Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (843)
Monet avuttomat avuntarvitsijat mitä ilmeisemmin tarvitsisivat ensisijassa mt-apua/sekä/tai hoitoa fyysisiin ongelmiinsa.Jos ei jaksa tai"kehtaa"käydä kaupassa.Eli monet ovat käsi ojossa vain ruokajO nossa? Kaupoissa kyllä riittäisi ns.laputettua täysin kelpoa ruokaa joka päivä moneen makuun,mutta kun pitäisi JAKSAA nähdä vähän vaivaa ruokansa eteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa vähän vähä-älyisiltä nuo saajien kommentit. Esimerkiksi maitojauheella saa hyvin proteiinilisää esimerkiksi leipiin ja leivontaan, ei sitä yleensä maidonkorvikkeena käytetä. 200 grammasta mausteista lihaa saa hyvin jatkamalla perheaterian jne.
Olin aikoinaan vapaaehtoisena opastamassa vähävaraisia perheitä. Näytettiin ihan kädestäpitäen, miten tehdä jauhelihasta ja kasviksista ruokaa 4-henkiselle perheelle. Ei menyt jakeluun millään, koska ei ole totuttu siihen, että jauhelihakastikkeessa on porkkanaa. Eikä auttanut selittää, että nistipataan voi lisätä juureksia, kuulemma silloin siitä tuli ihan kummallista ruokaa.
Niin että kaivoon kannettu vesi ei siellä pysy eikä meiltä köyhät auttamalla katoa.
Jotenkin nykyihmiset tyhmentyneet, netti pullollaan eri ohjeita mutta jostain syystä tyhmemmät ihan hoomoilasena. Tuo on surkeuden huipentuma jos lapsiperheille pitää ihan kädestä pitäen näyttää miten tehdään perusruoasta kastike, kaskun ei näytetä miten keitetään perunat 😅
Kyllä, myös perunoiden keittäminen ja jopa kuoriminen opastetaan, samoin juuresten peseminen ennen käyttöä tai vaikka niinkin eksoottinen asia kuin makaronien keittäminen. Todella moni avun tarpeessä oleva perhe ei näitä asioita osaa eikä tosin kovin innoissaan opettele, enemmän olisi mieleen, että voisi woltata maksutta.
Minä aina ajattelen etten olisi hyvä äiti tai en "osaisi" olla hyvä äiti, mutta niin vaan ne ihmiset jotka eivät edes ruokaa osaa laittaa hankkivat lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tomaatin siemenet olivat itäiset sisällä. Omenat olivat ruskeita sisältä vaikka päältä näyttivät hyvältä. Perunoissa oli ituja. Tässä vihannestarjonta.
Tätä käy myös meille jotka omalla rahalla kaupasta ostavat, sori siitä.
Sä voit viedä sen tomaatin takaisin kauppaan ja vaatia uuden tilalle. Ruokajonossa ei sitä voi tehdä.
Ei tulisi mieleen mennä valittamaan tomaatin takia.
Ilmeisesti sulla ei ole sitten ruuasta tai rahasta pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Eikä mennä matkan päähän tutkimaan kassia ja sitten heitellä tuotteita roskiin.
'
Juuri se on ongelma, että ei voi jättää pois toisten otettavaksi sellaisia ruokia, joita ei itse tarvitse. "Me määräämme, mitä sinun on otettava" on jakajien motto. Vallankäyttöä eikä vilpitöntä auttamista.
Kaikissa kuvissa näyttää siltä, että ruokaa jonotetaan. Olisiko liian vaikeaa kävellä saadun ruokakassin kanssa jonon luo, ja kysäistä, haluaako joku tuotteen x?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa vähän vähä-älyisiltä nuo saajien kommentit. Esimerkiksi maitojauheella saa hyvin proteiinilisää esimerkiksi leipiin ja leivontaan, ei sitä yleensä maidonkorvikkeena käytetä. 200 grammasta mausteista lihaa saa hyvin jatkamalla perheaterian jne.
Olin aikoinaan vapaaehtoisena opastamassa vähävaraisia perheitä. Näytettiin ihan kädestäpitäen, miten tehdä jauhelihasta ja kasviksista ruokaa 4-henkiselle perheelle. Ei menyt jakeluun millään, koska ei ole totuttu siihen, että jauhelihakastikkeessa on porkkanaa. Eikä auttanut selittää, että nistipataan voi lisätä juureksia, kuulemma silloin siitä tuli ihan kummallista ruokaa.
Niin että kaivoon kannettu vesi ei siellä pysy eikä meiltä köyhät auttamalla katoa.
Osa köyhistä on tosi taitavia tässä ruoan taiteilussa ja vippaskonstien soveltamisessa, osa ei sitten ollenkaan vaan ovat juuri tuollaisia kuin kuvailit.
Jos ei kotona ole koskaan ottanut kauhaa ja kattilaa esiin niin onhan se vaikeaa. Etenkin jos ei ole myöskään oma-aloitteisuutta eikä uskallusta opetella ja maistella uusia makuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tomaatin siemenet olivat itäiset sisällä. Omenat olivat ruskeita sisältä vaikka päältä näyttivät hyvältä. Perunoissa oli ituja. Tässä vihannestarjonta.
olisit laittanut itäneet perunat ämpäriin ja päälle multaa. Sitten tarjoat sille lämpöä, aurnkoa ja vettä ja kohta sinulla olisikin ollut itse kasvatettuja perunoita. tomaateille voi tehdä saman, mutta ne vaativat hiukan enemmän hoitoa ja tietoa.
Olen viljellyt perunoita maassa sekä ämpärissä. Yhdestä ämpäristä saa tyyliin tusinan verran perunoita eikä se ihan kohta tapahdu, vaan siihen menee kuukausia. Pelkkä ämpärillinen multaa maksaa enemmän, mitä ne tusina perunaa kaupassa ellei jotain jättisäkkiä saa halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Monet avuttomat avuntarvitsijat mitä ilmeisemmin tarvitsisivat ensisijassa mt-apua/sekä/tai hoitoa fyysisiin ongelmiinsa.Jos ei jaksa tai"kehtaa"käydä kaupassa.Eli monet ovat käsi ojossa vain ruokajO nossa? Kaupoissa kyllä riittäisi ns.laputettua täysin kelpoa ruokaa joka päivä moneen makuun,mutta kun pitäisi JAKSAA nähdä vähän vaivaa ruokansa eteen!
Niin. Rahalla saa mieleistään ruokaa kaupasta. Sellainen sanonta on ihan syystä olemassa, että ei ole lahjahevosta suuhun katsominen. Mikä tarkoittaa sitä, että jos ilmaiseksi olet ottamassa, niin silloin on turha valittaa esimerkiksi sen hevosen korkeasta iästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä käy myös meille jotka omalla rahalla kaupasta ostavat, sori siitä.
Sä voit viedä sen tomaatin takaisin kauppaan ja vaatia uuden tilalle. Ruokajonossa ei sitä voi tehdä.
Se nyt vielä puuttuisi että ruokajonosta voisi viedä ruoat takaisin ja saada siitä rahaa!
Tuo on ihan oma pöljä ideasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen monia kommentteja, kuten tätä
"Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."
Kiittämättömyys on maailman palkka. Olen itse kasvissyöjä, mutta eikö nuo lihatuotteet ole nimenomaan haluttuja ja arvokkaita? Vai kuinka paljon sitä lihaa olisi pitänyt olla? Suomalaiset syövät muutenkin liikaa punaista lihaa. Miksi mausteisesta lihasta ei voi tehdä isoa soppaa, jonne reilusti porkkanaa, perunaa, pakasteherneitä jne.
Jos ei ole porkkanaa, perunaa ja pakasteherneitä niin melko vaikeaa.
Porkkanoita voi ostaa yksittäisinä, eivät maksa paljon mitään. Pakastehernepussi maksaa 0.90 senttiä. Ne tomaatit mitkä tuli sen lihan mukana voi myös heittää pataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Pizza? Juusto pitäisi vielä kerjätä jostain.
Ihanko teet noista 3 aineksesta pizzan. Kerro ihmeessä resepti!
Tee vedestä ja vehnäjauhosta roti-leipä ja paista se kuivalla pannulla. Laita leivän päälle chilitahnaa ja tomaattiviipaleita. Jos haluat luksusta, niin mausta roti suolalla, ja ripottele tomaatin päälle vähän basilikaa tai oreganoa, jos kaapista sattuu löytymään.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai vielä korppuja leivänpaahtimessa...ihan niin kuin tässä jäisi leipää kuivatettavaksi asti ja olisi leivänpaahdin. Oisko lisää neuvoja, joita kukaan ei ole pyytänyt?
Muista kasvattaa omat perunat ja tomaatit keskellä talvea. Tietysti sun ensin pitää jonottaa ilmainen ämpäri ja varastaa jostain maata. Myös talvella. Siirrät perunat ja tomaatit käytävään jotta saavat tarpeeksi valoa. Istut päivän käytävässä painelemaan valokatkaisijaa. Samalla muistat kytätä Facebook ryhmiä jos sattuisi samaan omenoita. Sähköä puhelimeen saat taloyhtiöltä. Lisäksi talvella voit laittaa ruuat parvekkeelle. Ei haittaa vaikka rotat saavat oman osuutensa. Sitten ne pilalle menneet lihatuotteet. Se on vain suojakaasua joka haisee. Vaikka vatsa meni sekaisin niin se johtuu maitojauheesta koska ei ollut varaa ostaa niitä laktoositaplettaja. Unohtuiko muita ohjeita?
luoja tuota uusavuttoman idiotismin määrää! Itäneen perunan voi keskellä talvea jättää jääkaappiin. Se hidastaa itämistä. sitten kevään tullen ämpäriin.
Heh, tossa ajassa se peruna on täysin mätä keväällä.
Kokeile vaikka, jos et usko.
Itse en ole koskaan käynyt ruoka-avussa, mutta en yhtään ihmettele, että ihmiset valittaa noista valmiiksi pakatuista kasseista. Itsellä esim. refluksin takia iso osa ruoista on riskejä, koska pahat refluskioireet syntyy joskus hyvin pienistäkin määristä esim. tomaattia. En käytä mitään tomaattipohjaista kastiketta tai syö tomaattisia ruokia, mikä rajaa todella ison osan kaupan valikoimasta ulkopuolelle. Ei ihmisellä tarvitse olla kuin yksi ongelma, mikä voi tehdä siitä kassista suuresta osin hyödyttömän. Minusta olisi todellakin järkevintä, että ihmiset saisivat poimia itse ne, mitä pystyvät syömään. Silloin sitä apua myös riittäisi useammalle, kun osalta jäisi yli. Minusta se on vain oman kilven kiillotusta kertoa auttaneensa, jos apu on ollut niin huonosti kohdistettua, että maitoallergikolla on maitojauhetta ja viiliä jne. Ei kukaan ole tuolta mitään gourmeeta pyytämässä, mutta sellaisia ruokia, joita pystyy syömään. Sitä en kyllä ymmärrä enkä hyväksy miksi ne on pakko heittää pihalle, mutta osa ihmisistä nyt vaan on idiootteja. Jos noita ei käytä eikä ole tarpeessa olevia ystäviä, niin voisi edes viedä omaan roskikseen. Tuo muille avuntarvitsijoille jakaminen suoraan jakopaikassakin on hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele kun keripukki on palannut Suomeen. Pelkkää leipää eri muodoissa. Ensin saat leipää kassissa ja sen jälkeen pitäisi leipoa lisää leipää.
Ei tule keripukkia kun menee kauppaan ja ost vaikka appelsiinin.En kyllä ihmettele leipäjonoja,näyttää olevan niin avutonta porukkaa.Ja nirsoa.
Öö. Miksi ruokajonossa käydään? Koska ei ole varaa ostaa ruokaa.
Huomaatko ajatusvirheesi?Jos appelsiinikilo on vähän päälle euron ja siitä saa 5 appelsiinia niin jos ei 20 senttiä kykene itse maksamaan tässä tukien maassa niin avuttomuutta se on.Saa sitten valittaa keripukista.
Ja miksi persaukisten pitäisi saada hedelmiä ilmaisjakeluna, kun työssäkäyvälläkään ei ole varaa ostaa niitä? Kysyn vaan?
Justhan sanottiin, että appelsiini maksaa noin 20 senttiä kappale. Jos et työssäkäyvänä saa ostettua 20 sentin appelsiinia, vika on sinussa ja budjetoinnissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Mistä olet saanut tuon päähäsi?
Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.
Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.
Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.
Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.
Sekoitat tuet toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään
Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan
Ei mene jakeluun, niin ei mene. Kun siellä kotona on kaapit tyhjät! Kerro minkä ruuan siis valmistat ko. aineksista?
Mun käsittääkseni ei ole ajatuskaan se, että ruoka-avun pitäisi kattaa kaikki. Se on vaan lisä siihen, mitä ostetaan itse. Eikö se koostu hävikkiruoasta ja lahjoituksista? Eihän jakajat voi silloin mitenkään päättää mitä se apu milloinkin sisältää. Onko ruoka-avun saajilla oikeasti sellainen ajatus, että itse ei tarvitse ostaa mitään, vaan ruoka-avun pitää kattaa kaikki? Esimerkiksi tuo perheellinen totesi ettei koe tulleensa autetuksi. Mitä ihmettä? Pieni apu ei ole apua ollenkaan? Onhan se nyt niin, että kun saa edes jotain, niin jää vähemmän itselle ostettavaksi. Varsinkin perheellisen pitäisi ennakoida ja suunnitella ruokataloutensa vaikka olisi pelkän toimeentulotuen varassa. Vastuutonta jättää lasten syöminen pelkän ruoka-avun varaan. Toimeentulotukea laskettaessa huomioidaan kyllä myös lapset, ja lisäksi saa vielä lapsilisätkin. Kyllä sen verran pitää osata budjetoida, että niillä rahoilla pystyy lapsensa elättämään.
Se perheellinen oli yksinkertaisesti tumpelo. 200 g lihapakettia voi jatkaa tekemällä padan johon lisää perunaa, porkkanaa, herneitä. Ne EI maksa paljoa. Liha on arvokasta, mutta silti nuristaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka.
Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.
Tarkenna. Asumiseen ei mene tuosta senttiäkään, jos ei asu kuntakohtaisesti määriteltyä kalliimmassa asunnossa. Asumistuki ja täydentävä toimeentulotuki kattaa koko vuokran. Vaatteita saa kirpparilta ja kierrätyskeskuksesta halvalla, joskus ilmaiseksikin. Reseptilääkket maksetaan toimeentulotuen päälle, samoin sähkölasku ja kotivakuutus. Hygieniatarvikkeet maksaa jotain, mutta ei niihinkään isoja summia kuukaudessa mene. Mihin pakolliseen muka tuosta rahasta menee niin paljon, ettei riitä enää ruokaan?
Missä kukaan väitti, ettei enää riittäisi rahaa ruokaan?
En minäkään tiedä , pitäisikö tässä itkeä vai nauraa, kun on lukenut ap. aloituksen ja liitteenä olevan Ylen jutun. Miten ihmiset voikin ymmärtää lukemaansa niin eri tavoin.
Ap. kirjoittaa "toiveissa lohi, täytekakku..."
Kun todellisuudessa jutussa lohi ja täytekakku mainitaan kerran
"Seinäjoella asuva toinen ruoka-avun saaja on pääosin tyytyväinen ruokakassien sisältöön. Hänellä on myös keino siihen, jos mukana on tuotteita, joita hän ei pysty hyödyntämään.
– Välillä sieltä saa lohta ja joskus täytyy alistua siihen, että pitää sietää makkaraa. Joskus on tarjolla myös täytekakkua ja kuivaa leipää. Olen jakanut tuttaville niitä ruokia, jotka eivät minua miellytä. Makkaraa lukuun ottamatta lähes kaikki on syötävää, joten poisheitettävää ei ole. Minusta olisi kätevää, jos ruoka-avussa saisi itse valita mitä sieltä haluaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei jää..Miten ihmiset on näin tietämättömiä.
Siten ovat tietämättömiä, että eivät ole koskaan itse ostaneet ruokaa, hygieniatarvikkeita, vaatteita, eivät maksaneet puhelinlaskujaan , ei bussikorttia, vakuutuksia ...
Kevyesti miten päin vaan jää tostakin satanen viikossa ruokaan. Siinäkin vuodelle laskettu 2400€ mainitsemiisi asioihin.
SO? Alkuperäinen väite oli, että kaikille jää 595e euroa kuussa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisit laittanut itäneet perunat ämpäriin ja päälle multaa. Sitten tarjoat sille lämpöä, aurnkoa ja vettä ja kohta sinulla olisikin ollut itse kasvatettuja perunoita. tomaateille voi tehdä saman, mutta ne vaativat hiukan enemmän hoitoa ja tietoa.
Olen viljellyt perunoita maassa sekä ämpärissä. Yhdestä ämpäristä saa tyyliin tusinan verran perunoita eikä se ihan kohta tapahdu, vaan siihen menee kuukausia. Pelkkä ämpärillinen multaa maksaa enemmän, mitä ne tusina perunaa kaupassa ellei jotain jättisäkkiä saa halvalla.
Tämä on totta,ei kannata uhrata ajatustakaan että kasvattaisi ämpärissä jotain halvinta vihannesta (peruna, sipuli, porkkana) parvekkeella. Ei saa satoa riittävästi että kannattaisi rahallisesti. Kaupasta saa multapussin hinnalla kolme kiloa ammattilaisten kasvattamia vihanneksia. Nuo perunan ämpärikasvattajat eivät osaa laskea kannattavuutta.
Smetana säilyy jääkaapissa avattuna ainakin viikon. Sitä voi käyttää keittoihin, kastikkeisiin, pataruokiin, leivontaan, laatikoihin sekä dippeihin, joten litra kuluu viikossa helposti. Lisäksi siitä saa energiaa, mikäli ravinto on muuten heikkoa.