Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (843)
Ihmiset tarvitsevat lähikauppaan ne. Tai sinnepäin. Tulee kauhea ralli jos tuhannet ihmiset etsivät ruokia jakelusta.
Huonolaatuinen ruoka johtaa vain suurempiin ongelmiin.
On järjetöntä, että ihmiset joutuvat ottamaan ruokaa, jota eivät voi syödä.
Oikea ratkaisu on korottaa veroja ja nostaa perustuvan tasoa ainakin 500 eurolla. Rikkailta kaikki rahat pois vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Mistä olet saanut tuon päähäsi?
Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.
Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.
Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.
Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.
Näin on mutta joka kalenterikuukaudessa se 595€ tulee yhden kerran. Sillä pitää ne kuukausittaiset laskut maksaa.
Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi.
Onhan. Yritä sinä jo ymmärtää, ettei ole puhe ainoastaan toimeentulotuensaajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tomaatin siemenet olivat itäiset sisällä. Omenat olivat ruskeita sisältä vaikka päältä näyttivät hyvältä. Perunoissa oli ituja. Tässä vihannestarjonta.
olisit laittanut itäneet perunat ämpäriin ja päälle multaa. Sitten tarjoat sille lämpöä, aurnkoa ja vettä ja kohta sinulla olisikin ollut itse kasvatettuja perunoita. tomaateille voi tehdä saman, mutta ne vaativat hiukan enemmän hoitoa ja tietoa.
Olen viljellyt perunoita maassa sekä ämpärissä. Yhdestä ämpäristä saa tyyliin tusinan verran perunoita eikä se ihan kohta tapahdu, vaan siihen menee kuukausia. Pelkkä ämpärillinen multaa maksaa enemmän, mitä ne tusina perunaa kaupassa ellei jotain jättisäkkiä saa halvalla.
ämpärillinen multaa ei maksa edes kahta euroa ja se on käytössä monta vuotta, muistat vaan lannoittaa sitä välillä. lannoitteeksi kelpaavat vaikka kahvinpurut ja itse asiassa peruna tykkää, jos seassa on hiekkaa. Kyse ei ole muusta kuin viitseliäisyydestä . Peruna on kaikkein helpoin ja halvin kasvatettava kaikista kasveista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään
Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan
Tuota... Et vissiin ole koskaan käynyt ruokajonossa? Mä olen mestari tekemään pienen budjetin aterioita, ja varsinkin sellainen kun kaapeissa ei ole "mitään" ja pitäisi laittaa ruokaa, on mun bravuuri. Mutta. Sitten kun niissä kaapeissa ei todellakaan ole mitään ja nälkä on, ja saat ruokajonossa kassin missä on yksi omena, yksi porkkana, purkki ranskankermaa, kuiva pullapitko ja pikku pala valkohomejuustoa, loppuu mullakin ideat ja kyllähän siinä itku pääsi. Miten noista laitat ruokaa?
Kyllähän noista esim. salaatti syntyy helposti. Sitä syödessä voi sitten miettiä mitä tuli mokattua, kun elämä on siinä pisteessä että ainoa ruoka tulee ruokajonosta.
Mutta. Sitten kun niissä kaapeissa ei todellakaan ole mitään ja nälkä on, ja saat ruokajonossa kassin missä on yksi omena, yksi porkkana, purkki ranskankermaa, kuiva pullapitko ja pikku pala valkohomejuustoa, loppuu mullakin ideat ja kyllähän siinä itku pääsi. Miten noista laitat ruokaa?
En tiedä, olisko tämä idea toteuttamiskelpoinen, mutta voisiko ranskankerman laimentaa vedellä kostukkeeksi köyhille ritareille? Eli kuivahtaneen pullapitkon siivut kostuttaisi sillä ja paistaisi jollain paistorasvalla? Tietty olisi kiva jos olisi päälle vaikka sokeria ja ehkä myös kanelia.
Omenan söisin valkohomejuuston kanssa ja porkkanan erikseen. Tokikaan näillä nyt ei pitkälle pötki, vähän ihmetyttää, miten kassiin olikin laitettu moinen valikoima.
Tänään olen herkutellut edullisella salaattiruualla: Paistoin punalappuisena ostetut kanankoivet. Hevi-hävikkikorista ostin kaalisalaattia, kurkkuja ja kevätsipulia. Pilkoin kanankoipien lihat ja vihannekset + tomaatin salaattikulhoon. Tuli iso kulhollinen ja koko komeus maksoi 3 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.
Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.
595e riittäisi meillä seuraavasti (tuo 595 on kai per hlö, ei per talous!?):
- 400e 2 aikuisen + sunnuntaisin 5-6 hengen ruokiin per 4 viikkoa
- puhelimet 2x 25e/kk
- kotivakuutus 40e/kk
Noista jää vielä 55e yli, eikös sossu maksa vuokrat, laskut, sähköt yms teille??
Sossu ei maksa minulle yhtään senttiä eikä yhtään laskua. Kaiken elämiseen kuuluvan maksan yksin tuosta 595€:sta PISTE!
Kuka tuon 595e sulle maksaa?
Kela. Eikä se maksa minun laskujani sen lisäksi. Ymmärrät ehkä kun vähän pinnistät ja mietit.
Sä jätät jotain kertomatta tai sitten olet vaan idari joka ei ymmärrä hakea tt-tukea. Jos todella maksaisit tuosta vuokran, jäisi sulle niin vähän rahaa kuukaudeksi, että Kela kyllä huomaisi sen ja saisit sitä toimeentulotukea lisäksi.
Et ilmeisesti ole koskaan asioinut Kelan kanssa, kun on noin idealistinen kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noiden ruoka-avun kassien ole tarkoitus olla apuna monipuolisen ruoan laitossa. Kyllä ihmisillä pitää sen verran olla taskussa muutama euro, että voi vaikka sen makaronipussukan siihen kylkeen hankkia. Vanhentuneista maitotuotteista voi tehdä vaikka pannukakkua esim. suolaisena ja laittaa niitä leikkeleitä sen kanssa. Mutta siinä vaaditaan ihmisiltä hieman viitseliäisyyttä ja vaivannäköä, ei ruoka-avusta tulekaan suoraan ruokaa lautaselle, kuten ravintoloissa. Luulisi että ollaan tyytyväisiä siihen mitä saadaan ILMAISEKSI eikä aleta vaatimaan omien mielitekojen mukaan.
Tuossa artikkelissa ei kukaan vaatinut yhtään mitään. Ihan asiaa oli, eikö olisi fiksumpaa se, että voisi jättää ottamatta tai vaihtaa ainekset joita ei todellakaan käytä? Näin ne päätyisivät jollekulle, joka voi niitä tuotteita käyttää.
Kyllä ainakin se perheellinen valitti ettei saanut tarpeeksi tavaraa. Vaikka eihän ruoka-avun ole tarkoitus kaikkea kattaa vaan avustaa. Osa sitten valitti että outoja tuotteita tai maitojauhetta tai ei tarpeeksi tuoreita tomaatteja ja banaaneja. Jos valittaminen ei ole vaatimista niin minkä vuoksi sitä tehdään?
Tässä on monta vaalivuotta leikattu köyhimmiltä ja luotu köyhyyttä. Ja uhkailtu. Aina samoja köyhiä maalitettu. Joko tämä riittää? Jos ei riitä, voi valtion romuttaa saman tien. Ja uusi valuutta kansalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tomaatin siemenet olivat itäiset sisällä. Omenat olivat ruskeita sisältä vaikka päältä näyttivät hyvältä. Perunoissa oli ituja. Tässä vihannestarjonta.
olisit laittanut itäneet perunat ämpäriin ja päälle multaa. Sitten tarjoat sille lämpöä, aurnkoa ja vettä ja kohta sinulla olisikin ollut itse kasvatettuja perunoita. tomaateille voi tehdä saman, mutta ne vaativat hiukan enemmän hoitoa ja tietoa.
Olen viljellyt perunoita maassa sekä ämpärissä. Yhdestä ämpäristä saa tyyliin tusinan verran perunoita eikä se ihan kohta tapahdu, vaan siihen menee kuukausia. Pelkkä ämpärillinen multaa maksaa enemmän, mitä ne tusina perunaa kaupassa ellei jotain jättisäkkiä saa halvalla.
ämpärillinen multaa ei maksa edes kahta euroa ja se on käytössä monta vuotta, muistat vaan lannoittaa sitä välillä. lannoitteeksi kelpaavat vaikka kahvinpurut ja itse asiassa peruna tykkää, jos seassa on hiekkaa. Kyse ei ole muusta kuin viitseliäisyydestä . Peruna on kaikkein helpoin ja halvin kasvatettava kaikista kasveista.
Eipä taida yhdessä ämpärissä multaa monta perunaa kasvaa, sillä jos mikä, peruna tarvitsee paljon multaa ympärilleen, ettei saa valoa ja kasvata pinnalle pintavihreää ja solaniinia, joka on erittäin myrkyllistä ja myrkyn lisäksi altistaa syövälle.
Ja tosiaan, ne halvat perunat voi unohtaa, sillä kaupassa juurekset ovat paljon halvempia, vaan muut syyt viljelyyn eli hinta 4-7 kertainen. ja peruna tarvutsee lannoitetta ja ne kahvinporot lisää vain hapoamuutta.
Täytyy nyt kuitenkin huomauttaa että artikkelin mukaan suurin osa oli tyytyväinen ruoka-apuun. Nurisijat olivat vähemmistö.
"Monet vastaajista ovat tyytyväisiä ruokakassien sisältöön. Pieni osa koki, etteivät saaneet ruoka-apuna sellaisia tuotteita kuin olisivat halunneet."
Vierailija kirjoitti:
Jaettaviin ruokiin pitäisi laittaa ulostetta.
Varsinkin jos on Lohta tai muuta parempaa ruokaa.
Köyhä nautiskelee siitä muutoin ja sellainen ei käy!
Sulla on selkeesti pissaa tai ulostetta päässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noiden ruoka-avun kassien ole tarkoitus olla apuna monipuolisen ruoan laitossa. Kyllä ihmisillä pitää sen verran olla taskussa muutama euro, että voi vaikka sen makaronipussukan siihen kylkeen hankkia. Vanhentuneista maitotuotteista voi tehdä vaikka pannukakkua esim. suolaisena ja laittaa niitä leikkeleitä sen kanssa. Mutta siinä vaaditaan ihmisiltä hieman viitseliäisyyttä ja vaivannäköä, ei ruoka-avusta tulekaan suoraan ruokaa lautaselle, kuten ravintoloissa. Luulisi että ollaan tyytyväisiä siihen mitä saadaan ILMAISEKSI eikä aleta vaatimaan omien mielitekojen mukaan.
Tuossa artikkelissa ei kukaan vaatinut yhtään mitään. Ihan asiaa oli, eikö olisi fiksumpaa se, että voisi jättää ottamatta tai vaihtaa ainekset joita ei todellakaan käytä? Näin ne päätyisivät jollekulle, joka voi niitä tuotteita käyttää.
Kyllä ainakin se perheellinen valitti ettei saanut tarpeeksi tavaraa. Vaikka eihän ruoka-avun ole tarkoitus kaikkea kattaa vaan avustaa. Osa sitten valitti että outoja tuotteita tai maitojauhetta tai ei tarpeeksi tuoreita tomaatteja ja banaaneja. Jos valittaminen ei ole vaatimista niin minkä vuoksi sitä tehdään?
Minusta ihan ymmärrettävää, jos esim maitoallerginen ei voi itse käyttää kallista maitojahetta, niin se voisi jo "jonossa" saada joku sitä tarvitseva tai ne makkarat, kun lähes kaikissa makkaroissa käytetään maitojahetta, joita allergikot ei voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi? Olen kuullut täysin päinvastaista useasta eri lähteestä ja kokemukseni ovat lisäksi eri kuin sinun.
Lisäksi, samaa multaa ei suositella käytettäväksi uudestaan perunan viljelyssä tautien, mullan rakenteen ja ravinteiden loppumisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida yhdessä ämpärissä multaa monta perunaa kasvaa, sillä jos mikä, peruna tarvitsee paljon multaa ympärilleen, ettei saa valoa ja kasvata pinnalle pintavihreää ja solaniinia, joka on erittäin myrkyllistä ja myrkyn lisäksi altistaa syövälle.
Ja tosiaan, ne halvat perunat voi unohtaa, sillä kaupassa juurekset ovat paljon halvempia, vaan muut syyt viljelyyn eli hinta 4-7 kertainen. ja peruna tarvutsee lannoitetta ja ne kahvinporot lisää vain hapoamuutta.
Mulla on oma pieni perunamaa ja olen viljellyt kasviksia lapsesta asti. En todellakaan alkaisi kasvattaa ämpärissä perunoita parvekkeella ja lannoittaisi sitä kahvinpuruilla! Harrastuksena parvekekasvattaminen menee, mutta ei sillä oikeasti nettoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi oikeastaan ostaa kaupasta maitojauhetta pitkästä aikaa, ja kokeilla miten kaurapuuro onnistuu maitojauheen ja veden kanssa. Ilmeisesti hieman makealta?
Joka tapauksessa maitojauheelle luulisi löytyvän käyttöä vaikka ei sitä maitojuomaksi kelpuuttaisi.
Maitojauhe on itseasiassa ihan älyttömän kätevä tuote. Eihän sitä tietenkään käytetä juoman korvikkeena, mutta ruoanlaitossa ja leivonnassa mainio. Vaikea ymmärtää, kuka heittää maitojauheen roskiin ja siitä kertoo uutisissa.
Sitä saa joka kerta. Kuka jaksaa syödä maitojauhetta kuukausia putkeen?
Todennäköisesti useimmat meistä. Maitoa tarvitaan leipään, sämpylöihin, piirakoihin, pullaan, laatikoihin, puuroon, velliin, pannariin, lettuihin, perunamuusiin, kastikkeisiin, jne.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokakassit ovat pääasiassa just sitä leipää niin mitä niistä jauhoista sitten vielä tekee? Lisää leipää?
Meillä ollaan niin tylsiä, että kaikki kastikkeet suurustetaan vehnäjauhoilla. Useimmiten käytämme veloute-pohjaa. Lisäksi meillä tehdään kakkuja, piirakoita, lettuja ja pannareita, joko suolaisia tai makeita.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
On ihan vittuilua nälkäiselle joku maitojauhe ja chilitahna! Antaisivat RUOKAA.
Jos itseellinen elämä on niin vaikeaa, kuin tässä ketjussa kerrotaan, olisi ehkä syytä ottaa 1800-luvun köyhäintalot uudelleen käyttöön. Niistähän tehtiin juuri väitöskirjakin. Mielenkiintoista asiassa oli, ettei silloin köyhyys periytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ruokajakelun saisi lopettaa ja ihmisille pitäisi jakaa ostokortteja millä voisi ostaa suoraan kaupasta vaikka niitä alennukseen siirrettyjä tuotteita. Ruokajakelu ei edes tavoita kaikkia vähävaraisia ja apua tarvitsevia ja ilmaista ruokaa hakevat myös ihmiset, jotka pystyisivät kyllä ostamaan rahoillaan ruokansa kaupasta. Yhteiskunnan rahaa palaa myös ruokajakeluiden järjestämiseen (henkilöstäuulut, kuljetuskulut, jakelupisteen vuokra jne.) ja tämänkin rahan voisi käyttää niihin jaettaviin ostokortteihin. Koska Suomessa tuntuu olevan paljon perheitä joiden on vaikea saada rahat riittämään ruokaan, niin koulujen ylijäämäruoka pitäisi pyrkiä jakamaan koululaisille ja heidän perheilleen eikä kuskata kouluruokalasta jonnekin esim. yleishyödyllisten yhdistyksen tiloihin missä sitä käyvät syömässä sellaiset ihmiset, jotka eivät ole ollenkaan ilmaisen ruuan tarpeessa.
Yhteiskunta ei näitä jakele, vaan järjestöt ja seurakunnat. Yhteiskunta tarjoaa harkinnanvaraista toimeentulotuen lisää, mutta ei aina, eivätkä kaikki osaa näitä tukia hakea.
Ei siis ole mitään verovaroin kustannettua ruokajakoa, jonka kustannukset voisi ohjata ruokakuponkeihin. Sitä en lainkaan epäile, etteikö etenkin moni seurakunta olisi näissä tehoton tai autoritäärinen. Mutta vapaaehtoista on paha komentaa.Ruokajakelupisteissä ei ole töissä vain vapaaehtoisia vaan osa siellä työskentelee yhteiskunnan maksamalla tuella. Minun mielestäni olisi parempi jos se ruoka noudettaisiin suoraan sieltä kaupasta vaikka tuen tarpeessa oleville ihmiselle jaettuja ostokortteja vastaan eikä sitä kuskattaisi ympäri kuntaa erillisiin jakelupisteisiin. Hyvää tekevien järjestöjen periaatteisiin ei kuulu, että kyselisivät ruokajakelussa olevien ihmisten todellista avun tarvetta ja minun mielestäni kysellä pitäisi nyt, kun osalla ihmisillä on todella puutetta ruuasta; ruokaostokortteja jaettaessa olisi helpompi kontroloida tuen todellista tarvetta.
Yhteiskunnan tuella ruokajakelussa toimivat saisivat sen saman tuen kotisohvallekin. On parempi, että heillä on mielekästä tekemistä.
No itse olisin iloinen ettei sentään sotaa tarvitse paeta.