Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies osti meille sähköpaskan, nyt on kesäloma pilalla

Vierailija
16.06.2026 |

Herran piti saada 60 tonnin sähköauto. Tulee kuulemma halvemmaksi ajaminen. Koko ajan saa olla jossain huoltamolla pitämässä tunnin kahvitaukoja itkevän vauvan kanssa samalla kun sähköpaska latautuu. Ja nyt se paska sitten laukesi tänne keskisuomalaiselle huoltamolle, kojelaudassa palaa varoitusvaloja kuin joulukuusessa ja hinuri on tilattu kun ajaa ei kuulemma voi. Sanoin miehelle että jompi kumpi saa lähteä tästä perheestä, sähköpaska tai hän itse.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisit edes tekoälyä trollauskirjoituksien tekoon, kun oma ei riitä.

Aloitus on toisen kertaluvun trolli. Eli niin ilmeinen feikki että feikkaus itsessään tuottaa sivukaupalla länkytystä.

Vierailija
42/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Tuolla hinnalla ei kyllä tarvitse kovin usein latailla, jotain vanhaa sähköautoa ehkä 200-300km välein joo. Ja vauvan kanssa tuskin ajaa kukaan muutenkaan tuntikausia, kun pitää vaippaa vaihtaa ym. 

Ap on se sama jälkeenjäänyt 13-vuotias joka suoltaa näitä avauksiaan kun sillä ei ole yhtään kaveria jonka kanssa voisi lähteä ulos.

Jos nyt kommentoidaan ihan asiaakin niin 60t€ hintaan saa tällä hetkellä vihdoinkin sähköautoja joiden WLTP on 700+ km.

Tuollaiseen vaihdan 2-3v kuluttua kun hinnat ovat pudonneet noin puoleen uuden hinnasta.

Siihen saakka ajelen 3v hybridillä joka on käyttökelpoinen kompromissi siihen saakka että oikeasti riittävällä rangella varustettuja sähköautoja on käytettyjen markkinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa dieseli pikkuvauva-arkeen. Ihan liikaa säätämistä sähkövatkaimen kanssa. 

Mitä se säätäminen oikein on? Ajoin vuosia bensalla, nyt sähköllä. Kerro nyt mikä ihmeen säätäminen siihen tarvitaan, kun en ole itse huomannut.

No ihan ensiksi en halua suunntiella ajomatkaani latauspaikkojen mukaan. Kun laitan hiluxin tankin täyteen ja kaksi 20l jerrykannua dieseliä mukaan niin range on yli 1000km. En vain nää mitään hyvää patteriautoissa. Myös se, että ymmärrän hiluxin teknologian ja voin vaikka tien päällä korjata perusvikoja. Kalliit osat ja huolto on jo yksin tarpeeksi hylätä patteriautoilu. Korjaamokuluja ei tule kun korjaan omani itse.

Mitäs matkoja siis ajatkaan jatkuvasti? Useinkin 1000 kilometrin pätkiä ihan suunnittelematta? Epäilemättä silloin diesel on hyvä valinta, jos nyt tykkää sotkea kädet dieseliin. 

Mutta hyvistä puolista: 

Vähemmän tuo minun sähköautoni huolto maksoi kuin polttomoottoriauton.

Äänetön, vääntää hyvin, kiihtyy hyvin, paljon helpompi ja mukavampi ajaa kuin aikaisemmat polttomoottoriautoni. Vastaavaan käytännön kiihtyvyyteen vaikka jossain kaistanvaihdossa / liittymisessä toiselle tielle pitäisi olla joku paljon kalliimpi polttomoottoriauto tai huudattaa konetta kierrokset tapissa.

Sähkökulu n 3-5 € / 100 km. Ei taida Hilux mennä samaan hintaan?

Ajan paljon ja maastossakin. On hyvä olla toimintamatkaa kun välttämättä ei ole edes

sitä bensa-asemaa lähellä. Ajomukavuus on varmasti parempi sähköautossa. En ole silti havinnut kiihdytyksissä tai kaistanvaihdossa ongelmia. Kaupunkiajeluun sähköauto on varmasti parempi. Ei pääse Hilux ihan samaan ainakaan näillä hinnoilla XD Mutta ei silti kauheasti tuon 5e yli. Huoltokuluja ei ole muuta kuin osat. Laitan itse

Vierailija
44/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan  normaalia paristoautoilijan arkea.

Höpsis

Kannattaa ladata ennen pitkälle taipaleelle lähtöä kotona täyteen, ja superlaturin kautta lataamiseen ei matkalla mene tunteja. Takuulla AP joutuu itkevine vauvoineen pitämään enemmän taukoja kuin auto vaatii.

Vierailija
45/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa dieseli pikkuvauva-arkeen. Ihan liikaa säätämistä sähkövatkaimen kanssa. 

Mitä se säätäminen oikein on? Ajoin vuosia bensalla, nyt sähköllä. Kerro nyt mikä ihmeen säätäminen siihen tarvitaan, kun en ole itse huomannut.

No ihan ensiksi en halua suunntiella ajomatkaani latauspaikkojen mukaan. Kun laitan hiluxin tankin täyteen ja kaksi 20l jerrykannua dieseliä mukaan niin range on yli 1000km. En vain nää mitään hyvää patteriautoissa. Myös se, että ymmärrän hiluxin teknologian ja voin vaikka tien päällä korjata perusvikoja. Kalliit osat ja huolto on jo yksin tarpeeksi hylätä patteriautoilu. Korjaamokuluja ei tule kun korjaan omani itse.

Mitäs matkoja siis ajatkaan jatkuvasti? Useinkin 1000 kilometrin pätkiä ihan suunnittelematta? Epäilemättä silloin diesel on hyvä valinta, jos nyt tykkää sotkea kädet dieseliin. 

Mutta hyvistä puolista: 

Äänetön, vääntää hyvin, kiihtyy hyvin, paljon helpompi ja mukavampi ajaa kuin aikaisemmat polttomoottoriautoni. Vastaavaan käytännön kiihtyvyyteen vaikka jossain kaistanvaihdossa / liittymisessä toiselle tielle pitäisi olla joku paljon kalliimpi polttomoottoriauto tai huudattaa konetta kierrokset tapissa.

Ajan paljon ja maastossakin. On hyvä olla toimintamatkaa kun välttämättä ei ole edes

sitä bensa-asemaa lähellä. Ajomukavuus on varmasti parempi sähköautossa. En ole silti havinnut kiihdytyksissä tai kaistanvaihdossa ongelmia. Kaupunkiajeluun sähköauto on varmasti parempi. Ei pääse Hilux ihan samaan ainakaan näillä hinnoilla XD Mutta ei silti kauheasti tuon 5e yli. Huoltokuluja ei ole muuta kuin osat. Laitan itse

Joo kauheasti näkynyt hiluxeja kannikoissa...

huoh näitä satuja taas

Vierailija
46/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvistä puolista: 

Hienoa, päästiinhän sitä johonkin tässä, eli sähköautoista löytyi jotain pientä hyvääkin?

Maastoajo / korpireissut ovatkin Hiluxin heiniä. Minä taas en aja maastossa tai korvessa.

Jos kerran paljon ajat, niin luulisi ajomukavuuden olevan ihan arvostettava asia, minunkin kilometreillani se on aika oleellinen juttu.

Paljon enemmän olen vaihtanut kaistaa ja kiihdyttänyt polttomoottorilla kuin sähköllä. Ja voin kyllä sanoa, että sähköllä se on paljon vaivattomampaa.

Aika iso osa suomalaisista asuu kaupungissa. Ja ajaa kaupungissa. Ja kyllä se oikeasti on, ihan kuten sanoit, helpompaa sähköllä.

Miten määrittelet kauheasti, jo 5 l satasella on jo kympin/100 km. 100 % yli kuulostaa kyllä jo suhteellisen isolta erolta, varsinkin kun kerran ajat paljon.

Tuo huoltohomma on varmaan sinun kohdaltasi ihan totta. Mutta olet kyllä vähemmistössä, suurin osa ei korjaa autoaan itse. 

Vierailija
47/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hommaan sitten sähköauton, kun niitä voi ostaa käytettynä ja silti helppona ja nopeana ladattavana samaan tapaan kuin tämän päivän perusautot.

Mulla ei ole varaa ostaa uutena mitään autoa, eikä pihassa ole lataus mahdollisuutta.

Vierailija
48/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hommaan sitten sähköauton, kun niitä voi ostaa käytettynä ja silti helppona ja nopeana ladattavana samaan tapaan kuin tämän päivän perusautot.

Mulla ei ole varaa ostaa uutena mitään autoa, eikä pihassa ole lataus mahdollisuutta.

Aika paska taloyhtiö.

Vierailija
49/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa ettei aloittaja tiedä että sähkövispilät latautuu muutamassa minuutissa

Vierailija
50/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paska taloyhtiö.

Tämän suhteen kyllä.

Muuttunee seuraavan kymmenen vuoden aikana? Ihan sama, ei mulla ole mitään kiirettä.

Vierailija
51/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi persupetteri! Unohdit taas että sinulla ei ole miestä (vaikka kaappihomona sellaisen toki haluaisit), autoa eikä sen koommin perhettäkään.

Vaihtakaa persu-sanan tilalle ”maahanmuuttaja” niin huomaatte, miten persurasistista puhetta suollatte. Mikä ero nykyiseen rasistiseksi sanottuu   puheeseen? Ei niin mikään. Vasemmisto on nykään rasistisen vihapuheen mestari. 

Vierailija
52/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hihihihi

Vierailija
53/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka oletkin AP trollaamassa omaa ketjuasi niin olet tahattomasti oikeassa. BYDin ja XPengin uusimmissa malleissa tämä on totta.

Vierailija
54/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka oletkin AP trollaamassa omaa ketjuasi niin olet tahattomasti oikeassa. BYDin ja XPengin uusimmissa malleissa tämä on totta.

Ei takuulla ole totta keskiverto suomalaisella laturilla 😂

Vierailija
55/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paska taloyhtiö.

Tämän suhteen kyllä.

Muuttunee seuraavan kymmenen vuoden aikana? Ihan sama, ei mulla ole mitään kiirettä.

Luultavasti, koska jos autopaikkoja pitää korjata rakennuslupaa edellyttävällä tavalla, silloin on laitettava valmius lataamiseen. Eli joko yhteistolppia, tai sitten tolppapaikat päivitettävä sellaisiksi, että niihin voi laittaa latausmahdollisuuden. Tämä yli viiden autopaikan yhtiöissä. Tuollainen 16 ampeerin lataussysteemi ei ole edes kallis, mutta hidashan se on. Enemmän nopeampia tolppia voi sitten olla jo kalliimpi juttu jos taloyhtiön liittymä pitää vaihtaa tehokkaammaksi,

Vierailija
56/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei lataudu

Vierailija
57/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi persupetteri! Unohdit taas että sinulla ei ole miestä (vaikka kaappihomona sellaisen toki haluaisit), autoa eikä sen koommin perhettäkään.

Vaihtakaa persu-sanan tilalle ”maahanmuuttaja” niin huomaatte, miten persurasistista puhetta suollatte. Mikä ero nykyiseen rasistiseksi sanottuu   puheeseen? Ei niin mikään. Vasemmisto on nykään rasistisen vihapuheen mestari. 

Älä nyt ylläty, mutta ei teistä pidä kokkaritkaan. Jotka muuten ajavat useammin sähköautolla kuin vasurit.

Vierailija
58/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Tuolla hinnalla ei kyllä tarvitse kovin usein latailla, jotain vanhaa sähköautoa ehkä 200-300km välein joo. Ja vauvan kanssa tuskin ajaa kukaan muutenkaan tuntikausia, kun pitää vaippaa vaihtaa ym. 

Ap on se sama jälkeenjäänyt 13-vuotias joka suoltaa näitä avauksiaan kun sillä ei ole yhtään kaveria jonka kanssa voisi lähteä ulos.

Jos nyt kommentoidaan ihan asiaakin niin 60t€ hintaan saa tällä hetkellä vihdoinkin sähköautoja joiden WLTP on 700+ km.

Tuollaiseen vaihdan 2-3v kuluttua kun hinnat ovat pudonneet noin puoleen uuden hinnasta.

Siihen saakka ajelen 3v hybridillä joka on käyttökelpoinen kompromissi siihen saakka että oikeasti riittävällä rangella varustettuja sähköautoja on käytettyjen markkinoilla.

3 vuoden kuluttua sen sähköauton arvo on todellakin tippunut puoleen koska jäljelläoleva tekninen käyttöikä on enää pari kolme vuotta. Sen jälkeen ostat uuden akun joka maksaa enemmän kuin koko auto tai sitten viet auton kierrätykseen paalattavaksi.

Vierailija
59/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paska taloyhtiö.

Tämän suhteen kyllä.

Luultavasti, koska jos autopaikkoja pitää korjata rakennuslupaa edellyttävällä tavalla, silloin on laitettava valmius lataamiseen. Eli joko yhteistolppia, tai sitten tolppapaikat päivitettävä sellaisiksi, että niihin voi laittaa latausmahdollisuuden. Tämä yli viiden autopaikan yhtiöissä. Tuollainen 16 ampeerin lataussysteemi ei ole edes kallis, mutta hidashan se on. Enemmän nopeampia tolppia voi sitten olla jo kalliimpi juttu jos taloyhtiön liittymä pitää vaihtaa tehokkaammaksi,

Ja kun työpaikallakaan ei voi ladata, niin tässä tavallisessa elämässä kannattaa vielä ajella tavallisella autollakin 😊

Vierailija
60/66 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 vuoden kuluttua sen sähköauton arvo on todellakin tippunut puoleen koska jäljelläoleva tekninen käyttöikä on enää pari kolme vuotta. Sen jälkeen ostat uuden akun joka maksaa enemmän kuin koko auto tai sitten viet auton kierrätykseen paalattavaksi.

Mitäs sanoisit, jos joku näyttäisi sinulle yli kuusi vuotta vanhan sähköauton, joka toimii vielä ihan mainiosti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan