Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudoin saamani hääkutsu: sain kutsun vihkimiseen kirkkoon, mutta en hääjuhlaan

Vierailija
15.06.2026 |

Kutsussa luki tosiaan vihkimisen aika ja paikka, mutta itse hääjuhlasta ei mitään. Muut vieraat sitten lähtivät kirkosta juhlapaikalla, itse pyörin ensin hiukan ihmeissäni ja lähdin kotiin. Jäi sitten lahjakin antamatta,

Kyseessä oli lapsuudenaikainen kaverini, jota en ollut nähnyt pitkään aikaan. Enkä tavannut häntä nytkään. 

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen tapa ainakin keski-euroopassa, yleensä kyllä kirkon jälkeen on cocktail-tilaisuus ja sen jälkeen osa jatkaa itse hääjuhlaan. Olen ollut muutamissa tällaisissa häissä, olihan se suomalaisesta hassua, kun osa lähti kotiin ja itse jatkoi hääjuhlan illalliselle.

Kuitenkin cocktail-tilaisuus, eli tarjoavat jotain vieraille ja viitsivät käyttää aikaa seurusteluunkin. Tämän voin jotenkin ymmärtää, jos on laaja sosiaalinen piiri. Pelkkä kirkkokutsu on moukkamainen. 

Missä instanssissa on päätetty että pelkkä kirkkokutsu on moukkamainen? 

Tervetuloa penkkiin tönöttämään. Mitään emme tarjoa, emmekä missään tapauksessa halua edes tervehtiä sinua. Rahat voit laittaa tälle tilille. 

Eleganttia, eikö?

Vielä kerran toistan, jos kutsutaan pelkästään kirkkoon, ei tarvitse antaa lahjaa - ei myöskään rahaa tilille! 

Lahjaa ei ole pakko antaa vaikka menisikin juhlaan. Onneksi nykyään ei tarvitse nolostella kun ei anneta enää käteisenä paikan päällä

No ei ole pakko, mutta on kyllä uskomattoman epäkohtelias temppu.

Miksi se on epäkohteliasta? Hääpari ei anna edes vastalahjaa

Koska hyviin tapoihin kuuluu viedä lahja isäntäväelle. Odotatko vastalahjaa, jos annat jollekin synttärilahjan? Tai et sinä tietysi sellaisia ole ikinä kellekään antanut.

En anna syntymäpäivälahjojakaan. En odota sellaisia itsekään. Maksimissaan voi tuoda jotain yhdessä syötävää tai juotavaa.  Ärsyttää, jos joku sellaisen tuo, koska silloin täytyy antaa samanarvoinen lahja takaisin tulevaisuudessa, jos kutsu käy.

Miten musta tuntuu sulla ei oo yhtään ystävää

Vierailija
122/127 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen tapa ainakin keski-euroopassa, yleensä kyllä kirkon jälkeen on cocktail-tilaisuus ja sen jälkeen osa jatkaa itse hääjuhlaan. Olen ollut muutamissa tällaisissa häissä, olihan se suomalaisesta hassua, kun osa lähti kotiin ja itse jatkoi hääjuhlan illalliselle.

Kuitenkin cocktail-tilaisuus, eli tarjoavat jotain vieraille ja viitsivät käyttää aikaa seurusteluunkin. Tämän voin jotenkin ymmärtää, jos on laaja sosiaalinen piiri. Pelkkä kirkkokutsu on moukkamainen. 

Tervetuloa penkkiin tönöttämään. Mitään emme tarjoa, emmekä missään tapauksessa halua edes tervehtiä sinua. Rahat voit laittaa tälle tilille. 

Eleganttia, eikö?

Vielä kerran toistan, jos kutsutaan pelkästään kirkkoon, ei tarvitse antaa lahjaa - ei myöskään rahaa tilille! 

Lahjaa ei ole pakko antaa vaikka menisikin juhlaan. Onneksi nykyään ei tarvitse nolostella kun ei anneta enää käteisenä paikan päällä

No ei ole pakko, mutta on kyllä uskomattoman epäkohtelias temppu.

Miksi se on epäkohteliasta? Hääpari ei anna edes vastalahjaa

Koska hyviin tapoihin kuuluu viedä lahja isäntäväelle. Odotatko vastalahjaa, jos annat jollekin synttärilahjan? Tai et sinä tietysi sellaisia ole ikinä kellekään antanut.

En anna syntymäpäivälahjojakaan. En odota sellaisia itsekään. Maksimissaan voi tuoda jotain yhdessä syötävää tai juotavaa.  Ärsyttää, jos joku sellaisen tuo, koska silloin täytyy antaa samanarvoinen lahja takaisin tulevaisuudessa, jos kutsu käy.

Miten musta tuntuu sulla ei oo yhtään ystävää

On minulla kaksi kissaa ja kultakala

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän törkeetä kutsua osa vaan kirkkoon. Kyllä kaikki pitää olla mukana koko päivän. 

Vierailija
124/127 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eleganttia, eikö?

Nykyään rahalahjat annetaan tilille ja noloa sekin kun hääpari näkee siellä sen sun 20e. Paikanpäällä lahjoja ei annettu hääparille vaan lahjapöytään, josta kaaso keräsi setelit turvaan

Vierailija
125/127 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, odotitko  kahta eri kutsua samalta parilta?  Kyllä se hääkutsu koskee kirkkoa ja juhlapaikkaa. En ole ikinä  kuulutkaan että  pitäisi laittaa kaksi eri kustua, itse olen saanut yhden kutsun, ja käsitti koko hääjuhlan. 

En  edes ole tuollaista  ajatellutkaan, ettei hääkutsu koske koko kokonaisuutta. 

Jäin oikein miettimään että olenko ollut kaikissa  häissä  kuokkavieras, kun olen  kirkosta mennyt juhlapaikalle, erikseen niistä ilmoittamatta, että tulen kirkkoon ja  juhlatilaan???

Vierailija
126/127 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin häissä,  joissa oli kutsuttu vain kirkkoon. Lähisukulaisille heillä oli ruokailu. Sitten me muut olisimme voineet mennä yleiseen maksulliseen tilaisuuteen (omalla kustannuksellamme), johon hääparikin meni. 

Eivät olleet köyhiä, vaan mies erittäin hyväpalkkaisessa työssä ja nainen keskinkertaisesta, mutta oli perinyt suuren yhtiön. 

Vierailija
127/127 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin häissä,  joissa oli kutsuttu vain kirkkoon. Lähisukulaisille heillä oli ruokailu. Sitten me muut olisimme voineet mennä yleiseen maksulliseen tilaisuuteen (omalla kustannuksellamme), johon hääparikin meni. 

Eivät olleet köyhiä, vaan mies erittäin hyväpalkkaisessa työssä ja nainen keskinkertaisesta, mutta oli perinyt suuren yhtiön. 

Miksi rikkaan pitäisi kustantaa sinun ruokailusi, vain koska on rikas?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä