Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa saanko potkut tässä tilanteessa (saikku)

Vierailija
15.06.2026 |

Olen hyvinvointialueella vakityössä. Olin juuri vuoden pois töistä mielenterveyssyistä. Nyt olen palannut töihin osa-aikaisesti, mutta koen että en pysty tähän sittenkään. Olen ollut vähän reilu kuukauden töissä ja varmaan täytyy taas jäädä saikulle. Vointini on edelleen huono ja työ on henkisesti todella raskasta. Voiko tässä tilanteessa saada potkut? 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauden takia ei saa irtisanoa.

Vierailija
2/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi oma-aloitteisesti erota. Jossain vaiheessa jos sairasloma vain jatkuu sinulle ehdotetaan muuta työtä tai irtisanoutumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heti. Mutta todennäköisesti työnantaja vaatii kolmikanta neuvottelun ja siellä sitten arvioidaan sun työkykyä. Jossakin vaiheessa ehkä katsotaan ettet kykene töihin ja joudut ulos. Onhan se väärin pitää sua listoilla kun et selvästi töihin kykene. Kallista työnantajalle, kuormittaa työyhteisöä ja joku työhön kykenevä jää ilman duunia. Jos jäät taas pitkälle saikulle, palkkaavat varmaan sijaisen ja äkkiäkös sitä kipataan ulos sut, tavalla tai toisella. 

Vierailija
4/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Olet paremmassa turvassa kuin terve työsuhteinen. Sairauden takia ei voi ketään irtisanoa, päinvastoin. Tai tietysti aina voi irtisanoa mutta se on laitonta eli jos niin käy, eikun raastupaan ja saat isot korvaukset. Ammattiliiton juristit hoitaa jos olet liiton jäsen. Jos et ole niin nyt kannattaa liittyä pikaisesti.

Vierailija
5/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kommentoin, että älä irtisanoudu itse, vaikka kuka sanoisi mitä tai mitä tapahtuisi. Voit hyvinkin joutua ulos, mutta oma asemasi on sen jälkeen kuitenkin helpompi kuin loparit ottaessa. 

Vierailija
6/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkin tuota asiaa joskus, kun läheinen oli vakavasti sairastunut. Tuossa on todella korkea kynnys, että työnantaja voi irtisanoa. Siinä pitää ensin yrittää mukauttaa sitä työtä ja jos ei millään kykene entiseen työhönsä, niin sitten työnantajan pitäisi etsiä joku muu työtehtävä, josta työntekijä voisi suoriutua.

Jos työnantajalta ei löydy mitään korvaavaa työtä JA on selvää, että työntekijä on pysyvästi sairas eikä kykene paranemaan, niin siinä tapauksessa on mahdollista, että työnantaja voi irtisanoa työsopimuksen. Siihen, kuinka kauan sairastelua on täytynyt jatkua, ei ole mitään tiettyä aikaa. Jokainen tapaus harkitaan erikseen.

Tässä ap:n tapauksessa kuulostaa enemmän siltä, että työ ja työympäristö sairastuttaa työntekijät. Silloin pitäisi työnantajan ymmärtää tehdä jotain korjausliikkeitä työntekijöiden hyvinvoinnin eteen. Nuo sairastumiseen liittyvät irtisanomiset on enempi sellaisia, jotka johtuvat työntekijän terveydentilasta eikä siitä, että työ sairastuttaa ihmiset.

Vierailija
7/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioithan, että saman sairauden perusteella ei saa vuoden saikun jälkeen sairaspäivärahaa, vaan sinun pitäisi saada työkyvyttömyyseläke tai kuntoutustuki. Tai sitten työttömyyspäiväraha.

Vierailija
8/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viet vakkaripaikan joltakulta sitä tarvitsevalta. Häpeä. 

Vierailija
9/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauden takia ei saa irtisanoa.

Voi, jos todetaan että sairauden vuoksi on kyvytön. Ajattele nyt jos vaikkapa sairastut ja halvaannut kaulasta alaspäin, et sä saikulla ole työsuhteessa lopun ikää..

Vierailija
10/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo et voi saada potkuja. Tai voit, mutta ne ovat laittomat ja työnantaja joutuu korvausvelvolliseksi. Ota työterveyteen yhteyttä.

Vierailija
11/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On harhaluulo ettei voisi irtisanoa. Itse sairauden takia ei voi, mutta jos ole pitkäaikaisesti kykenemätön tekemään työtä, voidaan katsoa ettei heillä ole enää velvollisuutta pitää sua listoilla. 

Vierailija
12/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi irtisanoa.

Vierailija
14/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueella on niin monenlaista työtä, että luulisi jotain helpompaa löytyvän, kolmikantaneuvottelut ja niinkuin joku sanoin, älä missään nimessä irtisanoudu.

Vierailija
15/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti. Ei tarvi mitään lumihiutaletta roikottaa. Sais työpaikan ahkera ja tunnollinen tekijä

Vierailija
17/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi oma-aloitteisesti erota. Jossain vaiheessa jos sairasloma vain jatkuu sinulle ehdotetaan muuta työtä tai irtisanoutumista.

Ei missään tapauksessa, hoitavan ammattilaisen kanssa pohdittava kaikki muut vaihtoehdot!

Vierailija
18/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi irtisanoa. Yleensä vuotta pidetään aikana, jonka jälkeen voidaan työkyky katsoa pysyvästi alentuneeksi, ellei tila ole pysyvä jo aiemmin. 

Vierailija
19/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo et voi saada potkuja. Tai voit, mutta ne ovat laittomat ja työnantaja joutuu korvausvelvolliseksi. Ota työterveyteen yhteyttä.

Eli väität, että sokeutunut lentäjä jatkaisi vaan työssään entisenlaisesti?? Voi irtisanoa, jos on pysyvää/pitkäaikaista. 

Vierailija
20/32 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuollaiset henkilöt laitettiin kevennettyyn työhön ja sitten irtisanottiin. Itse olen vakavasti sairas mutta en ole kertonut siitä työnantajalle eikä kukaan töissä tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi