Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (843)
Koko aloitus on pskaa. Ei kukaan tuossa toivonut täytekakkua, vaan kerrottiin, mitä ihmisille on jaettu. Itsekin olen saanut aikoinaan leipäjonosta täytepullapitkoja ja yksittäisiä leivonnaisia, enkä todellakaan halunnut niitä vaan kaipasin ruokaa. Söin toki ne mitkä sain alas, kaloreita niissäkin on, loput meni naapurin mummolle.
Ap on törkeä kun vääristelee totuutta, ja suurin osa näköjään kommentoi lukematta artikkelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan olla joku säilykekassi missä olisi säilykkeitä. Ja vaikka makaronipussi siellä mukana tai riisiä tms. Kyllä niistä ruuan tekee ettei kukaan nälkään kuole.
Ei kelpaa köyhälle sellainen!! Lohta ja lihaa se olla pitää.
Usko jo s a a t a n a n palikka: kukaan itseään kunnioittava ihminen ei syö lohta. Sinulle tietysti hienouden huippu, kun olet tyhmä juntti.
Jos saan lohta ilmaiseksi, syön sitä aivan varmasti.
Oletko katsonut kalan kilohintoja kaupassa? Ei ne halpoja ole
Olen katsonut. Kaapissani on kirjolohi, joka maksoi n. 9€/kg, kokonaishinta n. 15€. Aion valmistaa siitä aterian ainakin 5 hengelle. Emme elä nyt kovin köyhää aikaa, mutta huonomman rahatilanteen aikana olisi tehnyt siitä kiusausta ja keittoa, eli vähintään 10 annosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle
Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään.
Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.
Jos tarvitsee avustusruokaa ei ole mahdollista nirsoilla. Häpeä olet hemmoteltu tyhjäntoimittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli EU-kassi jonka sai kerran tai kaksi kuussa, siinä oli kuivatuotteita kuten jauhoja, näkkäriä, maitojauhetta jne. Mutta se lakkautettiin.
En ihmettele. Minäkin hain EU-kassin, samoin paras ystäväni. Ne jauhot seisoivat molemmilla kaapissa vuosia, ennen kuin lensivät roskiin. En ymmärrä mitä niihin oli laitettu. Sementtiä? Sahajauhoja? Kyseisistä jauhoista ei voinut tehdä mitään. Sämpylät, letut, patongit, pannukakku ja ruskea kastike tuli ainakin kokeiltua. Yhdestäkään ei tullut mitään, sillä ne jauhot olivat niin prseestä. Millä tahansa muilla jauhoilla kyllä onnistui. Samoja kokemuksia oli muillakin, muhun otti jopa yhteyttä kaverin kaveri joka tyrkytti niitä jauhoja mulle koska "Sähän osaat leipoa, mä en saa näistä mitään aikaiseksi". Tiedän. En minäkään. Maitojauhe toimi ja meni käyttöön. Muuta sieltä ei saanutkaan.
Anteeksi ohis.
Meille kulkeutui joskus niitä jauhoja. Menivät eläinten rehuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään
Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan
Tuota... Et vissiin ole koskaan käynyt ruokajonossa? Mä olen mestari tekemään pienen budjetin aterioita, ja varsinkin sellainen kun kaapeissa ei ole "mitään" ja pitäisi laittaa ruokaa, on mun bravuuri. Mutta. Sitten kun niissä kaapeissa ei todellakaan ole mitään ja nälkä on, ja saat ruokajonossa kassin missä on yksi omena, yksi porkkana, purkki ranskankermaa, kuiva pullapitko ja pikku pala valkohomejuustoa, loppuu mullakin ideat ja kyllähän siinä itku pääsi. Miten noista laitat ruokaa?
Kyllähän noista esim. salaatti syntyy helposti. Sitä syödessä voi sitten miettiä mitä tuli mokattua, kun elämä on siinä pisteessä että ainoa ruoka tulee ruokajonosta.
Mutta. Sitten kun niissä kaapeissa ei todellakaan ole mitään ja nälkä on, ja saat ruokajonossa kassin missä on yksi omena, yksi porkkana, purkki ranskankermaa, kuiva pullapitko ja pikku pala valkohomejuustoa, loppuu mullakin ideat ja kyllähän siinä itku pääsi. Miten noista laitat ruokaa?
En tiedä, olisko tämä idea toteuttamiskelpoinen, mutta voisiko ranskankerman laimentaa vedellä kostukkeeksi köyhille ritareille? Eli kuivahtaneen pullapitkon siivut kostuttaisi sillä ja paistaisi jollain paistorasvalla? Tietty olisi kiva jos olisi päälle vaikka sokeria ja ehkä myös kanelia.
Omenan söisin valkohomejuuston kanssa ja porkkanan erikseen. Tokikaan näillä nyt ei pitkälle pötki, vähän ihmetyttää, miten kassiin olikin laitettu moinen valikoima.Hej. Ainahan siellä on mitä sattuu. Mä sain viimeksi kaksi banaania, lime-jalapenodipin, neljä pikkiriikkistä juustopalaa jossain pahvikotelossa, kuivuneen leivän ja neljä perunaa.
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että ostaisit ruokakassin lisäksi jotain kaupasta?
Ei ole tarkoitus, että ruoka-apu kattaa koko ravinnontarpeen vaan se on LISÄKSI. Sinun ei tarvinnut ostaa banaania, juustoa eikä perunaa vaan olisit voinut ostaa vaikkapa margariinia leivälle tai perunoille.
Öh, okei? Ihan mielenkiinnosta, missä kohtaa viestiäni ilmoitin, että en koskaan osta mitään kaupasta? Tasan kerroin mitä jonosta sain. On mulla kaapissa ihan sieltä kaupasta(gasp!) ostettuja perunoita, neljällä kappaleella kun ei pitkälle pötkitä. Ja tarjous-Oltermannia, niistä ruokajaon 2cmx2cm juustopaloista käytin pippurijuuston. Loput annoin pois, sillä vihaan homejuustoja. Pelkkä hajukin etoo. Onneksi frendi tykkää niin meni sille sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.
Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.
595e riittäisi meillä seuraavasti (tuo 595 on kai per hlö, ei per talous!?):
- 400e 2 aikuisen + sunnuntaisin 5-6 hengen ruokiin per 4 viikkoa
- puhelimet 2x 25e/kk
- kotivakuutus 40e/kk
Noista jää vielä 55e yli, eikös sossu maksa vuokrat, laskut, sähköt yms teille??
Sossu ei maksa minulle yhtään senttiä eikä yhtään laskua. Kaiken elämiseen kuuluvan maksan yksin tuosta 595€:sta PISTE!
Kuka tuon 595e sulle maksaa?
Kela. Eikä se maksa minun laskujani sen lisäksi. Ymmärrät ehkä kun vähän pinnistät ja mietit.
Sä jätät jotain kertomatta tai sitten olet vaan idari joka ei ymmärrä hakea tt-tukea. Jos todella maksaisit tuosta vuokran, jäisi sulle niin vähän rahaa kuukaudeksi, että Kela kyllä huomaisi sen ja saisit sitä toimeentulotukea lisäksi.
jos hän sanoo ettei saa mistään muita tukia, niin siitä voisi olettaa, että hän on selvittänyt ettei saa mistään muita tukia.
joillekin köyhile tuntuu olevan hirmuinen tabu ja karmaiseva asia, js jostian lukee jonkun köyhän onnistuvan elää niin ja niin pienillä tuloilla. vängätään ja vängätään miten se ei voi mitenkään olla mahdollista
sivustaseuraaja
Oletko sinä yrittänyt joskus tulla toimeen alle 600€/kk? Minä olen. Asunto on oma n. 50 vuotta vanha. Sähkö pitää maksaa itse, mutta kesällä sitäkään ei paljon mene. Kun pakastimessa on edellisen sadon marjoja ja lihaa, ei kaupasta tarvitse ostaa juuri mitään. Jos sen kuukauden aikana ei tarvitse maksaa vakuutusta, veroa, lääkkeitä, hygieniatarvikkeita, kuivia ruoka-aineita eikä muutakaan sellaista, jota on hankittu parempina aikoina, selviää vaikka satasella. Mutta ei 12 kuukautta vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle
Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään.
Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.
Jos tarvitsee avustusruokaa ei ole mahdollista nirsoilla. Häpeä olet hemmoteltu tyhjäntoimittaja
Mahtavaa settiä jälleen kerran, vain av-palstalla. Kirjoitin näin; Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi.
Missään kohtaa en sanonut tarvitsevani "avustusruokaa". Olisi vaan typerää olla vastaanottamatta syömäkelpoista ruokaa, roskiinhan se menisi. Viimeistään koiralle kelpaa kaikki. En myöskään kertonut elämästäni mitään muuta, joten sinä näppärästi päättelit mun olevan tyhjäntoimittaja. Nerokasta. Niin mitä mun piti hävetä? Ruokahävikin vähentämistä?
Ainakin lihat voisi olla valittavissa koska jotkut eivät syö lihaa lainkaan eikä osa syö kaikenlaista lihaa. Meilläpäin leipää myös voi itse ottaa niin tietää määrän ja sopivuuden itse parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi.
Äitisi ostaa sinulle vaatteet, uuden puhelimen, hygieniatarvikkeet ym.?
- Hygieniatarvikkeet - saippua, shampoo, deodorantti yht 10e, riittää varmaan kuukauden
- puhelimen saa osamaksulla vaikka 8e/kk. Viimeksi hankkinut uuden 5v sitten, hyvin toimii yhä
- kuinka usein ostat vaatteita varsinkin työttömänä? Tänävuonna olen tarvinnut 2 t-paitaa ja 3 pikkarit, ehkä 50e??
Naisille harvemmin 10€/kk riittää hygieniatarvikkeisiin, kun kuukautissuojiin menee useampi euro.
Luottotiedoton ei saa puhelinta osamaksulla vaan moni joutuu hankkimaan prepaid-liittymän vanhaan puhelimeen.
Kovin monta vuotta ei tule toimeen sillä, että ei osta muuta vaatetta kuin sukat, pikkuhousut ja t-paidan.
Kuka maksaa vakuutukset, sähköt ja muut asumiskulut? Kampaajalla ja hammaslääkärissä hän ei käy koskaan, ei matkusta edes paikallisbusseilla, ei tarvitse terveydenhoitopalveluja, ei lääkkeitä eikä käytä rahaa mihinkään muuhunkaan sellaiseen, joihin meillä itsekseen asuvilla rahaa menee.
Kun häpeän kynnys on ylitetty niin monet käyvät tapaamassa siellä ruoka-avussa myös muita ihmisiä. Siitä tulee sellainen elämäntapa. Jotkut ovat ystävystyneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Mistä olet saanut tuon päähäsi?
Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.
Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.
Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.
Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.
Näin on mutta joka kalenterikuukaudessa se 595€ tulee yhden kerran. Sillä pitää ne kuukausittaiset laskut maksaa.
Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi.
Äitisi ostaa sinulle vaatteet, uuden puhelimen, hygieniatarvikkeet ym.?
Millaisia paskasutteja olette, kun joka kuukausi pitää ostaa paljon hygieniatarvikkeita ja vaatteita?
Itse, ihan työssäkäyvänä, ostan hammasharja ja tahnan, hiuslakan, dödön, shampoon hoitoaineen ja saippuakanisterin sekä vessa ja talouspaperia ja kaupan omanmerkin siteitä sekä halvimmasta päästä pyykinpesuaineen, eikä niitä todellakaan tarvitse ostella kuukausittain kaikkia uusiksi, vaikka peseydyn päivittäin, joskus kaksikin kertaa ja pyykkikone pyörii useamman kerran viikossa.
Vaatteita ostan muutaman kerran vuodessa, ja kalliimmat hankinnat, kuten takki ja kengät kestää vuosia.
Siinä tyypillinen suomalainen suohirviö, joka on tyytyväinen kanisteripesuaineeseensa. Miehet kiertää kaukaa.
ei miehet hygieniastaan huolehtivaa kierrä kaukaa.
Tätä ketjua lukiessa tulee pakosti tunne, että liian moni köyhä haluaa elää toisten kustannuksellakin luksuselämää ja ylpeys on paisunut niin sairaisiin mittoihin että estää jopa normaalin itsekritiikin ja sitä myötä tulevan oman elämänsä kuntoon laittamisen. Sitten, jos joku toisenlainen köyhä "ilmoittautuu" köyhien joukossa ja kertoo miten pärjää ja miten vähällä, niin kaikki nuo loispuolen köyhät älähtää ja alkaa haukkua ja selittää miten ei voi noin vähällä toimeen tuleminen onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan olla joku säilykekassi missä olisi säilykkeitä. Ja vaikka makaronipussi siellä mukana tai riisiä tms. Kyllä niistä ruuan tekee ettei kukaan nälkään kuole.
Ei kelpaa köyhälle sellainen!! Lohta ja lihaa se olla pitää.
Usko jo s a a t a n a n palikka: kukaan itseään kunnioittava ihminen ei syö lohta. Sinulle tietysti hienouden huippu, kun olet tyhmä juntti.
Jos saan lohta ilmaiseksi, syön sitä aivan varmasti.
Oletko katsonut kalan kilohintoja kaupassa? Ei ne halpoja ole
maksaa vain siiman (ongen vi tehdä ilmaiseksi itse), koukun ja niitä hirveitä ilmaisvehnäjauhoja, joista voi pyöritellä kaloille suuhunpantavaa. Sitten kävellen lähellä olevalle ammelle tai järvelle (suomessahan niitä on) ja onkimaan
Vierailija kirjoitti:
Koko aloitus on pskaa. Ei kukaan tuossa toivonut täytekakkua, vaan kerrottiin, mitä ihmisille on jaettu. Itsekin olen saanut aikoinaan leipäjonosta täytepullapitkoja ja yksittäisiä leivonnaisia, enkä todellakaan halunnut niitä vaan kaipasin ruokaa. Söin toki ne mitkä sain alas, kaloreita niissäkin on, loput meni naapurin mummolle.
Ap on törkeä kun vääristelee totuutta, ja suurin osa näköjään kommentoi lukematta artikkelia.
Tämä.
Sellaiset työttömien vihaamisartikkelit tällä kertaa. Ja oppi menee kansaan kuin häkä. Eihän tässä voi enää itsekään muuta kuin huutaa että TUET POIS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tomaatin siemenet olivat itäiset sisällä. Omenat olivat ruskeita sisältä vaikka päältä näyttivät hyvältä. Perunoissa oli ituja. Tässä vihannestarjonta.
olisit laittanut itäneet perunat ämpäriin ja päälle multaa. Sitten tarjoat sille lämpöä, aurnkoa ja vettä ja kohta sinulla olisikin ollut itse kasvatettuja perunoita. tomaateille voi tehdä saman, mutta ne vaativat hiukan enemmän hoitoa ja tietoa.
Olen viljellyt perunoita maassa sekä ämpärissä. Yhdestä ämpäristä saa tyyliin tusinan verran perunoita eikä se ihan kohta tapahdu, vaan siihen menee kuukausia. Pelkkä ämpärillinen multaa maksaa enemmän, mitä ne tusina perunaa kaupassa ellei jotain jättisäkkiä saa halvalla.
Toki tuossa on alkukustannuksena ämpäri ja multa, mutta ne ovat monivutisia. Uutta multaa voi tehdä itsekin ja lopulta saa ilmaista perunaa. Itsellä parvekkeella kasvaa kaikenlaista ja multaa tulee matokompostorista. Tosin en olekaan köyhä, joten minulta onnistuu hyvin ajatus siitä, että viljelen vähän omaakin ruokaa. Varmasti tuon kirjoittaja halusi vain herätellä köyhää ajattelemaan laatikon ulkopuolelta eikä takertua ns. köyhään negativiiseen mentaliteettiin. Parvekkeellahan voi viljellä kaikenlaista muutakin. Itsellä salatteja, yrttejä ja on siellä säleikköomenapuukin
toki tämä vaatii vähän viitseläisyyttä itseltä eikä kaikista sellaiseen ole, kun haluaa elää niin, että toiset tekee kaiken omasta puolesta
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai vielä korppuja leivänpaahtimessa...ihan niin kuin tässä jäisi leipää kuivatettavaksi asti ja olisi leivänpaahdin. Oisko lisää neuvoja, joita kukaan ei ole pyytänyt?
Muista kasvattaa omat perunat ja tomaatit keskellä talvea. Tietysti sun ensin pitää jonottaa ilmainen ämpäri ja varastaa jostain maata. Myös talvella. Siirrät perunat ja tomaatit käytävään jotta saavat tarpeeksi valoa. Istut päivän käytävässä painelemaan valokatkaisijaa. Samalla muistat kytätä Facebook ryhmiä jos sattuisi samaan omenoita. Sähköä puhelimeen saat taloyhtiöltä. Lisäksi talvella voit laittaa ruuat parvekkeelle. Ei haittaa vaikka rotat saavat oman osuutensa. Sitten ne pilalle menneet lihatuotteet. Se on vain suojakaasua joka haisee. Vaikka vatsa meni sekaisin niin se johtuu maitojauheesta koska ei ollut varaa ostaa niitä laktoositaplettaja. Unohtuiko muita ohjeita?
luoja tuota uusavuttoman idiotismin määrää! Itäneen perunan voi keskellä talvea jättää jääkaappiin. Se hidastaa itämistä. sitten kevään tullen ämpäriin.
Heh, tossa ajassa se peruna on täysin mätä keväällä.
Kokeile vaikka, jos et usko.
Ei taida kuitenkaan olla. Minulla on tuolla jääkaapissa ollut tammikuusta alkaen itämään lähtenyt peruna. Taidanpa laittaa sen ämpäriin kasvamaan! Joskus vuosia sitten kasvatin ämpäriperunoita ja ai että oli kiva saada siitä uusia perunnoita.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan käynyt ruoka-avussa, mutta en yhtään ihmettele, että ihmiset valittaa noista valmiiksi pakatuista kasseista. Itsellä esim. refluksin takia iso osa ruoista on riskejä, koska pahat refluskioireet syntyy joskus hyvin pienistäkin määristä esim. tomaattia. En käytä mitään tomaattipohjaista kastiketta tai syö tomaattisia ruokia, mikä rajaa todella ison osan kaupan valikoimasta ulkopuolelle. Ei ihmisellä tarvitse olla kuin yksi ongelma, mikä voi tehdä siitä kassista suuresta osin hyödyttömän. Minusta olisi todellakin järkevintä, että ihmiset saisivat poimia itse ne, mitä pystyvät syömään. Silloin sitä apua myös riittäisi useammalle, kun osalta jäisi yli. Minusta se on vain oman kilven kiillotusta kertoa auttaneensa, jos apu on ollut niin huonosti kohdistettua, että maitoallergikolla on maitojauhetta ja viiliä jne. Ei kukaan ole tuolta mitään gourmeeta pyytämässä, mutta sellaisia ruokia, joita pystyy syömään. Sitä en kyllä ymmärrä enkä hyväksy miksi ne on pakko heittää pihalle, mutta osa ihmisistä nyt vaan on idiootteja. Jos noita ei käytä eikä ole tarpeessa olevia ystäviä, niin voisi edes viedä omaan roskikseen. Tuo muille avuntarvitsijoille jakaminen suoraan jakopaikassakin on hyvä vaihtoehto.
Eikö kassin saanut köyhä itse osaa jaella kassin itselleen tapreetonta sisältöä eteenpäin? Ihan mahdotn ajatus olla myös itse toisille hyödyksi ja avuksi?
Sydäntä lämmittää kun paremmin toimeentulevat jakavat köyhille vinkkejä hyvää hyvyyttään.
Onkohan täällä sellaista ketjua, jossa varakkaat jakavat keskituloisille rikastumisvinkkejä?
Kuka sanoo, että ei siihen keittoon saa laittaa mitään muuta? Jotakin ymmärryksessä on pahasti vialla, jos luulee, että ei ruokajakelussa käyvät saa hankkia mitään muuta syötävää vaan on tultava toimeen sillä, mitä jakelusta saa.