Brutto 3500€ saman verran jää käteen kuin naapurin tt- asiakkaalla
Vuora 800€
Vesi, vakuutus ja sähkö 200€
Lääkkeet, lääkärit, hammaslääkärit 50€
Eli käteen jää kuukaudessa näiden pakollisten menojen jälkeen hieman alle 1500€
Saman saa naapuri joka elää tt- tuella.
Molemmilla 2 opiskelevaa lasta (17- vuotiaat)
Asutaan naapureina kaupungin samankokoisissa asunnoissa. Molemmilla vuoro-viikko asuminen lasten suhteen.
Pitäisikö verotukselle tehdä jotain? Että työssäkäyvällä jäisi enemmän käteen?
Mitä mieltä olette?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että työttömälle naapurillekin jää verojen, vuokran, sähkön, hammaslääkärin, vakuutusmaksujen, lääkärissä käyntien ja lääkkeiden jälkeen käytettäväksi 1500€/kk? Miten sinä voit tietää kuinka paljon rahaa hänellä
menee vakuutusmaksuihin ja hammaslääkäriin? Vai meinaatko ettei jän käy lääkärissä eikä hammaslääkärissä eikä kuluta sähköä?
Kyllä meinaan. Tarkista asia kelan sivuilta jos et usko.
Kela korvaa työttömälle tt- hakijalle kaikki vesimaksun, sähkölaskut, vakuutusmaksut, lääkärit, reseptilääkkeet, hammaslääkärit. Ja tämän jälkeen tilille pitää vielä jäädä 1500€ jos ei jää voit hakea toimeentulotukea jota myönnetään niin paljon että tililläsi on tuo 1500€ eli tuo määrä on jäätävä asumiskulujen ja noiden laskujen JÄLKEEN tilille.
Edellyttäen tietysti että asut kohtuuhintaisessa asunnossa ja sähkölaskusi on kohtuuhintainen.
Eli ap:n tapauksessa nämä kaikki pitävät paikkaansa.
Lähde kela
Nyt tuun korjaa sua vähän;
- Kela ei korvaa "kaikkia lääkkeitä", ainoastaan sairaudenhoitoon määrätyt
- Kela ei korvaa vakuutuksia, ainoastaan tietyt pakolliset (esimerkiksi vuokranantajan velvoittaman)
- Kela ei korvaa vesimaksuja, ainoastaan Kelan määrittelemän maksimin niille. Sama juttu sähkö, ymv kulut
- Kela ei myöskään korvaa mitä tahansa lääkäreitä, ainoastaan kunnallisia
Sun tekstistä saa sen käsityksen että kela maksaa kaiken kun naapurin ttt-asiakas ramppaa yksityisillä lekureilla, ostaa itsehoitolääkkeitä, tekee satasien vesi- ja sähkölaskut, vakuuttaa kaiken hamsterista jääkaappiin, jne.
Totuus on ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vale, valheempi, ap.
No voit ihan itse tarkistaa kelan sivuilta jos mietityttää.
Ap
Siis väität että kelan sivuilla olis ilmoitus ett työmarkkinatuki on saamasi 1500+1200=2 700 e verran??
Melkoista huttua täällä vedät työmarkkinatuki on noin 800 e josta verojen jälkeen jää n. reilu 500 e käteen.
Aika kauas taa jää siis omista tuloistasi.
Vierailija kirjoitti:
Kiukutelkaa saatanat joskus työttömien sijaan niille työnantajille, jotka maksavat työstä vain sen verran että sillä juuri ja juuri pärjää. Miksi se yhtäkkiä on Suomessa näin? Ja miksi tästä käydään heikompien kimppuun?
Työnantajathan ne haluaa myös halpatyövoimaa tänne ja siitä on syntynyt jengejä ja ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä oikeasti yhtään tule mieleen että missä ongelma on? Naurettavissa palkoissa!! Teidän työpanos (jolla muuten ei usein ole sellaista merkitystä, että kannattaisi kovin ylpeä olla töissä käymisestään) menee muiden taskuun. Enkä tarkoita tuilla elijöitä, vaan firmoja jotka eivät maksa. Eivät veroja, eivät palkkoja. Suuryritysten nousu on muuttanut palkollisten elämän. Tukien pitäisi olla se millä tulee just ja just toimeen, mutta enää ei tule, ja palkka on se millä just ja just toimeen tullaan. Toinen rohmu Suomessa on valtio, joka toimii kuin suuryritys (mikä sen ei kuulu olla). Tukirahat on hiluja kun korruptio jakaa rahaa.
No muissa maissa eivät kaikenmaailman työläisvanhempien lapset mene yliopistoon. Meillä on liikaa korkeakoulutettuja, mistä syystä joidenkin akateemistenkin palkat voivat alkaa kolmosella.
Lukukausimaksut ovat ratkaisu. Laatu määrän sijasta.
Älä itke iines! Saattehan te rahalla ne huonolaatuiset perillisenne maksullisiin yliopistoihin ulkomaille. Rahaahan teillä on. Suomessa koulutetaan parhailla papereilla ja pääsykokeilla valikoimalla laadukkaampaa ainesta, joilla on älyä, mutta ei pappaa betaalaamassa. Olisihan se teille tietenkin mukavampaa pitää ne mussukat kotimaassa rahalla opiskelemassa. Jos sama hallitusväri jatkaa, saatte varmastikin toiveenne toteutumaan. Alku on jo hyvä ja kun sakset vaihtuu siihen jo esiteltyyn moottorisahaan, niin ei tarvitse lähettää lapsianne enää maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän.
Käyn töissä ja kaksi lasta. Olen yksinhuoltaja.
Yhdellä tuttavanaisella on kolme lasta, eikä käy töissä. On myös yksinhuoltaja.Saa bruttona saman verran tukia kuussa mitä saan nettona verojen jälkeen.
Yksi suu enemmän ruokittavana hänellä.Mietityttää että eihän tässä kannata töitä tehdä kun toinen on yhteiskunnan elätti ja elää oikein leppoisasti.
Niin, ja hänellä on 3h tämän lisäksi.Minulla työssäkäyvällä on 2h koska ei ole varaa isompaan. Jos olisin työtön, minullakin saattaisi olla varaa kolmioon (muiden maksavana).
Siis mitä ihmettä.Työssäkäyvän elintason tulisi olla selkeästi korkeampi kuin työttömän.
Jää työttömäksi sitten ja kokeile elää niillä jumalattoman runsailla tukirahoilla! Ai miksi ei? Aivan, koska tiedät puhuvasi pelkkää paskaa.
No en ala. Enkä puhu paskaa, voit itse tarkistaa asian heti kelan sivuilta.
Kahden 17-vuotiaan lapsen perheessä laskettava toimeentulotuen perusosien yhteissumma on 1 471,52 euroa kuukaudessa,
Eli molemmille jää asumiskulujen jälkeen sama summa käytettäväksi.
Toki voit itse etsiä faktatietoa ja jakaa tänne kun kerran valheeksi väität.
ApNo ala toki työttömäksi, sähän saisit kolmionkin ja kaikkea, kuulemma oikein sähköautot ja silleen! Mikset jo elä unelmaasi? Miksi jauhat paskaa netissä kun voisit tarjoilla lapsillesi kartanon ja teslat ihan totu rahoilla?
No en ala, jos jaksoit lukea aloitukseni loppuun, kysyin että pitäisikö verotukselle tehdä jotain!!!
Ja edelleen en puhu paskaa, asian voi vaikka heti tarkastaa kelan sivuilta, mutta ai niin ethän sä jaksa, senkun auot päätäsi vaan ja liioittelet.
Ja vielä kerran selvennykseksi, en ole kritisoimansa TUKIA vaan verotusta.
ApOttasin verot pois kokonaan alle 2000e kk hommista. Sun on hyvä maksella veroja kun on varaa vielä maksaa. Sä kuitenkin halusit NATO:n?
Sitten maksat siitä kiltisti. Köyhät ei haluneet NATO:a. Koska ne tiesi mitä se maksaa ja rikkaat ei halua maksaa sitä.
Jassoo. No minä olen pienituloinen ja olen ehdottomasti NATOn kannalla. Meillä on niin epävakaa itänaapuri tällä hetkellä, että sotilasliiton jäsenyys on ehdoton.
Minä taas ajattelen realistisesti. Jos ei ole varaa NATO:n ja maksuhalukkuutta ei edes työelämässä löydy työnantajilla, niin miten meillä on varaa sellaiseen mihin ei ole varaa? Otetaanko taas velkaa aina vaan?
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän.
Yhdellä tuttavanaisella on kolme lasta, eikä käy töissä. On myös yksinhuoltaja.Saa bruttona saman verran tukia kuussa mitä saan nettona verojen jälkeen.
Yksi suu enemmän ruokittavana hänellä.Mietityttää että eihän tässä kannata töitä tehdä kun toinen on yhteiskunnan elätti ja elää oikein leppoisasti.
Niin, ja hänellä on 3h tämän lisäksi.Minulla työssäkäyvällä on 2h koska ei ole varaa isompaan. Jos olisin työtön, minullakin saattaisi olla varaa kolmioon (muiden maksavana).
Siis mitä ihmettä.Työssäkäyvän elintason tulisi olla selkeästi korkeampi kuin työttömän.
Siis vertaat nettotulojasi naapurin bruttotuloihin?? Oisko reilumpaa verrata molempien nettotuloja ja naapurillasi ne on sun tulija reilusti alhaisemmat jos ilmoituksesi mukaan hänen bruttonsa on sama kun sun nettotulot. Voi voi ku pitää ees jostain päästä natisemaan.
Nopea tsekkaus tekoälyllä kertoo että vakuutuksista ttt:ssa ei korvata kuin kotivakuutus ja omakotitalossa asuvalle (näitä tuskin suurin osa tuen saajista on) palovakuutus.
Vesimaksu max 26,4 e hlö.
Hyväksyttävä sähkömaksu max 40-50 e kk/ hlö.
Suurin mahdollinen aikuinen+ lapsi vuokra/ asumismeno 820 e kk.
Noista tulee siis ihan maksimissaankin alle tuhat euroa kuukaudessa ja sekin tosiaan vaatisi Helsingissä asumisen ja tappiin vedetyn sähkö+vesi+vuokramenon.
Talous jossa on 1 aikuinen ja 1 lapsi voi saada max noin tuhat e rahallista toimeentulotukea, vielä vähemmän jos lapsi esim asuu välillä toisen vanhemman luona.
Summa summarum; kaikki edellä mainitut maksimissaan tekevät noin 2000 e.
Ja tietysti sitten kaikki muut mahdolliset tuet vähentävät tuota toimeentulotuen määrää.
Tämä esimerkki ihan vain kaikille joita kiinnostaa, oli sitten tukien nostamisesta mitä mieltä tahansa.
Miten olisi niska laukaus työttömille venkuloille?? Päästäisiin eroon hyödyttömsätä aineksesta ja maassa olsii taas mahdollisuudet hyvään elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän.
Tajusin tuon lukion lyhyellä matematiikalla ja jätin lukionkin kesken. Kävin amiksen mutta suoritin sen loppuun vastentahtoisesti. Maksoin yhdelle tyypille että teki mun puolesta lopputyön. Maksoin luonnossa.
Yli kaksikymmentä vuotta sitten tajusin saman kuin te alatte nyt vasta availla silmiä. Mahtaa vituttaa kun on duunannut vuosikymmeniä. Etenkin ne joilta ei pitäisi ottaa yhtää veroja, siis alle 2000e kk tienaavat ja pitkää päivää tekevät.
Olen kyllä käynyt huumorimielessä ja huvittelumielessä töissä. En siis koskaan ajatellut että sillä tienaisi mitään. Pikemminkin joinain kuukausina jäät tappiolle ja menetät tuet. Sitten olet nälässä. Töissä käydään lähinnä näkemässä ihmisiä ja juttelemassa niille. Työnteko ei ole se juttu ollut sukupolveen.
Yllättää vain ihmisten tyhmyys, että nyt tajutaan vasta että työnteko ei kannata. Senhän laskee lyhyellä matematiikalla lonkalta ettei kannata.
Toki joillain ihmisillä ei ole omalle vapaalle ajalle hintaa. Huom. vapaa-aika on sun rakkaat ja läheiset.
Työssäkäymällä liikaa menetät ne suhteet ja katkot sillat sukuun, kavereihin, veriveljiin ja siskoihin.
Jos haluat syrjäytyä, niin mene töihin ja tee pitkää päivää väsyttäen itsesi avovangiksi, joka palaa aina illalla orjakoppiinsa ja lähtee aamulla viideltä töihin ja palaa kasilta nukkumaan orjakoppiinsa. Mitään et saa säästöön. Vuokravankilan omstaja vie 3/4 osaa palkastas. Elät x-estralla, pirkalla ja coopin paskalla hivenaine ja vitamiini puutoksissa. Kuljet talvetkin kesävaatteissa ja tukka kasvaa, kun ei ole varaa käydä leikkauttamassa sitä.
Onneksi olkoon, jos tajusit nyt vasta.
Hauska logiikka. Työnteko ei ole mun juttu, mutta onneksi on muiden, koska jonkunhan tämä asenne on maksettava.
Töitä ei nyt ole ja työttömiä on enemmän kuin töitä on. Pitäisi laittaa verottomaksi pieni puuhastelu että saa tienata kolmetonnia kuussa omalla yritteläisyydellä tukien päälle. Sitten kaikki alle 2000e eli mualta tulleet voisi jättää verottamatta. He ovat orjia ja kukaan edes suomen työttömät ei halua tehdä niillä palkoilla ja ehdoilla hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että työttömälle naapurillekin jää verojen, vuokran, sähkön, hammaslääkärin, vakuutusmaksujen, lääkärissä käyntien ja lääkkeiden jälkeen käytettäväksi 1500€/kk? Miten sinä voit tietää kuinka paljon rahaa hänellä
menee vakuutusmaksuihin ja hammaslääkäriin? Vai meinaatko ettei jän käy lääkärissä eikä hammaslääkärissä eikä kuluta sähköä?
Kyllä meinaan. Tarkista asia kelan sivuilta jos et usko.
Kela korvaa työttömälle tt- hakijalle kaikki vesimaksun, sähkölaskut, vakuutusmaksut, lääkärit, reseptilääkkeet, hammaslääkärit. Ja tämän jälkeen tilille pitää vielä jäädä 1500€ jos ei jää voit hakea toimeentulotukea jota myönnetään niin paljon että tililläsi on tuo 1500€ eli tuo määrä on jäätävä asumiskulujen ja noiden laskujen JÄLKEEN tilille.
Edellyttäen tietysti että asut kohtuuhintaisessa asunnossa ja sähkölaskusi on kohtuuhintainen.
Eli ap:n tapauksessa nämä kaikki pitävät paikkaansa.
Lähde kelaNyt tuun korjaa sua vähän;
- Kela ei korvaa "kaikkia lääkkeitä", ainoastaan sairaudenhoitoon määrätyt
- Kela ei korvaa vakuutuksia, ainoastaan tietyt pakolliset (esimerkiksi vuokranantajan velvoittaman)
- Kela ei korvaa vesimaksuja, ainoastaan Kelan määrittelemän maksimin niille. Sama juttu sähkö, ymv kulut
- Kela ei myöskään korvaa mitä tahansa lääkäreitä, ainoastaan kunnallisia
Sun tekstistä saa sen käsityksen että kela maksaa kaiken kun naapurin ttt-asiakas ramppaa yksityisillä lekureilla, ostaa itsehoitolääkkeitä, tekee satasien vesi- ja sähkölaskut, vakuuttaa kaiken hamsterista jääkaappiin, jne.
Totuus on ihan toinen.
Sä voit ymmärtää miten haluat, kirjoitin kyllä RESEPTIlääkkeet, mutta tottakai sun on pakko vääristellä.
Työtön ei varmasti mene yksityiselle, koska hänellä ei ole varaa, varmasti kaikki tajuaa tämän, paitsi sinä joka haluat tämänkin asian vääristellä.
Vakuutuksella nyt tarkoitettiin pakollista kotivakuutusta kun asumiskuluista puhuttiin.
Ja edelleen mainitsin monesti kohtuuhinnan, mutta sujuvasti ohitit asian että pääset pätemään että olisin tarkoittanut yksityisiä lääkäreitä ja itsehoitolääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän.
Siis vertaat nettotulojasi naapurin bruttotuloihin?? Oisko reilumpaa verrata molempien nettotuloja ja naapurillasi ne on sun tulija reilusti alhaisemmat jos ilmoituksesi mukaan hänen bruttonsa on sama kun sun nettotulot. Voi voi ku pitää ees jostain päästä natisemaan.
Kuule, toimeentulotuesta ei makseta veroja, eli ihan saman verran jää nettona käteen. Voit toki ihan itse tarkistaa asian jos minä mielestäsi rutisen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vale, valheempi, ap.
No voit ihan itse tarkistaa kelan sivuilta jos mietityttää.
ApSiis väität että kelan sivuilla olis ilmoitus ett työmarkkinatuki on saamasi 1500+1200=2 700 e verran??
Melkoista huttua täällä vedät työmarkkinatuki on noin 800 e josta verojen jälkeen jää n. reilu 500 e käteen.
Aika kauas taa jää siis omista tuloistasi.
jos ymmärrät lukemaasi niin puhuin TOIMEENTULOTUESTA!
Perheessä missä on vanhempi ja KAKSI 10-17 - vuotiasta lasta niin heille jää elämiseen SAMA summa kuin minulla eli NETTONA tuo 1500€ tilille tässä kun vertailin omia ja naapurin tuloja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun esim työttömyystuesta veroa menee 20-25% . Siltä osin verotukselle todellakin pitäisi tehdä jotain.
Ei mene kuin laiskalla ja tyhmällä, joka ei ymmärrä ennakonpidätyksen ja lopullisen verotuksen eroa. Vartti netissä ja saat muutosverokortin mutta ilmeisesti päivärahat ovat niin hyviä, että yli jää rahaa lainattavaksi verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma on se, että suomalaiset tyytyvät niin surkeisiin palkkoihin. Miksi ette vaadi enempää?
Palkat olisi periaatteessa varmasti ihan ok, mutta jos vuokra vie 3/4 palkasta, niin kyllähän se ahdistaa. Sitten jos vesilasku laskutetaan 9e x perheenjäsen, niin mitä v tttttua?
Siis kiinteällä tämä tekee sen että saa valuttaa vettä ihan huvikseen ja kostoksi.
Tarina toimeentulon asiakkaasta ja sisukkaasta periksiantamattomasta luonteesta
Odottelin vuosia, josko saisin sen eläkeikään kestävän viran ja kelvollisen palkan. Ei tullut. Olisin ollut ahkera, mutta he tuntuivat haluavan, että laiskottelen. He halusivat, että teen asioita kunnolla vasta sitten, kun todella lähden niitä tekemään. No, minähän laiskottelin – ja tein sen oikein viimeisen päälle hyvin. Räin kattoon ja käänsin kylkeä sohvalla, päästäen pitkän, narisevan, ainakin kolmen sekunnin mittaisen kaasuvuodon laiskanlinnan uumeniin.
Raavin takamustani ja haukottelin molemmilla aukoillani. Raavin myös herännyttä pehkoani kävellessäni keittiöön keittämään päivän ensimmäisiä aamukahveja, kellon lyödessä jo neljätoista iltapäivällä.
Havahdun kahvinkeittimen porinaan, kun takaani ilmestyvät ohuet, pitkät sormet. Nuo kädet kietoutuvat tiukasti ympärilleni – tälle työttömän laihaläskille, vihervasemmistolaiselle hippivartalolleni. Seuraavaksi tunnen, kuinka hän alkaa suudella niskaani. Kahvin jälkeen taitaa olla iltapäiväisten aamupanojen aika. Ja minä, ahkera mies, uhraudun nöyrästi sen vallan alle tässä laiskanlinnassa, jonka sinä dynaaminen veronmaksaja minulle kuuliaisesti kuittaat.
Mutta kaikesta tästä huolimatta en ole luopunut toivosta. Seison keittiössä silmät kiinni, kädet ristissä rukoillen, että jonain kauniina päivänä saisin vielä sen pitkää koulutustani vastaavan viran kunnon palkalla.
En luovuta enkä anna periksi, vaikka mittarissa on jo kohta 56 vuotta.
Taskulaskin on ystäväsi AP. Opettele budjetoimaan.
Nolo tyyppi. Eli sulle jää saman verran ku mulle?
Mä käytän päiväni soitteluun, nūsautteluun, möyhyttelyyn ja leffoihin.
Ei mulla kyllä enää mitään omaisuutta ole, mutten niin kaipaakaan. Vähä safkaa, paljo douppii ja giltsejä.
Sä ruikutat. Mä en.
Kumman vika?
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi niska laukaus työttömille venkuloille?? Päästäisiin eroon hyödyttömsätä aineksesta ja maassa olsii taas mahdollisuudet hyvään elämään.
Vuonna 1945 tuommoiset tuomittiin kuolemaan rikoksista ihmisyyttä vastaan Nurnbergissä.
Vierailija kirjoitti:
Taskulaskin on ystäväsi AP. Opettele budjetoimaan.
Opettele sinä lukemaan, tässä ei ollut kyse budjetoinnissa vaan herättää keskustelua siitä kuinka paljon esim. 3500€ palkasta pitää maksaa veroa. Ja miten on mahdollista että minun, keskituloisen palkasta jää samanverran käteen kuin naapurin perheellä joka saa toimeentulotukea.
En ole siis edelleenkään a) jäämässä työttömäksi tämän vuoksi B) vaatimassa tukien pienennystä.
En tiedä miksi tämä ottaa joillakin tosi koville ja pakko huudella että minä valehtelen.
Ap
Oikeiston mielipidevaikuttamista ja vihanlietsontaa tukien saajia kohtaan