Oudoin saamani hääkutsu: sain kutsun vihkimiseen kirkkoon, mutta en hääjuhlaan
Kutsussa luki tosiaan vihkimisen aika ja paikka, mutta itse hääjuhlasta ei mitään. Muut vieraat sitten lähtivät kirkosta juhlapaikalla, itse pyörin ensin hiukan ihmeissäni ja lähdin kotiin. Jäi sitten lahjakin antamatta,
Kyseessä oli lapsuudenaikainen kaverini, jota en ollut nähnyt pitkään aikaan. Enkä tavannut häntä nytkään.
Kommentit (52)
Onko mahdollista, että väärinkäsitys? Lukiko toisilla mitään juhlapaikasta? Joten ajattelisin et jos kirkkoon niin kyllä sitten juhliinkin.
Sen ymmärrän et juhliin kaikki, mutta kirkkoon vain läheiset.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että väärinkäsitys? Lukiko toisilla mitään juhlapaikasta? Joten ajattelisin et jos kirkkoon niin kyllä sitten juhliinkin.
Minulla ei lukenut kutsussa paikkaa, missä hääjuhla olisi. Muut olivat sinne selkeästi lähdössä. Olisko pitänyt pokkana seurata jotakuta ja mennä kuokkimaan??
ap
Tuossa linkatussa ketjussa joku morsian sanoi, että jotkut vieraat oli kutsuttu vain bileisiin kirkon ja ruokailun jälkeen. Eli mitä? Ensin on ollut vihkiminen ja hääjuhla ruokailuihin ja jotkut on tulleet sitten vasta illalla bilettään? Kaikkea sitä kuulee! En kyllä myöskään ole koskaan kuullut tai ollut häissä, joissa kutsu olisi vain puolikkaaseen tapahtumaan, vain kirkkoon tai vain hääjuhlaan. Kummassakaan tapauksessa en menisi.
Mut kutsuttiin kirkkoon ja jatkoille, mutta ei varsinaiseen hääjuhlaan. Jätin väliin, kun olisi mennyt koko päivänä tähän ja välissä monta tuntia luppoaikaa. Ja tuli kyllä aika B-vieras olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pari kertaa ollut vain hääjuhlassa, vihkimiseen ei kutsuttu. Hääpari päättää ketä kutsuu mihinkin tilaisuuteen, niin se nykyään menee. Varmaan hääjuhlaan kutsutaan vain ne, kenen kanssa on enemmän tekemisissä. Ei monella ole varaa kutsua yhtään "ylimääräisiä" ihmisiä.
Tökeröä kutsua pelkkään kirkkoon.
Sehän on julkinen tila jonne saa mennä kuka vaan.
Minä en ainakaan päivystä kirkkojen ovilla joka päivä siltä varalta että joku tuttu olis menossa naimisiin.
Siksi otan vastaan mielelläni sen kutsun kirkkoon.
Yleinen tapa ainakin keski-euroopassa, yleensä kyllä kirkon jälkeen on cocktail-tilaisuus ja sen jälkeen osa jatkaa itse hääjuhlaan. Olen ollut muutamissa tällaisissa häissä, olihan se suomalaisesta hassua, kun osa lähti kotiin ja itse jatkoi hääjuhlan illalliselle.
Näin se joskus on. Kutsu voi olla pelkästään vihkitilaisuuteen kirkkoon. Kutsussa kyllä näkyy jos on kutsuttu myös hääjuhlaan.
Sama voi olla myös hautajaistilaisuudessa. Kirkkoon tai kappeliin kutsutaan enemmänkin ihmisiä, mutta muistotilaisuuteen pienempi porukka.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen tapa ainakin keski-euroopassa, yleensä kyllä kirkon jälkeen on cocktail-tilaisuus ja sen jälkeen osa jatkaa itse hääjuhlaan. Olen ollut muutamissa tällaisissa häissä, olihan se suomalaisesta hassua, kun osa lähti kotiin ja itse jatkoi hääjuhlan illalliselle.
Tässä sentään tarjotaan vieraille jotain. Ja ehkä ne cocktail-tyypit olivat just työkavereita ja muita, joiden ei ole niin väliksi edes päästä iltajuhlaan.
Pelkässä kirkossa ei ole mitään. Kirkko-osuus on häistä aika tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Näin se joskus on. Kutsu voi olla pelkästään vihkitilaisuuteen kirkkoon. Kutsussa kyllä näkyy jos on kutsuttu myös hääjuhlaan.
Sama voi olla myös hautajaistilaisuudessa. Kirkkoon tai kappeliin kutsutaan enemmänkin ihmisiä, mutta muistotilaisuuteen pienempi porukka.
Vai että hautajaisiin! Enpä lähtisi tuollaiseen kuin työn puolesta. Eli vainajaa tarvitsisi kunnioittaa läsnäololla työantajan, yhdistyksen tms. nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei lukenut kutsussa paikkaa, missä hääjuhla olisi. Muut olivat sinne selkeästi lähdössä. Olisko pitänyt pokkana seurata jotakuta ja mennä kuokkimaan??
ap
Jos hääjuhlaan on tarkoitus mennä, niin kyllä se silloin selkeästi mainitaan siinä kutsussa. Jos on pelkästään kutsuttu vihkitilaisuuteen kirkkoon, niin sitten ainoastaan sinne voi mennä.
Jos kutsussa luki, että tervetuloa kirkkoon ja hääjuhlaan, niin silloin sinun olisi pitänyt kysyä, missä hääjuhla pidetään, jos se oli epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kutsuttiin vain kirkkoon. Työkaveri, tai siis entinen, meni naimisiin ja kutsui meidät tiimiläiset vain kirkkoon.
Selitti paikka on täynnä, mutta haluaa, että olemme mukana päivässä.
Matka olisi maksanut abc lipun verran ja matka n 1.5 h suunta. Jätin väliin
Mikä on abc lippu?
Semmoinen, että voi syödä ABC-asemalla eineksiä vattan täydeltä. Lappu sidotaan leuan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sentään tarjotaan vieraille jotain. Ja ehkä ne cocktail-tyypit olivat just työkavereita ja muita, joiden ei ole niin väliksi edes päästä iltajuhlaan.
Pelkässä kirkossa ei ole mitään. Kirkko-osuus on häistä aika tylsä.
Kyllä niissä cocktail-tyypeissä oli ihan ystäviä ja tuttavia, hääillallinen haluttiin ilmeisesti rajoittaa vain lähimpiin. Oli niissä kyllä silti n. 50-70 vierasta
Musta aika törkeetä, jäisi kaverisuhde kyllä siihen. Ymmärrän joten kuten jos työkaverit on kutsuttu vaan vihkimiseen, vaikka sekin on vähän outoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pari kertaa ollut vain hääjuhlassa, vihkimiseen ei kutsuttu. Hääpari päättää ketä kutsuu mihinkin tilaisuuteen, niin se nykyään menee. Varmaan hääjuhlaan kutsutaan vain ne, kenen kanssa on enemmän tekemisissä. Ei monella ole varaa kutsua yhtään "ylimääräisiä" ihmisiä.
En halua olla " ylimääräinen".
Minutkin kutsuttiin vain vihkitilaisuuteen, kävin, noloa!
Kutsussani oli painovirhe. Häät olivat alkaneet jo tuntia aikaisemmin ja olin tunnin myöhässä. Ihmettelin miksei muiden kutsussa ollut. Ehkä oli tarkoitus vinoilla.
Normikutsu. Tuossa on hyvä puoli ettei tarvitse investoida lahjaan.
Väitöskaronkka, vai mikä onkaan nimeltään, on samanlainen homma. Saa tulla penkintäytteeksi yleisöksi, mutta varsinaisiin juhliin kutsutaan vain tarpeeksi tärkeät ja arvovaltaiset ihmiset. En ole koskaan mennyt kun en kerran kelpaa kaikkiin osuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama voi olla myös hautajaistilaisuudessa. Kirkkoon tai kappeliin kutsutaan enemmänkin ihmisiä, mutta muistotilaisuuteen pienempi porukka.Vai että hautajaisiin! Enpä lähtisi tuollaiseen kuin työn puolesta. Eli vainajaa tarvitsisi kunnioittaa läsnäololla työantajan, yhdistyksen tms. nimissä.
Hautajaiset nyt yleensä on sellaiset joihin ainakin maaseudulla tulee koko kylä kirkkoon kun paikallislehdessä on asiasta ilmoitettu. Usein kai vain lähimmät sitten jatkavat kahvituksiin tai ruokailuun.
Jättäisin väliin, ilman muuta.