Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset uskalla ajaa 100km/h 100-alueella?

Vierailija
16.06.2026 |

Mielestäni tänä kesänä entistä enemmän yleistynyt ilmiö että tavallisia henkilöautoja näkee jatkuvasti ajavan reilua alinopeutta 100-alueella. Rekkojen ja asuntoautojen kohdalla vielä ymmärtää, mutta miksi et henkilöautoilijana uskalla ajaa 100km/h?

Kommentit (171)

Vierailija
141/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan korkeintaan 90km/h, koska autoni on vanha pieni kiikkerä romu, jonka ohjauslaitteisto ei toimi optimaalisesti. Ratissa on "tyhjää", eikä ajokissani ole vakionopeudensäädintä tms. hienouksia. Lisäksi olen alkanut ajaa autoa vasta keski-ikäisenä, joten jos painaisin (paremmalla autolla) yli sataa tuolla moottoriteillä, ajaisin kovempaa kuin mihin taitoni riittävät. Se ei kai ole tarkoitus? Vai? 

Miten tuollainen edes menee katsastuksesta läpi jos ratissa on klappia?

Jos olisit joskus ajanut 50, 60 tai 70 luvun autolla niin tietäisit, että niissä on kaikissa reilusti klappia.

Ratin klappi ei kuulu katsastuksessa tarkastettaviin asioihin. Nivelet pitää toki olla välyksettömät.

Vierailija
142/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän akkua jotta range riittää. Sähköautokin kuluttaa akkua mitä kovempaa sillä ajaa. Tuli minulle yllätyksenä.

Montako kertaa aiot toistella tätä satuasi?

Toisille, kuten sinulle, se vaatii toistoa, että menee perille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin mutta ei kannata kun sitten olisin mennyt 50km työpaikan ohi.

Vierailija
144/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän akkua jotta range riittää. Sähköautokin kuluttaa akkua mitä kovempaa sillä ajaa. Tuli minulle yllätyksenä.

Montako kertaa aiot toistella tätä satuasi?

Toisille, kuten sinulle, se vaatii toistoa, että menee perille. 

Minulle ei noita satuja tarvitse toistella, olen sähköautoillut jo neljä vuotta. Ja ilman mitään himmailuja tien päällä.

Vierailija
145/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan korkeintaan 90km/h, koska autoni on vanha pieni kiikkerä romu, jonka ohjauslaitteisto ei toimi optimaalisesti. Ratissa on "tyhjää", eikä ajokissani ole vakionopeudensäädintä tms. hienouksia. Lisäksi olen alkanut ajaa autoa vasta keski-ikäisenä, joten jos painaisin (paremmalla autolla) yli sataa tuolla moottoriteillä, ajaisin kovempaa kuin mihin taitoni riittävät. Se ei kai ole tarkoitus? Vai? 

Miten tuollainen edes menee katsastuksesta läpi jos ratissa on klappia?

Jos olisit joskus ajanut 50, 60 tai 70 luvun autolla niin tietäisit, että niissä on kaikissa reilusti klappia.

Ratin klappi ei kuulu katsastuksessa tarkastettaviin asioihin. Nivelet pitää toki olla välyksettömät.

Potato potatoe. Se klappi tulee niistä väljistä nivelistä.

Vierailija
146/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te hidastelijat voitte varmasti löytää myös teitä, joilla on vain 50 km/h rajoitus. Siirtykää sinne!!

siellä on niin kuoppainen ja reikäinen asfaltti, että siellä uskaltaa ajaa enintään 30kmh

Vierailija
147/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä toi sata-alue on?

Satakunnasta löytyy näitä, niiden oma juttu !

No nyt mä ymmärrän mikä ap:n ongelma oli. Sehän ajoi siis Pohjanmaalla, eli pohja-alueella. Olisi pitänyt mennä tuonne sata-alueelle ajamaan. 

Vierailija
148/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot ja range-ahdistus yksi syy. Sähköä kuluu eniten juuri suuremmissa maantienopeuksissa ja yrittävät vältellä tuntien lataustaukoa. Moni näistä 90km/h 100-alueella ovat juurikin täyssähköjä. Toki muitakin hidastelijoita on.

Itse ajelen juuri tästä syystä satasen alueella 94-95. Jos polkaisen lisää virtaa, auto lähtee kyllä, mutta akku tyhjenee sitä nopeammin. 

Tosin usein valitsen ajoreittinikin niin, ettei tarvitse esim. lähteä moottoritielle.

Vierailija
149/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jos sataa kovin ja on syvät urat kaupan päälle en aja sataa. Koska sataa.. Heehee... Se on mielestäni ihan järkevää.

Ja joskus kun oli moottoritie kokonaan liukkaan pakkaskuuran peitossa + 11v vanhat talvirenkaat alla niin en tuntenut oloani turvalliseksi. Koska tiesin että tuo kosla ei tulisi pysähtymään millään järkevällä matkalla. Tai välttämättä oikenemaan hallitusti omalla kaistalla jos vaikka polanteesta olisi tullut heittoa. Siksi ajoin 80km/h vaikka kiinteä talvirajoitus olikin 100/kmh. Vaihtuvan rajoituksen tullessa se putosikin ensin 80 ja sitten 60km/h. Eli keli oli aika huono,

Siksi. Pääasiassa. 

Ja joskus tosiaan voin ajaa rekan perässä sen 5kmh. ellei ole ohituskaistaa. Jos tiedän kohta kääntyväni muualle muutenkin. 

Miksi muuten mietit? 

Vierailija
150/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot ja range-ahdistus yksi syy. Sähköä kuluu eniten juuri suuremmissa maantienopeuksissa ja yrittävät vältellä tuntien lataustaukoa. Moni näistä 90km/h 100-alueella ovat juurikin täyssähköjä. Toki muitakin hidastelijoita on.

Itse ajelen juuri tästä syystä satasen alueella 94-95. Jos polkaisen lisää virtaa, auto lähtee kyllä, mutta akku tyhjenee sitä nopeammin. 

Tosin usein valitsen ajoreittinikin niin, ettei tarvitse esim. lähteä moottoritielle.

Ajetaanpa nyt ihan rajoitusta vaan sillä akkuautollakin. Suomessa on erittäin hyvin kehittynyt latausverkosto.

Vierailija
151/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua.

Mielestäni alinopeudesta pitäisi sakottaa. Pahimpia liikenteenvaarantajia pikateillä.

Vierailija
152/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari köröttelijää tänään ohitin, toinen ajeli 80 satasen alueella ja toisella vauhti hyytyi 70. 

Vierailija
153/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motarilla alinopeus ei haittaa, jollei aja 40 km/tunnissa, niinkuin eräs pappa.

Kaupunkialueella, jolloin ei voi ohittaa, kävelyvauhtia köröttelevät dementikot ovat ärsyttäviä. 

Vierailija
154/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla auton mittari näyttää 100 niin gps on todellinen nopeus n 90. Kuskit luulevat ajavansa satasta tai jopa vähän yli

Vierailija
155/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkialueella, jolloin ei voi ohittaa, kävelyvauhtia köröttelevät dementikot ovat ärsyttäviä. 

Kyllä se motarillakin välillä himmaa menoa kun lauma näitä 90-100 köröttelijöitä saa päähänsä lähteä joukolla ohittamaan rekkaa. Voi vit tu sitä säätöä, kuka tunkee mihinkin väliin ja sitten hidastetaan vielä lisää melkein rekan vauhtiin.,

Vierailija
156/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuon moottoritiellä 40km/h ajaneen papan rekkari ylhäällä. Kuuluuko se ilmoittaa poliisille, että tarkistaisivat ajajan kunnon? Sama

Vierailija
157/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulla auton mittari näyttää 100 niin gps on todellinen nopeus n 90. Kuskit luulevat ajavansa satasta tai jopa vähän yli

mikä ajatusten ja luulojenlukija sinä olet?

Vierailija
158/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuon moottoritiellä 40km/h ajaneen papan rekkari ylhäällä. Kuuluuko se ilmoittaa poliisille, että tarkistaisivat ajajan kunnon? Sama

Soitin itse epävarmasta kuskista häkeen kun ei meinannut kaistalla pysyä. Poliisit sit pysäytti ja katselivat auton tallenteelta miltä meno näytti. 
Loppui mummon ajot siihen, onneksi ei kukaan kuollut. 

Vierailija
159/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot on käteviä, Pysähdyt vaan huoltoasemalle ja "Tankkaat" sitä sähköä 3 tuntia, juot samalla 9 kahvia ja luet sen iltiksen neljään kertaan.. Sit lähdet taas ajamaan hetkeksi ja sit jälleen "tankkaamaan" muutamaksi tunniksi. Näppäriä nuo patteriautot !

Mihin minä sen yli kaksi tuntia lataamisen aikana käyttäisin kun auto on jo täynnä 45 minuutissa vaikka tulisin tyhjällä akulla laturille ja vetäisin aivan täyteen?

45 minuuttia? Luoja. Tankkaan dieselini 5 minuutissa.

So? Käytän mieluummin senkin viisiminuuttisen muiden kanssa ruokailuun sen sijaan että seison yksin jossain haisevassa letkussa kiinni.

Mä mielummin vain tankkaan silloin kun on vain tarve tankata ja pidän taukoa silloin kun ihmisillä on tarve taukoon. Auto ei määrää mulle aikaa ja paikkaa tauolle.

Vierailija
160/171 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot on käteviä, Pysähdyt vaan huoltoasemalle ja "Tankkaat" sitä sähköä 3 tuntia, juot samalla 9 kahvia ja luet sen iltiksen neljään kertaan.. Sit lähdet taas ajamaan hetkeksi ja sit jälleen "tankkaamaan" muutamaksi tunniksi. Näppäriä nuo patteriautot !

Mihin minä sen yli kaksi tuntia lataamisen aikana käyttäisin kun auto on jo täynnä 45 minuutissa vaikka tulisin tyhjällä akulla laturille ja vetäisin aivan täyteen?

45 minuuttia? Luoja. Tankkaan dieselini 5 minuutissa.

So? Käytän mieluummin senkin viisiminuuttisen muiden kanssa ruokailuun sen sijaan että seison yksin jossain haisevassa letkussa kiinni.

Mä mielummin vain tankkaan silloin kun on vain tarve tankata ja pidän taukoa silloin kun ihmisillä on tarve taukoon. Auto ei määrää mulle aikaa ja paikkaa tauolle.

Niin? Ei ole auto määräillyt mitään. Ihmisien takia tarvitsisi pysähtyä tauoille joka tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän