Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (1513)

Vierailija
1381/1513 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kasvattakaa köyhät heiniä parvekkeella niistä voi tehä sampoota. mutta mieluusti vaan röökataan ja juotaan kaljaa.

Juuri niin! Köyhät työttömät vaan nautiskelee oluesta ja herkuista, juoksevat huvipuistoissa ja monta kertaa vuodessa lennetään etelään. Naapurissa asuu laiska työtön, joka nostelee huimat summat tukirahoja, ainakin 2900€ kuittaa nettona Kelasta. Vuokrat sille maksetaan, ja sähköt ja lääkkeet ja bemarit. Liikaa maksetaan näille laiskoille rotille! Pitäis kuskata keskitysleireille ja pistää pakkotöihin niinkuin vanhoina hyvinä aikoina.

Minä tiedän että moni naapuri saa ainakin 4000€ kk:ssa Kela-tukia, työ ei maistu ja autot ovat hienompia + matkat ja harrastukset kalliimpia kuin minulla 3-vuorotöitä tekevällä!!!?1!! Minulle jää 190€ kk:ssa käteen, ja siitä pitää vielä maksaa ruoat ja laskut!  Kyllä on ylimitoitettuja ne valtavat työttömyystuet sun muut Kela-avustukset. 

Samaa mieltä!"!"! Itsellä jää kovasta fyysisestä työstä käteen vain 50 euroa kuussa mutta saan sen riittämään viisihenkisen perheen ruokiin hyvin!!"!"! Voin jakaa tännekkin hyvät reseptit: kaalia linssejä vettä ja kiehutetaan hiljakseen. Kyllä on hyvää ja ravitsevaa. Pitäisi noiden köyhienkin oppia tekemään ruokaa.

Sama! Itse haen metalliroskiksesta aina peltitölkkejä, joista teen risukeittimen ja kokkailen jauhovelliä perheelle joka päivä töiden jälkeen.  Hyvin kelpaa lapsillekin, meillä ei valiteta, eikä tuhlata turhuuksiin. 

Mainio idea. Tulisi sitä yhteisöllisyyttäkin, kun kaikki kerrostalon asukkaat roskakatoksen varjossa keittelisivät omalla risukeittimellään jauhovelliä perheelle. Jälkiruoaksi sitten taloyhtiön pihalla kasvatettua ravitsevaa raparperikiisseliä, tuhlarit voisi senkin maustaa oikein sokerilla. Yhteisöihmiset ovat aina menestyjiä.💪🏼

Kun mielenmaailma on noin toksinen, niin ei ihmekään, että on köyhä. Raha kiertää sut kaukaa omasta halustaan. 

Vierailija
1382/1513 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syömistä mikään estä. Eri asia on, kannattaako kaikkea suuhunsa laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1513 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaahan sossusta harkinnanvaraista pitkävartisiin saappaisiin. Kun ei tule thaikkuja ja työttömät ei jaksa, on taas puolen metrin kerros metsiin jääneitä, mätäntyneitä marjoja kahlattavana.

Vierailija
1384/1513 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pienikokoinen keski-ikäinen nainen mutta syön reippaasti yli 3 000 kilokaloria päivässä. Aineenvaihduntani on aina ollut sellainen, että ylipainoa ei kerry. Ei oikein tahdo sata euroa tai 150 euroa riittää ruokiin kuussa, kun pitäisi kuitenkin monipuolisesti syödä. Yli 300 euroa menee. Varmaan siksikin, ettei ole autoa eikä kauppaa lähellä. Pitää kävellä enkä pysty hamsteroimaan paljoustarjouksia. Joka päivä pitää kantaa kotiin se minkä haluaa syödä. Ja kun kävelee kauas kauppaan, on joskus niin nälkä jo kaupassa, että pitää ostaa jotain lounastiskistä tai buffetista.

Olen pienituloinen enkä ymmärrä miten pärjään sitten kun tipun yleistuelle ja samalla toimeentulotuelle.

300!!?? Vika ei ole nyt siinä kuinka paljon vaan siinä mitä.

Työssäkäyvät läheiseni, tai itse, ei kukaan laita 300 eur /hlö ruokaan kuukaudessa!

Aloita siitä ettet osta nälkääsi mitään lounastiskistä tai buffetista. Osta sämpylä, karjalanpiirakka, banaani tai vaikka proteiinijuoma. Sillä siirtyy nälkä kotiin saakka.

No minä laskin tuohon yli 300 euroon ihan muutkin kaupasta ostettavat asiat: vessapaperin, talouspaperin, suodatinpaperit, kahvin, sampoon, hoitoaineen, pesuaineet, leivinpaperit, keittiörätit, sukat ja alkkarit. Ja paljon muuta. Pointtini oli, että tuo yli 300 euroa on ylipäätään käytettävissä mihinkään ostoksiin koko kuussa. Pääosin menee ruokaan toki, ja ruoka on kallista. Onneksi on Lidl. 

Kyllähän nyt työssäkäyvät käyttävät ruokaan paljon enemmänkin kuussa kuin 300 euroa. Ravintolassa syömiset, työpaikkalounaat, pysähtyminen huoltoasemalla viikonloppureissulla jne. Ihan paskapuhetta väittää, että iso karvaperseäijä söisi 300 eurolla kuussa. Se tarkoittaa, että kymppi menisi päivässä. Jo voipaketti maksaa yli kolme euroa, öljy maksaa, kaikki perusraaka-aineet joita pitää olla kaapissa jos aikoo "halvalla" itse tehdä ruokaa, maksaa. Mausteet, säilykkeet, proteiinit. Ruuanlaittotarvikkeetkin maksaa, juuri nuo leivinpaperit tai foliot. Ei niin voi laskea, että jokaisella on valmiiksi pullasudit ja kattilat eikä niitä tarvitse koskaan uusia.

Ihan jo ravintolassa menee satanen per nuppi, jos kunnon sisäfileen ottaa ja sen kylkeen 16 cl punaviiniä ja ehkä loppuun jälkkärin ja espresson. Noitahan nuo työssäkäyvät ei koskaan ilmoita näissä ruokakustannuksissaan, tai sitten tänne kirjoittelee jotkut peräkylän irmelit jotka eläissään ei ole ravintolassa käyneet ja lapsinakin järsivät samaa naurista koko kesän.

höpsistä. Kolme päivää sitten tarjosin ravintola-aterian viidelle ja se maksoi 230 euroa ja hilut päälle. Mukana 2 lasia viiniä, yksi olut, kaksi jälkiruokaa ja kolme jälkiruokakahvia. Ravintola erään hotellin ravintola hiihtokeskuksessa.

Vierailija
1385/1513 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pienikokoinen keski-ikäinen nainen mutta syön reippaasti yli 3 000 kilokaloria päivässä. Aineenvaihduntani on aina ollut sellainen, että ylipainoa ei kerry. Ei oikein tahdo sata euroa tai 150 euroa riittää ruokiin kuussa, kun pitäisi kuitenkin monipuolisesti syödä. Yli 300 euroa menee. Varmaan siksikin, ettei ole autoa eikä kauppaa lähellä. Pitää kävellä enkä pysty hamsteroimaan paljoustarjouksia. Joka päivä pitää kantaa kotiin se minkä haluaa syödä. Ja kun kävelee kauas kauppaan, on joskus niin nälkä jo kaupassa, että pitää ostaa jotain lounastiskistä tai buffetista.

Olen pienituloinen enkä ymmärrä miten pärjään sitten kun tipun yleistuelle ja samalla toimeentulotuelle.

Työssäkäyvät läheiseni, tai itse, ei kukaan laita 300 eur /hlö ruokaan kuukaudessa!

Aloita siitä ettet osta nälkääsi mitään lounastiskistä tai buffetista. Osta sämpylä, karjalanpiirakka, banaani tai vaikka proteiinijuoma. Sillä siirtyy nälkä kotiin saakka.

No minä laskin tuohon yli 300 euroon ihan muutkin kaupasta ostettavat asiat: vessapaperin, talouspaperin, suodatinpaperit, kahvin, sampoon, hoitoaineen, pesuaineet, leivinpaperit, keittiörätit, sukat ja alkkarit. Ja paljon muuta. Pointtini oli, että tuo yli 300 euroa on ylipäätään käytettävissä mihinkään ostoksiin koko kuussa. Pääosin menee ruokaan toki, ja ruoka on kallista. Onneksi on Lidl. 

Kyllähän nyt työssäkäyvät käyttävät ruokaan paljon enemmänkin kuussa kuin 300 euroa. Ravintolassa syömiset, työpaikkalounaat, pysähtyminen huoltoasemalla viikonloppureissulla jne. Ihan paskapuhetta väittää, että iso karvaperseäijä söisi 300 eurolla kuussa. Se tarkoittaa, että kymppi menisi päivässä. Jo voipaketti maksaa yli kolme euroa, öljy maksaa, kaikki perusraaka-aineet joita pitää olla kaapissa jos aikoo "halvalla" itse tehdä ruokaa, maksaa. Mausteet, säilykkeet, proteiinit. Ruuanlaittotarvikkeetkin maksaa, juuri nuo leivinpaperit tai foliot. Ei niin voi laskea, että jokaisella on valmiiksi pullasudit ja kattilat eikä niitä tarvitse koskaan uusia.

Meidän perheeseen kannetaan ruokaa kaksi kassillista viikossa ja lisäksi yksi tai kaksi paikkoheittoa viikossa, joissa ei kassillista tule täyteen. Yksi kassillinen maksaa 30-50 euroa sisällöstä riippuen eli sinä kannat kotiisi 6-10 kassillista tavaraa joka kk. Minusta se on aika paljon yhdelle. Oivariini paketti riittää muuten kolmelle yli viikon eli se ei tuosta summasta voi selittää kuin sadasosan. Pullasutia en omista vieläkään ja ikää on 46.

Minä kannan 30 kertaa kuussa ruokakassin kotiin, mutta jokaisessa kassissa on noin kymmenellä eurolla tarpeellista tavaraa. Milloin jauhoja, milloin perunoita, milloin kananmunia. Enkä osta halvinta skeidaa. Kananmunista esimerkiksi kelpaa vain luomu. Kun en ole eläinrääkkääjä.

