Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?
1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.
2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.
Kommentit (856)
Ne, jotka alkavat heti änkeä käytävälle kun istuinvyöt saa avata koneen laskeuduttua, vaikka olisivat rivillä 37.
Ei ne kuitenkaan voi kiivetä kaikkien edellä olevien yli.
Ja ne, jotka änkevät matkalaukkuhihnan viereen peittäen näkyvyyden, vaikka omaa laukkua ei olisi edes vielä tulossa.
Lontooseen matkustin taannoin pitkän viikonlopun viettoon käsimatkatavaralaukulla ja pienellä olkalaukulla. Olkalaukussa on aina kaikki, mitä lennon aikana tarvitsen. En laita sitä ylös "hattuhyllylle".
Kahden, kolmen viikon lomat menee isolla ruumalaukulla ja olkalaukulla, jossa on kaikki mitä lennolla tarvitsen. Olkalaukkua pidän edessä olevan penkin alla.
Kun odotan ruumalaukkuani ja istun kaikessa rauhassa matkatavara-aulan penkillä.
Lentokoneesta poistun rivijärjestyksesdä ja nousen penkistä vasta kun on vuoroni. En ole rynnijätyyppiä. Joka matkustusmuodollisuuksissa joutuu kuitenkin odottelemaan. Aikaa voi sitten tappaa käymällä vaikka kentällä vessassa matkatavaroitaan odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi sai nauttia kirkuvasta pikkuvauvasta. Onko ihan pakko lähteä 6 h lennolle sen parikuukautisen kanssa, taisi olla tärkeintä vaan että äiti pääsee aurinkolomalle.
Kuulokkeet päähän ja katsoo jotain elokuvaa, niin sitä ei huomaa. Pikkuvauva voi kokea painetta korvissa nousun ja laskun aikana, tai on väsynyt, eikä osaa vielä kommunikoida muulla tavalla. Olet sinäkin joskus ollut pieni. Niin kuin me kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se laukkujen määrä. Jos sisälle voi ottaa yhden niin on vielä toinen iso laukku ellei kolmas "pikku kassi".
Itsellä yksi pienehkö reppu, jonka kanssa on käyty kaikissa ilmansuunnissa.
Olen huomannut että käytännöllisesti ajateltu vaatekerta, ohuita nopeasti kuivuvia esim kerrospukeutumiseen on parempi kuin yksi paksu vaate.
Onko tullut mieleen, että ihmisillä on erilaisia matkustuskohteita? Jotkut jopa menevät vuodeksi jonnekin. Ihme ärsytyksen aihe.
No kyllä suurin syy on, ettei ihmiset viitsi maksaa ruumaan menevästä matkalaukusta.
Yksi ruumalaukku kuuluu hintaan.
Ei se enää kuulu, välttämättä edes käsimatkatavarat ei kuulu halvimmissa lennoissa, saa ottaa vain pienen repun tai laukun, joka laitetaan edellä olevan istuimen alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi sai nauttia kirkuvasta pikkuvauvasta. Onko ihan pakko lähteä 6 h lennolle sen parikuukautisen kanssa, taisi olla tärkeintä vaan että äiti pääsee aurinkolomalle.
Meteliä vastaan selviää korvatulpilla tai vastamelukuulokkeilla. Ei luulisi olevan vaikeaa.
Mutta tuolien selkänojat pitäisi sementoida yhteen asentoon. Takana istuvalta ei tilaa saa ryövätä.
Sitä vartenhan ne tuolit ovat taaksepäin kallistuvia, että sen selkänojan voi tarvittaessa kallistaa. Koita nyt vaan elää sen kanssa ja kallista itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Ne paskiaiset jotka pamauttaa selkänojansa täysillä taakse, niin että takana istuvan polvilumpiot halkeaa ja reisiluut tulee perseestä ulos.
Olisi kohteliasta kysyä, tai edes varoittaa ensin.
Matkustajana ollessani juurikin tuo. Täydellinen piittaamattomuus muita matkustajia kohtaan.
Ohjaamossa istuessani lähinnä ne tyypit, jotka tavalla tai toisella aiheuttavat lähdön myöhästymisen esimerkiksi piittaamattomuudella matkustamohenkilökunnan ohjeita ja käskyjä kohtaan. Lennon uudelleenreititys pienenkin myöhästymisen takia ei ole maailman yksinkertaisin asia Keski-Euroopan vilkkaassa ilmatilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se laukkujen määrä. Jos sisälle voi ottaa yhden niin on vielä toinen iso laukku ellei kolmas "pikku kassi".
Olen huomannut että käytännöllisesti ajateltu vaatekerta, ohuita nopeasti kuivuvia esim kerrospukeutumiseen on parempi kuin yksi paksu vaate.
Onko tullut mieleen, että ihmisillä on erilaisia matkustuskohteita? Jotkut jopa menevät vuodeksi jonnekin. Ihme ärsytyksen aihe.
No kyllä suurin syy on, ettei ihmiset viitsi maksaa ruumaan menevästä matkalaukusta.
Yksi ruumalaukku kuuluu hintaan.
Ei se enää kuulu, välttämättä edes käsimatkatavarat ei kuulu halvimmissa lennoissa, saa ottaa vain pienen repun tai laukun, joka laitetaan edellä olevan istuimen alle.
1.1.2027 lähtien kaikilla EU-alueella operoiville lentoyhtiöille tulee voimaan sääntö, että jokaisen lentoyhtiön tulee sallia yksi käsimatkatavaralaukku/reppu ilmaiseksi jokaiselle matkustajalle. Siitä ei saa enää erikseen veloittaa.
No, eiköhän lentoyhtiöt keksi jonkun korvaavan maksun tilalle, kuten esim 5 euroa wc-käynnistä tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piereskelevät pikkunatiaiset. Syövät lennolla karkkia ja juovat limua, niin että peräpää prutkuu koko lentomatkan. Siinä on kiva olla siinä tuhnun lemussa.
En syyttäisi lapsia tuosta. Ilmanpaineen muutokset aiheuttaa sen, että kaikilla tuhnuaa persee hyvin helposti lentäessä. Siellä haisee paska vaikkei olisi ainuttakaan lasta kyydissä.
Kyllä minullakin vatsassa muodostuu kaasua lennoilla, mutta menen sentään vessaan päästelemään.
Varaat vessan pelkän pierun takia vaikka joillakin on oikeasti hätä ja odottavat vuoroaan?!
Jos on taipumusta korvavaikun kerääntymiseen, kannattaa ne poistaa ennen lentoa, on helvettiä, jos kova korvakipu iske koko matkan ajaksi.
Apteekista saa korvavahaa liuottavia lääkkeitä. Pieni lapsi ei varmaan osa edes kertoa, jos korvaan koskee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, jos penkkiä potkitaan jatkuvasti - onneksi tämä on harvinaisempaa ja kyseessä on useimmiten lapsi. Se, mitä aikuiset sitten tekevät on se, että asettavat jalkansa etuistuimen käsinojille, jotta edessä istuva saa haistella toisen matkustajan hikisiä varpaita ja se, että laskevat istuimensa selkänojan alan ja myös pitävät sitä niin ruokailunkin ajan, että takana istuva saa syödä tarjotin vatsassa kiinni.
Hyi luulin että tuollainen käytös loppuu yläasteen jälkeen.
Itseäni kyllä kuvottaa nämä ilmaisen viinan pämppääjät. Vaikka lentoyhtiö ei automaattisesti anna monta drinkkiä, jotkut eivät epäröi juoksuttaa lentoemoja tuomassa lisää. Myös ällöttää kun loungessa kello 7 aamulla jotkut vetää kaksin käsin kaikkea mahdollista alkoholia, koska se on ilmaista. Kiva sitten istua viinalta haisevan vierustoverin vierssä. Itse en hirveästi enää tässä iässä lähes kuuskymppisenä nauti alkoholista, minusta on mukavampi matkustaa mieli kirkkaana. Ymmärrän, että halutaan rentoutua, mutta jotain epätervettä tuollaisessa maanisessa alkoholin avulla nollaamisessa minusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen, ettei niitä ihmisiä itseään ärsytä se nyssyköiden määrä. Jos ei matkusta pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa, riittää matkustamoon normaalikokoinen reppu. Itselläni on siihen lisäksi usein ihan pieni käsilaukku ihan vaan sen takia, että sinne saa sitten puhelimen, kuulokkeet, huulirasvan, lompakon ja käsidesiä, eikä niitä tarvitse sitten kaivaa repusta.
Eli sulla itselläsi on kaksi nyssäkkää mukana. :D Ei niitä sen enempää saa ollakaan.
En kyllä laskisi esim. litran pientä vyölaukkua nyssäkäksi, kun sen ainoa tarkoitus on, että lennolla ne tarvittavimmat ovat käden ulottuvilla eikä tarvitse kaivella niitä ylähyllyltä. Joillain on valtava käsilaukku sen vedettävän matkalaukun lisäksi. Ja siellä valtavan käsilaukun sisällä sitten vielä lisää nyssäköitä, joita alkavat organisoimaan portilla tai heti koneeseen päästyään. 🤯
Ihmisillä nimenomaan soisi olevan joku pieni laukku, jossa on ne välttämättömät helposti. Juurikin vyölaukku tms. Mutta ne isot käsilaukut, jotka eivät mene oikein minnekään järkevästi ja sen lisäksi matkalaukku. Parhaimmillaan vielä jotain ylimääräisiä kangaskasseja. Hermo menee, kun lähtevät säätämään näiden kanssa siinä pienellä käytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kyllä kuvottaa nämä ilmaisen viinan pämppääjät. Vaikka lentoyhtiö ei automaattisesti anna monta drinkkiä, jotkut eivät epäröi juoksuttaa lentoemoja tuomassa lisää. Myös ällöttää kun loungessa kello 7 aamulla jotkut vetää kaksin käsin kaikkea mahdollista alkoholia, koska se on ilmaista. Kiva sitten istua viinalta haisevan vierustoverin vierssä. Itse en hirveästi enää tässä iässä lähes kuuskymppisenä nauti alkoholista, minusta on mukavampi matkustaa mieli kirkkaana. Ymmärrän, että halutaan rentoutua, mutta jotain epätervettä tuollaisessa maanisessa alkoholin avulla nollaamisessa minusta on.
Yleensä ovat vielä jotain perheenisiä, jotka istuvat erillään muusta perheestä koneessa ja kiskovat kaksin käsin viinaa. Kerran osui tällainen viereen, kun lensin oman lapsen kanssa kahdestaan. Lapseni oli silloin 5-vuotias ja käyttäytyi tuhat kertaa paremmin kuin se juoppoisä.
Se että nämä foliohatut ei joko usko ilmastonmuutokseen tai ovat niin itsekkäitä että eivät halua osallistua talkoisiin. Tänäkin aamuna maikkarilla joku kehuskeli käyneensä jo 6 kertaa tänä vuonna ulkomailla. Tämmöiset ihmiset raivostuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkähiuksiset naiset jotka heittävät lettinsä penkin taakse.
Siitä voi tekaista letin takana istuja😁
Ei minua ärsytä kuin semmoiset, jotka potkivat istuinta tm. häiritsevää.
Vierailija kirjoitti:
Hidastelijat kapsäkkiensä kanssa. Kestää ikuisuus tunkea niitä siinne lokerikkoon ja estetään kaikkien sujuva liikkuminen omille paikoilleen. Pari viikkoa sitten minulla oli aika nopsa koneen vaihto ja jotkut sitten ottavat kaikessa rauhassa laukkujaan hyllyltä ja blokkaavat käytävän. Jos ei ole kiire, antaisitteko kiireisempien mennä ensin ja nousette vasta sitten itse?
Varaa paikka koneen etuosasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin itse korvieni vuoksi nousuista ja etenkin laskusta Helsinki-Vantaan lentokentälle, koska kone kaartelee pitkään. Se kipu korvissani on järkyttävä. Nenäsumutteella saan kivun loivennettua edes siedettäväksi.
Jos vanhemmat tietäisivät miten järkyttävän kova kipu pikkuvauvalle tulee lentokoneessa, he eivät veisi lasta koneeseen. Odottakaa edes sen verran, että lapsi osaa puhua!
Meidän perhe muutti ulkomaille työn perässä, kun mun pikkuveli oli jotain 2 kk vanha. Isä meni jo vähän edeltä, me muut sit veljen syntymän yms. takia perässä. Olis varmaan pitänyt asua kahdessa maassa pari vuotta, että lapsi olisi osannut puhua lentomatkalla?
Toki, jos ollaan jollain tilauslomalennolla, voi ajatella aika turvallisesti, että aurinkolomalle ollaan menossa, mut oikeasti ihmiset lentää muistakin syistä, ja aina sitä ajankohtaa ei voi valita itse (esim. silloin, kun työnantaja kysyy, haluatko lopputilin vai lähdetkö ulkomaille pitkälle keikalle).
Mä en ole ulkomaanasumisten lisäksi kauheasti lennellyt, mutta ei noita ihan pieniä vauvoja ole häiriöksi asti niillä lennoilla ollut, millä olen lentänyt. Joskus muistan jonkun pienen itkeneen koneessa paljon, ja silloin lähinnä ajattelin, että onneksi en ole sen äiti.
Että sinun täytyi tulla tämä yksi poikkeustilanne kertomaan. Joopa joo.
Nämä mainitsemani tuskaiset pikkuvauvat ovat olleet kanssamme samassa hotellissa.
No sanoitko itse (oletan nyt, että kirjoitit lainaamani viestin), että pienten vauvojen lomalennot pitäisi jättää väliin? Ei, sanoit, että "Jos vanhemmat tietäisivät ... he eivät veisi lasta koneeseen. Odottakaa edes sen verran, että lapsi osaa puhua!". Kannattaa kirjoittaa, mitä tarkoittaa, jos ei halua, että ihmiset kommentoivat sivuun juuri siitä omasta ajatuksesta.
Sen verran tavallinen maalaispulliaisperhe oltiin, että epäilisin, ettei nyt ihan ainutlaatuinen poikkeus oltu.
Kun turistiluokan matkustaja ohimennen tunkee sen ison perässävedettävän laukkunsa bisnesluokan lokeroon. Samoin sieltä verhon takaa etuosan vessaan tulijat.
Kyllä nämä kännääjät on usein niitä kaikkein pahimpia. Seuraavaksi pahimpia häiriköitä ovat kälättävät tädit, joilla ei pysy hetkeäkään suu kiinni yölennollakaan. Minua ei ole häirinnyt pikkulasten itkut, mutta ehkä se johtuu siitä, että lennän enimmäkseen reittilennoilla ja vain harvoin sellaisiin paikkoihin, mihin menee myös lomalaisia. Vaikka en minä paheksu vaikka joku menisi vauvan kanssa lomallekin. Nuo häiritseväti käyttäytyvät kännääjät on olleet kaikki Bangkokin reitilllä. Singaporen tai Tokion koneessa ei ole sattunut kertaakaan.