Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?

Vierailija
16.06.2026 |

1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.

2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.

Kommentit (236)

Vierailija
221/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istutaan käytäväpaikalla ja koko ajan otetaan kuvia lentokoneen ikkunasta. Varaisi ikkunapaikan jos maisemat ja kuvaaminen kiinnostaa.

Miten se ikkunapaikka varataan? Minä ainakin jouduin keskipaikalle viimeksi.

Lentoyhtiön sivuilta.

Vierailija
222/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian pienet itkevät lapset lennolla kuten alle 5 vuotiaat.

Klikkasin ylänuolta, mutta olen itsekin matkustanut pienen lapsen kanssa. Syy oli se, että asuimme puolison työn takia toisessa maassa. Halusin edes joskus tavata sukulaisia ja vanhoja ystäviä, siksi lensimme muutaman kerran tuona aikana. Lapsi toki hoidettiin niin, että hän olisi matkan ajan mahdollisimman rauhallinen eli hiljaa.

Miten lapsi hoidetaan olemaan hiljaa? 

Roudarinteipillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istutaan käytäväpaikalla ja koko ajan otetaan kuvia lentokoneen ikkunasta. Varaisi ikkunapaikan jos maisemat ja kuvaaminen kiinnostaa.

Miten se ikkunapaikka varataan? Minä ainakin jouduin keskipaikalle viimeksi.

Lentovarauksen yhteydessä voi jo tietyn paikan varata, useilla yhtiöillä nykyään maksullista, osalla vielä maksuton paikanvaraus. Jos ei tuossa vaiheessa varaa paikkaa niin myöhemmin voi vielä kirjautua lentoyhtiön sivuille ja varata paikan. 

Vierailija
224/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti, miks tossa on siipi? Äiti, miks me ollaan paikallaan? Äiti, miks me lennetään? Äiti, miksi täs on ikkuna? Äiti, miks tolla sedällä on hassu tukka? Äiti, miksi me ei olla jo perillä? Äiti, miks tolla naisella on tollanen naama? Äiti, miks me ei menty laivalla? Äiti, miks me ei saada jo karkkia tosta kärrystä? Äiti, miks meidän täytyy matkustaa aikuisten kanssa? Äiti, miks me ei saada juosta käytävällä kun kone nousee? Äiti, miks täällä ei oo lasten leikkipaikkaa? Äiti, tääll on tylsää!!!

Mene bisnesluokassa tai omalla koneella, jos normaali ihmisen kehitysvaihe ottaa kaaliin.

Ei ole normaalia kehitysvaihetta kysellä koko ajan kuin id iootti.

Kyllä se vaan on, vaikka joskus ottaisikin pattiin. Sun ymmärrys ihmisestä on id iootin tasolla.

Fiksummat lapset osaavat istua hiljaa ja miettiä itse. Tyhmemmät laukovat kaiken ilmoille suureen ääneen.

Sinä epäilemättä olit nelivuotiaana mm. itseoppinut lentokonetekniikan insinööri, biologi, fyysikko, yhteiskuntatieteiden tohtori, meteorologi ja psykiatri. Sulle kaikki oli selvää. Et kysellyt mitään, ei ollut nälkä eikä jano, eikä väsyttänyt. Hyvä tietysti sinulle ja vanhemmillesi. Silti ihmettelen, miksi kaikesta tuosta huolimatta roikut vauvapalstalla ulisemassa.

No nelivuotiaana voisi pysyä vielä kotona. Ei sen ikäinen lapsi ymmärrä mitään ulkomaista, mutta nykyään vanhemmat raahaavat lapsensa suoraan synnytyslaitokselta etelänlomalle. Kun sen lapsen pitää saada kokemuksia.

Vierailija
225/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yölennolla, kun takana istuvan Tuire-Mairen on päästävä vessaan, joten noustessaan ottaa selkänojasta kiinni ja nykäisee niin, että koko penkki rytkähtää tasksepäin. Tähän kun herää ja tuijottaa vihaisesti niin Terttukaisa tuijottaa vähä-älyisesti suu auki ja jatkaa nykimistä.

Vierailija
226/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti, miks tossa on siipi? Äiti, miks me ollaan paikallaan? Äiti, miks me lennetään? Äiti, miksi täs on ikkuna? Äiti, miks tolla sedällä on hassu tukka? Äiti, miksi me ei olla jo perillä? Äiti, miks tolla naisella on tollanen naama? Äiti, miks me ei menty laivalla? Äiti, miks me ei saada jo karkkia tosta kärrystä? Äiti, miks meidän täytyy matkustaa aikuisten kanssa? Äiti, miks me ei saada juosta käytävällä kun kone nousee? Äiti, miks täällä ei oo lasten leikkipaikkaa? Äiti, tääll on tylsää!!!

Mene bisnesluokassa tai omalla koneella, jos normaali ihmisen kehitysvaihe ottaa kaaliin.

Ei ole normaalia kehitysvaihetta kysellä koko ajan kuin id iootti.

Kyllä se vaan on, vaikka joskus ottaisikin pattiin. Sun ymmärrys ihmisestä on id iootin tasolla.

Fiksummat lapset osaavat istua hiljaa ja miettiä itse. Tyhmemmät laukovat kaiken ilmoille suureen ääneen.

Sinä epäilemättä olit nelivuotiaana mm. itseoppinut lentokonetekniikan insinööri, biologi, fyysikko, yhteiskuntatieteiden tohtori, meteorologi ja psykiatri. Sulle kaikki oli selvää. Et kysellyt mitään, ei ollut nälkä eikä jano, eikä väsyttänyt. Hyvä tietysti sinulle ja vanhemmillesi. Silti ihmettelen, miksi kaikesta tuosta huolimatta roikut vauvapalstalla ulisemassa.

No nelivuotiaana voisi pysyä vielä kotona. Ei sen ikäinen lapsi ymmärrä mitään ulkomaista, mutta nykyään vanhemmat raahaavat lapsensa suoraan synnytyslaitokselta etelänlomalle. Kun sen lapsen pitää saada kokemuksia.

On niin hienoa somessa esitellä, että meidän toukka se vaan matkustaa... lapsi raukka itse on aivan sekaisin ja kaipaisi vain turvallisia rutiineja ja normaalia rauhallista arkea.

Vierailija
227/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen ulkosuomalaisen  paljon matkustelleen lapsen äitinä totean ettei se lasten opettaminen mukaviksi kanssamatkustajaksi nyt mitään salatiedettä ole. 

Disclaimeri nyt vielä että normaalin lapsen, toki jos on jotein diagnooseja niin ei keinot ehkä toimi. Eikä vauvoihin, mutta jos niillä on korvat kunnossa niin luultavasti nukkuvat suuren osan lennosta

:

Meidän perheen keinot

-Anna lapselle täysi huomiosi, juttele, pelaa, leiki, piirrä tai lue yhdessä. Jos lapsi nukahtaa voit rentoutua itse, muuten olet koko ajan on duty. Varaudu siihen henkisesti. 

-Puutu heti jos lapsi perseilee (yleensä ei perseile kun saa vanhempansa jakamattoman huomion) Itse olen istunut yhden lennon jalka lapsen jalkojen edessä kun tuo ei uskonut ettei edessä olevaa penkkiä potkita. 

-Ota mukaan yllärikassillinen puuhaa ja annat lapsen ottaa vain yhden aktiviteetin/lelun kerrallaan. 

-Anna lapsen itse pakata omaan reppuunsa esim rakas pehmolelu ja lempipusero tms. 

-Tarpeeksi välipaloja ja juotavaa 

-jos riitapukarisisarukset niin aikuinen istuu keskellä.

Voin laskea yhden käden sormilla ne kerrat kun mun lapsista on ollut häiriotä kanssamatkustajille, ekan kerran kun esikoinen oli vajaan vuoden ja iltalento lähti monta tuntia myohässä, lapsi oli väsynyt ja ryytynyt siellä lentokentällä oloon ja huusi kuin hyeena koko lennon.... toisen kerran kun kuopuksella oli elämänsä ensimmäinen ja ainoa korvatulehdus josta ei oltu vielä tietoisia ja sitten tuo yllämainittu potkimiskerta.  

Nyt mun lapset on jo teinejä ja nuoria aikuisia ja erinomaista matkaseuraa kaikki kolme, yhdessä ja erikseen.

Vierailija
228/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut nyt teini-ikäisen kanssa ihan vauvasta saakka ja olen kyllä opettanut, että lentokoneessa ei mölistä, huudeta, potkita tai muuten häiriköidä. En itsekään jaksa lapsia, jotka kuuluvat ja tuntuvat tuntitolkulla, koska vanhemmat ovat täysin kyvyttömiä kasvattamaan ja kieltämään.  Onneksi näitä ei ole joka lennolla.

Pikkuvauvat voivat itkeä laskun ja nousun aikana, mutta viisivuotiaat pitäisi jo pystyä olemaan ihmisiksi kulkuneuvoissa. 

Vierailija
229/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penkinkallistajat. Yölennot erikseen, mutta kyllä aikuinen jaksaa istua Euroopan lennolla keskellä päivää muutaman tunnin. 

Minä kallistan penkkini ihan niillä Euroopan sisäisilläkin lennoilla. Yleensä lennän päivällä, joten nukun vain 2-3h edellisenä yönä, jotta saan nukuttua koneessa.  Touhuan yleensä aina jotain ja 4-6h lento on liian pitkä aika olla paikoillaan, nukkuessa se sujuu.

Pahoittelut siitä! Toivottavasti eteenpäin liukuvat penkit yleistyvät kaikkiin konemalleihin.

Ei tarvii pahoitella. Mun polvet yltää penkkiin saakka ja eivät hievahdakaan siitä koko matkalla eli penkki ei kallistuu yhtään. Otan aina ikkunapaikan ja en nouse vessaan.

Vierailija
230/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkin säätöön koskevat.

Vierailija
231/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopot ovat kaikkein rasittavimpia. 

Viime lennolla, joka kesti 5-6 tuntia yksi lapsi huusi ihan koko tuon ajan. Onneksi en istunut aivan lähellä. Silti kestän itkeviä lapsiakin paremmin kun haisevia, mölyäviä juoppoja. Miksi lentoemot juottavat nämä känniin?

Vierailija
232/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavien ihmisten pitäisi oikeasti joutua ostamaan kaksi paikkaa itselleen. Ei ole reilua että läskit valuvat vieressä istujan puolelle  ja hankaloittavat hänen oloaan muutenkin hyvin kapeassa istumatilassa. 

Allekirjoitan tämän. Olen itse läski, mutta ajattelen tässä asiassa muita. Ostan aina kun mahdollista bisnesluokan lipun, niin en liian lihavana istu kenenkään vieressä iho ihoa vasten. 

Välillä huvittaa, kun ruokailun jälkeen lentoemännät käy minulta kysymässä useammin kuin muilta, että haluanko vielä jotain? Olettavat varmaan, että olen pohjaton syömäri ja juomari. 

Vierailija
233/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin Suomesta on tullut näin juntti maa? Oikeasti, ihan peruskäytöstavat kadonneet, ilman mitään sievistelyä ja liiallisia vaatimuksia kenellekään?

Penkkiä voi kallistaa vähäsen, pari pykälää, lyhyilläkin lennoilla. Se ei vielä häiritse ketään. Jos häiritsee niin voi laskea omaa penkkiä saman verran.

Edessäistuvan penkkiä ei potkita koskaan, ei lapset eikä aikuiset. Vieressä istuva vanhempi huomaa varmasti kun lapsi potkii edessäolevaa istuinta, ja hänen on puututtava tilanteeseen. Jos vahingossa tulee töytäisseeksi penkkiä kerran niin pyytää anteeksi.

Kahden-kolmen tunnin lennolla hyvin harvojen on välttämättä päästävä vessaan. Jos tietää että tarvitsee niin silloin varaa paikan vessan läheltä ja käytäväpaikalta. Pääosin vessassa käydään lentokentällä molemmissa päissä.

Vain isot käsimatkatavarat laitetaan omalle kohdalle ylälokeroon. Käsilaukut ja reput edessä olevan istuimen alle. 

Kovaääninen puhe ja muu metelöinti on todella huonoa käytöstä lentokoneessa. Siihen tulee puuttumaan joko suuttunut kanssamatkustaja tai lentohenkilökunta. Tästä ei pidä yllättyä kenenkään.

Lentokoneesta poistutaan ja sinne mennään omaa liikkumistahtia. Jos oma tahti on hidas, joko ostetaan priority boarding pass- palvelu tai mennään suosiolla viimeisenä.

Tähän sen verran, että kukaan ei varmaan mielellään laittaisi omaa laukkuaan jalkatilaan penkin alle, koska siellä on kaikki kuset ja paskat vessan lattialta ja muut räimeet mitä ihmiset kenkiensä pohjissa tuovat koneeseen. Olisi suotavaa, että koneeseen todellakin sallittaisiin VAIN YKSI käsimatkatavara per matkustaja ja tietyn kokoinen ja jokaiselle istumapaikalle olisi ylälokerossa varattu tämän kokoinen tila. Tätä odotellessa.

Voi voi. Likaa on maailmassa siellä sun täällä, jopa näissä hygienisteissä on bakteereja vaikka muilla jakaa. Ja jos heillä on vielä lapsi mukanaan, hygieniasta ei voi edes puhua.

Yleensä ei kyllä ulostebakteereja ole normaalissa ihmisessä yltympäriinsä. Eikä ole kiva laittaa esim. reppua selkään hinkkaamaan vaatetusta jos se on pyörinyt maassa tai  kusilattialla. Minä otan matkalle aina mukaan isot muovipussit ja jos pitää laittaa laukku penkin alle niin tungen sen muovipussiin, jonka heitän sitten roskiin koneesta poistuttuani. 

Vaatetuksesi on paskassa jo istuttuasi penkkiin. Joku pentu on pyörinyt siinä sinua ennen, ja tiedäthän räkäpentujen hygieenisyyden.

Mutta matkalaukussa olevat vaatteet eivät ole.

Vierailija
234/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me matkustetaan paljon ja lasten kanssa ja en ymmärrä tuota miksi ihmiset ei järjestä niitä käsimatkatavaroita niin, että koneessa saa kerralla ja helposti otettua ne mitä tarvii lennolla. Koko ajan noustaan ja istutaan ja rämpätään sitä luukkua ees taas. Viime lennolla oli joku 70+ naistennaurattaja joka viinin kanssa seisoi käytävällä lähes koko matkan ja väisteli kärryjä kaikkien penkkien väliin..akat nauroi ja viini virtasi.

Vierailija
235/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvaihe voisi pysyä kotonaan kunnes ei enää häiritse ympäristöä,

Nyt, nyt. Jos kyselykausi häiritsee noin paljon, niin vaikuttaa kyllä, että sinulla on jokin lapsuuden ajan trauma käsittelemättä. Matkustan paljon, useimmiten työn vuoksi ja joskus vapaa-ajallakin, eikä minua todellakaan ole häirinnyt lentokoneessa lapset. Mutta vinkkinä voin antaa, että bisnesluokassa on harvoin lapsia.

Eniten minua itseäni on häirinnyt humalaiset aikuiset, jotka käyttäytyvät yölennoilla kovaäänisesti kuin olisivat baarissa, mutta onneksi nykyään niitäkään sattuu kohdalle melko harvoin. Joskus näkee myös jotain uskomattoman tökeröitä aikuisia, esimerkiksi olen nähnyt kuinka henkilö on tahallaan työntänyt jaloillaan edessä olevaa selkänojaa niin, ettei edessä oleva voinut kallistaa penkkiään, mihin henkilökunnan täytyi sitten puuttua. No ei ollut oma penkki, mutta kaikenlaisia näköjään mahtuu maailmaan. 

Hassua miten näillä lapset ei ikinä häiritse-ihmisillä on joku kumma tarve päästä sanelemaan muille mikä heitä saa ärsyttää. Että humalaiset saa ärsyttää mutta lapset ei, silloin kyseessä on joku oma trauma.

En ole kertaakaan törmännyt häiritsevään humalakäytökseen lennolla. Ärsyttäviä lapsia on ollut useammalla. Joskus naureskelin vieressä istuvan mimmiporukan skumppahuuruista läpänheittoa. Kitisevä kakara ei naurata ikinä.

Summa summarum: ihmisiä ärsyttää eri asiat, deal with it.

Ohis

Vierailija
236/236 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yölennolla, kun takana istuvan Tuire-Mairen on päästävä vessaan, joten noustessaan ottaa selkänojasta kiinni ja nykäisee niin, että koko penkki rytkähtää tasksepäin. Tähän kun herää ja tuijottaa vihaisesti niin Terttukaisa tuijottaa vähä-älyisesti suu auki ja jatkaa nykimistä.

Minä revin aina "vahingossa" noustessani edessä istuvan penkkiä jos se on laskettu alas. :D Oho, sori, ku s i p ä ä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän