Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos vuokra ylittää Kelan hyväksymän rajan

Vierailija
14.06.2026 |

maksaako Kela asumistukea siihen hyväksymäänsä rajaan asti vai onko niin, että sitten ei saa asumistukea ollenkaan? 


Olen saanut tästä nyt kahdenlaista tietoa, enkä tiedä, mikä pitää paikkansa. 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vuokra on 500e, mutta ei kela mun vuokraa maksa, vaikka oon työtön ja tuloton. Kusi sukassa joutuu elää ja miettiä joka päivä, mitä syö. 

Mikset saa asumistukea? Mikset saa yleistukea?

Vierailija
42/47 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa siihen rajaan asti ja loput maksat itse.

Ystäväni sanoo, ettei saa mitään asumistukea, koska vuokra ylittää Kelan rajan. Ihmettelen tätä, siksi kyselen. 

 

Ap 

saat asumistukea joka lasketaan siihen rajaan asti. Loppu vuokrasta tarvii itse maksaa siitä perusosasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joillekin tulee yllätyksenä että asumis- tai toimeentulotukea pitää hakea, kun olemattomilla tuloilla valittavat etteivät mitään saa. Todennäköisimmin kuitenkin jättävät tarinastaan tukiin vaikuttavia yksityiskohtia pois.

No niinpä, taitaa olla tilanne että "pappa betalar".

Vierailija
44/47 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa siihen rajaan asti ja loput maksat itse.

Ei makseta rajaan asti, vaan hyväksyttävistä menoista 70% + omavastuu. 30% vuokrasta maksat itse ja sen lisäksi ylimenevän osan.

 

https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki

Toimeentulotuessa maksetaan rajaan asti 100% vuokra.

Vierailija
45/47 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrarajat ovat jotta tuen saajat ottavat vastuuta... Eli maksat itse omistasi/toimeentulotuen perusosasta sen ylittävän osan.

Omavastuun lisäksi niin. Eli tuplavastuut, ellei löydy superedullista asuntoa...

Vierailija
46/47 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi veronmaksajan pitää maksaa jonkun toisen aikuisen ihmisen asumiskulut.

Suomi kuuluu EU:hun. Ja noudattaa EU:n lakeja. Siihen kuuluu vapaa liikkuvuus ihmisillä. Se on tullut aika kalliiksi Suomen veronmaksajille. Kun 700000 ihmistä on tullut Kelan tuille ulkomailta. Myös terveydenhoito on tämän takia ylikuormittunut. Mutta sitä saa mitä tilaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/47 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa siihen rajaan asti ja loput maksat itse.

Ei makseta rajaan asti, vaan hyväksyttävistä menoista 70% + omavastuu. 30% vuokrasta maksat itse ja sen lisäksi ylimenevän osan.

 

https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki

Toimeentulotuessa maksetaan rajaan asti 100% vuokra.

Ketjussa oli kyse asumistuesta. Vain varattomat saavat toimeentulotukea.