Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis ketä edes saa perintöä? Minulta on kuollut isovanhemmat, äiti ja veli eikä kukaan ole ollut yhteydessä

Vierailija
12.06.2026 |

Mietin vaan kun puhutaan perintöveron poistosta.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kirjoita sontaa. Kuolinpesän on tehtävä perukirja, on perittävää tai ei, ja siihen kaivetaan rintaperilliset vaikka kiven alta.

Kuule kun ei se aina noin mene. Mun broidi oli kirjoittanut lapsettoman setänsä testamentin ja siinä broidi oli ainut edunsaaja. Broidi ei kaivanut kaikkia perillisiä, vaikka tiedossa on , että yksi perijöistä asuu toisessa maassa- tälle broidi ei ilmoittanut mitään. Broidi hoiti perunkirjan ja muut paperihässäkän. Ihan vaan laiskuuttaan jätti ilmoittamatta sille ulkomailla asuvalle.

Jos sedälläsi ei kerran ollut rintaperillisiä ja oli testamentannut kaiken veljellesi niin eihän muita perijöitä ollut olemassakaan

Kuule kun setäni perikuntaan kuuluu hänen sisarukset, koska on lapseton tämä setä. Nyt sitten yksi sisaruksista on kuollut, hän on äitini. Äidilläni on 6 lasta, joten äitini osuuden perii äidin lapset. Eli minä ja viisi muut. Tälle yhdelle lapselle ei ole ilmoitettu tästä kuolemasta mitään.

No, mikset ilmoita? Olet törkeä ja toimit rikollisesti.

Vierailija
42/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kirjoita sontaa. Kuolinpesän on tehtävä perukirja, on perittävää tai ei, ja siihen kaivetaan rintaperilliset vaikka kiven alta.

Kuule kun ei se aina noin mene. Mun broidi oli kirjoittanut lapsettoman setänsä testamentin ja siinä broidi oli ainut edunsaaja. Broidi ei kaivanut kaikkia perillisiä, vaikka tiedossa on , että yksi perijöistä asuu toisessa maassa- tälle broidi ei ilmoittanut mitään. Broidi hoiti perunkirjan ja muut paperihässäkän. Ihan vaan laiskuuttaan jätti ilmoittamatta sille ulkomailla asuvalle.

Jos sedälläsi ei kerran ollut rintaperillisiä ja oli testamentannut kaiken veljellesi niin eihän muita perijöitä ollut olemassakaan

Testamentin saajan on tehtävä testamentista tiedoksianto kaikille, jotka perintökaaren mukaan olisivat perijöitä. https://www.minilex.fi/a/testamentin-tiedoksianto

Eli lapsettoman henkilön tapauksessa tämän vanhemmille tai heidän kuoltua henkilön sisaruksille? Kuinka pitkälle tämä ketju kulkee?

Niin pitkälle kuin näitä sisarusten jälkeläisiä on. 

Ohis : perunkirjoitus on toimitus, jossa laaditaan perukirja, siinä samassa ei ole n- kirjainta. Anteeksi pilkunviilaus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testamentin saajan on tehtävä testamentista tiedoksianto kaikille, jotka perintökaaren mukaan olisivat perijöitä. https://www.minilex.fi/a/testamentin-tiedoksianto

Eli lapsettoman henkilön tapauksessa tämän vanhemmille tai heidän kuoltua henkilön sisaruksille? Kuinka pitkälle tämä ketju kulkee?

Niin pitkälle kuin näitä sisarusten jälkeläisiä on. 

Ohis : perunkirjoitus on toimitus, jossa laaditaan perukirja, siinä samassa ei ole n- kirjainta. Anteeksi pilkunviilaus. 

Vähän niin kuin jauhenliha...nam...

Vierailija
44/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule kun setäni perikuntaan kuuluu hänen sisarukset, koska on lapseton tämä setä. Nyt sitten yksi sisaruksista on kuollut, hän on äitini. Äidilläni on 6 lasta, joten äitini osuuden perii äidin lapset. Eli minä ja viisi muut. Tälle yhdelle lapselle ei ole ilmoitettu tästä kuolemasta mitään.

En minä ole rikosta tehnyt. Hulluhan sinä olet.

Vierailija
45/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti perikunta joutuu maksamaan vainajan velat

Jos kuolinpesässä on varoja velat menevät niistä. Jos varat eivät riitä niin loput jää velkojien tappioksi.

Vierailija
46/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just autisti sä et lukenut aiempia kommentteja ketjussa. Broidi hoiteli perunkirjan kun se oli järkännyt itselleen sen testamentin ja on ainut edunsaaja. Broidi ei pesänhoitajana ilmoittanut yhdelle sisaruksella. Vttu mikä kehitysvammainen sinä olet.

Vierailija
47/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, taitavat perinnöt olla kuitenkin yleensä melko pieniä. Taisi olla jotain korkeintaan 30000 euroa Kaikki on kuitenkin perintöä, mutta ei niillä rrikastu

Vierailija
48/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli veli ja te neljä muuta ette ilmoittaneet sisaruksellenne. 

Ei vaan tää pesänhoitaja toimitti sen perunkirjan kaikille muille paitsi sille, joka asuu toisessa maassa. Minä en hoitanut näitä paperiasioita eikä muut sisarukseni vaan tämä broidi hoiti sen ainoana edunsaajana. Siltä löytyi siis sedän testamentti takataskustaan ja toimitti nämä säädetyt velvoitteet. Paitsi että jätti sille ulkomailla asuvalle toimittamatta paperit ja kutsun perunkirjoitustilaisuuteen

Vierailija
49/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhemmat elossa. Mutta en odota perintöä, koska heillä ei ole mitään eikä jää mitään perittävää. Kuin ehkä velkaa. 

Vierailija
50/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat vanhemmat elossa. Mutta en odota perintöä, koska heillä ei ole mitään eikä jää mitään perittävää. Kuin ehkä velkaa. 

Velkahan ei periydy

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliskohan sinut suljettu pois testamentissa perijöistä. Jos oot tehnyt jotain paheksuttavaa esim rikoksen tai sun elämä on päihdehuuruista tai jotain tällaista

Perinnöttä jättämisen syy on ilmeinen. Syy löytyy otsikosta.

Lakiosuus kuitenkin...

Lakiosuuttakaan ei saa jos on rikollisesti toimitut perittävää kohtaan.

Kyllä saa. Testamentti täytyy olla ja siinäkin todistettava perusteet jos jättää perinnöttä rintaperillisen. 

Testamentti ei liity rintaperilliseen mitenkään

Siinä mielessä liittyy, että voit toki testamentata vaikka koko omaisuutesi kodittomille kissoille, mutta rintaperillisillä on silti oikeus vaatia perinnöstä lakiosansa. Sen sijaan siihen, että ei olisi oikeutta vaatia lakiosaakaan, niin silloin testamentissa on oltava todistettavat perusteet. 

Vierailija
52/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele, kaikki osalliset on kutsuttava perunkirjoitukseen vaikka vain yksi saisi kaiken testamentilla

Olet nukkunut onnesi ohi

Minkä onnen ohi minä olen nukkunut? Syytön minä siihen olen, että pesänhoitaja ja perukirjoituksen laatija sekä perunkirjoitukseen kutsuja broidi jätti ilmoittamatta yhdelle perikuntaan kuuluvalle asiasta, joka pitää ilmoittaa. Minä kyllä sain paperit ja kutsun tilaisuuteen, samoin muut perikuntaan kuuluvat saivat samat paperit tältä pesänhoitajalta paitsi se yksi ulkomailla asuva puuttui tyystin siitä listasta, joille paperit ja kutsu on lähetetty.

Vierailija
53/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliskohan sinut suljettu pois testamentissa perijöistä. Jos oot tehnyt jotain paheksuttavaa esim rikoksen tai sun elämä on päihdehuuruista tai jotain tällaista

Perinnöttä jättämisen syy on ilmeinen. Syy löytyy otsikosta.

Lakiosuus kuitenkin...

Lakiosuuttakaan ei saa jos on rikollisesti toimitut perittävää kohtaan.

Kyllä saa. Testamentti täytyy olla ja siinäkin todistettava perusteet jos jättää perinnöttä rintaperillisen. 

Testamentti ei liity rintaperilliseen mitenkään

Siinä mielessä liittyy, että voit toki testamentata vaikka koko omaisuutesi kodittomille kissoille, mutta rintaperillisillä on silti oikeus vaatia perinnöstä lakiosansa. Sen sijaan siihen, että ei olisi oikeutta vaatia lakiosaakaan, niin silloin testamentissa on oltava todistettavat perusteet. 

Tietenkin. Samalla tavalla kuin elämä liittyy happeen. En silti ala esimerkiksi keskustelemaan happimolekyylin kanssa.

Vierailija
54/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku saa kun minä kuolen...

Vierailija
55/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele, kaikki osalliset on kutsuttava perunkirjoitukseen vaikka vain yksi saisi kaiken testamentilla

Olet nukkunut onnesi ohi

Minkä onnen ohi minä olen nukkunut? Syytön minä siihen olen, että pesänhoitaja ja perukirjoituksen laatija sekä perunkirjoitukseen kutsuja broidi jätti ilmoittamatta yhdelle perikuntaan kuuluvalle asiasta, joka pitää ilmoittaa. Minä kyllä sain paperit ja kutsun tilaisuuteen, samoin muut perikuntaan kuuluvat saivat samat paperit tältä pesänhoitajalta paitsi se yksi ulkomailla asuva puuttui tyystin siitä listasta, joille paperit ja kutsu on lähetetty.

Siis tämä ilman tietoa jäänyt on sisaruksesi? Jos broidi ei hänelle ilmoittanut mitään niin miksi te muut ette kertoneet hänelle? Sitten hän olisi voinut kysellä niitä virallisia papereita ja kutsuja tältä broidilta. Ettekö te sisarukset puhu keskenänne?

Vierailija
56/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkahan ei periydy

No tämä sentään hyvä asia. 

Vierailija
57/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.  Jos lapseton setä ei olisi tehnyt testamenttia, silloin olisit ollut yksi hänen perillisistään eli hänellä oli vain ns toissijaisia perillisiä.  Silloin sinullekin olisi tullut ilmoitus perunkirjoituksesta.

Mutta kun oli testamentti ja siinä vain tämä yksi perijä, niin hän todellakin sai kaiken.  Setäsi tahto toteutui.

Vain rintaperilliset on aina kaivettava esiin vaikka kivenkolosta.  Jos niitä ei ole, niin toissijaisetkin perilliset on kaivettava esiin.  Mutta heidät voidaan syrjäyttää testamentilla toisin kuin rintaperilliset 

Toisaalta olen kyllä sitä mieltä, että toissijaisillekin perillisille on ilmoitettava asiasta ja heiltä on saatava allekirjoitus siitä, että ovat saaneet tiedon perinnöstä ja testamentista, vaikka eivät siis olisi mitään saamassakaan, vaan perintö menisi testamentin saajalle.

Lapseni ei ole koskaan nähnyt isänsä isää, ja oma isänsäkin on jo kuollut.  Olen satavarma siitä, että tämä lapseni isoisäkin on kuollut, tai sitten hän olisi jo reilusti yli satavuotias.  Hän tietojeni mukaan oli hyvin sairaalloinen jo nuoresta.  Mitään tietoa hänen kuolemastaan saati mahdollisesta perinnöstä ei ole ikinä tullut lapselleni.  Olen sitä mieltä, että vaikka ei mitään perittävääkään olisi, (kuten uskon) niin kuitenkin tieto isovanhemman kuolemasta pitäisi tulla sille, joka on hänen perillisensä suoraan alenevasti.  Lapseni oma isä kuoli jo nuorena, joten hänen jälkeensä suora perillinen on tämä minun poikani.

Eli ei ne asiat näköjään aina kuitenkaan mene niin kuin laki edellyttäisi.  Tämä edesmennyt mieheni oli kuitenkin ihan avioliitossa syntynyt, ettei mistään tuntemattomasta lehtolapsestakaan ole ollut kyse.

Vierailija
58/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KUKA

MITÄ,HÄH???

Vierailija
59/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet nukkunut onnesi ohi

Siis tämä ilman tietoa jäänyt on sisaruksesi? Jos broidi ei hänelle ilmoittanut mitään niin miksi te muut ette kertoneet hänelle? Sitten hän olisi voinut kysellä niitä virallisia papereita ja kutsuja tältä broidilta. Ettekö te sisarukset puhu keskenänne?

Asian hoitaakseen ottanut broidi ei sitä kutsua toimittanut eikä papereita lähettänyt. Teki ihan tietoisesti noin. Minähän en ollut pesänhoitaja , en tehnyt perukirjaa enkä järkkäillyt perunkirjoitustilaisuutta. Sen teki broidi, jolta löytyi se testamentti takataskusta.

Minä en mennyt perunkirjoitustilaisuuteen, ei sinne mennyt muutkaan sisarukseni paitsi tämä broidi, joka hoiti asiat. Sinne meni myös jokunen muu perikuntaan kuuluva näistä sedän sisaruksista ja sedän jo kuolleiden sisarusten lapsista.

Perunkirjoitus tilaisuus oli hyvin pian sedän kuoleman jälkeen. Minäkin luin ne paperit tarkemmin vasta perunkirjoitustilaisuuden jälkeen. Siinä oli liitteenä kaikki perikuntaan kuuluvien henkilöiden nimet, ja näille paperit oli toimitettu paitsi että listasta puuttui tämän yhden äitini lapsen nimi ja tiedot.

Tälle ulkomailla asuvalle sisarukselle olen lähettänyt sähköpostia jo ennen tämän sedän kuolemaa liittyen minun äitini ja isäni kuolinpesän asioiden ollessa esillä. Hänelle isäni ja äitini kuolinpesänhoitaja(systeri toimi pesänhoitajana) lähetti asianmukaiset paperit ja hän myös sai osuutensa kuolinpesistä. Minä sain sähköpostiosoitteen näistä papereista. Tämä ulkomailla asuva ei vastannut mitään sähköpostiini.

Ja minähän en pysty pakottamaan yhteydenpitoon ketään. Sitä paitsi en ole nähnyt koskaan sitä ulkomailla asuvaa äitini lasta, jolla on eri isä kuin minulla.

Vierailija
60/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän mietit ap. Mistä tiedät,  että kaikki omaisesi ovat kuolleet? Listitkö? 

Mielestäni ei mikään vitsi, meistä moni tässä maassa on vielä ihmisen kirjoissa,  rakastaa ja välittää lähimmäisistään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi