Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?
1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.
2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.
Kommentit (856)
Penkin selkänojan laskijat. Jos lento ei ole yölento tai hyvin pitkä, kaikille on parasta jos kukaan ei laske selkänojaa alas. Istuimet on niin lähekkäin että jos edellä oleva laittaa nojan alas, on itse pakko tehdä sama jotta jää tilaa hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi sai nauttia kirkuvasta pikkuvauvasta. Onko ihan pakko lähteä 6 h lennolle sen parikuukautisen kanssa, taisi olla tärkeintä vaan että äiti pääsee aurinkolomalle.
Kuulokkeet päähän ja katsoo jotain elokuvaa, niin sitä ei huomaa. Pikkuvauva voi kokea painetta korvissa nousun ja laskun aikana, tai on väsynyt, eikä osaa vielä kommunikoida muulla tavalla. Olet sinäkin joskus ollut pieni. Niin kuin me kaikki.
Olen eri, mutta vanhempani olivat sen verran fiksuja, että lähdimme koko perheen voimin ensimmäiselle etelänlomalle vasta kun minä olin ylä-asteikäinen ja sisarukseni muistaakseni viidennellä luokalla. Edelleen kysyn, että miksi ne kersat pitää roudata ulkomaille ihan pieninä? Suomessakin on riittävästi nähtävää ja lomat kuluvat mukavasti vaikka kotipaikkakunnalla. Ihme vouhotusta ja ihmisten kiusaamista raijata kiukuttelevia pikkulapsia väkisin maailman toiselle puolen. He ehtivät matkustella vielä aikuisinakin sitten kun kaikkialla ei ole vielä käyty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi sai nauttia kirkuvasta pikkuvauvasta. Onko ihan pakko lähteä 6 h lennolle sen parikuukautisen kanssa, taisi olla tärkeintä vaan että äiti pääsee aurinkolomalle.
Kuulokkeet päähän ja katsoo jotain elokuvaa, niin sitä ei huomaa. Pikkuvauva voi kokea painetta korvissa nousun ja laskun aikana, tai on väsynyt, eikä osaa vielä kommunikoida muulla tavalla. Olet sinäkin joskus ollut pieni. Niin kuin me kaikki.
Pitäisi olla sääntö, että vain poikkeusluvalla saa tuoda pikkuvauvan koneeseen. Se korvasärky etenkin koneen laskeutumisen aikana on aivan järkyttävää joillakin aikuisillakin. Miksi pitää asettaa vauva kivulle alttiiksi lomamatkan vuoksi? Lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Penkin selkänojan laskijat. Jos lento ei ole yölento tai hyvin pitkä, kaikille on parasta jos kukaan ei laske selkänojaa alas. Istuimet on niin lähekkäin että jos edellä oleva laittaa nojan alas, on itse pakko tehdä sama jotta jää tilaa hengittää.
Pikku vinkki. Itse kun huomasin, että edessä oleva alkoi laskea selkänojaa, painoin kaikin voimin nojaa takaisin päin. Muutaman kerran hän yritti, sitten luovutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se laukkujen määrä. Jos sisälle voi ottaa yhden niin on vielä toinen iso laukku ellei kolmas "pikku kassi".
Itsellä yksi pienehkö reppu, jonka kanssa on käyty kaikissa ilmansuunnissa.
Olen huomannut että käytännöllisesti ajateltu vaatekerta, ohuita nopeasti kuivuvia esim kerrospukeutumiseen on parempi kuin yksi paksu vaate.
Onko tullut mieleen, että ihmisillä on erilaisia matkustuskohteita? Jotkut jopa menevät vuodeksi jonnekin. Ihme ärsytyksen aihe.
No kyllä suurin syy on, ettei ihmiset viitsi maksaa ruumaan menevästä matkalaukusta.
Yksi ruumalaukku kuuluu hintaan.
Ei se enää kuulu, välttämättä edes käsimatkatavarat ei kuulu halvimmissa lennoissa, saa ottaa vain pienen repun tai laukun, joka laitetaan edellä olevan istuimen alle.
1.1.2027 lähtien kaikilla EU-alueella operoiville lentoyhtiöille tulee voimaan sääntö, että jokaisen lentoyhtiön tulee sallia yksi käsimatkatavaralaukku/reppu ilmaiseksi jokaiselle matkustajalle. Siitä ei saa enää erikseen veloittaa.
No, eiköhän lentoyhtiöt keksi jonkun korvaavan maksun tilalle, kuten esim 5 euroa wc-käynnistä tai jotain muuta.
Vessamaksu olisi aivan loistava keksintö!! Boarding cardilla vessaan eli vaikka yksi käynti maksutta ja lopuista tuo 5 euroa. Saisivat kusiperseet maksaa siitä, että vaivaavat muita ja häiritsevät matkustamohenkilökunnan työntekoa ja vielä sotkevat vessaa kaiken lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku vinkki. Itse kun huomasin, että edessä oleva alkoi laskea selkänojaa, painoin kaikin voimin nojaa takaisin päin. Muutaman kerran hän yritti, sitten luovutti.
Itse sanon ääneen että älä viitsi, sama sitten vaikka englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Se kun torspojen pitää aina nousta repimään laukkuja hyllyiltä samalla sekunnilla kun turvavyövalo sammuu ja kone pysähtyy portille. Sitten nämä ääliöt seisovat ikuisuuden odottamassa ovien aukeamista.
Niillä on ahtaanpaikan kammo ja/tai ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne paskiaiset jotka pamauttaa selkänojansa täysillä taakse, niin että takana istuvan polvilumpiot halkeaa ja reisiluut tulee perseestä ulos.
Olisi kohteliasta kysyä, tai edes varoittaa ensin.
Matkustajana ollessani juurikin tuo. Täydellinen piittaamattomuus muita matkustajia kohtaan.
Ohjaamossa istuessani lähinnä ne tyypit, jotka tavalla tai toisella aiheuttavat lähdön myöhästymisen esimerkiksi piittaamattomuudella matkustamohenkilökunnan ohjeita ja käskyjä kohtaan. Lennon uudelleenreititys pienenkin myöhästymisen takia ei ole maailman yksinkertaisin asia Keski-Euroopan vilkkaassa ilmatilassa.
Lentojen liian tiukaksi suunniteltu reititys ei ole matkustajien ongelma. Toki olen sitä mieltä, että kohtuuajassa pitää kaikkien selviytyä paikoilleen koneeseen lähtövalmiiksi, mutta ihmiset tietäen ja tuntien on turha kuvitella, että kaikki robotteina köpöttävät 5 sekunnissa paikalleen vöihin köytettynä. Aina sattuu jotain viivytystä. Ymmärrän lentäjän pointin, mutta en aio ottaa tästä matkustajana paineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun torspojen pitää aina nousta repimään laukkuja hyllyiltä samalla sekunnilla kun turvavyövalo sammuu ja kone pysähtyy portille. Sitten nämä ääliöt seisovat ikuisuuden odottamassa ovien aukeamista.
Niillä on ahtaanpaikan kammo ja/tai ADHD.
Ja pakko on lentää kuitenkin? Pysyisivät sitten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin itse korvieni vuoksi nousuista ja etenkin laskusta Helsinki-Vantaan lentokentälle, koska kone kaartelee pitkään. Se kipu korvissani on järkyttävä. Nenäsumutteella saan kivun loivennettua edes siedettäväksi.
Jos vanhemmat tietäisivät miten järkyttävän kova kipu pikkuvauvalle tulee lentokoneessa, he eivät veisi lasta koneeseen. Odottakaa edes sen verran, että lapsi osaa puhua!
Meidän perhe muutti ulkomaille työn perässä, kun mun pikkuveli oli jotain 2 kk vanha. Isä meni jo vähän edeltä, me muut sit veljen syntymän yms. takia perässä. Olis varmaan pitänyt asua kahdessa maassa pari vuotta, että lapsi olisi osannut puhua lentomatkalla?
Toki, jos ollaan jollain tilauslomalennolla, voi ajatella aika turvallisesti, että aurinkolomalle ollaan menossa, mut oikeasti ihmiset lentää muistakin syistä, ja aina sitä ajankohtaa ei voi valita itse (esim. silloin, kun työnantaja kysyy, haluatko lopputilin vai lähdetkö ulkomaille pitkälle keikalle).
Mä en ole ulkomaanasumisten lisäksi kauheasti lennellyt, mutta ei noita ihan pieniä vauvoja ole häiriöksi asti niillä lennoilla ollut, millä olen lentänyt. Joskus muistan jonkun pienen itkeneen koneessa paljon, ja silloin lähinnä ajattelin, että onneksi en ole sen äiti.
Että sinun täytyi tulla tämä yksi poikkeustilanne kertomaan. Joopa joo.
Nämä mainitsemani tuskaiset pikkuvauvat ovat olleet kanssamme samassa hotellissa.
No sanoitko itse (oletan nyt, että kirjoitit lainaamani viestin), että pienten vauvojen lomalennot pitäisi jättää väliin? Ei, sanoit, että "Jos vanhemmat tietäisivät ... he eivät veisi lasta koneeseen. Odottakaa edes sen verran, että lapsi osaa puhua!". Kannattaa kirjoittaa, mitä tarkoittaa, jos ei halua, että ihmiset kommentoivat sivuun juuri siitä omasta ajatuksesta.
Sen verran tavallinen maalaispulliaisperhe oltiin, että epäilisin, ettei nyt ihan ainutlaatuinen poikkeus oltu.
Hohhoijaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieressä istuvien miesten manspreading. Haluavat puolet minunkin jalkatilasta - olen 183cm pitkä nainen ja haluan pitää oman jalkatilani itselläni.
Miesvihat saatiin tähänkin ketjuun alentavilla termeillä. Anatomian tuntemus kun ei häävi ole.
Harvalla miehellä on niin isot sukukalleudet että on sen takia pakko istua jalat levällään.
Kyse onkin lantion rakenteesta. Miehellä reisiluut lähtevät lantiosta erilaisessa kulmassa. Siihen kun yhdistää muut tekijät, niin istuma-asento on leveämpi. Poikkeuksena rakenteeltaan erityisen heiveröiset miehet, joiden on helpompaa pitää koivet yhdessä. Tottakai on huomioitava muut ja pyrittävä antamaan tilaa, mutta se ei kuitenkaan ole se luontainen asento, vaan yksilöstä riippuen hyvinkin epämiellyttävä, joten valitettavasti usein asento jää automaationa häiritsevän leveäksi. Tahallista se ei ole kuin jollakin mielipuolella.
Tämä. Itsellä polvet kipeytyvät ja menevät aivan jumiin jos yritän pakottaa jalkoja yhteen ja luonnottomaan asentoon. Sen jälkeen seisaalleen nousu ja kävely on tuskaa. Ikäväähän se on, että joutuu viemään leveämmän tilan kuin joku toinen, mutta ikävää on myös se, että moni kuvittelee istuma-asentoni olevan jotain man spreadingia.
Riittää että olet mies. Se tekee sinusta automaattisesti syyllisen milloin mihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meinas mennä hermo lentoemäntään kun olin viimeksi koneessa tuossa pari kesää sit.
Jollain matkustajalla oli mukanaan pieni koira joka oli purrut koneen noustessa hermostuksissaan kantolaukkunsa vetoketjun rikki ja sen koiran pää pisti sieltä. Koira oli rauhallinen ja omistaja oli rauhallinen mutta lentoemäntä kävi siinä jatkuvasti ottamassa asian puheksi. Siis kävi välillä poissa ja tuli uudestaan puhumaan samaa asiaa yhtään liioittelematta noin 10 kertaa, alussa laskin mutta sekosin laskuissa kun sama vain jatkui ja jatkui.
Koirat eivät siis saa olla vapaina koneessa, mutta jos koira on purrut vetoketjun ja laukkunsa rikki siinä lennon aikana niin asialle ei voi tehdä yhtään mitään, eihän tuollaista voi esim korjata neulalla ja langalla mitenkään. Ehkä jollain kunnon teipillä mutta jos sellaistakaan ei ole, niin mitään ei ole tehtävissä. Matkustaja kärsivällisesti selitti että tämä oli ehjä vielä kun nousimme kiitoradalta mutta sitten koira puri sen rikki. "Mutta kun koirat eivät saa olla vapaina koneessa, nyt se pitää laittaa sinne kantokassiin!" ja matkustaja vaan että sehän on kassissa mutta kassissa on nyt reikä ja sen pää näkyy sieltä enkä pysty valitettavasti korjaamaan tätä asiaa mitenkään. "Mutta näin ei voi olla että koira ei ole suljettuna sinne sisälle täysin." lentoemäntä vaan napakasti jatkaa ja jatkaa.
Välillä käy muualla, ehkä kysymässä kapteenilta mitä tehdään, ja tulee aina takaisin ja aloittaa saman alusta. "Koira ei voi olla vapaana, näin ei voi olla!" Mitään ideaa häneltäkään ei tullut että mitä ihmettä siinä voi tehdä. Sitten taas pois ja viiden minuutin päästä takaisin ja taas napakasti kuuluvalla äänellä (hän selvästi oli ihan hermostunut eikä pystynyt enää ajattelemaan järkevästi, toisti kuin papukaija napakkaan näennäiskohteliaaseen sävyyn sitä samaa parin lauseen mantraa. Tätä jatkui lennon ensimmänen tunti, että kävi välillä pois ja tuli taas toistamaan sitä samaa. Itse koitin lukea, olin vähän väsynyt ja teki ihan suunnattomasti mieli ite sanoa napakasti jotain että tule takaisin vasta kun sinulla on ratkaisuehdotus, tässä on kaikki viiden metrin sätellä kuullut kyllä jo 12 kertaa että "Näin ei voi olla." mutta kun näin vaan oli eikä se oleminen loppunut vaikka hän kuinka sanoi että "Näin ei voi olla. Täytyy olla toisin!"
Nyt jo vähän hymyilyttää tilanteen outous. Onko kellään tietoa mikä tuossa on takana? On epäilemättä joku säännös että eläimet ei saa juoksennella vapaina. Mutta onko säännös että jos lennon aikana tulee tilanne jota on mahdoton ratkaista niin säännöt sanovat että matkustamohenkilökunnan tehtävä on sitten jatkuvasti jankuttaa asiasta ja kuvitella että jankuttaminen aikaansaa jonkun jumalaisen väliintulon joka korjaa rikkoutuneen vetoketjun?
Ne sanavalinnatkin oli niin rasittavia jotenkin että vieläkin ärsyttää. "Näin ei voi olla." Ei asia mustasta valkoiseksi muutu vaikka kuinka hokis että musta ei voi olla ei voi olla ei voi olla :D
Voi helvetti sentään!!! Koiraparka stressaantuu turhaan, kun siinä käydään länkyttämässä jatkuvasti. Lyön vetoa, että siitä koirasta ei lennon aikana ollut mitään vaivaa muille matkustajille kuitenkaan. Sitten joku kersa saa huutaa ja riehua rauhassa tai joku kännikala örveltää käytävällä ja pienestä koirasta tehdään numero. Saakeli että sapettaa!!!!
Miehet jotka istuvat haarat levällään niin että polvi on naapurin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se laukkujen määrä. Jos sisälle voi ottaa yhden niin on vielä toinen iso laukku ellei kolmas "pikku kassi".
Itsellä yksi pienehkö reppu, jonka kanssa on käyty kaikissa ilmansuunnissa.
Olen huomannut että käytännöllisesti ajateltu vaatekerta, ohuita nopeasti kuivuvia esim kerrospukeutumiseen on parempi kuin yksi paksu vaate.
Onko tullut mieleen, että ihmisillä on erilaisia matkustuskohteita? Jotkut jopa menevät vuodeksi jonnekin. Ihme ärsytyksen aihe.
No kyllä suurin syy on, ettei ihmiset viitsi maksaa ruumaan menevästä matkalaukusta.
Yksi ruumalaukku kuuluu hintaan.
Ei se enää kuulu, välttämättä edes käsimatkatavarat ei kuulu halvimmissa lennoissa, saa ottaa vain pienen repun tai laukun, joka laitetaan edellä olevan istuimen alle.
En käytä halpislentoja. Lennän Finairilla.
Eläimet matkustamossa. Täysin käsittämätöntä että eläimiä päästetään matkustamoon.
Pähkinöiden syöjät.
Nukun kuulokkeet korvissa yleensä kaikki lennot suurimmaksi osaksi, niin mikään ei ehdi ärsyttää. Mannerten välisiä lentoja ollaan lennetty yleensä sellaisiin pakkkoihin, ettei ihan kaikilla ole varaa. Jännästi siivoaa myös sitä porukkaa lennolla vs. vaikka joku Kanarian lento.
Jollain pitkällä lennolla lähelle osui joku, jolla oli koko ajan jano ja ravasi hakemassa vettä lentoemoilta. Oltiin sen verran lähellä, että kuulin useamman kerran (kuulokkeet olivat latautumassa kotelossaan). Silloin mietin vain, että kuinka hankalaa olisi ollut ottaa ihan oma vesipullo mukaan. Kyllä minullakin kuivaa suuta lennolla, mutta helpompaa on olla se oma pullo, josta ottaa huikan ilman, että pitää nousta yhtään mihinkään.
Muistan kerran Rhodoksen reissulla, kun vieressä oleva pariskunta oli melko lomafiiliksissä, itse matkustin yksin. Jossain vaiheessa naapurin drinkki kaatui mun käsilaukkuun ja toisen ruoka-annos meni nurinniskoin mun kintuille. Niiden tavarat lenteli pitkin poikin lattiaa ym... Mutta loppujenlopuks ihan hauska lento. Sekä tää pariskunta oli tosi kiva ja tarjos pari juomaa mullekin korvaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eläimet matkustamossa. Täysin käsittämätöntä että eläimiä päästetään matkustamoon.
Pähkinöiden syöjät.
Pähkinät nyt ovat yksi helpoimmista eväistä. Meillä on niitä aina mukana, kun matkustetaan pidemmälle. Samoin kuivattuja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Miehet jotka istuvat haarat levällään niin että polvi on naapurin puolella.
Kyllä!! Paitsi JOS se on Jason Momoa niin ei haittaa. Hinkutan mielelläni omaa reittäni hänen reittään vasten.... :DDDD
Mulla meinas mennä hermo lentoemäntään kun olin viimeksi koneessa tuossa pari kesää sit.
Jollain matkustajalla oli mukanaan pieni koira joka oli purrut koneen noustessa hermostuksissaan kantolaukkunsa vetoketjun rikki ja sen koiran pää pisti sieltä. Koira oli rauhallinen ja omistaja oli rauhallinen mutta lentoemäntä kävi siinä jatkuvasti ottamassa asian puheksi. Siis kävi välillä poissa ja tuli uudestaan puhumaan samaa asiaa yhtään liioittelematta noin 10 kertaa, alussa laskin mutta sekosin laskuissa kun sama vain jatkui ja jatkui.
Koirat eivät siis saa olla vapaina koneessa, mutta jos koira on purrut vetoketjun ja laukkunsa rikki siinä lennon aikana niin asialle ei voi tehdä yhtään mitään, eihän tuollaista voi esim korjata neulalla ja langalla mitenkään. Ehkä jollain kunnon teipillä mutta jos sellaistakaan ei ole, niin mitään ei ole tehtävissä. Matkustaja kärsivällisesti selitti että tämä oli ehjä vielä kun nousimme kiitoradalta mutta sitten koira puri sen rikki. "Mutta kun koirat eivät saa olla vapaina koneessa, nyt se pitää laittaa sinne kantokassiin!" ja matkustaja vaan että sehän on kassissa mutta kassissa on nyt reikä ja sen pää näkyy sieltä enkä pysty valitettavasti korjaamaan tätä asiaa mitenkään. "Mutta näin ei voi olla että koira ei ole suljettuna sinne sisälle täysin." lentoemäntä vaan napakasti jatkaa ja jatkaa.
Välillä käy muualla, ehkä kysymässä kapteenilta mitä tehdään, ja tulee aina takaisin ja aloittaa saman alusta. "Koira ei voi olla vapaana, näin ei voi olla!" Mitään ideaa häneltäkään ei tullut että mitä ihmettä siinä voi tehdä. Sitten taas pois ja viiden minuutin päästä takaisin ja taas napakasti kuuluvalla äänellä (hän selvästi oli ihan hermostunut eikä pystynyt enää ajattelemaan järkevästi, toisti kuin papukaija napakkaan näennäiskohteliaaseen sävyyn sitä samaa parin lauseen mantraa. Tätä jatkui lennon ensimmänen tunti, että kävi välillä pois ja tuli taas toistamaan sitä samaa. Itse koitin lukea, olin vähän väsynyt ja teki ihan suunnattomasti mieli ite sanoa napakasti jotain että tule takaisin vasta kun sinulla on ratkaisuehdotus, tässä on kaikki viiden metrin sätellä kuullut kyllä jo 12 kertaa että "Näin ei voi olla." mutta kun näin vaan oli eikä se oleminen loppunut vaikka hän kuinka sanoi että "Näin ei voi olla. Täytyy olla toisin!"
Nyt jo vähän hymyilyttää tilanteen outous. Onko kellään tietoa mikä tuossa on takana? On epäilemättä joku säännös että eläimet ei saa juoksennella vapaina. Mutta onko säännös että jos lennon aikana tulee tilanne jota on mahdoton ratkaista niin säännöt sanovat että matkustamohenkilökunnan tehtävä on sitten jatkuvasti jankuttaa asiasta ja kuvitella että jankuttaminen aikaansaa jonkun jumalaisen väliintulon joka korjaa rikkoutuneen vetoketjun?
Ne sanavalinnatkin oli niin rasittavia jotenkin että vieläkin ärsyttää. "Näin ei voi olla." Ei asia mustasta valkoiseksi muutu vaikka kuinka hokis että musta ei voi olla ei voi olla ei voi olla :D