Alkoholin kotiinmyynti on monelle jopa kuolemantuomio
Alkoholistina voin kertoa, että tietyn vaiheen monet alkoholistit juovat yksin kotonaan niin kauan kun jaksavat lähikaupassa käydä. Juominen loppuu ja apua jotkut hakee siinä vaiheessa. Nyt kun tämä uusi laki tulee voimaan, holisti juo pitempään kunnes on äärettömän huonossa kunnossa ja silloin ei mennä enää katkolle vaan sairaalaan. Tulee maksamaan yhteiskunnalle paljon. Monet juovat itsensä hengiltä. Nyt varmasti tulee viisaita kommentteja itseään parempana pitäviltä. Muistutan tässä vielä, ett kyse on sairaudesta ei valinnasta. Se putkijuominen on kaukana hauskasta, se on pahinta painajaista. Ehkä tässä halutaankin tietyistä ihmisistä nopeammin eroon.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap, millä lailla putkijuominen on painajaista? .ilmaista se elo ja olo silloin on?
Kokeileppa juoda aluksi kaksi viikkoa niin, että et syö kun ei ruoka maistu. 2-3 päivää on ihan mukavaa mutta sitten alkaa painajainen. Aamun viinat ei pysy sisällä ja voimat ehtyy. viikolla kasi lähinnä nukut vähän väliä, välillä tietenkin juotava ettei promillet laske liian alas. Olo ei todellakaan ole hyvä.
Kyllä minulla aina ryypätessä ruoka maistuu, pisin putki 2kk.
Koko ajan alkoholia veressä?
Hyi hitsi, mitä elämää, ei käy kateeksi. Mutta sehän on sairaus ja sitä voisi yrittää parantaa katkolla, mutta juoppo itse sen tietysti päättää. Ryypätä tai joutua ennenaikaiseen hautaan. Sivusta olen seurannut erästä tyyppiä. Juoppohulluuskohtaus oli joku päivä sitten menossa. Totesi minulle puhelimessa, että nyt on talvi. Lunta on kuulema vielä joissakin paikoissa. En ole enää yhteydessä tähän tyyppiin... Surullinen tapaus.
Alkoholidelirium on sekavuustila, johon liittyy ruumiillisia häiriöitä. Tavallisia oireita ovat sekavuus ja tajunnan hämärtyminen siten, että tietoisuus ja tarkkaavaisuus häiriintyvät. Lisäksi siihen liittyy usein aistiharhoja eli hallusinaatioita. Ne ovat aistimuksia, jotka koetaan ilman vastaavaa ulkoista ärsykettä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kahden alkoholistin lapsena täytyy sanoa että en voi kuvitella mitään hirveämpää kuin alkoholin kotiinkuljetus. En alkoholisteille enkä heidän läheisilleen.
Kahden alkoholistin lapsena olen sitä mieltä, ettei ne lasten olot parane sillä ettei alkoholia saa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on ongelma suomalaisille? Miksi meitä holhotaan? Miksi liityimme eu:n?
Olisiko jo aika luopua holhouspelleilystä? Ollaan tosiaan EU:ssa ja alkoholia saa tilattua postissa Suomen ulkopuolelta. Jos joku läheinen ryyppää niin se ryyppää vaikka alkoholia saisi vain kiipeämällä vappuisin liikennemerkin päälle ja laulamalla dirlandaata. Ehkä ihmisen saa antaakin kuolla siihen viinaan.
Vaihtoehtoisesti voidaan alkaa hoitaakin sitä alkoholismia. Taustalla on usein myös mt-ongelmia, mutta näitähän ei edes hoideta yhdessä vaan saadakseen mt-hoitoa täytyy olla juomatta, joka siis on este johon koko hoito sitten kaatuu.
Moni hoitaa päihteillä mt-ongelmiaan. On surkuhupaisaa, ettei näitä asioita hoideta yhtenä nippuna missään muualla kuin omalla rahalla maksettavissa yksityispaikoissa.
Päihdehoidon saisi muutenkin keskittää lähes kokonaan noihin yksityisiin, rahalla maksettaviin paikkoihin. Jos on rahaa päihteisiin niin ihme kun ei muka hoitoon sitten olisi. Verorahojen käyttöä päihdehoitoon pitäisi harkita hyvin, hyvin tarkkaan. Todellakin voi vaatia edes omaa motivaatiota lopettaa päihteiden käyttö ennen kuin aletaan hoitoon käyttämään verorahoja.
Aikoinaan päihdehoitoa oli tarjolla vaikka kuinka paljon eli oli kunnallisia katkopaikkoja ja yksityisiä kelan tai kunnan maksamia päihdekuntoutuspaikkoja joissa alkoholisti saattoi lomailla pitemmän aikaa. Valitettavasti hoito- ja kuntoutustulokset ovat olleet vaatimattomat. Jos ei ole motivaatiota lopettaa juomista niin miksi alkoholisti tekisi niin vaikka terveys olisi uhattuna.
Päihderiippuvuudesta on vaikea päästä eroon ja se onnistuu vain harvalle. Ainoa tehokas keino estää päihteiden haittoja on saatavuuden vaikeuttaminen ja nyt ollaan menossa aivan toiseen suuntaan oli kyse alkoholista tai huumeista. Kaikkea on tarjolla ja kohta Wolt alkaa kuljettaa alkoholia ja varmaan kohta muutakin.
Näin se epäilemättä on, että saatavuuskin kyllä vaikuttaa, ja haitat lisääntyvät, jos asiaa tarkastellaan vain päihderiippuvaisten näkökulmasta. Mutta kun suurin osa ihmisistä ei ole päihderiippuvaisia, ja osa alkaa olla aika kyllästynyt siihen, että pitää tämän pienen vähemmistön vuoksi sopeutua rajoituksiin. Päihderiippuvaisia ja suurkuluttajia on yhteensä noin 15 % ja normaalikäyttäjiä noin 85%.
Muistuttaisin lisäksi, että saatavuutta isompi paino on kyllä hinnalla. Jos kotiinkuljetus ei ole ilmaista kuitenkaan, niin kaikkein juopoimmat eivät sitä käytä, vaan hakevat itse, tai jopa valmistavat itse juomansa. Ainakin ne alkoholistit, keitä itse tiedän, tekevät itse kotiviiniä ja osa tekee pontikkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kahden alkoholistin lapsena täytyy sanoa että en voi kuvitella mitään hirveämpää kuin alkoholin kotiinkuljetus. En alkoholisteille enkä heidän läheisilleen.
Kahden alkoholistin lapsena olen sitä mieltä, ettei ne lasten olot parane sillä ettei alkoholia saa kotiin.
Sanoisin että olot voi jopa parantua, jos alkoholia on kotona, koska sitten vanhemmat ei lähde baareihin ja jätä lapsia yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on ongelma suomalaisille? Miksi meitä holhotaan? Miksi liityimme eu:n?
Olisiko jo aika luopua holhouspelleilystä? Ollaan tosiaan EU:ssa ja alkoholia saa tilattua postissa Suomen ulkopuolelta. Jos joku läheinen ryyppää niin se ryyppää vaikka alkoholia saisi vain kiipeämällä vappuisin liikennemerkin päälle ja laulamalla dirlandaata. Ehkä ihmisen saa antaakin kuolla siihen viinaan.
Vaihtoehtoisesti voidaan alkaa hoitaakin sitä alkoholismia. Taustalla on usein myös mt-ongelmia, mutta näitähän ei edes hoideta yhdessä vaan saadakseen mt-hoitoa täytyy olla juomatta, joka siis on este johon koko hoito sitten kaatuu.
Moni hoitaa päihteillä mt-ongelmiaan. On surkuhupaisaa, ettei näitä asioita hoideta yhtenä nippuna missään muualla kuin omalla rahalla maksettavissa yksityispaikoissa.
Minulle ainakin tulee masennusoireita juomisesta, ja kun ei krapulaakaan tule, niin on kiusaus lääkitä oireita juomalla lisää. Voi olla, että jollain on ensin masennus ja sitten alkoholin käyttö, joka vaatii aina lisää alkoholia, jotta oireet pysyy pois. Mutta mitä väliä sillä oikeastaan on, kumpi oli ensin? Jos tuosta kierteestä haluaa eroon, niin se pitää kuitenkin katkaista, eli pitää lopettaa juominen. Jos on jo riippuvuus, niin ei se helppoa ole, en sitä väitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla aikamoinen juoppo, kun ei edes kauppaan enää pääse!
Kyllä. Ja näitä on. Usko pois, aikamoisia juoppoja on olemassa. Eikä niin vähänkään.
Juuri näitä, jotka haetuttaa muilla juoma lastinsa, maksua vastaan tietysti, mutta juoppokaverille, joka ei ihan siinä pisteessä vielä ole, kelpaa maksuksi halpa viinapullon.
Tälläkin kylällä, jossa minä asun, on sellaisia tapauksia että ei moni uskoisi. Osa pystyy vielä itse hakemaan kaljansa ja viinansa. Osa sitten makailee kämpissään kuka missäkin kunnossa. Kaverit auttaa, ja miten milloinkin. Aina näitä hyysääjiäkin löytyy, on jokunen nainenkin joka heitä passailee, samaa rataa menossa nekin.
Työttömyyttä on paljon, kun pari isoa tuotantolaitosta lopetti toimintansa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Sukulaisissani on monia alkoholisteja ja tuo uusi lakimuutos on pahinta mitä heille voi tapahtua. He juovat oikeasti itsensä hengiltä, kun voivat tilata kotiin, eikä tarvitse poistua kotoa.
Elämä on valintoja. Ei voi syyttää muita kuin itseään.
Alkoholisti ei valitse pulloa, pullo valitsee hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että olot voi jopa parantua, jos alkoholia on kotona, koska sitten vanhemmat ei lähde baareihin ja jätä lapsia yksin.
Tai jos meno menee nopeasti hulluksi, niin lapset pääsee nopeammin sieltä kotoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Sukulaisissani on monia alkoholisteja ja tuo uusi lakimuutos on pahinta mitä heille voi tapahtua. He juovat oikeasti itsensä hengiltä, kun voivat tilata kotiin, eikä tarvitse poistua kotoa.
Minnesota-hoidossa väittävät näin. Että sairastuminen ei ole omaa syytä. Jukoliste mitä soopaa.
Olen lapsuuden viisihenkisestä perheestä ainoa, jolla ei ole päihdeongelmaa. Se on täysin omien valintojeni seurausta. Olisin voinut ja voisin vieläkin opetella kittaamaan joka tilaisuuden tullen. En vaan halua sellaista elämää.
Ei muuta mitään, alkoholisti ei ikinä jää juomista vaille, aina joku hakee jos itse ei kykene, myös pimeää viinaa myydään suoraan kotiovelle.
Varmasti on mahdollista laittaa esto tuollaisten palvelujen käyttöön, jos kokee tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap, millä lailla putkijuominen on painajaista? .ilmaista se elo ja olo silloin on?
Kokeileppa juoda aluksi kaksi viikkoa niin, että et syö kun ei ruoka maistu. 2-3 päivää on ihan mukavaa mutta sitten alkaa painajainen. Aamun viinat ei pysy sisällä ja voimat ehtyy. viikolla kasi lähinnä nukut vähän väliä, välillä tietenkin juotava ettei promillet laske liian alas. Olo ei todellakaan ole hyvä.
Kyllä minulla aina ryypätessä ruoka maistuu, pisin putki 2kk.
Miten tuollainen putki edes onnistuu? Jos olen juonut liikaa, alkoholin ajattelukin etoo seuraavana päivänä (ja usein sitäkin seuraavina päivinä). Joskus teininä vedin överit Bacardilla, ja vaalea rommi ei maistu vieläkään 20 vuotta myöhemmin.
Alkolistilla onnistuu. Keho on tottunut, ei tule sitä etovaa oloa. Olen seurannut alkoholistisukulaisiani ja kun on pakko saada niin juovat hajuvedet, etikan, mitä hyvänsä.
La Sol on kelpo viini😜🥂🍷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minnesota-hoidossa väittävät näin. Että sairastuminen ei ole omaa syytä. Jukoliste mitä soopaa.
Olen lapsuuden viisihenkisestä perheestä ainoa, jolla ei ole päihdeongelmaa. Se on täysin omien valintojeni seurausta. Olisin voinut ja voisin vieläkin opetella kittaamaan joka tilaisuuden tullen. En vaan halua sellaista elämää.
Se on sitten jännä aine se alkoholi, kun toiset voivat juoda sitä täysin riskittömästi, ilman että sairastuvat alkoholismiin ja toiset sitten sairastuvat alkoholismiin juotuaan alkoholia. Miten v...ssa sama aine ei sitten vaikuta kaikkiin ihmisiin samalla lailla? Jos kaikki joisivat pullollisen arsenikkia, niin joka iikka kuolisi, eikä kävisi niin kuin alkoholin kanssa, että osa selviytyy ja osa ei. V..tu se alkoholi on sitten ihiime aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alkoholisti pullonsa valitsee, tai tölkkinsä. Alkoholisti itse päättää, ottaako kaljaa vai ottaako väkeviä vai ottaako vähän lonkeroa tai siideriä. Jos alkoholisti on siinä juomavaiheessa, haluton olla juhannusta(kin) selevinpäin, hän ei päätä olla vesi-tai limulinjalla, vaan hän tarttuu siihen, mikä hänen omasta mielestään parhaiten sopii juhannukseen. Jouluna voi olla sitten jotkut muut juomat, joilla vetää päänsä pimeäksi - vielä tavallistakin pimeämmäksi. Uutisista sitten luetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla aikamoinen juoppo, kun ei edes kauppaan enää pääse!
Kyllä. Ja näitä on. Usko pois, aikamoisia juoppoja on olemassa. Eikä niin vähänkään.
Juuri näitä, jotka haetuttaa muilla juoma lastinsa, maksua vastaan tietysti, mutta juoppokaverille, joka ei ihan siinä pisteessä vielä ole, kelpaa maksuksi halpa viinapullon.
Tälläkin kylällä, jossa minä asun, on sellaisia tapauksia että ei moni uskoisi. Osa pystyy vielä itse hakemaan kaljansa ja viinansa. Osa sitten makailee kämpissään kuka missäkin kunnossa. Kaverit auttaa, ja miten milloinkin. Aina näitä hyysääjiäkin löytyy, on jokunen nainenkin joka heitä passailee, samaa rataa menossa nekin.
Työttömyyttä on paljon, kun pari isoa tuotantolaitosta lopetti toimintansa täällä.
Mulla oli vuosia sitten naapurina nainen, jolle piti koko ajan olla jonkun kantamassa Alkon hyllystä keittiön pöydälle 0,75 l tai litran pullo kirkasta viinaa. Hän ei juonut kotonaan yksin, joten sille saatettiin toimittaa päivän aikana neljäkin pulloa kirkasta viinaa. Siis neljä kokonaista litraa kirkasta viinaa päivän mittaan ellei enemmänkin pahimpina päivinä plus muut juomat siihen päälle. Huuto oli hirveä siellä kämpässä monena päivänä. Asui tuolla C-rapussa ja minä tässä A-rapussa.
Alkuun se oli sitä, että hän ei viitsinyt itse lähteä hakemaan pulloa Alkosta, kun käveltävää olisi ollut kilsa suuntaansa eikä sille olisi myytykään, kun jo naamasta näki. Lopulta se meni siihen, että siltä meni sisuskalut ja jalat petti alta, ettei pystynyt enää kävelemään. Siitä lähti sairaalaan ja sinne kuoli. Ryyppäsi itsensä hengiltä kirjaimellisesti.
Muistan yhdessä välissä, kun lähdin pihasta kaupoille ja tämän alkoholistinaisen keittiön ikkuna oli auki, niin sieltä kuului yhtäkkiä huuto, kuinka hän kutsui minua nimeltä ja perään käskytti, että tuo mulle pullo viinaa! Olin että voi ny v..tu ja lähdin äkkiä pihasta pois. En hakenut, mulla oli siinä muutakin menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ne olot paranee, kun alkoholistivanhemmat pitää huolen siitä, että kotona on AINA alkoholia saatavilla, ettei tarvi lähteä mihinkään ja voivat vetää koska vaan päänsä tavallistakin pimeämmiksi? Alkaa sitten joku show sen tietyn määrän jälkeen. Ne olot lähtee paranemaan sillä, että ne alkoholistivanhemmat päättävät jättää alkoholin ja alkavat tehdä, jo lastensa parhaaksi, töitä raitistumisensa eteen. Mutta kun se juominen vaan jatkuu ja jatkuu, niin mikään ei tule muuttumaan paremmaksi, ei edes tuurilla ja vahingossa.
Mutta kun on kaikenlaista järjestelyä ja tekosyytä saada juoda, kuten että pidetään kotona alkoholia, jotta ei tarvitse erikseen kotoa mihinkään lähteä, jotta voidaan ottaa. Alkoholilla saa päänsä tasan niin sairaaksi kun vaan mahdollista ja vielä vähän päälle.
Mua henkilökohtaisesti ärsyttää tää että sitä myyntiaikaa rajoitetaan. Itse alkoholistina mulla ainakin on usein ollu kaapissa ihan sopivasti mutta koska myynti loppuu ysiltä niin on ollut pakko hakea varmuuden vuoksi lisää (ei oo kiva herätä yöllä tärinään ja hikoiluun kun apuakaan ei sillon saaa niin pakkko varautua) mutt tosiaan sit ne ns. varajuomatkin tulee juotua kun vauhtiin pääsee. Jos sitä aikaa ei rajotettais en olis useinkaan lähtenyt niillä vähäsillä voimilla kauppaan vielä illasta ja olisin mahdollisesti selvinnyt vähemmällä juomismäärällä. Ja joo tiiän ettei kukaan kkaada sitä mun kurkusta alas mutta alkoholistit ymmärtää...Muutenkin, olisko jo ihmisten aika antaa olla ja elää vhähän vapaammin, rajoitukset on toisinaan tarpeen mut holhoaminen alkaa rasittaa. Tuntuu etten oo ihminen vaan muurahainen keossa jossa kuningatar antaa käskyt. Mulla just tää viikonloppu menny näin ja että kaduttaa taas ku just olin onnistunu vähentään, tänäänki mietin vaan missä kohtaa käyn kaupassa vaikka todennäkösesti noi riittäisi, mutkun ei oo sitä mahdollisuutta enää ysin jälkeen. Jos ton tarkotuksena on esim pilata baari-iltojen jatkot nii varmasti onnistuttu siinä usein, alkoholisteillahan on sitä juotavaa aina mut taviksilla jää "ilta" kesken ellei joku oo varautunut, harvoin sitä etukäteen tietää mitä tulee tapahtuun. Ja sitä viinaakin voi muuten ostaa samalla tavalla kuin huimausaineita näppärästi vaikka keskellä yötä (toki aina ei löydy ja valikoima vaihtelee yms), sillon tosin valtio ei saa verotuloja vaan ne rikolliset hyötyy. Mutta että tuokaan rajoitus ei estä ihmisiä ostamasta yöllä viinaa kotiin joten musta tää holhous sais lakata. Ei se vähennä juomista. KOKEMUSTA ON
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ne olot paranee, kun alkoholistivanhemmat pitää huolen siitä, että kotona on AINA alkoholia saatavilla, ettei tarvi lähteä mihinkään ja voivat vetää koska vaan päänsä tavallistakin pimeämmiksi? Alkaa sitten joku show sen tietyn määrän jälkeen. Ne olot lähtee paranemaan sillä, että ne alkoholistivanhemmat päättävät jättää alkoholin ja alkavat tehdä, jo lastensa parhaaksi, töitä raitistumisensa eteen. Mutta kun se juominen vaan jatkuu ja jatkuu, niin mikään ei tule muuttumaan paremmaksi, ei edes tuurilla ja vahingossa.
Mutta kun on kaikenlaista järjestelyä ja tekosyytä saada juoda, kuten että pidetään kotona alkoholia, jotta ei tarvitse erikseen kotoa mihinkään lähteä, jotta voidaan ottaa. Alkoholilla saa päänsä tasan niin sairaaksi kun vaan mahdollista ja vielä vähän päälle.
Ketkä vanhemmat ja mitkä lapset? Jos ny jätettäis tää haukkuminen, sekä alkoholistien että velojen ja vaikka nyt persujenkin ja keskityttäis aiheseen. Ps. olemassa on vapaaehtoisesti sinkkuja ja lapsettomia
Hyvä homma, että kuolevat pois. Turha taakka yhteiskunnalle. Toivottavasti myös väkeviä saavat tilattua.
Enpä jaksa uskoa että viinan haku rajoittuisi vain pääkaupunki seudulle.