Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?

Vierailija
16.06.2026 |

1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.

2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.

Kommentit (856)

Vierailija
261/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaääniset porukat. Siis sellaiset, jotka kuuluu vastamelukuulokkeidenkin läpi. Yleensä puhuvat vielä alapääjuttuja tai ryyppäämisestä. Ja ovat jotain keski-ikäisiä tai vanhempia. 

Vierailija
262/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokia mussuttavat matkustajat, sekä vessassa ramppaajat. Alle 4 tunnin lennolla ei tarvitsisi olla mitään pupellettavaa ja tarjolla korkeintaan vettä. On se kumma kun aikuiset ei pysty olemaan edes kolmea tuntia pupeltamatta jotain, älytöntä kusitankkia lennättää taivaalla..

Sitä kolmen tunnin lentoa voi edeltää vaikka 8 tunnin lento lyhyellä vaihtoajalla.

8 tunnin lennolla tarjotaan ateria sekä todennäköisesti myös aamiainen tai iltapala. 

Kyllä, mutta siitä huolimatta syömisestä voi olla jo hyvä tovi siinä vaiheessa kun toiselle lennolle pääsee. Eli ei ole aina kyse siitä ettei voi kolmea tuntia olla syömättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se laukkujen määrä. Jos sisälle voi ottaa yhden niin on vielä toinen iso laukku ellei kolmas "pikku kassi".

Itsellä yksi pienehkö reppu, jonka kanssa on käyty kaikissa ilmansuunnissa.

Olen huomannut että käytännöllisesti ajateltu vaatekerta, ohuita nopeasti kuivuvia esim kerrospukeutumiseen on parempi kuin yksi paksu vaate. 

Itse ihmettelen, ettei niitä ihmisiä itseään ärsytä se nyssyköiden määrä. Jos ei matkusta pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa, riittää matkustamoon normaalikokoinen reppu. Itselläni on siihen lisäksi usein ihan pieni käsilaukku ihan vaan sen takia, että sinne saa sitten puhelimen, kuulokkeet, huulirasvan, lompakon ja käsidesiä, eikä niitä tarvitse sitten kaivaa repusta. 

Vierailija
264/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hidastelijat. Joka vaiheessa. Ensin aletaan kaivaa sitä lippua esiin vasta portilla, jono seisoo takana. Sitten hiiiitaaaasti madellaan koneeseen ja viikataan sitä takkia ikuisuus sinne lokeroon ja ronklataan se megakokoisen repun jokainen tasku läpi ennen kuin ahdetaan se lokeroon. Ja sama koneesta poistuessa. Noustaan heti tukkimaan käytävä eikä kuitenkaan toimita reippaasti vaan siinä sitten taas kaikessa rauhassa puetaan sitä samaa takkia ja reppua selkään. 
VAUHTIA IHMISET!!!

Mihin sulla on kiire?

Mairella on tietty kiire sinne matkalaukkuhihnan ääreen tungeksimaan... kun tietty se hänen ja Pertin laukku tulee sieltä ensimmäisenä!!!!!! Sitten pitääkin jo päästä äkkiä varaamaan bussista etupenkki ja ikkunapaikka!!!!!! 

Oikeasti cockpitissä pitäisi olla etälukitus turvavöille ja ensin avattaisiin vyöt niiltä paikoilta joille on ilmoitettu jatkolennot. He saisivat poistua ensimmäisenä rauhassa ja sitten vasta avattaisiin muiden turvavyöt. 

Itse asiassa hyvä idea. Olis hyvä, jos jatkolennoille menijät pääsisivät ulos ensin. 

Jatkolennoille menijöillä ei tietenkään ole mitään etuoikeutta päästä ensimmäisinä ulos koneesta. Jos on oikeasti kiire jatkolennolla ja vaarassa myöhästyä, silloin kerrotaan lennolla tilanne matkustamohenkilökunnalla ja kysytään onko etupäässä tilaa siirtyä sinne ennen laskua.

Vierailija
265/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavien ihmisten pitäisi oikeasti joutua ostamaan kaksi paikkaa itselleen. Ei ole reilua että läskit valuvat vieressä istujan puolelle  ja hankaloittavat hänen oloaan muutenkin hyvin kapeassa istumatilassa. 

Samaa mieltä. Tämä on oikeastaan ainoa asia, joka on ärsyttänyt lennolla. Lensin yksin ja päädyin keskipaikalle kahden lihavan ihmisen väliin. 6h lento siinä puristuksissa ja oli oikeasti ehkä epämiellyttävin kokemus koskaan.

Vierailija
266/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mölyävät ihmiset, lapset mukaan lukien. Ja juopot !!!!!!!! Kaiken alkoholin myynti pitäisi kieltää kokonaan kaikilla maailman lennoilla. Eikä mistään saa ostaa sitä litkua ennen/jälkeen lennon. 

Vierailija
267/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ruoka tarjoillaan, edessä istuva päättää rysäyttää oman penkkinsä taaksepäin.  Ei ole kiva lusikoida sapuskaa suuhun omasta sylistä.   Tämän olen saanut kokea muuataman kerran pitkillä lennoilla.     Ja toinen on se, että jos lapsimatkustaja on levoton, se ei tarkoita sitä, että edessä istuvan penkkiä voi potkia koko matkan, miksi heidän kanssa matkustava aikuinen ei  puutu siihen? 

Oma lukunsa on sitten he, jotka ovat syystä tai toisesta nauttineet itsensä lomafiilikseen jo lentokentän baarissa.  Yleensä harmitonta ja joskus ihan viihdyttävääkin, mutta kovaäänistä jankkaus- tai rähinäkänniä ei kauheasti jaksa kuunnella montaa tuntia.

Vierailija
268/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se laukkujen määrä. Jos sisälle voi ottaa yhden niin on vielä toinen iso laukku ellei kolmas "pikku kassi".

Olen huomannut että käytännöllisesti ajateltu vaatekerta, ohuita nopeasti kuivuvia esim kerrospukeutumiseen on parempi kuin yksi paksu vaate. 

Itse ihmettelen, ettei niitä ihmisiä itseään ärsytä se nyssyköiden määrä. Jos ei matkusta pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa, riittää matkustamoon normaalikokoinen reppu. Itselläni on siihen lisäksi usein ihan pieni käsilaukku ihan vaan sen takia, että sinne saa sitten puhelimen, kuulokkeet, huulirasvan, lompakon ja käsidesiä, eikä niitä tarvitse sitten kaivaa repusta. 

Eli sulla itselläsi on kaksi nyssäkkää mukana. :D Ei niitä sen enempää saa ollakaan.

269/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minua juuri mikään ole erityisemmin ärsyttänyt olen vaan keskittynyt omaan lentokokemukseeni ja its deal

😱🍗🚀🍻🔪💥🍆🍺📣🎊🌇🌴😻💟🐽🍙📢🌄🌈😍🎄🎉🍑🍼🎅🌅💋🌵🌚🔥

Vierailija
270/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla itselläsi on kaksi nyssäkkää mukana. :D Ei niitä sen enempää saa ollakaan.

Sitten on vielä niitä jotka kuvittelee että kentältä saa halvalla / on hienoa ostaa kentältä / on pakko ostaa kentältä kassillinen viinaa + eväät kahvilasta, siitä tulee vielä pari-kolme nyssäkkää lisää. 

Vierailija
271/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kohdalla tuon vielä ymmärtää etteivät he usein tiedä miten lentokoneessa käyttäydytään, mutta muksujen vanhemmat tuntuvat joskus olevan aivan yhtä pihalla. Aikuiset joille ei tule mieleen että lentokone ei ole bussi , esim. käytävillä ei voi itse heilua miten sattuu eikä lasten voi antaa juosta ympäri konetta vaikka he olisivat sellaiseen kaikkialla muualla tottuneet. Lasten kanssa matkustava vanhempi ei voi heittäytyä lomalle vanhemmuudesta.  

Olen itse matkustanut pitkällekin lapsen kanssa ja tytär oli ensimmäisellä lennollaan 3 vuotiaana ja hänelle on ollut alusta saakka selvää mm. se, että edessä olevan penkin selustaa ei saa potkia, ei saa olla liian kovaääninen (koska koneessa on muitakin kuin me, joten pitää olla hiljempaa kuin normaalisti) ja myös se, että koneessa pitää istua paikallaan pitkiä aikoja. Ja kyllä se pitkä lento oli meille vanhemmille työntäyteinen, koska me sitten viihdytimme lasta eri tavoilla, jotta jaksaa sen olla.

Ja ihan vinkiksi muille, että siihen viihtymiseen ei kuulu se, että lapsi vetää karkkia ja muita herkkuja lennolla, siitä tulee vain huono olo ja tulee sokerihumala. Fiksua syötävää mukaan, lentokoneateria ei maistunut koskaa meidän lapselle, mutta kyllä sieltäkin jotain osia löytyi syötäväksi, sitten meillä oli hänelle lisäsyötävää mukana. Välillä sitten käytiin vessassa ja siinä samalla sitten seisoskeltiin sellaisessa paikassa, jossa mahtui helposti olemaan. Ainakin pitkän matkan lennoissa on wc:iden lähettyvillä sellainen tila, jossa voi seisoskella. Ja toki oli tekemistä mukana ja muutama lelu. Ja yleensä otettiin yölento, niin esim. 12 tunnin lennolla aasiaan, tyttäremme nukkui 8 tuntia. 

Vierailija
272/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä laskisi esim. litran pientä vyölaukkua nyssäkäksi, kun sen ainoa tarkoitus on, että lennolla ne tarvittavimmat ovat käden ulottuvilla eikä tarvitse kaivella niitä ylähyllyltä. Joillain on valtava käsilaukku sen vedettävän matkalaukun lisäksi. Ja siellä valtavan käsilaukun sisällä sitten vielä lisää nyssäköitä, joita alkavat organisoimaan portilla tai heti koneeseen päästyään. 🤯

Vierailija
273/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kerran häiritsi kanssamatkustaja aika paljon. Olin turistiluokan ekalla rivillä seinän (eli ikkunan) vieressä ja edessä oli siis penkkirivi, jonka yläpuolella kulki verho. Olin siis aika pussinperällä jo valmiiksi. Kun yritin syödä, edessä istuva laski penkkinsä niin taakse kuin sen sai. Olen pitkäjalkainen, joten muutenkin nuo penkit ovat aika ahtaita. Oli aika tukalaa yrittää saada siinä syötyä. En edes voinut sanoa mitään, koska minulla ei turistiluokan asiakkaana ollut mitään asiaa verhon toiselle puolelle.

Silloin voi sanoa henkilökunnalle. He kyllä ohjeistavat nostamaan selkänojan ruokailun ajaksi. Kokemusta on.

Kun joku täällä oletti penkeistä narisevien varaavan ilman muuta paikan ensimmäiseltä tai exit-riviltä, niin näitä paikkoja on vain muutama. Exitille ei pääse myöskään kuka vaan, vaan täytyy pystyä toimimaan hätätilanteessa.

Vierailija
274/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa/ärsyttää vanhemmat ja varsinkin isovanhemmat jotka kävelyttävät tai kanniskelevat jälkeläistään siinä käytävällä kuin jotain trofeeta, kuin olis ihmeellinenkin aikaansaannos jolle kaikkien pitää vähintään hymyillä, mielellään jopa kehua että onpas hieno ja ihmeellinen! 

Vierailija
275/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieressä istuvien miesten manspreading. Haluavat puolet minunkin jalkatilasta - olen 183cm pitkä nainen ja haluan pitää oman jalkatilani itselläni. 

Miesvihat saatiin tähänkin ketjuun alentavilla termeillä. Anatomian tuntemus kun ei häävi ole.

Harvalla miehellä on niin isot sukukalleudet että on sen takia pakko istua jalat levällään. 

Kyse onkin lantion rakenteesta. Miehellä reisiluut lähtevät lantiosta erilaisessa kulmassa. Siihen kun yhdistää muut tekijät, niin istuma-asento on leveämpi. Poikkeuksena rakenteeltaan erityisen heiveröiset miehet, joiden on helpompaa pitää koivet yhdessä. Tottakai on huomioitava muut ja pyrittävä antamaan tilaa, mutta se ei kuitenkaan ole se luontainen asento, vaan yksilöstä riippuen hyvinkin epämiellyttävä, joten valitettavasti usein asento jää automaationa häiritsevän leveäksi. Tahallista se ei ole kuin jollakin mielipuolella.

Tämä. Itsellä polvet kipeytyvät ja menevät aivan jumiin jos yritän pakottaa jalkoja yhteen ja luonnottomaan asentoon. Sen jälkeen seisaalleen nousu ja kävely on tuskaa. Ikäväähän se on, että joutuu viemään leveämmän tilan kuin joku toinen, mutta ikävää on myös se, että moni kuvittelee istuma-asentoni olevan jotain man spreadingia.

Vierailija
276/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi sai nauttia kirkuvasta pikkuvauvasta. Onko ihan pakko lähteä 6 h lennolle sen parikuukautisen kanssa, taisi olla tärkeintä vaan että äiti pääsee aurinkolomalle.

Vierailija
277/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaan aina exit -paikan paremman jalkatilan vuoksi jos vaan on ko. paikkoja on vapaana. Ja eikös siihen jalkatilaan eteeni tule joku jalkojaan verryttelemään tai muuten vaan seisoskelemaan. En varaa exit -paikkaa siksi että voisin katsella läskiperseitä 15 sentin päästä. Joten oikaisen käytävän puoleisen jalkani niin, ettei siihen jalkatilaan pääse tunkemaan, paheksuvista katseista huolimatta. 

Vierailija
278/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istutaan käytäväpaikalla ja koko ajan otetaan kuvia lentokoneen ikkunasta. Varaisi ikkunapaikan jos maisemat ja kuvaaminen kiinnostaa.

Miten se ikkunapaikka varataan? Minä ainakin jouduin keskipaikalle viimeksi.

Avataan lentoyhtiön sivut, mennään varausnumerolla omaan varaukseen ja valitaan vapaista paikoista minkä haluaa. Yleensä maksaa hiukan ylimääräistä.

Vierailija
279/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yölennolla New Yorkista Helsinkiin mun vieressä istui virolainen perhe, jonka isä mun vieressä oli ottanut tehtäväkseen juoda ilmaista viinaa koko rahan edestä. Oli tuskaa istua sen känniääliön vieressä 9 tuntia, onneksi lopettivat tarjoilun hänelle muutaman tunnin jälkeen. 

Vierailija
280/856 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me matkustetaan paljon ja lasten kanssa ja en ymmärrä tuota miksi ihmiset ei järjestä niitä käsimatkatavaroita niin, että koneessa saa kerralla ja helposti otettua ne mitä tarvii lennolla. Koko ajan noustaan ja istutaan ja rämpätään sitä luukkua ees taas. Viime lennolla oli joku 70+ naistennaurattaja joka viinin kanssa seisoi käytävällä lähes koko matkan ja väisteli kärryjä kaikkien penkkien väliin..akat nauroi ja viini virtasi.

Tämä! Oma lapsi on jo teini, mutta ollaan matkustettu aina paljon. Ikinä sinne hattuhyllylle ei ole laitettu mitään mitä tarvitsee lennon aikana. Onneksi ollaan omalla porukalla aina viety se yksi kolmen rivistö, sillä olisi kyllä noussut savu korvista, jos olisi vieressä joku jatkuvasti ylälokerolla ramppaava tampio.

Muutenkin ihmettelen miten levottomia osa porukasta on lennoilla. Jatkuvasti pyöritään ympäri konetta ja huudetaan kovaan ääneen. Se sijaan, että istuttaisiin rauhassa ja otettaisiin muut huomioon.