Minä en sille mitään voi, jos teidän perheessä olette vähäruokaisia. Ekassa viestissänihän juuri kerroin, että minä en ole, vaan liikuntaa harrastamattomana pienikokoisena keski-ikäisenä naisena syön silti yli 3 000 kilokaloria päivässä. Enkä liho. Valitan tilannetta.

Vierailija
1386/1513 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu ei valmisruoka nälkää pidä. ja että siemenperunoiksi itäneet perunat no rouva on hyvä vaan ja hakee niitä siemenperunoitaan sieltä ruokajonosta ja kasvattaa niistä sitten ämpärissään perunaa. on se köyhän elämän asiantuntijat varsinaisia asiantuntijoita.

Tää on myös aika erikoinen aspekti, kun usea keskiluokkainen ihminen kasvattaa kuitenkin ruokaa ihan itse itselleen, niin köyhä ei muka pysty. 

Köyhän parvekkeelle ei mahdu muuta kuin kaljakeissi viilenemään, ei mitään yrttejä, vihanneksia tai varsinkaan ämpäriperunoita laisinkaan. Oikeastaan tässä dilemmassa käsitellään ennen kaikkea sitä, miksi köyhä on köyhä, koska köyhän elämä kulkee lapsesta hautaan samaa latua, missä ei pysty eikä kykene mihinkään 

Juu, sinä et rikastu ämpärillisellä perunoita, mutta se kertoo sun asenteestasi kaiken 

kuule, ei se naistenlehtien kasvatan yrttejä partsilla ole mitään ruoan kasvattamista. Palstaviljelystäkin saa perunoita mutta eipä niillä kauan elä. Ihan keskiluokkaisen kokemuksella kerron. Ja moni keskiluokkainen joka siellä palstalla viljelee innostuu ensin siitä välineurheilusta mutta palaa palstalleen sitten kuukauden päästä keltaisine ssadetakkeineen iinan ja eelin kanssa ja se koko palsta kukkii pelkkää hierakkaa.

Riippuu mitä tekee, ja millä asenteella. Idätän ituja koko talvikauden (opin isoäidiltäni) ja versotan sipulia, valkosipulia ja herneitä. Tuoretta saa todella halvalla verrattuna kaupan hintoihin. On minulla tomaattikin ikkunalla, sama köynnös jo toista kesää, mutta sen sato on hupia. 

Se tuntuu hassulta, että idätys, viljely tai punalapputuotteiden suosiminen nähdään ihmisarvoa alentavana. Itse olen tehnyt kaikkia näitä koko aikuisikäni rahatilanteesta riippumatta. 

En ymmärrä miten tuo idätys tai versojen kasvatus nyt mitään nälkää poistaisi keneltäkään tai joku tomaatintaimi ikkunalla, mutta yritä nyt päteä, kyllä se kakka sieltä pottaan tulee kun oikein tikistät.

jos minulla olisi nälkä ja joku tarjoaisi minulle tomaatin, niin tasan tarkkaan vastaanottaisin sen. se on parempi kuin ei lainkaan tomaattia. 

jos olisi nälkä ja joku tarjoaisi tomaatintaimen, niin tasan tarkkaan ottaisin sen ja pitäisin siitä huolta. Se merkitsee sitä, että parin kuukauden päästä sieltä kypsyy monta tomaattia

Ei tuossa ole lainkaan kyse siitä, että joku samperin taimi ratkaisisi koko ruokaongelman, vaan siitä, että se hlpottaa sitä jossain vaiheessa vähän. Sekn on parempi kuin ei mitään!

Tomaatin kasvatus vaatii ison saavin, kymmeniä litroja multaa ja ravinteita, sekä valoisan paikan eli käytännössä parvekkeen. Muuten ei tule niitä tomaatteja. Jos et siis ole ennen kasvattanut mitään, sulla tuskin on kotona valmiina tarvikkeita ja niiden hankkiminen ei ole ilmaista.

tämä on totta. Kotitarveviljely kaupunkiasunnossa on enemmän harrastus.

Sen sijaan meillä on aivan lyömätön herkkuaitta metsissä. En tule koskaan ymmärtämään miksi eivät he, kenellä aikaa on rajattomasti, hyödynnä sitä. Itse kerään joka vuosi etenkin vadelmaa, mustikkaa ja puolukkaa, joita jokainen suomalainen löytää helpon ja edullisen matkan päästä kotoaan. Etsiskelen kyllä myös metsämansikkaa, joka onkin ainakin oman kodin lähellä vaikeampaa ja vaatii auton jos ei jaksa pyöräillä ehkä pariakymppiä päivässä paikoille ja kotiin.

Jälleen, pelkkä harrastus. Parin tunnin keräämisen jälkeen saat hyvällä tuurilla tehtyä yhden mustikkapiirakan. Siis olettaen, että sulla on varaa niihin jauhoihin, rasvaan, muniin, sokeriin, kermaan. Oikeasti köyhä käyttää nekin rahat ravitsevaan ruokaan eikä piirakka-aineksiin koska molempiin ei ole varaa.

Ei. Vaan sillä saa vaihtelua ja makua, sekä ravintoaineita siihen puuroon, leipävanukkaaseen ja pannariin. Mehuakin voi tehdä. Ja aivan ilmaiseksi. Duh.

Ai ihan ilmaiseksi marjoista ja vedestä mehua? Ettei vaan olisi yksi tärkeä ainesosa unohtunut?

Yhh, onneksi en joudu koskaan maistamaan mehuasi.

kuinka avuton voi ihminen olla. Ottaa mustikoita ja vadelmia. Laittaa kattilaan vettä. Keittää mustikoita ja vadelmia. Siilaa nesteen kannuun. Siinä on mehua viikoksi. Jäljelle jäävän massan keittää mannasuurimoiden kanssa puuroksi.

Nämä on jotain kaupunkilaisköyhiä xnnessä polvessa ilmeisesti kun kaikki omavaraisuus on täysin vierasta ja outoa

Kaupunkilainen ei koskaan voi olla omavarainen. Luulisi nyt aikuisen tietävän sen.

ja kun ei voi olla omavarainen edes mehussa kesäisin niin sitten on pakko woltata kaikki.

Onko jotenkin sinulta pois, jos kaupunkilainen wolttaa ruokaa? 

On se siinä vaiheessa jos woltataan tulonsiirtojen varassa ja sittenkin aiheutetaan luottotappioita, jotka laskunsa hoitavat rahoituslaitosten asiakkaat maksavat marginaaleissa ja palvelumaksuissa. Edelleenkään ei ole ilmaisia lounaita, lounaan keittäjä, tarvikkeiden kasvattaja ja wolt kuski tarivtsevat myös palkkansa ruokkiakseen perheensä. Joku ne maksaa.

Miksi kukaan "laskunsa hoitava" on rahoituslaitoksen asiakas? Miksi pitää elellä velaksi?!?

Vierailija
1387/1513 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheeseen kannetaan ruokaa kaksi kassillista viikossa ja lisäksi yksi tai kaksi paikkoheittoa viikossa, joissa ei kassillista tule täyteen. Yksi kassillinen maksaa 30-50 euroa sisällöstä riippuen eli sinä kannat kotiisi 6-10 kassillista tavaraa joka kk. Minusta se on aika paljon yhdelle. Oivariini paketti riittää muuten kolmelle yli viikon eli se ei tuosta summasta voi selittää kuin sadasosan. Pullasutia en omista vieläkään ja ikää on 46.

Minä kannan 30 kertaa kuussa ruokakassin kotiin, mutta jokaisessa kassissa on noin kymmenellä eurolla tarpeellista tavaraa. Milloin jauhoja, milloin perunoita, milloin kananmunia. Enkä osta halvinta skeidaa. Kananmunista esimerkiksi kelpaa vain luomu. Kun en ole eläinrääkkääjä.

Minä en sille mitään voi, jos teidän perheessä olette vähäruokaisia. Ekassa viestissänihän juuri kerroin, että minä en ole, vaan liikuntaa harrastamattomana pienikokoisena keski-ikäisenä naisena syön silti yli 3 000 kilokaloria päivässä. Enkä liho. Valitan tilannetta.

no sitten kun loppuu omat rahat joutuu tekemään kompromisseja. Luomumunat vaihtuu vapaan kanan muniin jne.

Vierailija
1388/1513 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo ravintolassa menee satanen per nuppi, jos kunnon sisäfileen ottaa ja sen kylkeen 16 cl punaviiniä ja ehkä loppuun jälkkärin ja espresson. Noitahan nuo työssäkäyvät ei koskaan ilmoita näissä ruokakustannuksissaan, tai sitten tänne kirjoittelee jotkut peräkylän irmelit jotka eläissään ei ole ravintolassa käyneet ja lapsinakin järsivät samaa naurista koko kesän.

höpsistä. Kolme päivää sitten tarjosin ravintola-aterian viidelle ja se maksoi 230 euroa ja hilut päälle. Mukana 2 lasia viiniä, yksi olut, kaksi jälkiruokaa ja kolme jälkiruokakahvia. Ravintola erään hotellin ravintola hiihtokeskuksessa.

Niin, eli ei viittä jälkiruokaa, ei viidelle punaviiniä eikä varsinkaan viidelle sisäfilepihviä. Mitä tuolla tiedolla jostain maakuntaravintolasta tekee? EI vertailukelpoista tietoa.

Vierailija
1389/1513 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu ei valmisruoka nälkää pidä. ja että siemenperunoiksi itäneet perunat no rouva on hyvä vaan ja hakee niitä siemenperunoitaan sieltä ruokajonosta ja kasvattaa niistä sitten ämpärissään perunaa. on se köyhän elämän asiantuntijat varsinaisia asiantuntijoita.

Tää on myös aika erikoinen aspekti, kun usea keskiluokkainen ihminen kasvattaa kuitenkin ruokaa ihan itse itselleen, niin köyhä ei muka pysty. 

Köyhän parvekkeelle ei mahdu muuta kuin kaljakeissi viilenemään, ei mitään yrttejä, vihanneksia tai varsinkaan ämpäriperunoita laisinkaan. Oikeastaan tässä dilemmassa käsitellään ennen kaikkea sitä, miksi köyhä on köyhä, koska köyhän elämä kulkee lapsesta hautaan samaa latua, missä ei pysty eikä kykene mihinkään 

Juu, sinä et rikastu ämpärillisellä perunoita, mutta se kertoo sun asenteestasi kaiken 

kuule, ei se naistenlehtien kasvatan yrttejä partsilla ole mitään ruoan kasvattamista. Palstaviljelystäkin saa perunoita mutta eipä niillä kauan elä. Ihan keskiluokkaisen kokemuksella kerron. Ja moni keskiluokkainen joka siellä palstalla viljelee innostuu ensin siitä välineurheilusta mutta palaa palstalleen sitten kuukauden päästä keltaisine ssadetakkeineen iinan ja eelin kanssa ja se koko palsta kukkii pelkkää hierakkaa.

Riippuu mitä tekee, ja millä asenteella. Idätän ituja koko talvikauden (opin isoäidiltäni) ja versotan sipulia, valkosipulia ja herneitä. Tuoretta saa todella halvalla verrattuna kaupan hintoihin. On minulla tomaattikin ikkunalla, sama köynnös jo toista kesää, mutta sen sato on hupia. 

Se tuntuu hassulta, että idätys, viljely tai punalapputuotteiden suosiminen nähdään ihmisarvoa alentavana. Itse olen tehnyt kaikkia näitä koko aikuisikäni rahatilanteesta riippumatta. 

En ymmärrä miten tuo idätys tai versojen kasvatus nyt mitään nälkää poistaisi keneltäkään tai joku tomaatintaimi ikkunalla, mutta yritä nyt päteä, kyllä se kakka sieltä pottaan tulee kun oikein tikistät.

jos minulla olisi nälkä ja joku tarjoaisi minulle tomaatin, niin tasan tarkkaan vastaanottaisin sen. se on parempi kuin ei lainkaan tomaattia. 

jos olisi nälkä ja joku tarjoaisi tomaatintaimen, niin tasan tarkkaan ottaisin sen ja pitäisin siitä huolta. Se merkitsee sitä, että parin kuukauden päästä sieltä kypsyy monta tomaattia

Ei tuossa ole lainkaan kyse siitä, että joku samperin taimi ratkaisisi koko ruokaongelman, vaan siitä, että se hlpottaa sitä jossain vaiheessa vähän. Sekn on parempi kuin ei mitään!

Tomaatin kasvatus vaatii ison saavin, kymmeniä litroja multaa ja ravinteita, sekä valoisan paikan eli käytännössä parvekkeen. Muuten ei tule niitä tomaatteja. Jos et siis ole ennen kasvattanut mitään, sulla tuskin on kotona valmiina tarvikkeita ja niiden hankkiminen ei ole ilmaista.

Sen sijaan meillä on aivan lyömätön herkkuaitta metsissä. En tule koskaan ymmärtämään miksi eivät he, kenellä aikaa on rajattomasti, hyödynnä sitä. Itse kerään joka vuosi etenkin vadelmaa, mustikkaa ja puolukkaa, joita jokainen suomalainen löytää helpon ja edullisen matkan päästä kotoaan. Etsiskelen kyllä myös metsämansikkaa, joka onkin ainakin oman kodin lähellä vaikeampaa ja vaatii auton jos ei jaksa pyöräillä ehkä pariakymppiä päivässä paikoille ja kotiin.

Jälleen, pelkkä harrastus. Parin tunnin keräämisen jälkeen saat hyvällä tuurilla tehtyä yhden mustikkapiirakan. Siis olettaen, että sulla on varaa niihin jauhoihin, rasvaan, muniin, sokeriin, kermaan. Oikeasti köyhä käyttää nekin rahat ravitsevaan ruokaan eikä piirakka-aineksiin koska molempiin ei ole varaa.

Ei. Vaan sillä saa vaihtelua ja makua, sekä ravintoaineita siihen puuroon, leipävanukkaaseen ja pannariin. Mehuakin voi tehdä. Ja aivan ilmaiseksi. Duh.

Ai ihan ilmaiseksi marjoista ja vedestä mehua? Ettei vaan olisi yksi tärkeä ainesosa unohtunut?

kuinka avuton voi ihminen olla. Ottaa mustikoita ja vadelmia. Laittaa kattilaan vettä. Keittää mustikoita ja vadelmia. Siilaa nesteen kannuun. Siinä on mehua viikoksi. Jäljelle jäävän massan keittää mannasuurimoiden kanssa puuroksi.

Nämä on jotain kaupunkilaisköyhiä xnnessä polvessa ilmeisesti kun kaikki omavaraisuus on täysin vierasta ja outoa

Kaupunkilainen ei koskaan voi olla omavarainen. Luulisi nyt aikuisen tietävän sen.

ja kun ei voi olla omavarainen edes mehussa kesäisin niin sitten on pakko woltata kaikki.

On se siinä vaiheessa jos woltataan tulonsiirtojen varassa ja sittenkin aiheutetaan luottotappioita, jotka laskunsa hoitavat rahoituslaitosten asiakkaat maksavat marginaaleissa ja palvelumaksuissa. Edelleenkään ei ole ilmaisia lounaita, lounaan keittäjä, tarvikkeiden kasvattaja ja wolt kuski tarivtsevat myös palkkansa ruokkiakseen perheensä. Joku ne maksaa.

Miksi kukaan "laskunsa hoitava" on rahoituslaitoksen asiakas? Miksi pitää elellä velaksi?!?

ihan kuule perus maksukortti jolla hoidetaan esim työmatkustamiseen liittyviä kustannuksia :) asuntolainasta ootko kuullunna?

Vierailija
1390/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän avutonta meininkiä ruoka-avun saajilta. Lohi kelpaa, mutta makkara menee roskiin. Jauhoista ei muka voi tehdä ruokaa. (Kukaan kuullut esim. helppotekoisista teeleivistä tai pannukakusta?). Ruskeita banaaneja luullaan mädiksi ja heitetään pois. 

Noista ylikypsistä banaaneista saa muuten erittäin hyvää banaanileipää, jopa sokerinkin voi jättää pois, kun banaanista saa makeuden. Vain ääliö heittää banaanit roskiin.

Jatkan omaan viestiini. Ihmettelin myös sitä, joka heittää maitojauheen pois, kun ei maistu maidolle. Ihan älyttömän uusavutonta menoa. Maitojauheesta, kananmunista ja kermasta/maidosta saa älyttömän hyvää ja ravitsevaa uunijuustoa. Maitojauhetta, kananmunia ja niitä paljon parjattuja jauhoja==> pannukakku tai lettuja. Miten joku oikeasti kehtaa Ylen sivuilla selittää, että heittää jauheen pois?? Kuinka moni ruoka-avun ihminen on oikeasti noin HÖLMÖ? 

Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?

”Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?”

Ja juuri äsken joku uhriutui, miten väärin on, kun ruoka-avusta tyrkytetään jauhoja 🥲

Onhan tässä vähän elämänhallinnan haasteiden ja suunnittelun puutteen makua. 

No niin on, ja moni tämän ymmärtääkin.

Tilapäiseen talouden notkahtamiseen voi olla iso apu saada perustarpeita kaappiin lisää ja vaikka jotain erikoisempaakin, jos ihminen osaa vähän soveltaa reseptejä. Mutta ruoka-avuissa käy paljon moniongelmaisia, kodittomia jne, joten silloin olisi ihan fiksua, että tarpeettomat tuotteet saisi jättää kassista pois. Sulla voi ihan oikeasti olla nälkä mutta et pysty leipomaan jauhoista leipää koska sinulla ei ole edes kotia.

Jauhoista voi keittää velliä tai paistaa tortilloita pannulla. Tähän ei tarvita kotia, pannu tai kattila vaan ja risukeitin, jonka saa itse tehtyä tyhjistä peltitölkeistä. Joita löytyy metalliroskiksista ilmaiseksi. 

Ruoka-avussa jaetaan sitä mikä on yli jäänyt, ei tarkoitus olekaan huomioida jokaisen erityistarpeita.

Kodittomille on sitäpaitsi omat edulliset ruokailunsa. 

Missä? Olin kaksi vuotta koditon enkä kertaakaan saanut mistään ilmaista ruokaa. Että jos voisit vähän tarkentaa?

Vierailija
1391/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän avutonta meininkiä ruoka-avun saajilta. Lohi kelpaa, mutta makkara menee roskiin. Jauhoista ei muka voi tehdä ruokaa. (Kukaan kuullut esim. helppotekoisista teeleivistä tai pannukakusta?). Ruskeita banaaneja luullaan mädiksi ja heitetään pois. 

Noista ylikypsistä banaaneista saa muuten erittäin hyvää banaanileipää, jopa sokerinkin voi jättää pois, kun banaanista saa makeuden. Vain ääliö heittää banaanit roskiin.

Jatkan omaan viestiini. Ihmettelin myös sitä, joka heittää maitojauheen pois, kun ei maistu maidolle. Ihan älyttömän uusavutonta menoa. Maitojauheesta, kananmunista ja kermasta/maidosta saa älyttömän hyvää ja ravitsevaa uunijuustoa. Maitojauhetta, kananmunia ja niitä paljon parjattuja jauhoja==> pannukakku tai lettuja. Miten joku oikeasti kehtaa Ylen sivuilla selittää, että heittää jauheen pois?? Kuinka moni ruoka-avun ihminen on oikeasti noin HÖLMÖ? 

Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?

”Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?”

Ja juuri äsken joku uhriutui, miten väärin on, kun ruoka-avusta tyrkytetään jauhoja 🥲

Onhan tässä vähän elämänhallinnan haasteiden ja suunnittelun puutteen makua. 

No niin on, ja moni tämän ymmärtääkin.

Tilapäiseen talouden notkahtamiseen voi olla iso apu saada perustarpeita kaappiin lisää ja vaikka jotain erikoisempaakin, jos ihminen osaa vähän soveltaa reseptejä. Mutta ruoka-avuissa käy paljon moniongelmaisia, kodittomia jne, joten silloin olisi ihan fiksua, että tarpeettomat tuotteet saisi jättää kassista pois. Sulla voi ihan oikeasti olla nälkä mutta et pysty leipomaan jauhoista leipää koska sinulla ei ole edes kotia.

Jauhoista voi keittää velliä tai paistaa tortilloita pannulla. Tähän ei tarvita kotia, pannu tai kattila vaan ja risukeitin, jonka saa itse tehtyä tyhjistä peltitölkeistä. Joita löytyy metalliroskiksista ilmaiseksi. 

Ruoka-avussa jaetaan sitä mikä on yli jäänyt, ei tarkoitus olekaan huomioida jokaisen erityistarpeita.

Kodittomille on sitäpaitsi omat edulliset ruokailunsa. 

Missä? Olin kaksi vuotta koditon enkä kertaakaan saanut mistään ilmaista ruokaa. Että jos voisit vähän tarkentaa?

Nyt täytyy tarkentaa ennen kuin taas aloitat sen sadan viestin jankuttamisen, että tuossa viestissä sanottiin edullisesti. Et taida ihan suomen kieltä hallita, jos et tiedä mikä ero on ilmaisella ja edullisella.

Miksi et muuten saanut asuntoa? Menetit ilmeisesti luottotietosi ja sait häädöt maksamattomien vuokrien tähden. Elämänhallintaa kannattaisi opetella 

Vierailija
1392/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoituslaitos tarkoittaa yleensä pankkia. Sulle ilmeisesti joku uusi asia? Ei ihme, että moni "köyhä" on pihalla kuin lumiukko ihan normaaleista elämiseen liittyvistä asioista 

Vierailija
1393/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusosalla on tarkoitus kattaa seuraavat menot: [1]

ravinto ja vaatetus

vähittäiset henkilökohtaisen ja kodin puhtauden menot

paikallisliikenteen maksut

lehtitilaukset, puhelin- ja tietoliikennemenot

harrastus- ja virkistystoiminta sekä vastaavat, jokapäiväiseen elämään kuuluvat menot.

Lääkkeet

Vuokrasta sen osan, joka ei mahdu kuntakohtsisiin rajoihin eli paljon.

Nykyinen toimeentulotuki ei kata noista edes puolta.

Vierailija
1394/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun tämän palstan mukaan Metsä on Aarreaitta ja sillä ruokkii itsensä tuosta vaan, muuta ei tarvita.

Vierailija
1395/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Miten sait tuon summan?

Se on työttömyyskorvaus ja jos se on ainoa tulonlähde, niin kela maksaa asumisen, joten tuo summa jää joka kuukausi käytettäväksi ruokaan ja vaikka siihen pussilliseen multaa  

Eihän maksa. Minä en saa äyriäkään tukea mihinkään vuokraan, lääkkeisiin tms. Älä jauha pashaa.

Maksaa ellei sitten sulla ole muita tuloja tai puoliso jolla on tienestejä. Voit siis lopettaa paskan jauhamisen

Älä provoile joka stanan ketjussa tuota paskavaletta.

Tarkoitatko nyt tätä valehtelijaa, joka joka ketjussa väittää maksavansa peruspäivärahasta asunnon vuokran ja sähköt vaikka muita tuloja ei kuulemma ole. Siinä sitä paskanjauhantaa kerrakseen. Ei tapahdu tässä valtiossa 

Olettepa te vihamielisiä. 

Tässä toinen samanlainen, joka ei asumistukea saa, vaikka on työtön.  Minua on varallisuutta, joten en ole köyhä työttömyydestä huolimatta. Tässä maassa todellakin on mahdollista  ettei työtön saa mitään muuta kuin työttömyyskorvauksensa. Vaikka te ette sitä ymmärrä, niin ne ihmiset, jotka eivät saa, tietävät etteivät saa. 

Yhyy byhyy olen varakas enkä saa yhteiskunnan tukia, paitsi että saan! Mutta en tarpeeksi! Yhyyy

En ole väittänyt ette saa yhteiskunnan tukia, kerroin, että saa työttmyyskorvauksen. Eikä minua yhtään haittaa etten saa asumistukea. Tulen oikein hyvin työttömyyskorvauksella toimeen. Saan maksettua laskuni ja ostettua ruokani kaupasta, ostettua muutkin välttämättömät tarpeet ja puskuriinkin saan kuukausittain muutaman kympin. 

Ei tarvi yhtään noin katkerana huudella kateudesta vihreänä :D

En ole yhtään kateellinen. Mutta puheenvuorosi on palstan älyttömin pitkään aikaan. Ei tietenkään tueta sellaista, joka pärjää omin varoin! Ei liity siis keskusteluun tuista mitenkään. 

Sama

Mitä? Väite oli että kaikki työttömät saa 595e, asumistukea ja ties mitä, ja että kaikilla jää se 595e/kk ruokaan.. Nytkö alat siirrellä maalitolppia, kun valheesi paljastui?

Kyllä jokainen jolla ei ole muuta tuloa saa asumistuen ja harkinnanvaraista tt-tukea. Omistusasujakin saa harkinnanvaraisen vaikka ei saisi asumistukea, jos muita tuloja ei ole kuin pelkkä työttömyyskorvaus 

Ihan turha yrittää valehdella kellekään että kukaan suomessa joutuisi elämään pelkällä 600 eurolla kuukaudessa 

Ei. Se väite oli, että kaikille jäisi muka ruokaan 595e kuussa.

Mikä ei tietenkään ole totta. Älä vääristele

Ei nämä ihmiset ymmärrä. Mulla on jääkaapin ovessa lista kaikesta puuttuvasta. Siinä on tällä hetkellä 

-laastarit

-paristot

-hakaneulat

-hoitoaine

-talouspaperi

-tamponit

-rätit 

-mäntysuopa

Mutta eihän köyhä tarvitse kuin vain ja ainoastaan ruokaa. Ja tässä fantastisessa tilanteessa kun tällä hetkellä on menossa kymmenes viikko kun tt-tukeni oikaisuvaatimus on edelleen käsittelyssä, lista vaan jatkaa kasvuaan koska kaikki loppuu kun sitä rahaa ei vaan ole. 

Ei tarvitse ihmetellä, että eikö ihmisillä ole kaapeissa niitä jauhoja ym. Kyllä oli. Kun tili on viimeiset kaksi viikkoa näyttänyt pyöreää nollaa, alkaa todellakin olla tyhjää. 

Vierailija
1396/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle

Ja ruoka pitäisi "jauhaa" valmiiksi ja sitten syöttää jne...ettei vaan tarttis mitään tehdä itte!

Just. Semmoiset Keksin päästäni idiotismeja koska vihaan köyhiä-vihat sitten.

Toivon, että menetät työsi ja omaisuutesi. Katsotaan sitten, muuttuuko asenne.

Vierailija
1397/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu. 

Eikä mennä matkan päähän tutkimaan kassia ja sitten heitellä tuotteita roskiin.

Täällä ei ainakaan tuollaista mahdollisuutta ole. Valmiiksi pakattu kassi käteen ja häivy. Ei ihme, että hävikkiä syntyy. Hurstilla tuo jako on näköjään fiksusti järjestetty.

Oli aikoinaan Myllypurossakin niin, että jono kiersi myötäpäivään reunoilla olevia pöytiä, ja sai ottaa tai jättää ottamatta kyseistä tuotetta.

Tässä koko aloituksen artikkelin ydin. On se kumma, ettei tuo onnistu missään muualla. Koska "maksaa liikaa" (työntekijät vapaaehtoisia), "vie liikaa aikaa", noh, täälläpäin kun menet ruokajonoon ja saat sen vuoronumeron, joudut odottamaan tunnin ennen kuin itse ruokien jako alkaa. Sen tunnin aikana vapaaehtoiset laskevat, montako tänään ja jakavat ruoat valmiisiin muovipusseihin. Ja köyhät odottavat. Olisiko niin mahdotonta jaotella ne vaan laatikoihin, tyyliin kuiva-aineet/ lihat/ maitotuotteet jne. Ja jokaiselle yksi jokaista. Ei tarvitsisi jumittaa tuntia ja saada tuotteita joita ei voi käyttää.

Vierailija
1398/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."

En tajua, tuostahan saa millä tahansa riisillä tai 20 sentin pastapussilla jo vaikka mitä aikaiseksi.

Niin joo, ja koska ei voi laittaa tuosta mukamas mitään niin heittää sitten roskiin.

Kyseinen nainen ei kylläkään sanonut heittäneensä mitään roskiin.

Vierailija
1399/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kasvattakaa köyhät heiniä parvekkeella niistä voi tehä sampoota. mutta mieluusti vaan röökataan ja juotaan kaljaa.

Mä kasvatan koiran karvoja ja teen niistä ekotamponeja 

Vierailija
1400/1513 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusosalla on tarkoitus kattaa seuraavat menot: [1]

ravinto ja vaatetus

vähittäiset henkilökohtaisen ja kodin puhtauden menot

paikallisliikenteen maksut

lehtitilaukset, puhelin- ja tietoliikennemenot

harrastus- ja virkistystoiminta sekä vastaavat, jokapäiväiseen elämään kuuluvat menot.

Lääkkeet

Vuokrasta sen osan, joka ei mahdu kuntakohtsisiin rajoihin eli paljon.

Nykyinen toimeentulotuki ei kata noista edes puolta.

Kyllä kattaa, kun tekee valinnat sen mukaan paljonko rahaa on käytettävissä. Harrastaa voi ilmaiseksikin, vaatteita ei tarvitse ostaa joka kuukausi, ja silloin kun tarvitsee voi hyödyntää kirppiksiä,  puhelinliittymän saa parilla kympillä (eikä mitään erillistä nettiliittymää, eikä varsinkaan sanomalehteä tarvita ollenkaan). Reseptilääkkeisiin saa toimeentulotukea, ja joku perus burana ei montaa euroa maksa, eikä sitä jatkuvasti ostella. Vuokran on mahduttava kuntakohtaisiin rajoihin. Siitä tietysti on huolehdittava. Kukaan ei pakota asumaan liian kalliisti. Paikallisliikennettä ei säännöllisesti tarvitse, kun ei kerran töissä käy. Harvalla on niin pitkä marka ruokakauppaan, etteikö kävellen tai polkupyörällä pääsisi, ja ne joilla on, voi tietenkin keskittää kauppareissut ja mahdolliset virastoasiat samalle päivälle, ruokaa saa halvalla kun katsoo mitä ostaa, eikä hygieniararvikkeisiinkaan niin paljon mene, että ne kaataisivat budjetin. Olen ollut itsekin toimeentulotuen varassa, ja tiedän että sillä rahalla on ihan mahdollista selviytyä kunhan harkitsee tarkkaan miten sen käyttää. Kivaahan se ei ole, mutta se on ihan toinen asia. Juuri se, että se on ankeaa motivoi tekemään jotain asialle. Ainakin minua se motivoi kouluttautumaan uuteen ammattiin, ja sitä kautta töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän