Työskentelen siivousalalla ja ärsyttää ulkomaaalaiset
Vievät kaikki työt nämä intialaiset ja ukaranalaiset. Suurin osa jo ulkomaalaisiaa. Suomalaisia ei enää palkata :(
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantasuomalainen tai ainakin hyvin suomea puhuva tekee parempaa työnjälkeä. Lieneekö sitten perimässä se vika, että laiskuus iskee matuun vai onko kyse siitä, että ei oikeasti ymmärretä perehdytystä puutteellisen kielitaidon vuoksi? Kaipaan niitä aikoja, kun laitoshuollossa oli napakkaa tätiä siivoamassa, jälki oli erittäin hyvää ja ammattitaitoista ja he laittoivat meidät muutkin kuriin ja ojennukseen siisteyteen liittyen. Itse työskentelen sairaanhoitajana, pitkään työskennellyt ja kyllä se siivouksen jälki on oikeasti ihan toisenlaista tätä nykyä kuin vaikka 20 vuotta sitten. Tiedä sitten, miten toimistoissa, kouluissa, kaupoissa?
Napakka sairaalahuoltajatäti täällä yli 20 vuoden kokemuksella on ihan samaa mieltä. Pari pääsyytä muutokseen pitkällä aikavälillä: työohjeet ovat keventyneet paljon, ei hinkutella yhtään samaan malliin kuin 20 v sitten, jolloin eristyksenpurussa laapittiin seinätkin roiskekorkeudeltq, ja onhan meitä vähennettykin ainakin kolme kierrosta sen jälkeen, joten ei voida laappiakaan, koska edelleen yhdellä ihmisellä on vain kaksi kättä ja jalkaa. Tiedä sitten kumpi oli ensin, säästöt vai tason lasku. 😉 mun aikani menee nykyään osastokeittiön töissä, siivous on ihan toissijaista.
Tai sitten kun kahden tunnin jonninjoutavat koulutukset on työajalla ja jäljelle jäävästä työajasta ei voi joustaa ruuan jaosta tai omista tauoista,niin se kaks tuntia nipistetään siivouksesta pois. Ja nämä jonninjoutavat meillä on sellaisia jotka jo on opittu koulussa, jotka osataan jo vaikka ylösalaisin ja silmät kiinni. Mut sit taas jos palkka juoksee istumalla kaks tuntia, eikä tarvii hinkata nurkkia niin kyllä käy.
Pahinta noissa on etteivät kuulu liittoon ja tekevät töitä rikkureina.
Intialaisia on kaikki siivousyritykset täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantasuomalainen tai ainakin hyvin suomea puhuva tekee parempaa työnjälkeä. Lieneekö sitten perimässä se vika, että laiskuus iskee matuun vai onko kyse siitä, että ei oikeasti ymmärretä perehdytystä puutteellisen kielitaidon vuoksi? Kaipaan niitä aikoja, kun laitoshuollossa oli napakkaa tätiä siivoamassa, jälki oli erittäin hyvää ja ammattitaitoista ja he laittoivat meidät muutkin kuriin ja ojennukseen siisteyteen liittyen. Itse työskentelen sairaanhoitajana, pitkään työskennellyt ja kyllä se siivouksen jälki on oikeasti ihan toisenlaista tätä nykyä kuin vaikka 20 vuotta sitten. Tiedä sitten, miten toimistoissa, kouluissa, kaupoissa?
Napakka sairaalahuoltajatäti täällä yli 20 vuoden kokemuksella on ihan samaa mieltä. Pari pääsyytä muutokseen pitkällä aikavälillä: työohjeet ovat keventyneet paljon, ei hinkutella yhtään samaan malliin kuin 20 v sitten, jolloin eristyksenpurussa laapittiin seinätkin roiskekorkeudeltq, ja onhan meitä vähennettykin ainakin kolme kierrosta sen jälkeen, joten ei voida laappiakaan, koska edelleen yhdellä ihmisellä on vain kaksi kättä ja jalkaa. Tiedä sitten kumpi oli ensin, säästöt vai tason lasku. 😉 mun aikani menee nykyään osastokeittiön töissä, siivous on ihan toissijaista.
Tai sitten kun kahden tunnin jonninjoutavat koulutukset on työajalla ja jäljelle jäävästä työajasta ei voi joustaa ruuan jaosta tai omista tauoista,niin se kaks tuntia nipistetään siivouksesta pois. Ja nämä jonninjoutavat meillä on sellaisia jotka jo on opittu koulussa, jotka osataan jo vaikka ylösalaisin ja silmät kiinni. Mut sit taas jos palkka juoksee istumalla kaks tuntia, eikä tarvii hinkata nurkkia niin kyllä käy.
Ihan tuttua tuokin. Jokaisella työntekijällä on tietty kiintiöity tuntimäärä koulutuksia vuodessa, joiden pitää täyttyä. Sisällöllä ei ole merkitystä ja harvoin saadaan mitään uutta. Näiden tarkoitus on tehdä hyvää tilastoa, samoin kuin niiden tyhjinä palautettavien keittiön omavalvontalomakkeiden, johon van arvotaan jotakin, koska palautettava on ja joku jossain pitää kirjaa ja pelastaa oman nahkansa. Todennäköisesti palveluohjaaja laaduntarkistuksineen. Koko homma on näin konkarin näkökulmaa älytöntä farssia, ja millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että joka vuoroon on nimi, ihan sama mikä ja minkälainen tekijä. Tuo kielitaitovaatimuskin koskee vain uusia eikä tarina kerro sen napsahdettua yhtäkkiä, että tapettiinko joku potilasriepu lopulta väärin jaettuihin ruokiin vain oliko syynä "vain" se turkulainen magneetti-insidentti, jossa imeytettiin MRI-laitteen putkeen siivouskone. Ei sentään potilasta välissä. Kaaos on ikuista, mutta siihen tottuu, kun ruuvaa päänsä sille vaihteelle, että tätä halutaan, ei sitä old school työmoraalia. Saahan sitä toki raataa jos haluaa.
Suomessa asuu tänä päivänä jo 12% ulkomaalaisia. Eli joka kymmenes. Repikää siitä.
Ja miettikää, mikä on tilanne 10v päästä..
Vierailija kirjoitti:
Pahinta noissa on etteivät kuulu liittoon ja tekevät töitä rikkureina.
Sehän se jutun juoni juuri onkin.
Kokoomusunelmaa.
Halpaa. Nöyrää tietämätöntä työväkeä.
"Pahinta noissa on etteivät kuulu liittoon ja tekevät töitä rikkureina."
Juuri tuota olin tulossa sanomaan. Kokoomus nauttii, kun ulkomaalaisia palkataan minimipalkalla, eivätkä he ymmärrä työsopimusten sisältöä. Heillä on tarkoitus rikastuttaa työnantajia. Työntekijöille se ja sama, vaikka tekisivät töitä velaksi. Sitten on hyvä huutaa suomalaisille ja haukkua laiskoiksi. Kokoomuksen unelma.
Olen ollut töissä HUSissa kauan, ja työkaverit ovat valtaosaltaan maahanmuuttajia. Ehkä minulla on ollut hyvä tuuri, mutta lähes kaikki ovat olleet erittäin päteviä ja huolellisia ihmisiä. Perehdytys on tietysti tärkeää. Ilman puhtausalan koulutusta ei myöskään enää saa vakituista työpaikkaa. Vaihtuvuus on ollut pientä, johtunee hyvästä työilmapiiristä. Työnkuva vaihtelee tietysti paljonkin riippuen eri kohteista, akuuttiosaston toiminta on täysin erilaista kuin esim. toimistosiivous. Kuten sanoin, minun kokemukseni maahanmuuttajakollegoista ovat myönteisiä. Hankalia persoonia muistan takavuosilta, he kaikki olivat suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olet rasistinen ksenofoopikko.
Sanot tuon ikään kuin se olisi muka huono juttu. Häh?
Vierailija kirjoitti:
Itse siivousalalla ja mekoistahan tuo on. Yksi osasi puhua kyllä suomea, mutta ei englantia. Sitten osa ei puhunut suomea, mutta puhui englantia. Näillä joillakin ei siis ollut mittääån yhteistä kiletä keskenään.
Opettelehan sinä ihan ensin kirjoittamaan sujuvaa suomen kieltä.
Ensin valitetaan, että m a m u t elää tukien varassa. Ja sitten kun tekevät töitä, niin siitäkin valitetaan.