Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (858)

Vierailija
721/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Mistä olet saanut tuon päähäsi?

Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten  huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.

Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.

Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.

Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.

Näin on mutta joka kalenterikuukaudessa se 595€ tulee yhden kerran. Sillä pitää ne kuukausittaiset laskut maksaa.

Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi. 

Äitisi ostaa sinulle vaatteet, uuden puhelimen, hygieniatarvikkeet ym.?

Millaisia paskasutteja olette, kun joka kuukausi pitää ostaa paljon hygieniatarvikkeita ja vaatteita? 

Itse, ihan työssäkäyvänä, ostan hammasharja ja tahnan, hiuslakan, dödön, shampoon hoitoaineen ja saippuakanisterin sekä vessa ja talouspaperia ja kaupan omanmerkin siteitä sekä halvimmasta päästä pyykinpesuaineen, eikä niitä todellakaan tarvitse ostella kuukausittain kaikkia uusiksi, vaikka peseydyn päivittäin, joskus kaksikin kertaa ja pyykkikone pyörii useamman kerran viikossa. 

Vaatteita ostan muutaman kerran vuodessa, ja kalliimmat hankinnat, kuten takki ja kengät kestää vuosia.

Siinä tyypillinen suomalainen suohirviö, joka on tyytyväinen kanisteripesuaineeseensa. Miehet kiertää kaukaa.

Vierailija
722/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan olla joku säilykekassi missä olisi säilykkeitä. Ja vaikka makaronipussi siellä mukana tai riisiä tms. Kyllä niistä ruuan tekee ettei kukaan nälkään kuole.

Ei kelpaa köyhälle sellainen!! Lohta ja lihaa se olla pitää. 

Usko jo s a a t a n a n palikka: kukaan itseään kunnioittava ihminen ei syö lohta. Sinulle tietysti hienouden huippu, kun olet tyhmä juntti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä itsensä häikäisevässä sosiaalisten pulmien ratkojajoukossa on ravinto väline jolla ohjataan yksikön ajattelutapaa apua tarvitsevalle. Hänen toimensa, tapansa, tahtonsa ja tarmonsa, sekä ajatusten kulku nollataan ja mollataan. Leipäsirkus pyörii, joskus jopa lehtijutuissa ja suurten juhlien päivinä televitsioonissa. Näin se homma pyörii vuosikymmenestä toiseen: "Heitä köyhä voltti, saat meiltä eltaantuvat ylimääräiset ruuat. Ja muista olla nöyrä pelle kaikessa ja kaikkialla. Vaihda vanhat aivosi uuteen, aloita jo tänään, syö pääsi, uusihan kasvaa tilalle kun me ihmistarhurit lorautanme hartioillesi ravitsevaa puuroa ja nodermia liiketaloutta."

Kunnioitukseni aidoille avun jakajille hädän ja puutteen keskellä,  ihmisenä ihmisten parissa avustustyössä tekeville, ihan jokaiselle heistä arvostukseni. 

Itse en jaksaisi kuunnella köyhien kitinää, eikä minun tarvitsekaan.

Miksi sitten kitiset tänne palstalle niin että muut joutuvat lukemaan sinun kitinäsi?

Vierailija
724/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenkunta vuotta sitten kävin ruoka-avussa viikottain, koska olin työttömänä. Joka kerta se oli ihanaa seikkailua. Usein tuotteita, mitä en ole koskaan ostanut. Sen pohjalta rupesin etsimään reseptejä ja laittamaan ruokaa ja perhe oli aina tyytyväinen. 

Vierailija
725/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoppo idiootteja nuo on eikä niile pidä antaa mitään ruokaa. Kalaa ssaa kalastamalla ja leipää sa aitse leipomalla. Minä olen kalastanut 30 vuotta ja leivon itse aina sämpylöitäkin.

Ja kaikki tämä ilman mitään. Leivonta'-ainekset saat aina ilmaiseksi ja ongen löysit kadunvarresta, niinkö?

Jauhot maksaa 1.30 euroa 2 kiloa, hiiva 0.25 euroa, maito alle euron. Jokaisella pitäisi olla siis pari euroa jotta saa tuoretta leipää. Uuusavuttomia juoppoja ne on siellä ruokajonossa. Kukaan ei ole suomessa niin köyhä ettei olisi varaa leipoa leipää itse. Onget maksaa euron.

Jauhat paljon paskaa.

Vierailija
726/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan olla joku säilykekassi missä olisi säilykkeitä. Ja vaikka makaronipussi siellä mukana tai riisiä tms. Kyllä niistä ruuan tekee ettei kukaan nälkään kuole.

Ei kelpaa köyhälle sellainen!! Lohta ja lihaa se olla pitää. 

Usko jo s a a t a n a n palikka: kukaan itseään kunnioittava ihminen ei syö lohta. Sinulle tietysti hienouden huippu, kun olet tyhmä juntti.

Jos saan lohta ilmaiseksi, syön sitä aivan varmasti.

Oletko katsonut kalan kilohintoja kaupassa? Ei ne halpoja ole

Vierailija
727/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Mistä olet saanut tuon päähäsi?

Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten  huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.

Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.

Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.

Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.

Näin on mutta joka kalenterikuukaudessa se 595€ tulee yhden kerran. Sillä pitää ne kuukausittaiset laskut maksaa.

Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi. 

Äitisi ostaa sinulle vaatteet, uuden puhelimen, hygieniatarvikkeet ym.?

Millaisia paskasutteja olette, kun joka kuukausi pitää ostaa paljon hygieniatarvikkeita ja vaatteita? 

Itse, ihan työssäkäyvänä, ostan hammasharja ja tahnan, hiuslakan, dödön, shampoon hoitoaineen ja saippuakanisterin sekä vessa ja talouspaperia ja kaupan omanmerkin siteitä sekä halvimmasta päästä pyykinpesuaineen, eikä niitä todellakaan tarvitse ostella kuukausittain kaikkia uusiksi, vaikka peseydyn päivittäin, joskus kaksikin kertaa ja pyykkikone pyörii useamman kerran viikossa. 

Vaatteita ostan muutaman kerran vuodessa, ja kalliimmat hankinnat, kuten takki ja kengät kestää vuosia.

Siinä tyypillinen suomalainen suohirviö, joka on tyytyväinen kanisteripesuaineeseensa. Miehet kiertää kaukaa.

Kyllä ne ihan juttusille tulee ja olen vieläpä ihan nättikin.

Saippua on saippuaa, ei se siitä nättiin pulloon palkkaamalla paremmaksi muutu. 

Todellisuudessa ostan vartalonpesuun palasaippuan, on vielä parempi kuin nuo kanisterit, joita käytän myös vessassa käsisaippuana, koska muu perhe ei jaa viehtymystäni palasaippuoihin. 

En viitsinyt edes mainita, että meitä on useampi taloudessa ja silti ei tarvi päntiönään olla ostamassa hygieniatuotteita

Vierailija
728/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne jaot olis valintamyymälöitä joista voi keräillä mitä haluaa.... Siellä ois jonossa 5,5milj. ihmistä ja kaupat tekis konkurssin.

Vierailija
729/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Pizza? Juusto pitäisi vielä kerjätä jostain.

Miten teet pizzan, jos sinulla ei ole uunia?

Missä hitossa sä asut jos sulla ei ole uunia. Ravintolalahjakorttiko sun olis pitänyt saada, kun ei ole keittiötäkään varmaan  

Se,että olet paskonut asiasi noin, ei ole meidän muiden vika. Ei edes yhteiskunnan. Se syy on siellä sun peilissä

Miksi sinä olet noin vihainen tuntemattomalle kirjoittajalle?

-eri

Vierailija
730/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma suosikkini on tämä: "Ruoka-avun hävikkiruuassa korostuvat kalliit tuotteet, joita en ikinä ostaisi."

Mikä siitä tekee suosikin?

Mikään muu kuin omat suosikit ei kelpaa. Ei edes kalliit luksussapuskat, joiden ostamiseen ei monen työssäkäyvänkään budjetti taivu.

Niin. Miksiköhän niitä "luksustuotteita" löytyy sieltä? Siksi, kun kukaan ei niitä kaupasta osta. Miksi? Koska kukaan ei perusarjessa tarvitse kultahippusilla marinoituja oliiveja tai tryffelipähkinätahnaa. Niillä ei yksinkertaisesti tee mitään. Samoin varmasti suunnilleen jokainen nälkäinen ottaisi ennemmin makaronia tai parsakaalia kuin jonkun valmiin prinsessakakun, mutta arvaapa kumpaa jää kaupasta yli?

Eihän tuossakaan artikkelissa kukaan sanonut, että vain omat suosikit kelpaa. Ihme köyhien dissaamista taas.

Oliivit ja pähkinätahnat menee kun on nälkä.

Vierailija
731/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat  hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään 

Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan 

Ei mene jakeluun, niin ei mene. Kun siellä kotona on kaapit tyhjät! Kerro minkä ruuan siis valmistat ko. aineksista? 

Ei kai ruoka-avun ole tarkoitus olla ainoa ruuan lähde, vaan lisäapu.

Niin. Siinä vaiheessa kun ei pysty ostamaan 0.59 sentin makaroonipussia suosittelen kääntymään sossun puoleen.

Vierailija
732/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katherine.Rosemary kirjoitti:

Ei tule onnistukaan.

Koska tuossa mennään jonotus periaatteelle.

Ketkä olisivat jonossa ekana saisivat varmaan ne parhaat ja viimeisenä tulleet ne huonoimmat.

Jos kaivaavat kalaa.

Mato-onki ei paljoa maksa tokmannilla  ja matoja löytyy maasta (niitä voi kerätä kannelliseen purkkiin)  sitten vaan lähin kalastus paikka etsimään.

Minä olen kalastanut lapsesta asti.

Kyllä aina jotain kalaa olen saanut.

Lohi kaiken lisäksi vaatii kalastusluvan.

Ihan tosi? Käsi sydämellä, olet joka ikinen kerta saanut kalaa? Tavallisella ongella? Sori, aika vaikea uskoa. Mä kalastan harrastuksekseni ja on pelit ja vehkeet ja vuosien kokemus enkä silti saa joka kerta saalista

Vierailija
733/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tuossa on? Eikö olisi vain hyvä, että saisivat päättää mitä ottavat, ettei tuotteita menisi roskikseen?

Jos on korkea korestelori tai verenpaine niin ei silloin edes saisi syödä makkaraa ruokana.

Käy sieltä kaupasta sitä muuta hakemassa. Onko liian vaikeaa. Minä jouduin jakamaan leipää kun olin kirppiksellä. Ei ollut kuin ruisleipää ja pulla pirtin rieskaa, no eiköhän siihen joku tullut kyselemään onko vaaleaa leipää. No onhan tuo rieska vaaleaa, kuulemma ruisleipää on kerännyt pakastimen täyteen, olisi halunnut vaaleaa leipää, osoitin että tuossa on kauppa sieltä saa ostettua, ei aikonut ostaa koska leipää saisi ilmaiseksi 

Vierailija
734/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa vähän vähä-älyisiltä nuo saajien kommentit. Esimerkiksi maitojauheella saa hyvin proteiinilisää esimerkiksi leipiin ja leivontaan, ei sitä yleensä maidonkorvikkeena käytetä. 200 grammasta mausteista lihaa saa hyvin jatkamalla perheaterian jne.

Olin aikoinaan vapaaehtoisena opastamassa vähävaraisia perheitä. Näytettiin ihan kädestäpitäen, miten tehdä jauhelihasta ja kasviksista ruokaa 4-henkiselle perheelle. Ei menyt jakeluun millään, koska ei ole totuttu siihen, että jauhelihakastikkeessa on porkkanaa. Eikä auttanut selittää, että nistipataan voi lisätä juureksia, kuulemma silloin siitä tuli ihan kummallista ruokaa.

Niin että kaivoon kannettu vesi ei siellä pysy eikä meiltä köyhät auttamalla katoa.

Tarkoitat, että.dinä haluat päättää, mitä köyhä saa syödäj ja miten se ruoka pitää laittaa. 

Koska olet parempi ihminen.

Kyllä, juuri noin. MInä haluan päättää, että yhteiskunnan elättämä henkilö valmistaa itse ruokansa, hänellä on siihen runsaasti aikaa, mutta ei lainkaan halua. En suostu siihen, että maksan 42% tuloistani veroja siksi, että toimeentulotukiasiakkaat haluavat syödä jonkun toisen tekemää ruokaa kotiovelle kannettuna.

Olen parempi ihminen, koska elätän oman perheeni ja muutaman työtävieroksuvan aikuisen perheet. En suostu siihen vasemmiston vaatimukseen, että elättiperheillä on oltava korkeampi elintaso kuin työtätekevillä.

Et ole parempi ihminen.

Olet typerä tai sitten provo.

Vierailija
735/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ruokajakelun saisi lopettaa ja ihmisille pitäisi jakaa ostokortteja millä voisi ostaa suoraan kaupasta vaikka niitä alennukseen siirrettyjä tuotteita. Ruokajakelu ei edes tavoita kaikkia vähävaraisia ja apua tarvitsevia ja ilmaista ruokaa hakevat myös ihmiset, jotka pystyisivät kyllä ostamaan rahoillaan ruokansa kaupasta. Yhteiskunnan rahaa palaa myös ruokajakeluiden järjestämiseen (henkilöstäuulut, kuljetuskulut, jakelupisteen vuokra jne.) ja tämänkin rahan voisi käyttää niihin jaettaviin ostokortteihin. Koska Suomessa tuntuu olevan paljon perheitä joiden on vaikea saada rahat riittämään ruokaan, niin koulujen ylijäämäruoka pitäisi pyrkiä jakamaan koululaisille ja heidän perheilleen eikä kuskata kouluruokalasta jonnekin esim. yleishyödyllisten yhdistyksen tiloihin missä sitä käyvät syömässä sellaiset ihmiset, jotka eivät ole ollenkaan ilmaisen ruuan tarpeessa.

Yhteiskunta ei näitä jakele, vaan järjestöt ja seurakunnat. Yhteiskunta tarjoaa harkinnanvaraista toimeentulotuen lisää, mutta ei aina, eivätkä kaikki osaa näitä tukia hakea. 

Ei siis ole mitään verovaroin kustannettua ruokajakoa, jonka kustannukset voisi ohjata ruokakuponkeihin. Sitä en lainkaan epäile, etteikö etenkin moni seurakunta olisi näissä tehoton tai autoritäärinen. Mutta vapaaehtoista on paha komentaa. 

Ruokajakelupisteissä ei ole töissä vain vapaaehtoisia vaan osa siellä työskentelee yhteiskunnan maksamalla tuella. Minun mielestäni olisi parempi jos se ruoka noudettaisiin suoraan sieltä kaupasta vaikka tuen tarpeessa oleville ihmiselle jaettuja ostokortteja vastaan eikä sitä kuskattaisi ympäri kuntaa erillisiin jakelupisteisiin. Hyvää tekevien järjestöjen periaatteisiin ei kuulu, että kyselisivät ruokajakelussa olevien ihmisten todellista avun tarvetta ja minun mielestäni kysellä pitäisi nyt, kun osalla ihmisillä on todella puutetta ruuasta; ruokaostokortteja jaettaessa olisi helpompi kontroloida tuen todellista tarvetta.

Harmittaako, ettet ihan omin silmin ja kätösin saa kontrolloida köyhiä?

Jos sinulla on kätönen toisen taskulla, niin se taskun omistaja on taatusti oikeutettu kontrolloimaan sinua. Ota se käsi pois, niin olet vapaa.

Metaforasi ei liity ketjuun mitenkään.

Vierailija
736/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan ruokajakelussa käynyt nähnyt että VKP tuotteissa olisi punalapputarrat jäljellä? Mietin vain ihan käytännön näkökulmasta miten se olisi mahdollista, koska ne laputetaan kaupassa vasta samana päivänä ja niitä myydään sulkemisaikaan asti. Myyjien työaika kai loppuu n. 15 minuuttia kaupan sulkemisajan jälkeen, eli eivät he mitenkään ehdi enää hyllyjä käymään läpi ja laittamaan pakastimeen.

Vierailija
737/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä minäkään ihan joka vuosi chilitahnaa kotonani tarvitse. 

Tosin ostan ruokani kaupasta. 

Meillä käytetään chiliä ja ndujaa säännöllisesti.

Vierailija
738/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoitko tarvitseva? Oikeasti? 

Mitä nykyään tarkoittaa tarvitseva? 

Voit katsoa ihan suomen kielen sanakirjasta, jos kyseinen sana on sinulle vieras. "Nykyään" tarvitseva tarkoittaa aivan samaa kuin tähänkin asti.

Ruokajonossa "tarvitseva" ei ilmeisesti tarkoita sanakirjn mukaista merkitystä, koska ruokaa on varaa heittää pois. Jos on todella nälkä, niin kaikki kelpaa.

Vierailija
739/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa vähän vähä-älyisiltä nuo saajien kommentit. Esimerkiksi maitojauheella saa hyvin proteiinilisää esimerkiksi leipiin ja leivontaan, ei sitä yleensä maidonkorvikkeena käytetä. 200 grammasta mausteista lihaa saa hyvin jatkamalla perheaterian jne.

Olin aikoinaan vapaaehtoisena opastamassa vähävaraisia perheitä. Näytettiin ihan kädestäpitäen, miten tehdä jauhelihasta ja kasviksista ruokaa 4-henkiselle perheelle. Ei menyt jakeluun millään, koska ei ole totuttu siihen, että jauhelihakastikkeessa on porkkanaa. Eikä auttanut selittää, että nistipataan voi lisätä juureksia, kuulemma silloin siitä tuli ihan kummallista ruokaa.

Niin että kaivoon kannettu vesi ei siellä pysy eikä meiltä köyhät auttamalla katoa.

Osa köyhistä on tosi taitavia tässä ruoan taiteilussa ja vippaskonstien soveltamisessa, osa ei sitten ollenkaan vaan ovat juuri tuollaisia kuin kuvailit.

Vierailija
740/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomaateista voi tehdä itse tomaattikeittoa. Ai mutta sehän vaatisi että itsekin pitäisi tehdä jotain, ei siis käy kun kaikki pitäisi saada valmiina...

Sä oot aika taitava jos saat kahdesta (2) tomaatista keiton aikaseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi