Oudoin saamani hääkutsu: sain kutsun vihkimiseen kirkkoon, mutta en hääjuhlaan
Kutsussa luki tosiaan vihkimisen aika ja paikka, mutta itse hääjuhlasta ei mitään. Muut vieraat sitten lähtivät kirkosta juhlapaikalla, itse pyörin ensin hiukan ihmeissäni ja lähdin kotiin. Jäi sitten lahjakin antamatta,
Kyseessä oli lapsuudenaikainen kaverini, jota en ollut nähnyt pitkään aikaan. Enkä tavannut häntä nytkään.
Kommentit (127)
Minä olen pelkästään onnellinen jokaisesta hääkutsusta, joka saa saamatta!!!
Vierailija kirjoitti:
"Itse olen kerran saanut kutsun vain vuhkitilaisuuteen kirkkoon ja kyse oli työkaverin häistä. Ymmärsin sen silloin ihan hyvin, meitä on iso työyhteisö ja monta työkaveria oli kirkkoon kutsuttuna. "
Itse taas en ymmärrä tätä lainkaan. Jos en kutsu jotain koko juhlaan, en kutsu myöskään kirkkoon.
Miksi kirkko pitää pyytää täyteen työkavereita ja kumminkaimoja?
Antaahan se varakkaan vaikutelman, kun on kirkko porukkaa täysi.
"Sitten olisin pönöttänyt niin kirkossa kuin juhlapaikassa yksin koko hiton päivän. "
Ei ole kiellettyä jutella myös ennestään tuntemattomille. Juuri häät ja vastaavat ovat hyvä paikka opetella normaalia sosiaalisuutta.
"Antaahan se varakkaan vaikutelman, kun on kirkko porukkaa täysi."
Se antaa varakkaan vaikutelman jos on varaa tarjota näille myös juhla. Köyhältä vaikuttaa se että ei tarjoa.
Meillä kerrottiin ilmoittautuneille, missä on juhlapaikka ja miten sinne pääsee. Jos ei hoksannut, että kutsussa oli vp , niin ei saanut tätä tietoa, koska emme tienneet, että kutsuttu oli tulossa.
Tämä oli ihan harkittu asia. Liian moni tuskailee sen kanssa, että tieto ilmoittautumisesta mukaan tulee liian myöhään. Me päätimme, että jos et osaa kertoa tulevasi mukaan, niin sitten sinä et todellakaan tule juhliin eikä siellä jouduta tekemään erityisjärjestelyjä, kun 20 lisävierasta pelmahtaa paikalle eikä heille ole varattuna tarjoilua.
"Tuollainen pelkkiin polttareihin kutsuminen kuulostaa tosiaan siltä, että halutaan polttarikuluihin maksajia. En menisi polttareihin, jos tietäisin, ettei minua olla kutsumassa häihin. Tiedän kyllä tapauksen, jossa polttareihin osallistuja ilmanmuuta kuvitteli pääsevänsä osallistumaan myös häihin ja sitten oli hämmennys suuri, kun ei hääkutsua kuulunutkaan."
Kyllähän hääkutsut tulevat yleensä paljon aikaisemmin kuin mitä polttarit ovat. En muista että kukaan olisi kutsunut häihinsä muuta kuin useita kuukausia etukäteen (paras on ollut yli vuoden eukäteen) ja polttarit ovat yleensä siinä viimeisen kuukauden aikana ennen häitä.
No se kirkkovihkiminenhän ei maksa mitään, sen takia sinne voi tulla kuinka paljon vain ihmisiä seuraamaan toimitusta. Mutta juhlissa jo tarjotaan jotain ja sen takia ne on rajattu osallistujamäärältään semmoiseksi, minkä hääpari pystyy kustantamaan.
Sama hautajaisissakin, että niihin voi osallistua vaikka pelkästä uteliaisuudestakin, täysin ilmna kutsua, tulla kirkkoon ja hautausmaalle seuraamaan siunausta. Mutta muistotilaisuuteen pääsee vain kutsutut.
Et kai sinä nyt sentään ainut ollut, joka oli vain kutsun kirkkoon saanut? Jospa et vain nähnyt, moniko muu poistui kirkosta muualle kuin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
"Itse olen kerran saanut kutsun vain vuhkitilaisuuteen kirkkoon ja kyse oli työkaverin häistä. Ymmärsin sen silloin ihan hyvin, meitä on iso työyhteisö ja monta työkaveria oli kirkkoon kutsuttuna. "
Itse taas en ymmärrä tätä lainkaan. Jos en kutsu jotain koko juhlaan, en kutsu myöskään kirkkoon.
Miksi kirkko pitää pyytää täyteen työkavereita ja kumminkaimoja?
En minäkään ymmärrä. Miksi ihmeessä kukaan edes haluaisi mennä sinne kirkkoon? Se on osa hääpäivää, kyllä, mutta itselleni ainakin juuri se pakollinen paha. Tylsää istumista juhlia odotellessa. En näe mitään syytä mennä vihkimiseen jos minua ei ole kutsuttu juhliin.
Kutsuja tiesi että rohmuat tarjottavia. Nih. Siksi sua ei kutsuttu....
Tää on siis palstan vakio-ongelma. Miehet syö lihat ja Lohet. Naiset hääkakun. Eivätkä edes AJATTELE LAPSIA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen tapa ainakin keski-euroopassa, yleensä kyllä kirkon jälkeen on cocktail-tilaisuus ja sen jälkeen osa jatkaa itse hääjuhlaan. Olen ollut muutamissa tällaisissa häissä, olihan se suomalaisesta hassua, kun osa lähti kotiin ja itse jatkoi hääjuhlan illalliselle.
Kuitenkin cocktail-tilaisuus, eli tarjoavat jotain vieraille ja viitsivät käyttää aikaa seurusteluunkin. Tämän voin jotenkin ymmärtää, jos on laaja sosiaalinen piiri. Pelkkä kirkkokutsu on moukkamainen.
Missä instanssissa on päätetty että pelkkä kirkkokutsu on moukkamainen?
Tervetuloa penkkiin tönöttämään. Mitään emme tarjoa, emmekä missään tapauksessa halua edes tervehtiä sinua. Rahat voit laittaa tälle tilille.
Eleganttia, eikö?Vielä kerran toistan, jos kutsutaan pelkästään kirkkoon, ei tarvitse antaa lahjaa - ei myöskään rahaa tilille!
Lahjaa ei ole pakko antaa vaikka menisikin juhlaan. Onneksi nykyään ei tarvitse nolostella kun ei anneta enää käteisenä paikan päällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen tapa ainakin keski-euroopassa, yleensä kyllä kirkon jälkeen on cocktail-tilaisuus ja sen jälkeen osa jatkaa itse hääjuhlaan. Olen ollut muutamissa tällaisissa häissä, olihan se suomalaisesta hassua, kun osa lähti kotiin ja itse jatkoi hääjuhlan illalliselle.
Kuitenkin cocktail-tilaisuus, eli tarjoavat jotain vieraille ja viitsivät käyttää aikaa seurusteluunkin. Tämän voin jotenkin ymmärtää, jos on laaja sosiaalinen piiri. Pelkkä kirkkokutsu on moukkamainen.
Tervetuloa penkkiin tönöttämään. Mitään emme tarjoa, emmekä missään tapauksessa halua edes tervehtiä sinua. Rahat voit laittaa tälle tilille.
Eleganttia, eikö?Vielä kerran toistan, jos kutsutaan pelkästään kirkkoon, ei tarvitse antaa lahjaa - ei myöskään rahaa tilille!
Lahjaa ei ole pakko antaa vaikka menisikin juhlaan. Onneksi nykyään ei tarvitse nolostella kun ei anneta enää käteisenä paikan päällä
No ei ole pakko, mutta on kyllä uskomattoman epäkohtelias temppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on epäkohteliasta? Hääpari ei anna edes vastalahjaa
oisit joko: pokkana vaan jatkanu muiden mukana juhlapaikkaan. Tai: ollu menemättä ollenkaan. Ehkä ois kiva näpäytys ollu mennä juhlapaikkaan muiden mukana vaan, ja syöny ittensä kylläiseksi etenkin hääkakusta. Lahjaksi 20 euroa tai kynttilä, tms.
Kiusantekoahan tuo kutsukin oli, halveksuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että väärinkäsitys? Lukiko toisilla mitään juhlapaikasta? Joten ajattelisin et jos kirkkoon niin kyllä sitten juhliinkin.
Sen ymmärrän et juhliin kaikki, mutta kirkkoon vain läheiset.
Paremminkin päinvastoin. Yleensä käydään vain kirkossa jos halutaan "näyttäytyä" että ollaan "hengessä mukana" mutta ei kuitenkaan tulla erilliseen juhlaan.
Voihan sitä tyhmänä mennä juhlapaikalle vaan, ja sanot että luulit että se osoite unohtui vaan sun kutsusta. Kysyt muilta, mennäänkö yhdessä. Mut jos on ovella kaasot estämässä sisäänpääsyn, voit livahtaa salaa joko myöhemmin tms. Jos estäävät pääsyn, niin mee kotiin etkä anna lahjaa. Tuommonen ei nimittäin ole tapa ettei päästettäs vieraita juhliin, jos kerran on kutsuttu kirkkoon. Se ei ole oikein, ja silloin sitä ei tarvitse noudattaakkaan. Voit järjestää kohtauksen jos kaaso estelee. Lähetät sitten laskun junalipuista, vaatekuluista, lastenhoitojärjestelyistä sit perästä päin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenaikainen likkakaveri meni jo toisen kerran naimisiin ja kutsui häihin 300 km päähän. Tiesi että tulisin yksin ja että pitäishän mun majottuakin jossain, ehdotti läheisen kaupungin hotelleita.
No, en lähde koska ensinnäkään en tuntisi ketään muita häissä olevaa kuin hänet, hän ei voi siellä pitää minulle seuraa.
Hän korosti moneen otteeseen että olisi mukava jos tulisit ja hänelle olisi tärkeää että jaan hänelle tärkeän päivän hänen kanssaan.
Kustannukset mulle tästä: juhlavaate mekko, joku koru tms, (kengät oli jo) 60-80€. Bensa noin 60-80 €, jotain pikku syötävää matkan aikana 30€, hotelliyö 125€, lahjä ehkä n 70-100€. En edes tiedä mitä heille olisin ostanut koska olivat jo keski-ikäisiä ja itse hyvätuloisia jotka ei tarvitse yhtään mitään. Sitten olisin pönöttänyt niin kirkossa kuin juhlapaikassa yksin koko hiton päivän.
No en todellakaan mennyt häihin, evvk. En tee mitään enää mikä maksaa näin paljon, mikä ei minua oikeasti kiinnosta ja huvita tippaakaan, päinvastoin olisi ollut todella väkinäistä ja teennäistä. Keksin jonkun työhön liittyvän tekosyyn etten pääse nyt tulemaan niin pitkän matkan päähän tms. Ystäväni yritti käyttää vielä syyllistämisdefenssiä sanoen moneen kertaan ennen häitä ja vielä varmaan 1/2 v häiden jälkeen "et sitte tullu häihin!!! Ja että kuinka häntä harmitti etten tullut."
Kuule, han saatanan sama mulle mitä mieltä olet, sinä et minua määrää enää, enkä minä "tottele" sinua enää, vaan päätän täysin itse mitä teen ihan turhaa yrität dominoida ja vetoat toisten syyllisyydentunteeseen. Ei tepsi minuun, en tunne mitään syyllisyyttä siitä että en tottele sinua, pikemminkin hyvin nokkelaälyisenä näen oikean luonteesi pyrkiä aina määräämään muita ja sinua harmitti vain se että en totellut sinun tahtoa ja kehtasinkin vadtustaa sinun kutsua. Se sinua J kismitti, ei se että en tullut paikalle !
Oletko joku kolmevuotias, kun noin pitää uhmailla?
Vierailija kirjoitti:
"Sitten olisin pönöttänyt niin kirkossa kuin juhlapaikassa yksin koko hiton päivän. "
Ei ole kiellettyä jutella myös ennestään tuntemattomille. Juuri häät ja vastaavat ovat hyvä paikka opetella normaalia sosiaalisuutta.
Kuinkahan moni olisi halunnut tämän uhmaikäisen kanssa jutella? Olisi varmaan vastannut kehotukseen "Tuolla on kakkua ja kahvia, saa mennä ottamaan" että "Sähän et mua määrää enkä mä sua tottele!" Naurettavaa lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on epäkohteliasta? Hääpari ei anna edes vastalahjaa
Koska hyviin tapoihin kuuluu viedä lahja isäntäväelle. Odotatko vastalahjaa, jos annat jollekin synttärilahjan? Tai et sinä tietysi sellaisia ole ikinä kellekään antanut.
Tuollainen pelkkiin polttareihin kutsuminen kuulostaa tosiaan siltä, että halutaan polttarikuluihin maksajia. En menisi polttareihin, jos tietäisin, ettei minua olla kutsumassa häihin. Tiedän kyllä tapauksen, jossa polttareihin osallistuja ilmanmuuta kuvitteli pääsevänsä osallistumaan myös häihin ja sitten oli hämmennys suuri, kun ei hääkutsua kuulunutkaan.