Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies osti meille sähköpaskan, nyt on kesäloma pilalla

Vierailija
16.06.2026 |

Herran piti saada 60 tonnin sähköauto. Tulee kuulemma halvemmaksi ajaminen. Koko ajan saa olla jossain huoltamolla pitämässä tunnin kahvitaukoja itkevän vauvan kanssa samalla kun sähköpaska latautuu. Ja nyt se paska sitten laukesi tänne keskisuomalaiselle huoltamolle, kojelaudassa palaa varoitusvaloja kuin joulukuusessa ja hinuri on tilattu kun ajaa ei kuulemma voi. Sanoin miehelle että jompi kumpi saa lähteä tästä perheestä, sähköpaska tai hän itse.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi persupetteri! Unohdit taas että sinulla ei ole miestä (vaikka kaappihomona sellaisen toki haluaisit), autoa eikä sen koommin perhettäkään.

Moi kaappikommunisti! Täällä persu, jolla sähköauto, vaimo ja 3 lasta.

Mikä saa laiskan kommarin kuvittelemaan ettei persut sähköautoile? Sanottiinko Pravdassa niin?

Vierailija
62/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap keksii parempi tarina, Sulla ja miehelläsi tuskin on autoa, tai edes polkupyörää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä viha joillain on sähköautoja vastaan? Uuden pelko? Vai kateus, koska ne on kalliita? Muuta ajaa millä ajaa ja itse voi valita minkä valitsee. 

Se on se "happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista" -ilmiö. Kun jokin asia on itselle mahdoton saada sen täytyy olla sitä itseään.

Vierailija
64/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolon näköisiä nämä autossa roikka perseessä istuvat kun ei virta riitä ja kestää puoli päivää saada vähän että voi taas etanan vauhtia edetä seuraavalle asemalle. Kaiken lisäksi kun ne sähköpas.kat eivät tunnu kulkevan eteenpäin 

Vierailija
65/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä viha joillain on sähköautoja vastaan? Uuden pelko? Vai kateus, koska ne on kalliita? Muuta ajaa millä ajaa ja itse voi valita minkä valitsee. 

Se on se "happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista" -ilmiö. Kun jokin asia on itselle mahdoton saada sen täytyy olla sitä itseään.

Mikä on kyllä siinä mielessä erikoinen asia, että uudet kalliit polttomoottoriautot ovat niiden mielestä oikein hyviä, vaikka ei niihinkään ole varaa. 

Vierailija
66/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolon näköisiä nämä autossa roikka perseessä istuvat kun ei virta riitä ja kestää puoli päivää saada vähän että voi taas etanan vauhtia edetä seuraavalle asemalle. Kaiken lisäksi kun ne sähköpas.kat eivät tunnu kulkevan eteenpäin 

No mitäs sinä sitten valitat? Kun kerran saat tuntea edes jostain asiasta ylemmyyttä.

Vierailija
67/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa dieseli pikkuvauva-arkeen. Ihan liikaa säätämistä sähkövatkaimen kanssa. 

Mitä se säätäminen oikein on? Ajoin vuosia bensalla, nyt sähköllä. Kerro nyt mikä ihmeen säätäminen siihen tarvitaan, kun en ole itse huomannut.

Joillekin se lataus on liikaa säätämistä, kun on tottunut tankkaamaan parissa minuutissa kerran viikossa.

Sähköautoilijoille se tankkaaminen on liikaa säätämistä kun on tottunut auton olevan yksinkertaisesti aina valmis ja "tankattu" pihalta lähdettäessä.

Selkee homma. Kaikilla ei ole sitä omaa lataus pistettä, joten ehkä ymmärrät.

Onko sulla oma polttoainepumppu pihassa?

Vierailija
68/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa dieseli pikkuvauva-arkeen. Ihan liikaa säätämistä sähkövatkaimen kanssa. 

Mitä se säätäminen oikein on? Ajoin vuosia bensalla, nyt sähköllä. Kerro nyt mikä ihmeen säätäminen siihen tarvitaan, kun en ole itse huomannut.

No ihan ensiksi en halua suunntiella ajomatkaani latauspaikkojen mukaan. Kun laitan hiluxin tankin täyteen ja kaksi 20l jerrykannua dieseliä mukaan niin range on yli 1000km. En vain nää mitään hyvää patteriautoissa. Myös se, että ymmärrän hiluxin teknologian ja voin vaikka tien päällä korjata perusvikoja. Kalliit osat ja huolto on jo yksin tarpeeksi hylätä patteriautoilu. Korjaamokuluja ei tule kun korjaan omani itse.

Kas, klassinen tena-jonnekin (a.k.a. Teppo) niin tuoreine kommentteineen.

