Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa saanko potkut tässä tilanteessa (saikku)

Vierailija
15.06.2026 |

Olen hyvinvointialueella vakityössä. Olin juuri vuoden pois töistä mielenterveyssyistä. Nyt olen palannut töihin osa-aikaisesti, mutta koen että en pysty tähän sittenkään. Olen ollut vähän reilu kuukauden töissä ja varmaan täytyy taas jäädä saikulle. Vointini on edelleen huono ja työ on henkisesti todella raskasta. Voiko tässä tilanteessa saada potkut? 

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Olet paremmassa turvassa kuin terve työsuhteinen. Sairauden takia ei voi ketään irtisanoa, päinvastoin. Tai tietysti aina voi irtisanoa mutta se on laitonta eli jos niin käy, eikun raastupaan ja saat isot korvaukset. Ammattiliiton juristit hoitaa jos olet liiton jäsen. Jos et ole niin nyt kannattaa liittyä pikaisesti.

Ei sitä sentään voi saikulla vuositolkulla ihan loputtomiin olla. Kyllähän jossain vaiheessa täytyy ne neuvottelut käydä, jossa mietitään onko ollenkaan kykenevä kyseiseen työhön, tai työhön yleensä ja mikä olisi oikea ratkaisu; siirto toisaalle johonkin kevyempään hommaan, vai olisiko ehkä aika anoa työkyvyttömyys eläkkeelle pääsyä.

Eläkepapereista hylätään puolet. Ihan samalla tavalla voi olla vuosia sairauslomalla kuin lapsiensa kanssa kotona. 

Vierailija
42/43 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koin jotain todella traumaattista jonka ansiosta aloin kärsimään paniikkikohtauksista. Pahimpina päivinä en pysty nousemaan sängystä ja itken. En toivoisi tätä kellekkään. AP

Oletko työstämässä sitä? Minulla oli lol e vuotta PTSD. Siitä on mahdollista päästä yli. Itke, itke, itke, vihaa, ihan mitä vaan. 

Jokainen joka on parantunut traumasta, on yhtenä metodina käyttänyt kirjoittamista. Osta siis pino vihkoja ja tekstiä mielellään joka päivä. Etenkin, jos jokin asia pyörii mielessä tai ahdistaa, tekstiä luomaan.

Anna sen kaiken tulla, älä kontrolloi sitä. Sam Millerillä on hyvä kanava. Älä käytä rauhoittavia, jos pysyt hengissä ilman niitä, konkreettisesti. Ne haittaavat toipumista. 

Olen tosi pahoillani. Tiedän, miten raskasta on, kun ensin tulee trauma ja se poikii monta traumaa, menetystä ja huolta lisää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huolestuttavaa, että alussa lähes yksinomaan ihmiset kuvittelivat, että työkyvytöntä työntekijää ei voisi irtisanoa.