Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudoin saamani hääkutsu: sain kutsun vihkimiseen kirkkoon, mutta en hääjuhlaan

Vierailija
15.06.2026 |

Kutsussa luki tosiaan vihkimisen aika ja paikka, mutta itse hääjuhlasta ei mitään. Muut vieraat sitten lähtivät kirkosta juhlapaikalla, itse pyörin ensin hiukan ihmeissäni ja lähdin kotiin. Jäi sitten lahjakin antamatta,

Kyseessä oli lapsuudenaikainen kaverini, jota en ollut nähnyt pitkään aikaan. Enkä tavannut häntä nytkään. 

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo selkeästi, kuinka arvostettu olet. Kutsu tuli ihan varmasti vain lahjan toivossa.

Vierailija
62/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että väärinkäsitys? Lukiko toisilla mitään juhlapaikasta? Joten ajattelisin et jos kirkkoon niin kyllä sitten juhliinkin.

Sen ymmärrän et juhliin kaikki, mutta kirkkoon vain läheiset.

Minulla ei lukenut kutsussa paikkaa, missä hääjuhla olisi. Muut olivat sinne selkeästi lähdössä. Olisko pitänyt pokkana seurata jotakuta ja mennä kuokkimaan??

ap

Olisiko voinut kysyä joltakulta siellä paikan päällä, millaisen kutsun he olivat saaneet ja mistä he tiesivät, minne piti mennä hääjuhlaan? Olivatko kysyneet asiaa hääparilta puhelimessa vai miten?

Ei todellakaan pidä kysyä, jollei ihan välttämättä halua nolata itseänsä. Jos kutsutaan sekä vihkitilaisuuteen, että hääjuhlaan, kutsussa lukee: tervetuloa vihkitilaisuuteemme paikkaan xxx ja  hääjuhlaamme paikkaan xxxx. Jos kutsussa puhutaan vain vihkitilsiseedesta, niin sitten sinut on kutsuttu vain vihkilaisuuteen. Asia on ihan yksiselitteisesti näin, hääjuhlapaikan mainitsemista ei voi unohtaa kutsusta.

Itse olen kerran saanut kutsun vain vuhkitilaisuuteen kirkkoon ja kyse oli työkaverin häistä. Ymmärsin sen silloin ihan hyvin, meitä on iso työyhteisö ja monta työkaveria oli kirkkoon kutsuttuna. Vihkikirkko oli samalla paikkakunnalla, joten menin yhdessä työkavereiden kanssa. Pidemmän matkan taakse minäkään en lähtisi matkustamaan mennäkseni pelkästään kirkkoon, ap:n tapauksessa jättäisin siis menemättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ihan liity ap aiheeseen mut oudoin kuolinilmoitus jonka olen nähnyt on että kirkkoon saa tulla xx aikana mutta muistotilaisuus pidetään vain ydinpetheen kesken, mutta kuitenkin muistamisia pyydettiin lähettämään rahana ikuisten jo omissa kodeissaan asuvien ja työssä käyvien, ainakin kohtuu hyväpalkkaisten lasten yhteiselle tilille. 

Kyllä on röyhkeys (tai tyhmyys) huipussaan. Rakaa pyydetään ilman että edes kahvia ja kakkua olisi tarjottu. 

Tuon kukkaasetelmien sijaan rahan pyytämisen ymmärtää jos kuolleelta olisi jäänyt orpoja keskenkasvuisia lapsia tai pienipalkkainen kumppani yksinhuoltajaksi kotona asuvien lasten kanssa. Käsittämätöntä "tilanteen hyödyntämistä" taloudellisen edun maksimoimiseksi. 

En lähettänyt euroakaan enkä mennyt kirkkoon (tosin ei vainaja itse ollut minulle muutakuin tuttu nuoruusvuosilta). Olisipa mielenkiintoista tietää laittoiko kukaan heille rahaa ja voin vaan kuvitella että tilin omistajat ja leski vertailee kuka on laittanu 50e ja kuka vaaaaaan 30 e ja sit sitä ruotimista et en kyllä kehtais vaan kolmeekymppiä laittaa, kyllä vähimmäismäärä ois pitäny olla viiskymppiä. 

Vierailija
64/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo selkeästi, kuinka arvostettu olet. Kutsu tuli ihan varmasti vain lahjan toivossa.

Lahjan toivossa? Itse en kyllä veisi lahjaa, jos kutsuttaisiin pelkästään kirkkoon.

Vierailija
65/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok. Itse voisin mennä, jos samalla paikkakunnalla.

Ja lahjahan on lahja. Sitä ei ole pakko antaa. Itsekin häät järjestäneenä, tärkeintä olivat ihmiset enkä todellakaan miettinyt, että mitä kukakin antaa tai antaako mitään. Niinpä olettaisin, että vihkimiseen kutsu olisi vilpitön. Itse tuskin veisin mitään. Todennäköisesti kirjoittaisin kortin.

Anna kun arvaan, olet itse kutsunut ihmisiä pelkästään kirkkoon?

On törkeyden huippu. 

Vierailija
66/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenaikainen likkakaveri meni jo toisen kerran naimisiin ja kutsui häihin 300 km päähän. Tiesi että tulisin yksin ja että pitäishän mun majottuakin jossain, ehdotti läheisen kaupungin hotelleita. 

No, en lähde koska ensinnäkään en tuntisi ketään muita häissä olevaa kuin hänet, hän ei voi siellä pitää minulle seuraa. 

Hän korosti moneen otteeseen että olisi mukava jos tulisit ja hänelle olisi tärkeää että jaan hänelle tärkeän päivän hänen kanssaan. 

Kustannukset mulle tästä: juhlavaate mekko, joku koru tms, (kengät oli jo) 60-80€. Bensa noin 60-80 €, jotain pikku syötävää matkan aikana 30€, hotelliyö 125€, lahjä ehkä n 70-100€. En edes tiedä mitä heille olisin ostanut koska olivat jo keski-ikäisiä ja itse hyvätuloisia jotka ei tarvitse yhtään mitään.  Sitten olisin pönöttänyt niin kirkossa kuin juhlapaikassa yksin koko hiton päivän. 

No en todellakaan mennyt häihin, evvk. En tee mitään enää mikä maksaa näin paljon, mikä ei minua oikeasti kiinnosta ja huvita tippaakaan, päinvastoin olisi ollut todella väkinäistä ja teennäistä. Keksin jonkun työhön liittyvän tekosyyn etten pääse nyt tulemaan niin pitkän matkan päähän tms. Ystäväni yritti käyttää vielä syyllistämisdefenssiä sanoen moneen kertaan ennen häitä ja vielä varmaan 1/2 v häiden jälkeen "et sitte tullu häihin!!! Ja että kuinka häntä harmitti etten tullut."

Kuule, han saatanan sama mulle mitä mieltä olet, sinä et minua määrää enää, enkä minä "tottele" sinua enää, vaan päätän täysin itse mitä teen ihan turhaa yrität dominoida ja vetoat toisten syyllisyydentunteeseen. Ei tepsi minuun, en tunne mitään syyllisyyttä siitä että en tottele sinua, pikemminkin hyvin nokkelaälyisenä näen oikean luonteesi pyrkiä aina määräämään muita ja sinua harmitti vain se että en totellut sinun tahtoa ja kehtasinkin vadtustaa sinun kutsua. Se sinua J kismitti, ei se että en tullut paikalle ! 

Vierailija
67/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri juhlapaikan istumapaikkojen määrä rajasi vierasmäärän kohtuulliseksi. 

Olisi siis kannattanut pitää kirkkoon kutsuttujen määrä siinä samassa lukemassa 💡

Vierailija
68/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minut kutsuttiin hääjuhlaan, joka oli 3 vuotta vihkimisen jälkeen.

Erikoista!

Ei lainkaan erikoista, kun oli vähän tilanne päällä.

Vierailija
69/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kutsuu vain yhteen siksi että saisi rahaa tai kuvia vieraista jolla kehua somessa on vieraita. Minulle tuli kutsu juhlaan mutta ei kirkkoon, lisäksi tietysti vaatimus rahasta, ei lahjoja. En mennyt. 

Vierailija
70/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen tapa ainakin keski-euroopassa, yleensä kyllä kirkon jälkeen on cocktail-tilaisuus ja sen jälkeen osa jatkaa itse hääjuhlaan. Olen ollut muutamissa tällaisissa häissä, olihan se suomalaisesta hassua, kun osa lähti kotiin ja itse jatkoi hääjuhlan illalliselle.

Kuitenkin cocktail-tilaisuus, eli tarjoavat jotain vieraille ja viitsivät käyttää aikaa seurusteluunkin. Tämän voin jotenkin ymmärtää, jos on laaja sosiaalinen piiri. Pelkkä kirkkokutsu on moukkamainen. 

Vierailija
71/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen tapa ainakin keski-euroopassa, yleensä kyllä kirkon jälkeen on cocktail-tilaisuus ja sen jälkeen osa jatkaa itse hääjuhlaan. Olen ollut muutamissa tällaisissa häissä, olihan se suomalaisesta hassua, kun osa lähti kotiin ja itse jatkoi hääjuhlan illalliselle.

Kuitenkin cocktail-tilaisuus, eli tarjoavat jotain vieraille ja viitsivät käyttää aikaa seurusteluunkin. Tämän voin jotenkin ymmärtää, jos on laaja sosiaalinen piiri. Pelkkä kirkkokutsu on moukkamainen. 

Missä instanssissa on päätetty että pelkkä kirkkokutsu on moukkamainen? 

Vierailija
72/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pari kertaa ollut vain hääjuhlassa, vihkimiseen ei kutsuttu. Hääpari päättää ketä kutsuu mihinkin tilaisuuteen, niin se nykyään menee. Varmaan hääjuhlaan kutsutaan vain ne, kenen kanssa on enemmän tekemisissä. Ei monella ole varaa kutsua yhtään "ylimääräisiä" ihmisiä. 

Miksi pitäisi kutsua ”ylimääräisiä?” Kutsuu ne, jotka haluaa kirkkoon, juhliin ja mahdollisille jatkoille. Muita ei kutsu. Helppoa. 

Vierailija
73/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa penkkiin tönöttämään. Mitään emme tarjoa, emmekä missään tapauksessa halua edes tervehtiä sinua. Rahat voit laittaa tälle tilille. 

Eleganttia, eikö?

Vierailija
74/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mennyt edes omiin häihini. Päätin hääpäivän aamuna lähteä risteilylle.

En saanut ainuttakaan lahjaa? Perhanan saiturit. Jäin Tallinnaan jumiin kun rahat loppuivat. Onneksi pääsin livahtamaan laivaan autokannen kautta ja takaisin suomeen.

Vierailija
75/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri maissa on eri tapoja, mutta kyllä kai Suomessa on ollut yleinen tapa se, että kaikki kutsutaan sekä vihkimiseen että hääjuhlaan. Ja jatkoille lähtee ehkä sitten enemmän se nuoriso-osasto.

Että vaikea on ymmärtää tällaisia että kutsutaan vain johonkin osaan, tai niin kuin yhdellä edellä, joka sai kutsun vihkimiseen ja jatkoille, mutta ei hääjuhlaan. Se on kyllä ehkä oudointa.

Toki ymmärrän että voi olla tilanteita, joissa pitää tehdä erilaisia järjestelyjä, mutta näissäkin pitäisi olla aika tarkkana, että kaikilla vierailla on kivaa eikä niin, että vieraat ovat hämmentyneitä ja kokevat olevansa eri kategorioissa.

Vierailija
76/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on ihan mahdollista. Halutaan säästää kuluissa.

Miehen ystäväporukassa osa oli kutsuttu polttareihin mutta ei häihin. Polttarikuluihin piti kyllä osallistua. Minusta sekin oli jo tökeröä.

Vierailija
77/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minut kutsuttiin hääjuhlaan, joka oli 3 vuotta vihkimisen jälkeen.

Erikoista!

vihkiminen ja hääjuhlahan ovat kaksi eri asiaa, ei niitä ole pakko pitää samana päivänä!

Voi käydä joo vihill', säästää kolme vuotta ja sitten pitää kunnon kemut!

Vierailija
78/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa penkkiin tönöttämään. Mitään emme tarjoa, emmekä missään tapauksessa halua edes tervehtiä sinua. Rahat voit laittaa tälle tilille. 

Eleganttia, eikö?

Vielä kerran toistan, jos kutsutaan pelkästään kirkkoon, ei tarvitse antaa lahjaa - ei myöskään rahaa tilille! 

Vierailija
79/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä hän vastasi kun kysyit häneltä asiasta?

Vierailija
80/127 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen kerran saanut kutsun vain vuhkitilaisuuteen kirkkoon ja kyse oli työkaverin häistä. Ymmärsin sen silloin ihan hyvin, meitä on iso työyhteisö ja monta työkaveria oli kirkkoon kutsuttuna. "

Itse taas en ymmärrä tätä lainkaan. Jos en kutsu jotain koko juhlaan, en kutsu myöskään kirkkoon.

Miksi kirkko pitää pyytää täyteen työkavereita ja kumminkaimoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän