Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (1511)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."
En tajua, tuostahan saa millä tahansa riisillä tai 20 sentin pastapussilla jo vaikka mitä aikaiseksi.
Niin joo, ja koska ei voi laittaa tuosta mukamas mitään niin heittää sitten roskiin.
Tapahtui joskus kymmenen vuotta sitten: Tuttu oli hakenut ruoka-avusta ILMAISEN kassillisen ja kitisi, että siellä oli leipää, jossa Parasta ennen päivä on huomenna. Ja että oli vaan säilykelihaa, eikä lainkaan tuoretta kokolihaa. Minä, omalla palkalla itse ruokani ja elämiseni rahoittava työntekijä ostan punalaputettuja tuotteita. Ei niissä mitään vikaa ole.
Tulee mieleen painokelvottomia ajatuksia siitä, mitä ilmaisruoasta valittaville työttömille pitäisi tehdä.
Näin! Yhden kerran näin yhden ihmisen toimivan näin, vuosikymmen sitten, joten KAIKKI TUET POIS KAIKILTA HETI JA KAIKKI RUOKAJONOIHMISET OVAT TUOLLAISIA!
Mä näin vuonna 1998 kun tummaihoinen ihminen aivasti julkisesti.
Kaikki neek*rit ovat tautisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän avutonta meininkiä ruoka-avun saajilta. Lohi kelpaa, mutta makkara menee roskiin. Jauhoista ei muka voi tehdä ruokaa. (Kukaan kuullut esim. helppotekoisista teeleivistä tai pannukakusta?). Ruskeita banaaneja luullaan mädiksi ja heitetään pois.
Noista ylikypsistä banaaneista saa muuten erittäin hyvää banaanileipää, jopa sokerinkin voi jättää pois, kun banaanista saa makeuden. Vain ääliö heittää banaanit roskiin.
Jatkan omaan viestiini. Ihmettelin myös sitä, joka heittää maitojauheen pois, kun ei maistu maidolle. Ihan älyttömän uusavutonta menoa. Maitojauheesta, kananmunista ja kermasta/maidosta saa älyttömän hyvää ja ravitsevaa uunijuustoa. Maitojauhetta, kananmunia ja niitä paljon parjattuja jauhoja==> pannukakku tai lettuja. Miten joku oikeasti kehtaa Ylen sivuilla selittää, että heittää jauheen pois?? Kuinka moni ruoka-avun ihminen on oikeasti noin HÖLMÖ?
Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?
”Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?”
Ja juuri äsken joku uhriutui, miten väärin on, kun ruoka-avusta tyrkytetään jauhoja 🥲Onhan tässä vähän elämänhallinnan haasteiden ja suunnittelun puutteen makua.
No niin on, ja moni tämän ymmärtääkin.
Tilapäiseen talouden notkahtamiseen voi olla iso apu saada perustarpeita kaappiin lisää ja vaikka jotain erikoisempaakin, jos ihminen osaa vähän soveltaa reseptejä. Mutta ruoka-avuissa käy paljon moniongelmaisia, kodittomia jne, joten silloin olisi ihan fiksua, että tarpeettomat tuotteet saisi jättää kassista pois. Sulla voi ihan oikeasti olla nälkä mutta et pysty leipomaan jauhoista leipää koska sinulla ei ole edes kotia.
Jauhoista voi keittää velliä tai paistaa tortilloita pannulla. Tähän ei tarvita kotia, pannu tai kattila vaan ja risukeitin, jonka saa itse tehtyä tyhjistä peltitölkeistä. Joita löytyy metalliroskiksista ilmaiseksi.
Ruoka-avussa jaetaan sitä mikä on yli jäänyt, ei tarkoitus olekaan huomioida jokaisen erityistarpeita.
Kodittomille on sitäpaitsi omat edulliset ruokailunsa.
Missä? Olin kaksi vuotta koditon enkä kertaakaan saanut mistään ilmaista ruokaa. Että jos voisit vähän tarkentaa?
Nyt täytyy tarkentaa ennen kuin taas aloitat sen sadan viestin jankuttamisen, että tuossa viestissä sanottiin edullisesti. Et taida ihan suomen kieltä hallita, jos et tiedä mikä ero on ilmaisella ja edullisella.
Miksi et muuten saanut asuntoa? Menetit ilmeisesti luottotietosi ja sait häädöt maksamattomien vuokrien tähden. Elämänhallintaa kannattaisi opetella
Puolisoni sai aivovamman pahoinpitelyn seurauksena ja muuttui väkivaltaiseksi. Siinä vaiheessa kun menetin tajuntani kuristamisen seurauksena ja herätessäni oli poliisit paikalla, naapuri oli soittanut, tajusin, että pakko lähteä. Turvakotiin ei täälläpäin ainakaan pääse lemmikin kanssa ja meillä oli kissa, joten vaihtoehdot oli joko kadulle kissan kanssa tai ilman sitä turvakotiin. Valitsin kissan, ei sitä jättääkään voinut.
Ja juu, luottotietoja ei ollut. Koska yritykseni oli kaatunut kuusi vuotta aiemmin. Vuokrani olen maksanut aina.
Mutta kiitos sulle olettamuksista. Nykyään mulla on koti, se sama kissa ja ihan hyvä elämä. Koetanpa opetella sen hallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusosalla on tarkoitus kattaa seuraavat menot: [1]
ravinto ja vaatetus
vähittäiset henkilökohtaisen ja kodin puhtauden menot
paikallisliikenteen maksut
lehtitilaukset, puhelin- ja tietoliikennemenot
harrastus- ja virkistystoiminta sekä vastaavat, jokapäiväiseen elämään kuuluvat menot.
Lääkkeet
Vuokrasta sen osan, joka ei mahdu kuntakohtsisiin rajoihin eli paljon.
Nykyinen toimeentulotuki ei kata noista edes puolta.
Kyllä kattaa, kun tekee valinnat sen mukaan paljonko rahaa on käytettävissä. Harrastaa voi ilmaiseksikin, vaatteita ei tarvitse ostaa joka kuukausi, ja silloin kun tarvitsee voi hyödyntää kirppiksiä, puhelinliittymän saa parilla kympillä (eikä mitään erillistä nettiliittymää, eikä varsinkaan sanomalehteä tarvita ollenkaan). Reseptilääkkeisiin saa toimeentulotukea, ja joku perus burana ei montaa euroa maksa, eikä sitä jatkuvasti ostella. Vuokran on mahduttava kuntakohtaisiin rajoihin. Siitä tietysti on huolehdittava. Kukaan ei pakota asumaan liian kalliisti. Paikallisliikennettä ei säännöllisesti tarvitse, kun ei kerran töissä käy. Harvalla on niin pitkä marka ruokakauppaan, etteikö kävellen tai polkupyörällä pääsisi, ja ne joilla on, voi tietenkin keskittää kauppareissut ja mahdolliset virastoasiat samalle päivälle, ruokaa saa halvalla kun katsoo mitä ostaa, eikä hygieniararvikkeisiinkaan niin paljon mene, että ne kaataisivat budjetin. Olen ollut itsekin toimeentulotuen varassa, ja tiedän että sillä rahalla on ihan mahdollista selviytyä kunhan harkitsee tarkkaan miten sen käyttää. Kivaahan se ei ole, mutta se on ihan toinen asia. Juuri se, että se on ankeaa motivoi tekemään jotain asialle. Ainakin minua se motivoi kouluttautumaan uuteen ammattiin, ja sitä kautta töihin.
Miksi jauhat täällä asioita, joilla ei ole mitään merkitystä, ja oletat asioita jotka eivät ole totta.
Kaikilla tuossa mainituilla asioilla on todellakin merkitystä. Itseasiassa ratkaiseva merkitys! Kaikki on myös totta.
Tätä sitten tarjotaan ruokajonossa.
K-market myi leikkeleitä 14 asteen lämmössä
Pilaantuville elintarvikkeille ei ole turhaan määritelty säilytyslämpötiloja niin kaupoissa kuin kotonakin. Puhutaan vaaravyöhykkeestä 6 ja 60 asteen välillä, jossa ihmiselle haitalliset mikrobit lisääntyvät.
Siitä muistuttaa myös Marttaliiton asiantuntija Taru Karon
https://yle.fi/a/74-20230567
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Miten sait tuon summan?
Se on työttömyyskorvaus ja jos se on ainoa tulonlähde, niin kela maksaa asumisen, joten tuo summa jää joka kuukausi käytettäväksi ruokaan ja vaikka siihen pussilliseen multaa
Eihän maksa. Minä en saa äyriäkään tukea mihinkään vuokraan, lääkkeisiin tms. Älä jauha pashaa.
Maksaa ellei sitten sulla ole muita tuloja tai puoliso jolla on tienestejä. Voit siis lopettaa paskan jauhamisen
Kun ei maksa. Minun tapauksessani Kelan inha virkailija keksii aina jonkin tekosyyn, etten muka tarvitse rahaa mihinkään.
Ei nykyään edes olla minkään "inhojen" henkilöiden kanssa tekemisissä, vaan hakemukset tehdään netissä. Jos sulla ei ole muita tuloja, niin silloin olet oikeutettu asumistukeen, sekä harkinnanvaraisiin tukiin yllättäviin menoihin. Sitä ei mikään "inha" henkilö ohita oman mielensä mukaan
asumistukeen vaikuttaa nykyisin myös varalisuus, johon joissain tapauksissa kuuluu myös kiinteistöt.
On aivan oikein, että varallisuus tulee realisoida tukien tarpeen pitkittyessä. Jos sitä ei halua tehdä, on mielestäni aika heikolla pohjalla valittaessaan ruoka-avun valikoiman kapeudesta.
Ja äänestän muuten Vasemmistoa.Jos jollain on vaikka mökki alueella, joka ei vaan ihmisiä kiinnosta, niin eipä sitä rahaksi muuteta mitenkään. Etenkin, jos edes kunta ei suostu ostamaan mökkiä ja tonttia, eikä kukaan ota ilmaiseksikaan (silloin saajan pitäisi maksaa lahjaveroa, jten se tulisi silti maksulliseksi), niin eipä siinä paljon auta realisoida yhtään mitään.
Ja jos ihminen pärjää työttömyyskorvauksillaan, niin miksi hänen pitäisi edes realisoida mitään. Voi vaikka tietää, että saa kuitenkin lopulta töitä, niin turha omaisuuttaan on pilkkahintaan myydä vain siksi, että saa ostettua sitten kalliimpaa juustoa ja vege-erikoisuuksia.
Mitä helvettiä? Jos kerran pärjää, niin mikäon ongelma? Harvassa on muuten sellaiset , joilla on omaisuutta mistä ei mihinkään hintaan pääse eroon. Valtaosalla niistä, jotka eivät saa tukirahoja riittämään kyse on yksinkertaisesti elämänhallinnan ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ravinto ja vaatetus
harrastus- ja virkistystoiminta sekä vastaavat, jokapäiväiseen elämään kuuluvat menot.
Lääkkeet
Kyllä kattaa, kun tekee valinnat sen mukaan paljonko rahaa on käytettävissä. Harrastaa voi ilmaiseksikin, vaatteita ei tarvitse ostaa joka kuukausi, ja silloin kun tarvitsee voi hyödyntää kirppiksiä, puhelinliittymän saa parilla kympillä (eikä mitään erillistä nettiliittymää, eikä varsinkaan sanomalehteä tarvita ollenkaan). Reseptilääkkeisiin saa toimeentulotukea, ja joku perus burana ei montaa euroa maksa, eikä sitä jatkuvasti ostella. Vuokran on mahduttava kuntakohtaisiin rajoihin. Siitä tietysti on huolehdittava. Kukaan ei pakota asumaan liian kalliisti. Paikallisliikennettä ei säännöllisesti tarvitse, kun ei kerran töissä käy. Harvalla on niin pitkä marka ruokakauppaan, etteikö kävellen tai polkupyörällä pääsisi, ja ne joilla on, voi tietenkin keskittää kauppareissut ja mahdolliset virastoasiat samalle päivälle, ruokaa saa halvalla kun katsoo mitä ostaa, eikä hygieniararvikkeisiinkaan niin paljon mene, että ne kaataisivat budjetin. Olen ollut itsekin toimeentulotuen varassa, ja tiedän että sillä rahalla on ihan mahdollista selviytyä kunhan harkitsee tarkkaan miten sen käyttää. Kivaahan se ei ole, mutta se on ihan toinen asia. Juuri se, että se on ankeaa motivoi tekemään jotain asialle. Ainakin minua se motivoi kouluttautumaan uuteen ammattiin, ja sitä kautta töihin.
Miksi jauhat täällä asioita, joilla ei ole mitään merkitystä, ja oletat asioita jotka eivät ole totta.
Jaa ettei ole mitään merkitystä sillä, että opettelee edes hiukan taloustaitoja. Kun avustukset tulevat, niin siitä maksetaan aina ensimmäisenä ne pakolliset laskut, koska jokainen myöhästynyt lasku kasvattaa laskun kokoa viivästyskorkojen takia ja keräännyttää laskuja vielä kaiken lisäksi päällekkäin maksettavaksi.
Ruokaa kannattaa opetella laittamaan itse, jos budjetti on tiukalla, kaupasta ostaessa valitaan mieluiten aina se halvempi tuote, ellei sitten joku kallis ole osoittautunut aivan selkeästi riittoisammaksi. Käytettyjä asioita kannattaa aina kytätä, jos niillä pystyy säästämään ja vaatteita ostetaan vain tarpeeseen, ei hetken mielijohteeseen
Mikä tässä oli valetta? Vai haluatko vain trollata ja vängätä vänkäämisen vuoksi, koska sulla ei just nyt ole mitään muutakaan tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Tätä sitten tarjotaan ruokajonossa.
K-market myi leikkeleitä 14 asteen lämmössä
Pilaantuville elintarvikkeille ei ole turhaan määritelty säilytyslämpötiloja niin kaupoissa kuin kotonakin. Puhutaan vaaravyöhykkeestä 6 ja 60 asteen välillä, jossa ihmiselle haitalliset mikrobit lisääntyvät.
Siitä muistuttaa myös Marttaliiton asiantuntija Taru Karon
https://yle.fi/a/74-20230567
Niin. Ajattele, että joku maksaa siitä jopa rahaa, kun ruokajonolainen saa sen saman ilmaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän avutonta meininkiä ruoka-avun saajilta. Lohi kelpaa, mutta makkara menee roskiin. Jauhoista ei muka voi tehdä ruokaa. (Kukaan kuullut esim. helppotekoisista teeleivistä tai pannukakusta?). Ruskeita banaaneja luullaan mädiksi ja heitetään pois.
Noista ylikypsistä banaaneista saa muuten erittäin hyvää banaanileipää, jopa sokerinkin voi jättää pois, kun banaanista saa makeuden. Vain ääliö heittää banaanit roskiin.
Jatkan omaan viestiini. Ihmettelin myös sitä, joka heittää maitojauheen pois, kun ei maistu maidolle. Ihan älyttömän uusavutonta menoa. Maitojauheesta, kananmunista ja kermasta/maidosta saa älyttömän hyvää ja ravitsevaa uunijuustoa. Maitojauhetta, kananmunia ja niitä paljon parjattuja jauhoja==> pannukakku tai lettuja. Miten joku oikeasti kehtaa Ylen sivuilla selittää, että heittää jauheen pois?? Kuinka moni ruoka-avun ihminen on oikeasti noin HÖLMÖ?
Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?
”Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?”
Ja juuri äsken joku uhriutui, miten väärin on, kun ruoka-avusta tyrkytetään jauhoja 🥲Onhan tässä vähän elämänhallinnan haasteiden ja suunnittelun puutteen makua.
No niin on, ja moni tämän ymmärtääkin.
Tilapäiseen talouden notkahtamiseen voi olla iso apu saada perustarpeita kaappiin lisää ja vaikka jotain erikoisempaakin, jos ihminen osaa vähän soveltaa reseptejä. Mutta ruoka-avuissa käy paljon moniongelmaisia, kodittomia jne, joten silloin olisi ihan fiksua, että tarpeettomat tuotteet saisi jättää kassista pois. Sulla voi ihan oikeasti olla nälkä mutta et pysty leipomaan jauhoista leipää koska sinulla ei ole edes kotia.
Jauhoista voi keittää velliä tai paistaa tortilloita pannulla. Tähän ei tarvita kotia, pannu tai kattila vaan ja risukeitin, jonka saa itse tehtyä tyhjistä peltitölkeistä. Joita löytyy metalliroskiksista ilmaiseksi.
Ruoka-avussa jaetaan sitä mikä on yli jäänyt, ei tarkoitus olekaan huomioida jokaisen erityistarpeita.
Kodittomille on sitäpaitsi omat edulliset ruokailunsa.
Missä? Olin kaksi vuotta koditon enkä kertaakaan saanut mistään ilmaista ruokaa. Että jos voisit vähän tarkentaa?
Nyt täytyy tarkentaa ennen kuin taas aloitat sen sadan viestin jankuttamisen, että tuossa viestissä sanottiin edullisesti. Et taida ihan suomen kieltä hallita, jos et tiedä mikä ero on ilmaisella ja edullisella.
Miksi et muuten saanut asuntoa? Menetit ilmeisesti luottotietosi ja sait häädöt maksamattomien vuokrien tähden. Elämänhallintaa kannattaisi opetella
Puolisoni sai aivovamman pahoinpitelyn seurauksena ja muuttui väkivaltaiseksi. Siinä vaiheessa kun menetin tajuntani kuristamisen seurauksena ja herätessäni oli poliisit paikalla, naapuri oli soittanut, tajusin, että pakko lähteä. Turvakotiin ei täälläpäin ainakaan pääse lemmikin kanssa ja meillä oli kissa, joten vaihtoehdot oli joko kadulle kissan kanssa tai ilman sitä turvakotiin. Valitsin kissan, ei sitä jättääkään voinut.
Ja juu, luottotietoja ei ollut. Koska yritykseni oli kaatunut kuusi vuotta aiemmin. Vuokrani olen maksanut aina.
Mutta kiitos sulle olettamuksista. Nykyään mulla on koti, se sama kissa ja ihan hyvä elämä. Koetanpa opetella sen hallintaa.
Hyvä jos harjoittelet viimein maksamaan laskusi
Hyvän tarinan olit itsellesi keksinyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juu ei valmisruoka nälkää pidä. ja että siemenperunoiksi itäneet perunat no rouva on hyvä vaan ja hakee niitä siemenperunoitaan sieltä ruokajonosta ja kasvattaa niistä sitten ämpärissään perunaa. on se köyhän elämän asiantuntijat varsinaisia asiantuntijoita.
Tää on myös aika erikoinen aspekti, kun usea keskiluokkainen ihminen kasvattaa kuitenkin ruokaa ihan itse itselleen, niin köyhä ei muka pysty.
Köyhän parvekkeelle ei mahdu muuta kuin kaljakeissi viilenemään, ei mitään yrttejä, vihanneksia tai varsinkaan ämpäriperunoita laisinkaan. Oikeastaan tässä dilemmassa käsitellään ennen kaikkea sitä, miksi köyhä on köyhä, koska köyhän elämä kulkee lapsesta hautaan samaa latua, missä ei pysty eikä kykene mihinkään
Juu, sinä et rikastu ämpärillisellä perunoita, mutta se kertoo sun asenteestasi kaiken
kuule, ei se naistenlehtien kasvatan yrttejä partsilla ole mitään ruoan kasvattamista. Palstaviljelystäkin saa perunoita mutta eipä niillä kauan elä. Ihan keskiluokkaisen kokemuksella kerron. Ja moni keskiluokkainen joka siellä palstalla viljelee innostuu ensin siitä välineurheilusta mutta palaa palstalleen sitten kuukauden päästä keltaisine ssadetakkeineen iinan ja eelin kanssa ja se koko palsta kukkii pelkkää hierakkaa.
Riippuu mitä tekee, ja millä asenteella. Idätän ituja koko talvikauden (opin isoäidiltäni) ja versotan sipulia, valkosipulia ja herneitä. Tuoretta saa todella halvalla verrattuna kaupan hintoihin. On minulla tomaattikin ikkunalla, sama köynnös jo toista kesää, mutta sen sato on hupia.
Se tuntuu hassulta, että idätys, viljely tai punalapputuotteiden suosiminen nähdään ihmisarvoa alentavana. Itse olen tehnyt kaikkia näitä koko aikuisikäni rahatilanteesta riippumatta.En ymmärrä miten tuo idätys tai versojen kasvatus nyt mitään nälkää poistaisi keneltäkään tai joku tomaatintaimi ikkunalla, mutta yritä nyt päteä, kyllä se kakka sieltä pottaan tulee kun oikein tikistät.
jos minulla olisi nälkä ja joku tarjoaisi minulle tomaatin, niin tasan tarkkaan vastaanottaisin sen. se on parempi kuin ei lainkaan tomaattia.
jos olisi nälkä ja joku tarjoaisi tomaatintaimen, niin tasan tarkkaan ottaisin sen ja pitäisin siitä huolta. Se merkitsee sitä, että parin kuukauden päästä sieltä kypsyy monta tomaattia
Ei tuossa ole lainkaan kyse siitä, että joku samperin taimi ratkaisisi koko ruokaongelman, vaan siitä, että se hlpottaa sitä jossain vaiheessa vähän. Sekn on parempi kuin ei mitään!
Tomaatin kasvatus vaatii ison saavin, kymmeniä litroja multaa ja ravinteita, sekä valoisan paikan eli käytännössä parvekkeen. Muuten ei tule niitä tomaatteja. Jos et siis ole ennen kasvattanut mitään, sulla tuskin on kotona valmiina tarvikkeita ja niiden hankkiminen ei ole ilmaista.
tämä on totta. Kotitarveviljely kaupunkiasunnossa on enemmän harrastus.
Sen sijaan meillä on aivan lyömätön herkkuaitta metsissä. En tule koskaan ymmärtämään miksi eivät he, kenellä aikaa on rajattomasti, hyödynnä sitä. Itse kerään joka vuosi etenkin vadelmaa, mustikkaa ja puolukkaa, joita jokainen suomalainen löytää helpon ja edullisen matkan päästä kotoaan. Etsiskelen kyllä myös metsämansikkaa, joka onkin ainakin oman kodin lähellä vaikeampaa ja vaatii auton jos ei jaksa pyöräillä ehkä pariakymppiä päivässä paikoille ja kotiin.
Jälleen, pelkkä harrastus. Parin tunnin keräämisen jälkeen saat hyvällä tuurilla tehtyä yhden mustikkapiirakan. Siis olettaen, että sulla on varaa niihin jauhoihin, rasvaan, muniin, sokeriin, kermaan. Oikeasti köyhä käyttää nekin rahat ravitsevaan ruokaan eikä piirakka-aineksiin koska molempiin ei ole varaa.
Ei. Vaan sillä saa vaihtelua ja makua, sekä ravintoaineita siihen puuroon, leipävanukkaaseen ja pannariin. Mehuakin voi tehdä. Ja aivan ilmaiseksi. Duh.
No mutta kun tämän palstan mukaan Metsä on Aarreaitta ja sillä ruokkii itsensä tuosta vaan, muuta ei tarvita.
Mussun mussun. Onhan se kauhea ajatus, että oma asema ja oman ruokakomeron sisältö paranisi omalla työllä eikä tukirahoilla tai hyväntekeväisyydellä.
Palstauhriutujalle marjastus, sienestys ja villiyrtit tai niiden ehdottaminenkin ovat ihmisoikeusrikkomuksia. Muille ne tuovat vaihtelua, iloa ja terveyttä, ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Eikä mennä matkan päähän tutkimaan kassia ja sitten heitellä tuotteita roskiin.
Täällä ei ainakaan tuollaista mahdollisuutta ole. Valmiiksi pakattu kassi käteen ja häivy. Ei ihme, että hävikkiä syntyy. Hurstilla tuo jako on näköjään fiksusti järjestetty.
Oli aikoinaan Myllypurossakin niin, että jono kiersi myötäpäivään reunoilla olevia pöytiä, ja sai ottaa tai jättää ottamatta kyseistä tuotetta.
Tässä koko aloituksen artikkelin ydin. On se kumma, ettei tuo onnistu missään muualla. Koska "maksaa liikaa" (työntekijät vapaaehtoisia), "vie liikaa aikaa", noh, täälläpäin kun menet ruokajonoon ja saat sen vuoronumeron, joudut odottamaan tunnin ennen kuin itse ruokien jako alkaa. Sen tunnin aikana vapaaehtoiset laskevat, montako tänään ja jakavat ruoat valmiisiin muovipusseihin. Ja köyhät odottavat. Olisiko niin mahdotonta jaotella ne vaan laatikoihin, tyyliin kuiva-aineet/ lihat/ maitotuotteet jne. Ja jokaiselle yksi jokaista. Ei tarvitsisi jumittaa tuntia ja saada tuotteita joita ei voi käyttää.
Ei jakajat saisi tyydytystä vallankäytöstä, jos toimisivat toisin. Jos jonossa olisi 300 köyhää, ei ole mitään järkeä laittaa 300 täsmälleen samanlaista kassia, kun tuskin kaikkiin edes riittäisi samaa sisältöä. Siksi olisi paljon parempi olla jo etukäteen täytetyt peruskassit, joissa sama sisältö. Sen sitten voisi joko ottaa tai jättää. Sen lisäksi täydennystiski, josta annetaan tarpeen mukaan jauhopussi, leikkelepussi ja jotain ekstraa, kuten chilitahnaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se EU-kassi juttu oli? Syömäkelvotonta kaikki!
EU-kassi oli maatalouspolitiikkaa eli sellaisia maataloustuotteita, jotka eivät menneet kaupaksi. Ei ne syömäkelvottomia olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Täällä ei ainakaan tuollaista mahdollisuutta ole. Valmiiksi pakattu kassi käteen ja häivy. Ei ihme, että hävikkiä syntyy. Hurstilla tuo jako on näköjään fiksusti järjestetty.
Oli aikoinaan Myllypurossakin niin, että jono kiersi myötäpäivään reunoilla olevia pöytiä, ja sai ottaa tai jättää ottamatta kyseistä tuotetta.
Tässä koko aloituksen artikkelin ydin. On se kumma, ettei tuo onnistu missään muualla. Koska "maksaa liikaa" (työntekijät vapaaehtoisia), "vie liikaa aikaa", noh, täälläpäin kun menet ruokajonoon ja saat sen vuoronumeron, joudut odottamaan tunnin ennen kuin itse ruokien jako alkaa. Sen tunnin aikana vapaaehtoiset laskevat, montako tänään ja jakavat ruoat valmiisiin muovipusseihin. Ja köyhät odottavat. Olisiko niin mahdotonta jaotella ne vaan laatikoihin, tyyliin kuiva-aineet/ lihat/ maitotuotteet jne. Ja jokaiselle yksi jokaista. Ei tarvitsisi jumittaa tuntia ja saada tuotteita joita ei voi käyttää.
Ei jakajat saisi tyydytystä vallankäytöstä, jos toimisivat toisin. Jos jonossa olisi 300 köyhää, ei ole mitään järkeä laittaa 300 täsmälleen samanlaista kassia, kun tuskin kaikkiin edes riittäisi samaa sisältöä. Siksi olisi paljon parempi olla jo etukäteen täytetyt peruskassit, joissa sama sisältö. Sen sitten voisi joko ottaa tai jättää. Sen lisäksi täydennystiski, josta annetaan tarpeen mukaan jauhopussi, leikkelepussi ja jotain ekstraa, kuten chilitahnaa.
Pitäisikö ne tuotteet laittaa myös sitten sen jakelijan selän taakse, ettei ensimmäinen köyhä rohmua sitä suosikkituotetta, jonon takana jonottajien jäädessä kokonaan ilman? Ymmärrätkö ollenkaan mikä tässä on ongelma? Ihmisten ahneus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö ne tuotteet laittaa myös sitten sen jakelijan selän taakse, ettei ensimmäinen köyhä rohmua sitä suosikkituotetta, jonon takana jonottajien jäädessä kokonaan ilman? Ymmärrätkö ollenkaan mikä tässä on ongelma? Ihmisten ahneus
Ideaali yhteiskunnassa ihmiset huomioisivat myös muut ihmiset, mutta nyt ei eletä sellaisessa yhteiskunnassa ja sille on ihan varmasti pätevä syy, miksi ruokajonoa ei voi järjestää niin, että jokainen voi ottaa kassiin itse haluamaansa tuotetta. Voin kuvitella, että sitä on kokeiltu useampaankin kertaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi aivan valtavan hyvä, jos ruokajako olisi tuollainen buffetin kaltainen, josta saisi valita haluamansa tuotteet. Silloin sieltä voisi ottaa vain sitä, mille on tarve.
Voisi olla vaikka kalliimmat proteiinit yhdessä pöydässä ja siihen rajoitus, että saa ottaa niistä yhden. Ja lisäksi saisi ottaa lopuista vaikka kolme muuta. Tai miten nyt ruokaa on jaettavana. Pointti siis, että jonon hännillekin riittäisi.
Kyllähän tuo toimisi, jos siellä olisi henkilökuntaa joka hyllyllä/pöydällä katsomassa, ettei yksi henkilö rohmua kaikkia lihoja.
Porissa on ainakin Elämän leivän jaossa just näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se ei valitettavasti onnistu koska se menee tappeluksi.
Joskus ammoisina aikoina olisi vielä toiminut kun suomalainen olisi lukenut laatikon kyljestä että 1 kpl / asiakas ja olisi jopa uskonut. Ei toimi enää.
Lohi on halvempaa kuin halvimmat kalapuikot, ainakin meidän k-marketin tiskillä yleensä 5,99€, pahimmillaan näin 8,99€/kg, joka päivä seuraan hintaa. Mut juu oishan se kiva kun sais ilmaiseksi itse valita. Mielellään niin et joku valmistanut ihanat herkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ravinto ja vaatetus
Lääkkeet
Että sellaista idiotismia taas. Voi hyvä luoja. Menkää asioita ymmärtämättömät oikeasti v*ttuun täältä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ravinto ja vaatetus
Lääkkeet
Että sellaista idiotismia taas. Voi hyvä luoja. Menkää asioita ymmärtämättömät oikeasti v*ttuun täältä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
asioita ymmärtävät ammattilaiset ovat laskeneet että tämä on se summa, jolla yksilö tulee normaalitilanteessa toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ravinto ja vaatetus
Lääkkeet
Jaa ettei ole mitään merkitystä sillä, että opettelee edes hiukan taloustaitoja. Kun avustukset tulevat, niin siitä maksetaan aina ensimmäisenä ne pakolliset laskut, koska jokainen myöhästynyt lasku kasvattaa laskun kokoa viivästyskorkojen takia ja keräännyttää laskuja vielä kaiken lisäksi päällekkäin maksettavaksi.
Ruokaa kannattaa opetella laittamaan itse, jos budjetti on tiukalla, kaupasta ostaessa valitaan mieluiten aina se halvempi tuote, ellei sitten joku kallis ole osoittautunut aivan selkeästi riittoisammaksi. Käytettyjä asioita kannattaa aina kytätä, jos niillä pystyy säästämään ja vaatteita ostetaan vain tarpeeseen, ei hetken mielijohteeseen
Mikä tässä oli valetta? Vai haluatko vain trollata ja vängätä vänkäämisen vuoksi, koska sulla ei just nyt ole mitään muutakaan tekemistä
Voisitko sinä olla vielä vähän alentuvampi?