Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (858)

Vierailija
701/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka. 

Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.

Ei makseta. jos sun kaikki ansiosi on tuossa, niin saat lisäksi myös asumistuen ja tt-tukea sähkö- ja vesilaskuun, sekä yllättäviin menoihin 

Älä jaksa esittää, että kukaan eläisi tässä maassa tuolla kuudella sadalla eurolla kuukaudessa pelkästään. 

En ole mikään asiantuntija, mutta tulee mieleen ainakin kaksi ryhmää, joihin tuo ei välttämättä päde: opiskelijat ja omistusasujat.

Työkyvytön ystäväni, joka ei pääse eläkkeelle, saa vain tuon 595€/kk.

Tuttuni sai työttömämä ollessaan 60€/kk asumistukea tuon vajaan kuudensadan lisäksi. 

Molemmat asuvat omistusasunnossa. Toinen maksoi vielä putkiremonttia työttömyyskorvauksesta. 

Molemmat näistä edellämainituista asuvat yksin, eli ei ole edes puolison palkkaa tai työttömyyskorvausta omien tulojen päälle.

Vierailija
702/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Mistä olet saanut tuon päähäsi?

Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten  huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.

Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.

Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.

Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.

Näin on mutta joka kalenterikuukaudessa se 595€ tulee yhden kerran. Sillä pitää ne kuukausittaiset laskut maksaa.

Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi. 

Äitisi ostaa sinulle vaatteet, uuden puhelimen, hygieniatarvikkeet ym.?

Millaisia paskasutteja olette, kun joka kuukausi pitää ostaa paljon hygieniatarvikkeita ja vaatteita? 

Itse, ihan työssäkäyvänä, ostan hammasharja ja tahnan, hiuslakan, dödön, shampoon hoitoaineen ja saippuakanisterin sekä vessa ja talouspaperia ja kaupan omanmerkin siteitä sekä halvimmasta päästä pyykinpesuaineen, eikä niitä todellakaan tarvitse ostella kuukausittain kaikkia uusiksi, vaikka peseydyn päivittäin, joskus kaksikin kertaa ja pyykkikone pyörii useamman kerran viikossa. 

Vaatteita ostan muutaman kerran vuodessa, ja kalliimmat hankinnat, kuten takki ja kengät kestää vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli EU-kassi jonka sai kerran tai kaksi kuussa, siinä oli kuivatuotteita kuten jauhoja, näkkäriä, maitojauhetta jne. Mutta se lakkautettiin. 

Siitä vasta valitettiinkin! Aina kauraryyniä ja makaronia. Ne kauraryynit haukuttiin lyttyyn, ei kypsyneet tai jotain.  Jauhoja ja maitojauhetta ei kukaan käyttänyt, ne meni roskiin.

Ei näille "köyhille" kelpaa mikään. Ei perusruoka-aineet, ei einekset eikä mikään. 

Vierailija
704/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisihan olla joku säilykekassi missä olisi säilykkeitä. Ja vaikka makaronipussi siellä mukana tai riisiä tms. Kyllä niistä ruuan tekee ettei kukaan nälkään kuole.

Ei kelpaa köyhälle sellainen!! Lohta ja lihaa se olla pitää. 

Vierailija
705/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.

Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.

595e riittäisi meillä seuraavasti (tuo 595 on kai per hlö, ei per talous!?):

- 400e 2 aikuisen + sunnuntaisin 5-6 hengen ruokiin per 4 viikkoa 

- puhelimet 2x 25e/kk

- kotivakuutus 40e/kk

Noista jää vielä 55e yli, eikös sossu maksa vuokrat, laskut, sähköt yms teille??

Sossu ei maksa minulle yhtään senttiä eikä yhtään laskua. Kaiken elämiseen kuuluvan maksan yksin tuosta 595€:sta PISTE!

Kuka tuon 595e sulle maksaa? 

Kela. Eikä se maksa minun laskujani sen lisäksi. Ymmärrät ehkä kun vähän pinnistät ja mietit.

Eli kelan pitäisi maksaa sun kulutusluotot, autolaina,asuntolaina ja luottokortti lasku,sillä rahalla kävit pari viikkoa Thaimaassa. 

Vierailija
706/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan olla joku säilykekassi missä olisi säilykkeitä. Ja vaikka makaronipussi siellä mukana tai riisiä tms. Kyllä niistä ruuan tekee ettei kukaan nälkään kuole.

itse alkaisin köyhänä panostaa ruoan laatuun. Lohen sijaan valitsisin muikun. Muikku on terveelisempää ja usein halvempaa sekä vielä kotimaista. 

Vierailija
707/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitää päästä kauppaan. Ei voi olla ruoka jonkun jakelijan varassa kaukana.

Vierailija
708/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tuossa on? Eikö olisi vain hyvä, että saisivat päättää mitä ottavat, ettei tuotteita menisi roskikseen?

Jos on korkea korestelori tai verenpaine niin ei silloin edes saisi syödä makkaraa ruokana.

Vierailija
709/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt et osta mitään ennenkuin olet maksanut vuokran ja sähkön. Sitten muun . Sitten katsot jääkaapista minkä voit tänään käyttää ja et osta uutta.  Syöt ne pikkuhiljaa .  Työnnät kaapit ja otat jääkaapin pois päältä. Peset sen . Töpseli pois seinästä. Pelkästään eri makaronit tulee hyväksi kun keitä ja sulatat päälle juustosi tai margariinia.  Et elä syödäksesi vaan syöt elääksesi.   Syöt vain kun oikeasti täytyy.  Et huvikseen.   Keitä keiton kaikesta mitä on ja soseutat sen . Kuorit hedelmät kiltisti ja laitat paloina kulhoon. Napsit niitä illalla.  Lopetat kaiken AHNEUDEN ja tuhlailun. Et ostele mitään meikkejä kun entiset on käyttämättä. Et ostele mitään mistään.  Käytät sen mitä nyt on ensin.  NO NYT SULLA ON RAHAA maksaa kaupassa 1€ leipä eikö niin. Ja 1€ pizza. 

Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat. Ruokaa menee lähes jokaisesta kaupasta, koulusta ja päiväkodista roskiin aivan tuhottomasti. Miksei niitä voitaisi järkevästi jakaa tarvitseville vaan pitää syödä pelkkää makaronia jos sattuu olemaan ikävä elämäntilanne. Mieti vaikka lapsiakin jotka eivät voi vaikuttaa tilanteeseensa, makaroniako heillekin vaan? Ehdottomasti hyvää ruokaa jakoon ennemmin kuin roskiin. Ei minua edes haittaa vaikka olisi käyttänyt omat rahansa päihteisiin, silti inhimillisyys on aina hyvä asia. 

Nykyään kaupat pyrkivät minimoimaan ruokahävikin. 

Kovin hyvin eivät siinä onnistu, kun katsoo tähänkin ketjuun linkitettyä Hesarin tämän viikon juttua. Järjetön määrä käyttökelpoista ruokaa roskissa. 

Tässä tuo juttu. Maksumuurin takana, mutta pointti on, että hävikkiä tulee edelleen valtavat määrät. 

Siis tässä:

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012019813.html

Miltä vuodelta tuo artikkeli on? Nykyisin kauppojen biojäteastiat ovat lukittuja.

Muruseni, se ilmeistyi tällä viikolla. Satuin näkemään ikkunastani, kun juttua kuvattiin yhdessä sen kohteista toukokuun viimeisenä päivänä. Lähikaupan roska-astiat eräällä Helsingin kantakaupungin alueella. 

Moni kauppa lukitsee roskiksensa, kyllä. Varmasti suureksi osaksi siksi, ettei kukaan näkisi, mitä sinne roskiin todellisuudessa menee ja miten paljon. Lain pitäisi puuttua ruokahävikkiin paljon tiukemmin kuin nyt. 

Olin joskus kaupassa töissä ja meillä meni hävikkiastiaan mm. sellaisia tuotteita, joita oli käsitelty todella likaisin käsin (asiakkaan toimesta), jonka pakkaus oli avattu (asiakkaan toimesta) ja räpelöity sisältöä sormin, esim. jotain kalapakkauksia. kerran meni laatikollinen näennäisesti täysin hyviltä näyttäviä hedelmiä, koska niiden päälle oli oksennettu. sinne on viety irtomyynnissä olleita maustekurkkuja ja punajuuria, kun asiakas on nostellut ne sieltä ämpäristä omin käsin, kun ei ole viitsinyt ottimia käyttää tai pyyttää henkilökuntaa apuun. Kaikenlaisia yököttäviä asioita on voinut tapahtua roskiin asti vietäville tavaroille. (tämä tapahtui ennen lukittuja jäteasemia). Sitten yöllä paikalle hippailee dyykkareita ja parin päivän päästä somessa oli kauhistelua siitä miten taas oli kaupasta heitetty täysin käyttökelpoisia tuotteita suoraan roskiin, miksei niitä voi antaa köyhille ja miten piti jättää paljon hyvää tavaraa sinne, kun ei vaan jaksettu kantaa kotiin ja hyvät ruoat tuli . 

Joskus kauppias mietti pitäisiköhän noille vastata ja kertoa millaisista syistä ruoka voi päätyä jäteastiaan ja pitäisiköhän mainita, että ei viitsitä köyhille antaa eritteissä lilluneita elintarvikkeita tai hedelmiä. päätti sitten jättää tekemättä, koska arveli (ja ihan oikein varmaankin) että siitä alkaisi toisenlainen paskamyrsky. 

Ihmiset ei aan osaa ajatella kaikki tapahtumia, joiden vuoksi kauppias voi päättää, että joku tuote laitetaan roskiin. 

Meillä kerätään päiväystuotteet kuten liha kärryyn ja lihat saattavat olla monta tunti kärryssä ennen kuin ne viedään pakkaseen josta vapaaehtoiset noutavat ne. Kylmäketju katkeaa jo kaupassa.

Vierailija
710/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että monilla leipäjonon asiakkaista on muitakin elämänhallinnan ongelmia, joten ehkä päällimmäisenä mielessä ei ole se, millä kaikilla tavoilla voisi hyödyntää elintarvikkeita joita ei yleensä osta. Masentuneena voi olla vaikea saada itseään leipomana sämpylöitä tai kokeilemaan uusia reseptejä. Moni on aika uusavuton, joka on sitten ihan oma juttunsa.

Käsittääkseni joissain maissa noista jaettavista elintarvikkeista tehdään vapaaehtoisvoimin valmista ruokaa, jota tarjoillaan paikan päällä. En koe, että tuo ajatuksena olisi mitenkään epärealistinen.

En ole uusavuton. Olen vain laskenut, ettei ruuan tekeminen itse kannata. En jaksa syödä kolme päivää peräkkäin samaa ruokaa. Minulla ei ole tiskikonetta eikä varsinaista pakastinta. Jääkaapissa on pieni pakastelokero. Kaikkiaan on niin pieni keittiötaso ettei siinä kummoisia ruokia tehdä. Kaksi hellanlevyä on, mutta jos pienemmällä levyllä kiehuu vesikattila niin isommalle ei mahdu kunnolla paistinpannu. Yksi pieni tiskiallas johon ei mahdu esimerkiksi tuo paistinpannu pestäväksi. Saa tulla kokeilemaan, mutta yleensä noita neuvoja jaellaan kunnon keittiöistä. Neuvojat ei asu 15 neliön yksiössä itse.

Noin pienissä tiloissa einekset on käytännössä helpoin ja edullisin tapa syödä. Ehkä keittoja voisi tehdä itse tai yhden pannun ruokia. 

Paistinpannujakin on erikokoisia. Toisaalta, miksi pitää väkisin asua selvästikin Helsingissä, jos noin vaikeaa on. Vai pitäisikö hänelle räätälöidä oma ruoka-apupaketti,jotta hän olisi tyytyväinen.

Eikö tämä sossuporukka osaa kuin valittaa??

Minä olen se, jolla on kahden levyn liesi. En ole sossuporukkaa enkä asu Helsingissä. Asun asumistuen huomioitavien enimmäismenojen asunnossa, vaikka en vielä asumistukea saakaan, kun anssi jatkuu vielä. Kunhan kerroin, että itse kokkaaminen ei ole aina järkevää. En ymmärrä näitä ketjun loputtomia kokkausvinkkejä enkä jatkuvaa valittamista palautteesta, jolla ruokajakelua voisi järkevöittää. 

En muuten ole ruokajakelunkaan asiakkaana koskaan ollut, mutta uskon kyllä ettei siellä aina järkeviä kasseja ole tarjolla. Kaikkea voi aina kehittää, eikä kehittämisehdotukset ole valittamista. Minusta kenenkään ei tarvitse olla kiitollinen siitä, jos saa lahjoituksena sellaista, mitä ei tarvitse eikä halua. Silloin toki ihminen kieltäytyy, jos etukäteen tietää, mitä on saamassa. Ongelmahan on näissä sokkokasseissa jotka pitää ottaa tai jättää. Köyhällä ei ole varaa olla katsomatta.

Vierailija
711/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, koska köyhälle pitäisi kelvata päiväysvanhat pilaantuneet tuotteet. Ihan liikaa vaadittu, että köyhälle annettaisi edes suht. tuoreita ruokia! HYI

Vierailija
712/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli EU-kassi jonka sai kerran tai kaksi kuussa, siinä oli kuivatuotteita kuten jauhoja, näkkäriä, maitojauhetta jne. Mutta se lakkautettiin. 

Tämä on se alkuperäinen ruokakassi jota kaivataan. Nykyiset ovat hävikkikasseja, eikä mitään todellista apua. En todellakaan tarvitse täytekakkuja tai vanhaksi mennyttä lohta.

eu:n ruokakassi on muuttanut muotoaan maksukortiksi, joita jaetaan tietyissä paikoissa. paikat löytyy netissä

Vierailija
713/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaettaviin ruokiin pitäisi laittaa ulostetta.

Varsinkin jos on Lohta tai muuta parempaa ruokaa.

Köyhä nautiskelee siitä muutoin ja sellainen ei käy!

Vierailija
714/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, koska köyhälle pitäisi kelvata päiväysvanhat pilaantuneet tuotteet. Ihan liikaa vaadittu, että köyhälle annettaisi edes suht. tuoreita ruokia! HYI

miksi ne ei vi kelvata köyhälle, kun ne päiväysvanhat kelpaa muillekin

Vierailija
715/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti nää ihmiset, kauppiaat ja avustustyöntekijät hyvää hyvyyttään haluavat auttaa, ja te tulette listojenne kanssa mikä ilmainen teille vaan kelpaa. Hävetä saisitte kiittämättömyyttänne.

Sinä saat luvan hävetä pätemistäsi. Vastenmielinen ihminen.

Vierailija
716/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi. 

Äitisi ostaa sinulle vaatteet, uuden puhelimen, hygieniatarvikkeet ym.?

- Hygieniatarvikkeet - saippua, shampoo, deodorantti yht 10e, riittää varmaan kuukauden

- puhelimen saa osamaksulla vaikka 8e/kk. Viimeksi hankkinut uuden 5v sitten, hyvin toimii yhä

- kuinka usein ostat vaatteita varsinkin työttömänä? Tänävuonna olen tarvinnut 2 t-paitaa ja 3 pikkarit, ehkä 50e??

-Hygienitarvikkeet: shampoo, hoitoaine, suihkusaippua, käsisaippua, hammastahna, ihorasva, topsipuikot, vanulaput, höylät, tamponit, deodorantti. Ja kaikkia todellakin tarvitaan.

-Luottotiedoton ei saa osamaksua ja nykypäivänä olet käytännössä kusessa ilman puhelinta.

-Kauheasti sulla menee rahaa vaatteisiin. Itse olen ostanut tänä vuonna kolmet pikkuhousut, yhteensä 10€. Muut vaatteet ovat 6-12 vuotta vanhoja. Uusiin ei ole varaa, edes käytettynä.

En ole lainaamasi.

Jännä että kun joku kertoo, miten asiat on, alapeukkua sataa. Persut (munalliset) puoluetoimistolla alapeukuttaa, kun köyhä paljastaa, mikä on totuus.

Pelkästään kuukautissuojien kustantaminen aiheuttaa harmaita hiuksia toimeentulotuella elävälle.

Vierailija
717/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kkk-kaupolla on noita valmisruokatiskejä, osta sieltä 30e/kilo hinnalla. 

Vierailija
718/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaettaviin ruokiin pitäisi laittaa ulostetta.

Varsinkin jos on Lohta tai muuta parempaa ruokaa.

Köyhä nautiskelee siitä muutoin ja sellainen ei käy!

mitä jos hankkisit elämän 👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻? 

Vierailija
719/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

J...nkekka! Ruoantekokursseille nää kaikki jonossa seisovat. Luulen että suurin osa näistä on niin uusavuttomia etteivät osaa tai viitsi edes perunoita keittää. Kaupasta saa edullisia raaka-aineita, mutta kun ei ole ymmärrystä, mitä niillä tehdään. Puhelimet on kuitenkin kaikilla, sieltä löytyy netistä helppoja edullisia kokkausohjeita, kun vain viitsisi ja ymmärtäisi. Ottaa pannuun. Sen ymmärrän, että sairaus ja työttömyys on vienyt talouden tiukalle. 

Sinähän et päätä, mitä ruokaa köyhien pitää syödä ja pitääkö heidän tehdä itse ruokaa. 

Vierailija
720/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua mietityttää, kun usein juuri mainitaan miten hävikkiruoka on kovasti vanhentunutta,  huonossa kunnossa ja jopa mädäntynyttä.  Jonossa on sairaita ja vanhuksia, joilla on heikompi vastustuskyky, joillakin ihan immuunivajetta. Miten he uskaltavat syödä? 

Hävikkiruokaa uskaltaa hyvinkin syödä, koska kaupan pakkauksen viimeinen myyntipäivä tai parasta ennen -päivä eivät tarkoita sitä, että seuraavana päivänä ruoka on käyttökelvotonta. Mätä banaani on vain ruskea, mätä tomaatti on ylikypsä ja kelpaa hyvin pararuokaan ja siitä myyntikelvottomasta kaalista voi napsia kerroksen kaalinlehtiä pois ja kas, se on täysn käyttökelpoinen.

Vanhukset osaavat varsin hyvin laittaa ruokaa tuotteista, jotka nuorten mielestä ovat jätettä.

Ehkä kasviksia uskaltaa syödä, mutta ei esim lihaa. Ei niiden säilytyksestä ole mitään tietoa..

Minusta mätä banaani on mätä ja mätä tomaatti on mätä. Mätä on mätä eikä hieman ruskea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi