunut.

Käytän maskia ehdottomasti tällaisen lähettyvillä.

Vierailija
1075/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen lentolaukun paikka on tuolin alla, siksi ne tarkat mitat. Ylähyllylle vaatteet.

Ei vaan ne tarkat mitat on siksi että mahtuu ylähyllylle.

Vierailija
1076/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku nyt varmaan suuttuu, mutta pakettimatkojen lennoista huono kokemus. En tiedä oliko vaan sattumaa, mutta näitä suu auki toljottajia, crocksit ja ihme rytkyt päällä sekä kovaan ääneen kailottajia tuntui olevan liian monta samalla lennolla.

Eli joskus kaheksankytluvulla oot matkustanut? Riippuu ehkä kohteestakin mutta ei ne charterlennotkaan tuollaisia ole olleet vuosikymmeniin, ja nykyäänhän pakettimatkalaiset lentää pääosin reittilennoilla. 

Kyllä ne pakettimatkat edelleenkin hyvin pitkälti lennetään charter-lennoilla. Matkatoimistot ostaneet ison osan lennon paikoista jne. 

Vierailija
1077/1086 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hidastelijat kapsäkkiensä kanssa. Kestää ikuisuus tunkea niitä siinne lokerikkoon ja estetään kaikkien sujuva liikkuminen omille paikoilleen. Pari viikkoa sitten minulla oli aika nopsa koneen vaihto ja jotkut sitten ottavat kaikessa rauhassa laukkujaan hyllyltä ja blokkaavat käytävän. Jos ei ole kiire, antaisitteko kiireisempien mennä ensin ja nousette vasta sitten itse?

Mä en vaan ymmärrä, miksi mtkustamoon päästetään ensin etuosassa istuvat. Eikö olisi sujuvampaa aloittaa perältä.

Vierailija
1078/1086 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin Suomesta on tullut näin juntti maa? Oikeasti, ihan peruskäytöstavat kadonneet, ilman mitään sievistelyä ja liiallisia vaatimuksia kenellekään?

Penkkiä voi kallistaa vähäsen, pari pykälää, lyhyilläkin lennoilla. Se ei vielä häiritse ketään. Jos häiritsee niin voi laskea omaa penkkiä saman verran.

Edessäistuvan penkkiä ei potkita koskaan, ei lapset eikä aikuiset. Vieressä istuva vanhempi huomaa varmasti kun lapsi potkii edessäolevaa istuinta, ja hänen on puututtava tilanteeseen. Jos vahingossa tulee töytäisseeksi penkkiä kerran niin pyytää anteeksi.

Kahden-kolmen tunnin lennolla hyvin harvojen on välttämättä päästävä vessaan. Jos tietää että tarvitsee niin silloin varaa paikan vessan läheltä ja käytäväpaikalta. Pääosin vessassa käydään lentokentällä molemmissa päissä.

Vain isot käsimatkatavarat laitetaan omalle kohdalle ylälokeroon. Käsilaukut ja reput edessä olevan istuimen alle. 

Kovaääninen puhe ja muu metelöinti on todella huonoa käytöstä lentokoneessa. Siihen tulee puuttumaan joko suuttunut kanssamatkustaja tai lentohenkilökunta. Tästä ei pidä yllättyä kenenkään.

Lentokoneesta poistutaan ja sinne mennään omaa liikkumistahtia. Jos oma tahti on hidas, joko ostetaan priority boarding pass- palvelu tai mennään suosiolla viimeisenä.

Kaikki muu näin, paitsi selkänojan kallistaminen taaksepäin. Lentokoneet on ahtaita sillipurkkeja, eikä jalkatilaa ole muutenkaan tarpeeksi, ja on todella ilkeää kaataa se oma penkki takana olevan syliin. En ole edes erityisen pitkä, reilu 175.  

Olen huomauttanut useammalle kallistajalle, että jalkani eivät mahdu olemaan. Joskus mutisten ja kiukutellen nostavat selkänojan takaisin. Joskus laitan jalkani niin ettei sitä pysty laskemaan alas. 

Kaikille ei todellakaan riitä tilaa ensimmäisellä tai exit rivillä. 

Vierailija
1079/1086 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku nyt varmaan suuttuu, mutta pakettimatkojen lennoista huono kokemus. En tiedä oliko vaan sattumaa, mutta näitä suu auki toljottajia, crocksit ja ihme rytkyt päällä sekä kovaan ääneen kailottajia tuntui olevan liian monta samalla lennolla.

Eli joskus kaheksankytluvulla oot matkustanut? Riippuu ehkä kohteestakin mutta ei ne charterlennotkaan tuollaisia ole olleet vuosikymmeniin, ja nykyäänhän pakettimatkalaiset lentää pääosin reittilennoilla. 

Kyllä charter lennot edelleen eroaa reittilennoista. Matkustan yleensä reiteillä, mutta joihinkin kohteisiin pääsee käytönnössä vain charterilla. Näissä on aika toisenlainen meininki, kun Virtasen perhe lähtee rantalomalle tai isommalla äijäporukalla lähdetään ryyppäämään viikoksi ja ollaan jo menomatkalla ympäripäissään. 

Vierailija
1080/1086 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hidastelijat kapsäkkiensä kanssa. Kestää ikuisuus tunkea niitä siinne lokerikkoon ja estetään kaikkien sujuva liikkuminen omille paikoilleen. Pari viikkoa sitten minulla oli aika nopsa koneen vaihto ja jotkut sitten ottavat kaikessa rauhassa laukkujaan hyllyltä ja blokkaavat käytävän. Jos ei ole kiire, antaisitteko kiireisempien mennä ensin ja nousette vasta sitten itse?

Mä en vaan ymmärrä, miksi mtkustamoon päästetään ensin etuosassa istuvat. Eikö olisi sujuvampaa aloittaa perältä.

Vastoin yleistä intuitiota, perältä aloittaminen on lähes huonoin tapa.

https://www.popsci.com/technology/best-way-to-board-an-airplane-accordi…

University of Florida master’s student named Adam Jacobs has built a simulator that clearly visualizes what so many travelers already feel in their gut. Jacobs created a computer model simulating a 186-seat Airbus A320neo and had computer-generated travelers board using three well-documented methods: random, back-to-front, and the lesser-known but academically popular “Steffen method.”...

... The Steffen method, which prioritizes boarding window seats first, concluded boarding after just 11 minutes and and 16 seconds, by far the fastest of the three. Random seating, which is essentially Southwest Airlines offered until recently, completed in 17 minutes and 59 seconds. 

Loading back-to-front, however, which many intuitively assume should be the most efficient approach, actually performed far worse than the other two, taking 31 minutes and 15 seconds.