Vierailija
69/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto ja pörssisähkö ovat yksinkertaisten ihmisten valintoja

Te amisälyköt ajelette loppuunkalutuilla polttisromuilla.

Vierailija
70/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hommaan sitten sähköauton, kun niitä voi ostaa käytettynä ja silti helppona ja nopeana ladattavana samaan tapaan kuin tämän päivän perusautot.

Mulla ei ole varaa ostaa uutena mitään autoa, eikä pihassa ole lataus mahdollisuutta.

Mä ostan polttiksen sitten kun sen voi tankata omassa pihassa. 

Vierailija
71/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan ensiksi en halua suunntiella ajomatkaani latauspaikkojen mukaan. Kun laitan hiluxin tankin täyteen ja kaksi 20l jerrykannua dieseliä mukaan niin range on yli 1000km. En vain nää mitään hyvää patteriautoissa. Myös se, että ymmärrän hiluxin teknologian ja voin vaikka tien päällä korjata perusvikoja. Kalliit osat ja huolto on jo yksin tarpeeksi hylätä patteriautoilu. Korjaamokuluja ei tule kun korjaan omani itse.

Mitäs matkoja siis ajatkaan jatkuvasti? Useinkin 1000 kilometrin pätkiä ihan suunnittelematta? Epäilemättä silloin diesel on hyvä valinta, jos nyt tykkää sotkea kädet dieseliin. 

Mutta hyvistä puolista: 

Vähemmän tuo minun sähköautoni huolto maksoi kuin polttomoottoriauton.

Äänetön, vääntää hyvin, kiihtyy hyvin, paljon helpompi ja mukavampi ajaa kuin aikaisemmat polttomoottoriautoni. Vastaavaan käytännön kiihtyvyyteen vaikka jossain kaistanvaihdossa / liittymisessä toiselle tielle pitäisi olla joku paljon kalliimpi polttomoottoriauto tai huudattaa konetta kierrokset tapissa.

Sähkökulu n 3-5 € / 100 km. Ei taida Hilux mennä samaan hintaan?

Ajan paljon ja maastossakin. On hyvä olla toimintamatkaa kun välttämättä ei ole edes

sitä bensa-asemaa lähellä. Ajomukavuus on varmasti parempi sähköautossa. En ole silti havinnut kiihdytyksissä tai kaistanvaihdossa ongelmia. Kaupunkiajeluun sähköauto on varmasti parempi. Ei pääse Hilux ihan samaan ainakaan näillä hinnoilla XD Mutta ei silti kauheasti tuon 5e yli. Huoltokuluja ei ole muuta kuin osat. Laitan itse

Hienoa, päästiinhän sitä johonkin tässä, eli sähköautoista löytyi jotain pientä hyvääkin?

Maastoajo / korpireissut ovatkin Hiluxin heiniä. Minä taas en aja maastossa tai korvessa.

Jos kerran paljon ajat, niin luulisi ajomukavuuden olevan ihan arvostettava asia, minunkin kilometreillani se on aika oleellinen juttu.

Paljon enemmän olen vaihtanut kaistaa ja kiihdyttänyt polttomoottorilla kuin sähköllä. Ja voin kyllä sanoa, että sähköllä se on paljon vaivattomampaa.

Aika iso osa suomalaisista asuu kaupungissa. Ja ajaa kaupungissa. Ja kyllä se oikeasti on, ihan kuten sanoit, helpompaa sähköllä.

Miten määrittelet kauheasti, jo 5 l satasella on jo kympin/100 km. 100 % yli kuulostaa kyllä jo suhteellisen isolta erolta, varsinkin kun kerran ajat paljon.

Tuo huoltohomma on varmaan sinun kohdaltasi ihan totta. Mutta olet kyllä vähemmistössä, suurin osa ei korjaa autoaan itse. 

Omassa paikassaan varmasti sähköauto on ihan toimiva peli. Omalle kohdalle ei oikein sovi kun tulee ajeltua juurikin metsissä ja joskus jopa Norjan puolella ja välillä on pitkä matka millekkään asemalle. Ajomukavuus on mielestäni hiluxissa riittävä. Tarkoitin että varmasti on uudessa sähköautossa parempi ajomukavuus, kuin 20v vanhassa hiluxissa. No jos matkataan pikatiellä pitkää matkaa isoilla vaihteilla niin hilux kuluttaa sen 5-8l sadalla jos ei vedä painavaa kärryä perässä. Tankillisella dieseliä pääsee noin 800km. Eli omalle kohdalleni sähköauto ei ole sopiva tyyliini elää ja ajaa. Ainakaan tällä hetkellä. En asu kaupungissa ja täällä maalla ei latausinfraa oikein ole. 

Vierailija
72/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttomoottorinulikoita on kiva nöyryyttää. Luulevat, että se linttaan poljettu räppänä kulkee kovaa, kun dieselissä on ruvattu syöttöä niin, että autot työntää paksua mustaa pakokaasua kiihdyttäessä. Siinä vaiheessa, kun vähän kutittelen 601-hevosvoimaisen sähköautoni voimapoljinta, polttomoorrinulikka jää seisomaan alahuuli väpättäen. Hasta la vista, baby.

Vierailija
73/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin se lataus on liikaa säätämistä, kun on tottunut tankkaamaan parissa minuutissa kerran viikossa.

Sähköautoilijoille se tankkaaminen on liikaa säätämistä kun on tottunut auton olevan yksinkertaisesti aina valmis ja "tankattu" pihalta lähdettäessä.

Kyse oli vain siitä parin minuutin ajan käytöstä, ei tyhmyydestä.

Ja minä kun olen teitä sähkäreitä ymmärtänyt ja puolustanut. Ihan turhaan 😅

Vierailija
74/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi persuilla on tämä krooninen taipumus esiintyä naisena, vaikkei se mene koskaan läpi? Liittyykö teidän heikkoon sukupuoli-identiteettiin vai latenttiin homoseksuaalisuuteen?

No tottahan toi on. Olet lähdössä, riittääkö lataus? Perkule, vieläkö se töppeli on seinässä? Mee ottaan se irti. Elä vie sitä sinne. Tuo autoon se, perkele! Onkohan siellä latauspaikkaa perillä? Onkohan pitkät jonot? Käyväänkö kuseksii?

Vierailija
75/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä hinku ajaa vuokra-autolla (liisatulla)?

Vierailija
76/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...hinuri on tilattu..."

Miksi? Miehesihän taitaa olla myös.

Vierailija
77/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en köyttäisi vauvaa sähköautoon, koska jos se syttyy palamaan, en ehdi saada vauvaa ulos autosta. Mikään todennäköisyyksiin vetoaminen ei auta, kun kyse on lapseni turvallisuudesta. Käytänhän minä turvavyötäkin, vaikka todennäköisyys sen tarvitsemiseen on häviävän pieni. Olen nyt istunut autossa joko kyydissä tai kuskina yli 40 vuotta enkä ole kertaakaan vielä tarvinnut turvavyötä. Olen kuitenkin käyttänyt sitä aina.

Vierailija
78/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi persuilla on tämä krooninen taipumus esiintyä naisena, vaikkei se mene koskaan läpi? Liittyykö teidän heikkoon sukupuoli-identiteettiin vai latenttiin homoseksuaalisuuteen?

No tottahan toi on. Olet lähdössä, riittääkö lataus? Perkule, vieläkö se töppeli on seinässä? Mee ottaan se irti. Elä vie sitä sinne. Tuo autoon se, perkele! Onkohan siellä latauspaikkaa perillä? Onkohan pitkät jonot? Käyväänkö kuseksii?

Tuossa on kyllä tottakin. Mutta vain pitkillä matkoilla. Jos oikeasti ajat jatkuvasti pitkää matkaa, sähkö voi olla hankala. Satunnaiset pitkät reissut sähköllä vaativat vähän ennakkosuunnittelua, mutta normiajossa ainakaan minulla tuollaista ei tapahdu.

Vierailija
79/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli vain siitä parin minuutin ajan käytöstä, ei tyhmyydestä.

Ja minä kun olen teitä sähkäreitä ymmärtänyt ja puolustanut. Ihan turhaan 😅

Sinne polttoainepumpulle pitää ihan erikseen mennä. Minä lataan omassa pihassa yöaikaan, joten ihan sama tuo hidaslatauksen kesto. Et sinä Teppo ole edes istunut sähköauton kyydissä.

Vierailija
80/83 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en köyttäisi vauvaa sähköautoon, koska jos se syttyy palamaan, en ehdi saada vauvaa ulos autosta. Mikään todennäköisyyksiin vetoaminen ei auta, kun kyse on lapseni turvallisuudesta. Käytänhän minä turvavyötäkin, vaikka todennäköisyys sen tarvitsemiseen on häviävän pieni. Olen nyt istunut autossa joko kyydissä tai kuskina yli 40 vuotta enkä ole kertaakaan vielä tarvinnut turvavyötä. Olen kuitenkin käyttänyt sitä aina.

Sen sijaan voit jättää kuvitellun vauvasi autoon, jossa on herkästi palavaa, räjähdysherkkää nestettä ihan siinä sen mielikuvitusvauvasi lähellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi