Jos vuokra ylittää Kelan hyväksymän rajan
maksaako Kela asumistukea siihen hyväksymäänsä rajaan asti vai onko niin, että sitten ei saa asumistukea ollenkaan?
Olen saanut tästä nyt kahdenlaista tietoa, enkä tiedä, mikä pitää paikkansa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Maksaa siihen rajaan asti ja loput maksat itse.
Ystäväni sanoo, ettei saa mitään asumistukea, koska vuokra ylittää Kelan rajan. Ihmettelen tätä, siksi kyselen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni sanoo, ettei saa mitään asumistukea, koska vuokra ylittää Kelan rajan. Ihmettelen tätä, siksi kyselen.
Ap
No sitten usko sitä kaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kai se on vähän eri paikoissa eritavalla miten maksetaan. Minulla menee yli n 90 euroa mutta saan asumistukea
Minusta tuo hyväksymisraja koskee toimeentulotukiasiakkaita. Tottakai asumistuessakin on rajansa, paljonko sitä saa, mutta se muuttoasia koskee toimeentulotukea.
Jos vuokrasi ylittää yleisen asumistuen kuntakohtaisen maksimirajan, Kela ei voi hyväksyä koko vuokraa mukaan tukea laskettaessa. Saat asumistukea vain Kelan hyväksymän enimmäisasumismenon rajaan asti, josta maksetaan 70 %. Maksat ylimenevän osan itse, mutta voit hakea asumistuen lisäksi perustoimeentulotukea.
Yleisessä asumistuessa ja toimeentulotuessa on huomioitava seuraavat asiat:
Yleinen asumistuki: Kela määrittelee kunnalliset neliömetri- ja euromääräiset enimmäisasumismenot. Jos vuokrasi on tätä suurempi, tuki lasketaan tuon katon mukaan.
Toimeentulotuki: Jos tulosi ja asumistukesi eivät riitä kattamaan kohtuulliseksi katsottuja asumismenoja, voit hakea Kelasta perustoimeentulotukea. Kela ohjaa tarvittaessa etsimään halvempaa asuntoa, jos asumismenot ylittävät toimeentulotuen kohtuullisuusrajat, mutta poismuuttoa ei voi suoraan pakottaa.
Erityistilanteet: Jos vuokra on korkeampi hyväksyttävän syyn (esim. sairauden, eron tai muun äkillisen elämäntilanteen) vuoksi, asumismenoja voidaan korottaa tilapäisesti.
Ei tarvi miettiä. Kelan sivuilta löytyy asumistukilaskuri. Siinä kysytään samat kysymykset, joita kysytään asumistukea hakiessa ja lopuksi saa arvion asumistuen suuruudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikea vastaus. 100% varma tieto
Asumistuki on aikansa elänyt ja markkinoita vääristävä, täysin typerä ja turha järjestelmä joka pitää ajaa alas pian.
En ymmärrä miksi veronmaksajan pitää maksaa jonkun toisen aikuisen ihmisen asumiskulut.
Kun kerran oli kysymys asumistuesta niin ei ole niin pientä vuokraa että kela maksaisi kokonaan. 70% hyväksyttyyn rajaan asti vähennettynä omavastuulla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi veronmaksajan pitää maksaa jonkun toisen aikuisen ihmisen asumiskulut.
Koska he kumpikin ovat osa tätä yhteiskuntaa.
Joudut muuttaan välittömästi, tavarasi kannetaan ulos ja murskataan.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että on paljon muutakin mitä et ymmärrä.
Maksaa rajaan asti ja loput maksat itse. Minulla vuokra n. 1050, Kelan maksukatto jotain n. 760 ja saan asumistukea n. 190 ja loput maksan itse.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on aikansa elänyt ja markkinoita vääristävä, täysin typerä ja turha järjestelmä joka pitää ajaa alas pian.
Eikä ole. Ei ne vuokrat silti laskisi mihinkään pariin sataan euroon ja ilman asumistukea monet ihmiset joutuisi kadulle. Tai tunkeutuisi esim sinun kotiisi.
Asumistuessa vaikuttavat tulorajat ja asukkaiden lukumäärä, ei vuokran määrä. Mitä enemmän asunnossa asuu tulottomia asukkaita (lapsia) sitä enemmän voi tukea saada enimmäisrajaan asti. Ei siis ole väliä vaikka vuokra olisi 3000e/kk koska tuen voi saada tiettyyn rajaan saakka.
Toimeentulotuessa vaikuttavat tiukemmat rajat. Jos pääkaupunkiseudulla kohtuullinen vuokran määrä yksin asuvalle on 715e/kk mutta vuokrasi on 730e/kk, maksat ylittävän osan itse. Mitä enemmän sinulla on tuloja, sitä pienempi on toimeentulotuki. Monet asumistukea ja työttömyysturvaa saavat saavat paikkakunnasta ja vuokran suuruudesta riippuen ehkä vain 60e/kk toimeentulotukea tai vaikka 230e/kk riippuen mikä on tulovaje.
Vierailija kirjoitti:
Sama! Ite kärvistelen todella pienellä budjetilla koska maksan itse oman asumisen. Raha ei riitä edes kaikkeen tarpeelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Tää saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta kaikki maksaa veroja.